Kirjoittaja Aihe: 307 - Alapallonivelen vaihto  (Luettu 34669 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #30 : 18.03.2017, 00:37:57 »


Motonetista löytyy tuollainen. On vaan hinnakas.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/804084/Bahco-BS20-viputyokalu-Wishbone

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #31 : 18.03.2017, 11:27:33 »
Mielestäni täysin tarpeettomia työkaluja. Olisin vaihtanut yhteen 307:aan alapallon isolla kiintolenkillä ja kunnon putkipihdeillä ellei siinä olisi ollut viallinen olkavarsi.
Miksi auton omaa alatukivartta voisi käyttää tukena pallon kierteen irroituksessa? Ottaa vasta sen jälkeen nivelen irti alatukivarresta irroitustyökalulla.
Audi A4 Tdi Q

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #32 : 18.03.2017, 11:38:58 »
Sen verran monta kertaa olen eri Peugeot-malleihin tuon toimenpiteen joutunut tekemään, että voin todeta tuollaisen apuvälineen helpottavan työtä selvästi. Joissakin autoissa/automalleissa tuollainen on tarpeen enemmän kuin toisissa. Esim. Expert on hankalimmasta päästä, eikä tainnut Boxerkaan olla helpoimmasta. 307:stä tosin ei ole kokemusta.

Auton omaa tukivartta vasten voi toki kammeta, mutta sillä tavoin ei saa yhtä paljon voimaa, eikä asento ole optimaalinen irtoamista ajatellen. Kun tukivartta kammetaan alaspäin suoraan pallonivelen kohdalta, irtoaa se muutenkin helpommin. Lisäksi yksin tehdessä on helpompaa, kun voi vaikka jaloilla tai toisella kädellä pitää/painaa alatukivartta alaspäin samalla, kun ohjaa olkatuen sivulle (ja tarvittaessa kääntelee/heiluttelee sitä).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

olli_tr

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #33 : 03.06.2019, 22:28:51 »
Otin 307:n alatukivarren irti, ajatuksena vaihtaa puslat siihen. Samalla irroitin iskarin+jousen (jousi menee vaihtoon) sekä koiranluun. Tukivarren irroituksessa alapallonivelen kumi rikkoutui ja ehkäpä se on syytä vaihtaa muutenkin, kun on näin näppärästi auki.

Milläs ilveellä sen oikeasti saa irti? Mulla on 41-millinen hylsy, joka sopi tuohon, mutta ei ainakaan pulttipyssyllä kolistelemalla tuntunut tapahtuvan mitään. Tosin kun pyörän napa ei ole juuri missään kiinni, niin ei kai tuo ihme. Missä vaiheessa tuo alapallonivel on helpointa kiertää auki? Ts. mitä laitan kasaan ennen kuin yritän irroittaa tuon vanhan nivelen?
3008 Allure 1.6HDI (2017), 307 HB Trendy 1.6  (2006)

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #34 : 03.06.2019, 22:56:12 »
Jos iskevällä koneella avaa, voi raidetangon nivelet kärsiä, parempi että on vapaana mutta samalla katsoo ettei vetonivel mene "rajoitinta vasten". Mikä mutterinväännin oli käytössä? Tässä on voimaa  https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectID=41112  mutta vaatii mielellään 12mm letkun ja kompressorin liitännän pitää olla mielellään suoraan säiliöstä, ainakin pienissä valovirtakompressoreissa.

Tietysti alapallo irtoaa isossa ruuvipenkissäkin mutta joutuu tekemään ylimääräistä työtä.

olli_tr

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #35 : 03.06.2019, 23:04:54 »
Ruuvipenkissä avaaminen tarkoittaisi navan irroittamista?

Mutterinvääntimenä Chicago Pneumatic CP7748, eli tällainen vehjes:
https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Paineilmaty%C3%B6kalut/Mutterinv%C3%A4%C3%A4ntimet/Mutterinv%C3%A4%C3%A4ntimet+12%22/273/Mutterinv%C3%A4%C3%A4nnin+12%22+Chicago+Pneumatics+CP7748/3650

Kompurasta 10mm letkua noin 10 metriä... Täytyy kokeilla avarammalla letkulla ja varmistaa paineet vielä. Kompura on toki juurikin tuollainen 50-litrainen valovirtakompura.

