Kirjoittaja Aihe: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)  (Luettu 5789 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« : 17.10.2012, 13:30:38 »
Auto: 2005 407 SW 2,2 Sport (automaatti).

Olen usein ihmetellyt Sport-asennossa automaatin toimintaa, onko todella tarpeellista kierrättää konetta 6000 rpm ennen isomman vaihtamista, onko normaalia ja muilla sama juttu?
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« Vastaus #1 : 17.10.2012, 14:27:58 »
Auto: 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF4HP20, 155 000km).

Sama juttu omassa 607:ssa. Vaikkei lämä olisikaan pohjassa, niin pitää kierroksia korkealla. Varmaan "reservissä" mahdollista täyskaasukiihdytystä varten?

Onko Arden tapauksessa väliä, onko moottori/vaihteisto kylmänä vai kuumana?

Kylmäominaisuudet on enemmän kysymysmerkkinä omassa tapauksessa. Vaihtaa liian aikaisin 3 vaihteelle hieman nytkähtäen. Loppuu kyllä parin ensimmäisen "nytkyn" jälkeen, ja vaihtaa sitten pehmeästi. Öljyt vaihdettu viime keväänä vetoakselien stefojen yhteydessä.
« Viimeksi muokattu: 18.10.2012, 08:37:47 kirjoittanut ArtoR »
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« Vastaus #2 : 17.10.2012, 14:58:47 »
Kuuma kone/laatikko on yleensä ollut enkä ole päässyt kylmänä testaamaan, joo ihan hienosti lähtee kiihtymään mutta tuntuu vaan älyttömältä huudattaa konetta kun tuntuu että pienemmillä kierroksilla kihtyisi paremmin, puhun nyt siis kiihdytyksestä esim. motarille 100km/h nopeuteen Sportti päällä.
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

ATS

  • Vieras
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« Vastaus #3 : 17.10.2012, 15:13:57 »
Eiköhän sen sportin tarkoitus ole, että sen vaihdon isommalle jälkeen on paremmin sillä vääntävällä alueella verrattuna normi vaihtoihin.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« Vastaus #4 : 17.10.2012, 15:23:34 »
No mulla ainakin paras vääntö speksien mukaan on 3900rpm ja mielestäni menee vaihdossa kyllä yläkanttiin mutta eiköhän toi oo ihan OK.
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« Vastaus #5 : 17.10.2012, 15:25:45 »
Omassa tapauksessa ajoittain kierrättää kiihdytyksessä todella kauan, ennen kuin vaihtaa 4:lle. Vaikka ei olisi Sport toiminto-päällä. ???
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

ATS

  • Vieras
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« Vastaus #6 : 17.10.2012, 15:27:51 »
No kyllä vialta jo tuo kuulostaa jos noin tekee :o
Aikoinaan teki noin vanhassa Datsunissani kun ei ollut alipaineletku kiinni kaasarissa. 3-lovinen BorgWagner-kopio Japanilaisittain sovellettuna.
« Viimeksi muokattu: 17.10.2012, 15:33:38 kirjoittanut ATS »

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« Vastaus #7 : 17.10.2012, 15:40:35 »
Olen huomannut että tekee tuota vain, kun kiihdyttää mutkaiseen ramppiin, eikä sitäkään aina. Suoralta jos kiihdyttää, niin ei tee. Vaihtaa silloin kuitenkin pehmeästi, huomaa vain kierroslukumittarin putoamisena.

Nytkytys kylmänä vähenee, kun antaa runtua. Eikä nytky seuraavalla ajokerrallakaan kylmänä. Vaihteiston kaikki ohjelmat toimivat normaalisti (talviajo, sport ja "tiptronic").
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

ATS

  • Vieras
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« Vastaus #8 : 17.10.2012, 15:47:14 »
Laatikon ohjelmiston tsekkaus?
« Viimeksi muokattu: 17.10.2012, 15:50:41 kirjoittanut ATS »

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« Vastaus #9 : 17.10.2012, 16:35:58 »
Hyvä pointti ATS. Pitää tsekata. ;)  Tuli mieleen kaasuläppäkotelo, voiko sillä olla arpaa asiaan?
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

ATS

  • Vieras
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« Vastaus #10 : 17.10.2012, 16:58:17 »
Ei sillä läppäkotelolla ole asiaa tuohon vaihtamiseen muuten kuin sen läpän aukiolo asennolla eli kyllä nyt kuitenkin sen laatikon ohjelma-"vialle" paremminkin kuulostaisi. Kun ei niitä kierroksia huomioi kunnolla/oikein.
« Viimeksi muokattu: 17.10.2012, 17:09:29 kirjoittanut ATS »

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« Vastaus #11 : 18.10.2012, 15:51:33 »
Ai niin tuli vielä mieleen että auto lähtee yllättävän rivakasti liikkeelle valoista puolikaasulla ja vaihteistokin vaihtaa sopivan korkeilla kierroksilla vaihteen, kaasun pohjaan polkeminen ei tuo mitään erityistä kiihtymistä muuten kuin koneen murinaa, toisaalta taas tasasella kaasulla ajettaessa ja kaasun polkaseminen ei välttämättä heitä aina edes pienempää sisään  :o
« Viimeksi muokattu: 18.10.2012, 15:59:57 kirjoittanut Arde »
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« Vastaus #12 : 18.10.2012, 17:11:09 »
Tekeekö tuon sport-asennossa, vai ilman? Milloin on vaihteistoöljyt vaihdettu viimeksi?
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« Vastaus #13 : 19.10.2012, 07:52:02 »
Sportilla ei vastaavaa kun on kierrokset muutenkin ylempänä, öljyt vaihdettu 2011 alkukesästä.
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« Vastaus #14 : 19.10.2012, 08:05:02 »
Nostaa kuitenkin kierroksia, ja jatkaa samalla isommalla vaihteella kiihdytystä?
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).