Kirjoittaja Aihe: 306 - Jäykkä ohjaus  (Luettu 4332 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

M4rk0

  • Vieras
306 - Jäykkä ohjaus
« : 30.06.2012, 16:31:57 »
Auto: 1995 306 1,8.

Ostin muutama päivä sitten -95 306 pösön. Ei maksanu paljoo mutta ihan silti hienossa kunnossa. Ainut ongelma on jäykkä ohjaus. Ohjauksessa tuntuu aika ajoin "pykäliä". Aivan kuin jokin jumittaisi. Autolla kyllä pystyy ajamaan mutta olisihan se parempi jos ohjaus toimisi normaalisti. Myyjä kertoi että ohjaustehostin on rikki tai sitten vain ilmaa järjestelmässä.
 
Paikallaan pyöritettäessa ilman moottoria ohjaus on todella jäykkä. Moottori käynnissä (siis autossa mekaaninen tehostinpumppu) kyllä selkeästi kevyempi. Eli sen perusteella voisi kuvitella tehostimen olevan kunnossa.

Tutkin hieman ohjausta. Irroitin ohjaustehostimen hydrauliikan hammastangosta, mutta "pykälät" tuntuivat silti. Tuli vaan mieleen että voisiko vika ollakin ohjausvaihteessa eikä tehostimessa?

ATS

  • Vieras
Vs: 306 - Jäykkä ohjaus
« Vastaus #1 : 30.06.2012, 17:43:18 »
Missäs kunnossa on etuiskunvaimentimien yläpään kääntölaakerointi johon kertomasi vaivat viittaisivat hyvinkin?

pj_heippa

  • Vieras
Vs: 306 - Jäykkä ohjaus
« Vastaus #2 : 30.06.2012, 23:34:16 »
Sama kun edellinen ehdotti tai mahdollisesti alempi ristikkonivel takertelee jolloin ohjaus on vähän kantikas :o. Kannattaa vaihtaa ylätuennan laakerit jos vika jatkuu niin syypää on luultavasti alempi ristikko. Linkin takana. Kuvassa osa numero 2. Kyseinen osa voi olla kallis osa merkkiliikkeestä tai vaihtoehtoisesti hakea osa autopurkaamoilta joka on vähän edullisempi. Linkki Ohjausakseli 306
Itsellä oli sama vika omassa pösössä 306hdi-99/00 ylätuennan laakerit + ristikko sökö ja aikaa pari vuotta takaperin.
« Viimeksi muokattu: 30.06.2012, 23:40:11 kirjoittanut pj_heippa »

M4rk0

  • Vieras
Vs: 306 - Jäykkä ohjaus
« Vastaus #3 : 01.07.2012, 08:12:18 »
Irroitin  raidetankojen  päät. Sama jumitus edelleen. Eli nyt ohjauksessa ei ole enää muuta kuin hammastanko ja olisiko ohjaustehostimen hydrauliventtiili...vai mikä lie..ohjausakselin tyvestä lähtee hydrauliputkia. Yhdet tehostimelle ja yhdet pumpulle.

Viitaten "Linkki Ohjausakseli 306" osaan 2. Irroitin myös ristikkonivelen ohjausakselista..eli pultti 6 - 71 pois. Nyt ohjauspyörä liikkuu esteettä. Voihan se vika tietty olla itse nivelessäkin?

Mutta onko nyt niin että itse ohjausvaihteessa ei olisikaan vikaa... Niin kuin itse aluksi epäilin. Yritin ottaa koko ohjausvaihteen irti, mutta hydrauliletkut on niin tiukasti kiinni että luovutin.


pj_heippa

  • Vieras
Vs: 306 - Jäykkä ohjaus
« Vastaus #4 : 01.07.2012, 20:47:05 »
Jos ristikkonivel osassa numero 2:sessa on väljä/takertelee niin osa on rikki josta aiheutuu että ohjaus on todella neliön muotoisen kantikas.  Tuo osan tuli vaihdettua omaan pösöön aikanaan ja ohjaus parani sen myötä paremmaksi. Jos on kaveri apuna niin voi todeta ristikkovian, toinen pyörittää ohjauspyörää ja toinen katso lampulla tuota ala niveltä, ehjä osa pyörii hyvin, viallinen tekee muljahduksen vika kohdassa eli ristikko on sökö. Kytke ohjausakseli ohjausvaihteeseen sitä ennen että voi vian todeta jos on irrotettu. Vähän sekavasti selitetty sori. Mulle ohjeet miten vaihdetaan ja mistä osat saa hakea antoi "Hämeenlinnan vanhempi pösöliike" aikanaan.
« Viimeksi muokattu: 01.07.2012, 21:06:38 kirjoittanut pj_heippa »