Mutta siis noin teoriassa pitäisi irrota vaikka heiluukin suht vapaana tuossa ilman iskaria ja alatukivartta?
3008 Allure 1.6HDI (2017), 307 HB Trendy 1.6  (2006)

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #36 : 03.06.2019, 23:24:29 »
Saattaa tuollakin irrota. Se vaan ettei paineenalennusventtiili ole mitoitettu noin suurille virtauksille luutavasti, eli jos säiliön päästä saa suoraan ilmaa, se virtaa paremmin. Tällainen saattaa sopia https://www.motonet.fi/fi/tuote/751540/Liitinrunko-38ulkokierre ja voi hyvinkin aueta 10mm letkulla. Tietty koneen karan muunnoskappale voi syödä osan momentista pois, eikös hylsy olekin 3/4"?

olli_tr

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #37 : 03.06.2019, 23:44:25 »
Hylsykin on ihan 1/2" mallia. No, kokeilen joka tapauksessa huomenna kun on taas enemmän valoa.
3008 Allure 1.6HDI (2017), 307 HB Trendy 1.6  (2006)

olli_tr

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #38 : 04.06.2019, 11:21:10 »
Yön seistyään aukesi ensimmäisellä yrittämällä helposti. Ruuvasin kompuran paineenalennusventtiilin aivan kaakkoon ja kokeilin. Kenties irroitusöljyt olivat yöllä tehneet oman hommansa, mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Sitten vielä toinen puoli...
3008 Allure 1.6HDI (2017), 307 HB Trendy 1.6  (2006)

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #39 : 04.06.2019, 23:45:27 »
Hieno juttu, kyllä CP osaa tehdä mutterinvääntimiä vaikka kiinailmiö vaikuttaa sielläkin.

markok

  • Vieras
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #40 : 27.02.2021, 09:25:52 »
Kytkinremontin yhteydessä onnistuin tekemään pienen reiän alapallon suojakumiin. Alapallo olisi vielä todella hyvässä kunnossa eikä viitsisi vaihtaa pelkästään tuon takia. Onko kellään tiedossa suojakumin mittoja ja löytyykö näitä mistään erillään myynnissä?


PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #42 : 27.02.2021, 11:17:20 »
Löytyy niitä. Eikä ole mitään ihmeellistä vaihtaa. Ennen vanhaan ihan normihomma. Oli rasvanipat nivelissä. Se riippuu paljon missä ajat. Kurainen soratie niin se menee ihan viikoissa. Asfaltilla niin ei reikä haittaa. eBaysta kannattaa tilata.

markok

  • Vieras
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #43 : 27.02.2021, 13:32:35 »
Bilteman ja Motonetin tarjontaa jo katselin, mutta ne mitat ei ihan täsmää. Tapin halkaisijan sain mitattua ja se on noin 18mm, mutta paksumpaa päätä ei pysty mittaamaan hajottamatta vanhaa kumia kokonaan. Noin 38mm se on kumin päältä mitattuna. En sitten tiedä miten paljon kumit venyvät annetuista mitoista. Pitää vielä tutkia eBay:n tarjonta.

kurkimies

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 282
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #44 : 18.06.2021, 18:07:04 »
Mikähän syy korjaamoilla on tarjota nelipyöräsuuntausta kun alapallo vaihdetaan? Raidetangonpään vaihdossakaan ei tarvita sellaista toimenpidettä jos sen osaa tehdä oikein saati alapallonivelessä. Raidetangonpäitä on tullut "muutama" vaihdettua eikä yhtään rengasta ole vielä väärien kulmien takia jouduttu vaihtamaan.

Koska siinä muuttuu arvot kun palloniveltä vaihtaa ja samalla, kun on säädetty kohdille, niin se säästää alustan osia.

Vaihdettiin edelliseen autoon eli Renault Clioon viime kesänä sekä sisemmät ja ulommaiset raidetangon päät, niin kuljettajan puolen oli pielessä auraus, mutta apukuljettajan ei ollu niin pahasti. Ja koko aika sai kääntää kääntää rattia ennen suuntausta, että meni "suoraan".

Edellisen kerran, kun kulmat säädettiin, niin oli syönyt kumpaakin rengasta sisäpuolen ja kuljettajan puolen pahemmin. -4mm aurausta kujettajan puolen ja -1.5mm aurausta apukuljettajan puolen. Sen säädön jälkeen kohdilla ja auto kulki suoraan. Ja jos ratti suorassa, veteli aika pahasti oikealle. Ja renkaat meni vaihtoon alle 2v.