Kirjoittaja Aihe: 407 - Ajovalojen korkeussäätö  (Luettu 13266 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
407 - Ajovalojen korkeussäätö
« : 08.03.2009, 00:02:11 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831).

Moi

Tuli tänään tarve säätää ajovalojen korkeutta. Ihmettelin kun säätimen symbolin valo ei pala (ja ihmettelin että ovatko vielä hehkulamppuja laittaneet merkkivaloksi noin uuteen autoon). Pyöritin säädintä ylös-alas kun en muistanut kummin päin säätö toimii. En huomannut suurta vaikutusta (paitsi että joku vastaantulija vilkutteli valoja; mulla oli autossa tyhjä perä joten ei johtunut kuormasta; tosin perässä ajaneen mersun(?) xenonit häikäisivät minuakin).

Perillä sitten aikani kokeilin paikallaan säädintä auto käynnissä ja huomasin seuraavaa:
- Päivävaloasennossa säätö ei vaikuta mitään.
- Valot päällä (yövaloasento) säätimen alimmissa asennoissa (2-3 ?) valot nousevat "taivaisiin" ja jäävät sinne.

Päivävaloasennossa kun starttaa niin:
- säätimen merkkivalo vilahtaa kaksi kertaa (0,5 sek kerrallaan).
- Molemmilla kerroilla valot nytkähtävät hieman alas (säätimen asentoa vastaavaa valojen korkeutta kohti).
- Tarpeeksi kun starttailee autoa niin valot palautuvat (ilmeisesti) oikealle korkeudelle.
- Jos muutan säädintä pykälän ja starttaan taas niin valot säätyvät vastaavasti.

Valot päällä -asennossa yllä kirjoitettu ei päde. Auton käydessä ja valot päiväasennossa säädin ei edelleenkään vaikuta mitään.

Vaikuttaa siltä että:
- Säädin on "älykäs", tai ainakin ohjausyksikkö kytkee sille sähköt erikseen (merkkivalon vilahdukset).
- Säädin toimii jotensakin oikein, eli valot säätyvät autoa starttaillen oikeaan asentoon valot päiväasennossa (ainakin asennot 0 ja "-" (=0,5) tuli kokeiltua).
- Aivan kuin ohjausyksikkö ei saisi (oikeanlaista) tietoa takaisin säätimeltä ja kahden yrityksen (merkkivalon vilahdukset) jälkeen löisi hanskat tiskiin. Säädin vai johdot?

Kysymyksiä:
- Onko ehdotuksia, tai kokemuksia vastaavasta viasta?
- Kuinka saan säätimen (siis sen sormin käännettävän valojenkorkeuden säätöpyrän) irroitettua kojelaudasta?
- Kuinka monimutkainen ko. säädin on sisäisesti?
- Mitä mahtaa säädin maksaa (voin toki kysyä itse)?

Ajattelin irroittaa säätöpyörän kojelaudasta -> tarkistaa johtojen/liittimen kytkennän -> jos ei auta niin purkaa säädintä jos vain onnistuu -> jos en saa korjattua etsin varaosan -> jos ei auta tutkin johtoja -> vien huoltoon.

Onko parempia ehdotuksia?

t. V
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #1 : 08.03.2009, 10:09:46 »
Valojen säätö toimi joissakin malleissa siten että valot piti olla kytkettynä, päivävaloilla systeemi ei toiminut, joissakin toimi sitten riippumatta valokytkimen asennosta. En nyt muista miten tuo toimii 407:ssa, mutta kuvauksesi perusteella säädin lienee puhdistuksen tarpeessa tai toinen/molemmat säätömoottorit tarketelevat tai jumittavat. Mitään järkeä säätimessä ei ole ainakaan ennen ollut, eli se ei todellakaan tiedä mihin asentoon moottorin ajautuvat tai ovat ajautumatta, esimerkiksi säätömoottorin takerrellessa. No voihan se olla että uudemmissa olisi joku tolkkukin.