M4rk0

  • Vieras
Vs: 306 - Jäykkä ohjaus
« Vastaus #5 : 02.07.2012, 13:31:36 »
pj_heippa, suurkiitokset!!

Vika oli kuin olikin alemmassa ohjauksen ristikkonivelessä. Ensiksi kokeilin niveltä ja lampulla katselin kun kaveri pyöritti ratista ,mielestäni pyöri kyllä ihan normaalista ja myös nivel liikkui kun olin irroittanut sen ensiksi ohjausvaihteesta. Mutta pyöristä liikutettaessa tuo kulmikkuus katosi kun nivel oli irti ja palasi kun laittoi takaisin. Joten päättelin että kyllä sen vian on oltava siinä.

Mutta varmuudeksi vielä irrotin koko akselin (2)...selvisi että ristikkonivel liikkuin vain toiseen suuntaan. Toinen "suunta" oli täysin jumissa. Liekö ollut vain ruosteessa tms. mutta aikani ruuvipenkissä sitä nitkutin ja rasvailin niin johan lähti liikkumaan. Mitään välystä ei tuntunut ja muutenkin näytti olevan kunnossa joten laitoit osan takaisin ja ohjaus on nyt aivan normaali.

Koetanpa

  • Vieras
Vs: 306 - Jäykkä ohjaus
« Vastaus #6 : 07.08.2012, 15:11:45 »
Auto: 2001 306 1,6 (farmari).

Ohjaus jäykkä myös. 5 v sitten auto ostettiin, varmaankaan ei ollut jäykkä silloin. Ohjausniveltä osa 2 on visiin 1 kpl. Pystyykö sen irroittamaan tavallinen urpo, jolla kuitenkin on käytössä autotalli ja ruuvipenkki? Ajattelin yrittää samaa voitelutemppua. Autotallissa on myös pieni monttu.

pj_heippa

  • Vieras
Vs: 306 - Jäykkä ohjaus
« Vastaus #7 : 08.08.2012, 02:52:46 »
Pystyy vaihtaan kunhan vain ryhtyy töihin. Akkusta + napa irti. Kyseisen osan 2 melkein pystyy vaihtamaan sisäpuolelta jos käsi mahtuu läpiviennistä jos ei niin altapäin tai ylhäältä joutuu vähän avittaan että saa osan 2 irti. Voi joutua ottamaan pois tavaraa tieltä että pääsee käsiksi osaan. Itse otin sen ylemmän osan ohjausosan 1 + kaikki vermeet "ratti + kytkimet + lukko kiinni" ainoastaan liittimet irti ja 4 muuta pulttia/ruuvia "Mahdollisesti erikois avain" ja osa 5 läpivientikumen "En muista tarkkaan". Josta sitten päästään vaihtamaan/irroittamaan osa 2. Tais olla joku lukitus "sokka" että pääsi irrottaan osan 2 alemman pultin. Takasin kasauksessa ei ole pelkoa että ratti tulis väärään asentoon koska osat käyvät vain ainoastaan oikeassa asennossa paikalleen. Kasauksessa kannatta olla tarkkana et kaikki osat on todella kiinni.  Apuna oli myös haynesin manuaali. En muista välttämättä kaikkea oikein. Voi korjata jos olen väärässä.

Koetanpa

  • Vieras
Vs: 306 - Jäykkä ohjaus
« Vastaus #8 : 08.08.2012, 09:39:12 »
Kiitokset ohjeista. Unohdin kysellä, onko vaikea homma vaihtaa iskarin yläpään laakerin, joissa voi myös olla syy jäykkään ohjaukseen, kuulemma. Vaimolle kun en anna omaa autoani, hän ei huomaa jäykkää ohjausta... Ja hommaa yritän vasta räntäsateella.