Siis on selvitetty, että huoltoon kutsu tulee ensisijaisesti ajan mukaan (1v.) eikä kilsojen mukaan.
Tällä jaarittelulla halusin vain selittää, ettei 30 000 km huoltovälille ole tavallisella n. 20 000 km vuodessa ajavalle paljoa merkitystä - ei se ainakaan huoltokuluja säästä.
Mielenkiintoista olisi tietää, miten huolto-ohjelma elää todellisten kilsojen mukaan. Nyt tehtiin 45 000 km huolto. Korvaako se 60 000 km huollon? Huoltomittari on nollattu ja näyttää 30 000 km seuraavaan huoltoon eli 77 000 km kohdalle.
No siis, huolto kutsu tulee joko km rajan tai ajan määräämänä, ensin täyttyvä on määräävä. Esim mulla tulee käytännössä aina täyteen ensin km raja (20 tkm).
Huoltoväli on sen 30 tkm, silloin suoritetaan 30 tkm huolto. Jos taas aika tulee täyteen aikaisemmin, tehdään nk. vuosi huolto, kyseessä on täysin sama huolto, tuli täyteen kumpi tahansa määräävä tekijä.
Huoltojen sisältöä voi tarkastella
täällä, syötä autosi rekisteri numero ja pääset katsomaan huoltoja.
Käytännössä mikään huolto ei korvaa 60 tkm huoltoa, sillä ei ole mitään aika rajaa, se tehdään kun 60 tkm tulee täyteen. Bensiini moottorisissa taidetaan vaihtaa sytytys tulpat tuossa huollossa.
Lisäksi on muitakin määräaikaisia huoltoja, esim. Jarruneste 60 tkm/2-v, Jäähdytys neste 120 tkm/5-v, nokkaremmi 120 tkm/4-v, FAP suodin 80/120/210 tkm (tai jotain, ei nyt ole mitään faktaa FAP jutun pohjaksi)
Huoltojen sisältöä voi tarkastella täällä, syötä autosi rekisteri numero ja pääset katsomaan huoltoja.
Edit: maahantuoja on poistanut tämän palvelun käytöstä.