Säätimen irroitus, katsoppa käyttöohjeesta miten ohjaamon sulakerasiaan vaihdetaan sulake. Sen luukun avaamisen jälkeen pääsee muistaakseni kiinni säätimen takapuolelle.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2009, 21:41:30 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #2 : 08.03.2009, 10:36:25 »
...säädin lienee puhdistuksen tarpeessa tai toinen/molemmat säätömoottorit tarketelevat tai jumittavat. Mitään järkeä säätimessä ei ole ainakaan ennen ollut, eli se ei todellakaan tiedä mihin asentoon moottorin ajautuvat tai ovat ajautumatta, esimerkiksi säätömoottorin takerrellessa. No voihan se olla että uudemmissa olisi joku tolkkukin.

Molemmat valot säätyvät aivan samalla tavalla, joten en usko moottoreissa olevan ongelmaa. Lisäksi se että säätimen valo vilahtaa pari kertaa voisi viitata siihen että sen ja sitä ohjaavan yksikön välillä ongelma majailee.

Lainaus
Säätimen irroitus, katsoppa käyttöohjeesta miten ohjaamon sulakerasiaan vaihdetaan sulake. Sen luukun avaamisen jälkeen pääsee muistaakseni kiinni säätimen takapuolelle.

Pääsin sulakkeille asti kyllä. Käsikopelolla tuntui että säätimen takapuoli on koteloitu mutta voin olla väärässä. Ilmeisesti irroitusoperaatio pitäisi jotenkin aloittaa etupuolelta, säätimen kehyksen alta. Siellä näkyy koloset molemmissa reunoissa, mutten viitsinyt silloisissa vaatteissa käydä konttaamaan likaisessa oviaukossa.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #3 : 08.03.2009, 15:03:17 »
Sen verran lisätietoa että säädin on ihan oikeasti tyhmä kuten Sami epäilikin, käytännössä moniasentoinen kytkin jossa kiinteät vastukset (tuon verran sain selville kytkimen muoveja raottelemalla). Säädin lähti kehysmuoveineen irti kun takaa yläosasta työnsin ulospäin. Kokonaisuuden irroituksen jälkeen oli varsinaisen säätimen irroitus helppoa.

Jatkokokeiluissa paljastui että auto laittaa valosäätimeen virrat päälle 1-2 kertaa aina kun laittaa VALOT päälle (joko valokytkimestä parkit/lähivalot päälle tai auton käynnistyksessä kun päivävalot syttyvät), en muista tekikö jopa kaukovalovilkkuja käytettäessä auto paikallaan. Ei siis riippunut auton käynnistyksestä.

Heräsi epäilys että voisiko autoni jostain syystä toimia nyt niin kuin siinä olisi Xenonit (itselläni halogeenit)? Eikös Xenonit säädy automaattisesti auton käynnistyksen tai valojen kytkemisen yhteydessä (auto paikallaan)? Kaukaa haettu ajatus, mutta kai ohjausyksikössä jokin asetus tätäkin varten on. Mitään varoituksia startatessa ei tule.

Nyt irroitin akun ja katson auttaako sellainen reset mitään.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #4 : 08.03.2009, 20:20:37 »
Vielä lisää: säädin on ilmeisesti ehjä, vastusarvot vaihtelivat muutaman nastan väliltä mitaten muistaakseni kilo-ohmin molemmin puolin muutamien satojen ohmien verran, kun säädin laidasta laitaan. Akun irroitus ei auttanut (aika piti asettaa joten kai se oli tarpeeksi kauan irti).

Sen huomasin lisää että kun säätimen merkkivalo vilahtaa, säätyy valojen korkeus vain jos olen laittanut ajovalot päälle. Parkit kytkettäessä ei valojen korkeus muutu, vaikka merkkivalo vilkkuukin.

Siis jos alkutilanteessa valojen korkeus vastaa säätimen asentoa ja säädän pari pykälää johonkin päin, säätyvät valot nykäys kerrallaan säätimen uutta asentoa vastaavaan korkeuteen parin startin (tai ajovalojen kytkemisen) aikana.

Mielestäni ongelma on se että jostain syystä ohjausyksikkö (?) ei pidä sähköjä päällä. Voisikohan risa korkeudensäätömoduli lampuissa aiheuttaa tuollaista?

