Kirjoittaja Aihe: 407 - Nakuttava ääni moottorista  (Luettu 1749 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hesus

  • Vieras
407 - Nakuttava ääni moottorista
« : 03.07.2015, 13:38:15 »
Auto: 2005 407 2,0 (EW10).

Bensiinimoottori nakuttaa kylmänä ja kuumana, ihan kuin venttiili hakkaisi johonkin? Vika on nelospytyn kohdalla, oikealla puolella. Mistäköhän moinen johtuu?

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Nakuttava ääni moottorista
« Vastaus #1 : 04.07.2015, 01:07:51 »
Ei mitään tietoa, mutta oletko irroittanut venttiilikoppia ja katsonut näkyykö mitään ihmeellistä nokka-akselissa?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

hesus

  • Vieras
Vs: 407 - Nakuttava ääni moottorista
« Vastaus #2 : 04.07.2015, 10:24:27 »
Päällisin puolin tuskin näkee mitään, vaikka kopan avaisikin? Äänen kyllä paikantaa helposti oikealle. Saako tuon kopan helposti auki?

hesus

  • Vieras
Vs: 407 - Nakuttava ääni moottorista
« Vastaus #3 : 04.07.2015, 14:08:51 »
EW10 koneita on kahta mallia joissa on VVT. Toinen on 177hp 206RC ja toinen on tuo 407:n kone. Eli sen nokkien säätöyksikön voi laittaa takaisin mahdolliseksi vikakohteeksi. Tod näk kuitenkin nostimet... Suosittelivat kuitenkin moottorin pesua fortella ensiksi. "Näin toisella foorumilla".

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Nakuttava ääni moottorista
« Vastaus #4 : 05.07.2015, 10:43:21 »
Minulla EW7A, mutta siinä kansien irroitus kutakuinkin näin:
- Puolayksikkö kansien välistä irti kolmella pultilla ja kuskin päästä liitin ensin irti. En tiedä onko puolayksikköä tarve irroittaa mutta itse otin.
- otin myös  kuskinpuoleisessa päästä kansien välistä toisen liittimen irti, turhaa tai ei.
- taaemman kannen takareunaa pitkin menee kiinnikkeiden välissä johto muovisessa suojakuoressa. Kannessa olevat kiinnikkeet/ohjaimet on tehty niin että joka toisesta johto nostetaan pois ylös ja joka toisesta taaksepäin. Lähtee helposti vaikka sokkokona joutuu irroittamaankin.
- etummaisen kannen päätyyn tulee huohotusletku, jonka liitin aukeaa keltaisesta kohdasta painamalla ja vetämällä letkun irti.
- sitten vain kansien pultit auki ja kannet pois.
- Samalla on hyvä puhdistaa kansien sisäpuolet öljytöhnästä ja tiivistepinnat myös.

Omassani muistaakseni etummaisen (imu ?) kannen kuskinpuoleinen pääty oli 270 tkm jäljiltä tosi töhnäinen (kuivunutta öljyä). Kannessa on väliseinä ja tuohon päätyyn tulee jokin huohotusputki. Tuon sotkun kun on nähnyt niin ymmärtää ehkä miksi uudenmallinen tiiviste on sellainen kuin on (osittain ummessa myös keskeltä). Tiivisteessähän on myös kaksi putkea joiden päät painuvat kannessa oleviin monttuihin. Näiden kautta kai töhnän on tarkoitus laskutua öljytilan pohjalle eikä pudota nokkien päälle?
« Viimeksi muokattu: 05.07.2015, 10:57:58 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207