Miten noihin korkeudensäätölaitteisiin lampuissa pääsee käsiksi tai kuinka ne saa irti tutkittavaksi?
« Viimeksi muokattu: 08.03.2009, 20:26:22 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #5 : 08.03.2009, 20:38:01 »
Alkaa pikkuhiljaa vaikuttaa siltä että tulee halvemmaksi ohittaa syöttö siten että kytkee syötön jostain muualta. Aikaisemmin systeemi oli kytketty siten että säätömoottori sai käyttöjännitteen lyhyiden polttimolta, sillä oli muuten oma maajohtokin, ei sama kuin polttimoilla. Tuon uudemman sielun elämästä en tiedä mitään.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #6 : 08.03.2009, 21:01:39 »
Onkohan säädin kytketty suoraan lamppujen säätömoottoreihin vai onko siinä jotain muuta elektroniikkaa välissä?

Jos ei ole elektroniikkaa välissä niin ehdottamasi syötön kytkentä (säätömoottoreille?) jostain muualta suoraan saattaisi tulla halvemmaksi (ellei tuollainen kytkentä sitten riko jotain). Luulisi ettei kyse voi olla risasta sulakkeestakaan kun kaikki toimii jollain lailla.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #7 : 11.03.2009, 20:26:11 »
Taas vähän lisätietoa valojensäätöongelmasta:

Valojen korkeudensäätimelle tulee maa ja +12V ja lähtee kolmas johto joka menee lampuille, ilmeisesti suoraan säätömoottorille (mittasin vain johdon päästä, en katsonut mihin umpiossa olevasta liittimestä lähtevä johto menee umpion sisällä, kun en saanut umpiota irti). Tuota säätimen +12V:ia ohjaa jokin "yksikkö". Kun 12V on päällä, säätimen merkkivalo palaa.

Säätimen +12V:n ja maan välillä on noin 1,8 kilo-ohmia vastusta. Kun säätimellä on sähköt, ulos (korkeudensäätömoottoreille) lähtevässä johdossa on jännite noin alueella 2-10V, säätimen asennosta riippuen (mitä ilmeisimmin kiinteillä vastuksilla ja moniasentoisella kytkimellä toteutettu jännitejako). Korkeudensäätömoottorit säätyvät tuota jännitettä vastaavaan asentoon. Luulen että käyttöjännite moottoreille tulee suoraan valoilta.

Kuten olen todennut, nyt auto kytkee säätimelle jännitteen vain kahdeksi lyhyeksi hetkeksi, joista ensimmäinenkin sisältää lyhyen katkoksen.

Mielenkiintoinen asia on että jos tuo säädin on irti kun laitan valot päälle, säätimelle tuleva +12V jää päälle. Kun sen jälkeen laitan säätimen kiinni liittimeen, koko homma toimiii täysin normaalisti (merkkivalo palaa ja valojen korkeus säätyy jatkuvasti). Itse asiassa riittää jos pidän vain puolen sekunnin viiveen valojen kytkemisen ja liittimen kytkemisen välillä niin homma toimii.

Kokeilin laittaa ilman säädintä maan ja +12V välille vastuksia välillä 1.2kOhm ja 10kohm (säätimen normaalin 1,8kohmin sijaan), mutta ei auttanut, +12V katkesi jokaisessa tapauksessa. Jos laittaisin +12V syöttöjohtoon katkaisimen, saisin säätimen toimimaan. Viivereleen rakentaminen olisi käytön kannalta helpompi.

Katsoin myös käyttöohjeesta että moottoritilan sulake 9 voi jossain sijoittelussa olla jarruvalojen kytkimen, Xenoneiden ohjauksen (?) ja halogeenivalojen korkeudensäädön sulake. Otin sen irti ja mittasin, ehjä oli. Parilla seuraavalla startilla sitten tulikin iso määrä virheilmoituksia (monista valoista, ESP:stä, vilkut vilkkuivat nopeasti, jne.), kunnes parin startin jälkeen annoin auton käydä tarpeeksi kauan jolloin vilkutkin alkoivat toimia normaalilla nopeudella. Ilmeisesti ei tykännyt kun irroitin sulakkeen.

Herääkö kenelläkään ajatuksia? Sähkärillekö vaan (sanoivat Automaassa että kannattaa varautua siihen että auto joutuu olemaan yön yli vikaa haettaessa). En ole uskaltanut miettiä mitä tuo kaikki tulisi maksamaan... 2,5v vuotias auto. Tietysti voisin varmuuden vuoksi käydä varaosatiskillä vähintään mittaamassa (jos luvan saisin) että uusi säädin antaa samanlaisia vastusarvoja (eli että vanha on todennäköisesti ihan oikeasti kunnossa).
« Viimeksi muokattu: 11.03.2009, 21:15:48 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #8 : 13.05.2009, 21:56:17 »
Asia ratkesi huollon toimenpitein. Käyttivät 1,1 tunnin verran työtä, ei osia, liekö siis kyseessä ollut kontaktihäiriö jossain. Ehkä kysyn vielä tarkemmin, sitten kun on työn tekijä paikalla.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

isokra1

  • Vieras
Vs: 407 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #9 : 23.10.2009, 11:10:53 »
Vinkiksi kaikille 407 sedan olympia -07 mallin omistajille. Valojen korkeussäätö ei toimi jos rekisterikilven valot (takana 2 kpl.) ovat rikki. Meinasin hätäpäissäni jo ostaa uuden säätökytkimenkin. Vinkki saatiin ESS-autotalon mekaanikolta.

rice

  • Vieras
Vs: 407 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #10 : 03.12.2009, 19:37:26 »
Korkeudensääntö ei toiminut. Vaihdoin palaneet parkit ja rekisterikilven polttimot ja johan alkoi toimimaan.

Kiitos vaan vinkistä, muuten olisin antanu mennä 60 000 huoltoon polttimonvaihtoineen jolloin olen aika varma että olisi tuohon korkeudensäädön "korjaamiseen" mennyt eksta satanen.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #11 : 04.12.2009, 08:58:41 »
Oletteko huomanneet mihin korkeuteen ne valot jää silloin kun säätö ei toimi? Ajaako ala-asentoon vain jääkö siihen mihin on aikaisemmin säädetty? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen...

Lainaten itseäni: "Siis jos alkutilanteessa valojen korkeus vastaa säätimen asentoa ja säädän pari pykälää johonkin päin, säätyvät valot nykäys kerrallaan säätimen uutta asentoa vastaavaan korkeuteen parin startin (tai ajovalojen kytkemisen) aikana."

Minun tapauksessa (joka ei välttämättä ollut tuo rekisterikilvenvalo-ongelma): käytännössä valot pysyvät samassa säädössä. Jos säätimen asentoa muuttaa, valot kääntyvät muutamien starttien aikana säädettyyn uuteen asentoon (jos ei laita parkkiasentoon valoja ennen starttia).
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Twilight

  • Vieras
Vs: 407 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #12 : 23.03.2010, 22:37:36 »
Auto: 2007 407 SW 2,0 Olympia (DAM 11067).

Voi uskomatonta millaisia virityksiä autoissa voi olla?
Olipa hyvä että tämä foorumi on olemassa, muuten olisi tullut turha keikka huoltoon tuon korkeussäädön kanssa. Tänään auto eka kertaa katsastuksessa, ja ilmeni kaksi ongelmaa: rekisterikilven valot ja korkeussäätö... Ei tullut mieleenkään, että ne voisivat olla yhteyksissä toisiinsa. Eikä tiennyt Automaa Raisiokaan kun soitin ja kysyin asiasta. (Tai sitten toiminta on todella epäilyttävää, jos olisivat vaan ottaneet auton sisään huoltoon tätä varten?)

Täytyypä vaihtaa rekisterikilven polttimot...

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #13 : 24.03.2010, 02:37:08 »
Jos ei rekkaripolttimoiden vaihto auta niin ongelma voi olla korkeuden säätökytkimen kosketushäiriöt.

Tässä viikon sisällä taas valot näyttivät sojottavan ylös ja edellä ajavakin vilkutteli jarruvaloja. Rullailin säätöä laidasta laitaan ja alkoi taas toimia kunnolla.

Jos ei muu auta niin säädin irti ja raoista kontaktispraytä sisään ja rullailua päälle.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JJKK

  • Vieras
Vs: 407 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #14 : 24.03.2010, 23:09:29 »
Jos ajovalot sojottaa liian ylös tai alas niin säätö onnistuu merkkiliikkeessä tietokoneella ohjelmoimalla.  ;)