Kirjoittaja Aihe: 306 - Vaihteistoöljyt valuivat ulos (reikä kuoressa)  (Luettu 3320 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juspa

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1996 306 1,9 TD.

Meitin hieno 306 kesti sitten 300km, ennenkuin kone ja pohja oli öljykyllästetty. Eli vaihteistoöljyt tuli pihalle, mutta mikä petti? Öljyä valuu vauhtipyörän vierestä. Testasin, että se on varmana vaihteistosta, kun olin ottanut vanhat (1,5 dl) pois ja lisäsin 1 litran niin silloin alkoi taas valumaan vaikka auto seisoi paikallaan.

Lisäksi nyt on pelko, että menikö vaihdelaatikkokin, kun pitää aikamoista "metallista laahaavaa ääntä", hiljaa ajaessa 2 ja 3 vaihteella, mutta nopeuttakun nosti niin äänet hävisi.

Ratkaisu:

Tulikin sitten vaihdelaatikon vaihto, oli jokin pultti tippunut kytkinkopan sisään ja pyörinyt aikansa ennenkuin viimenään päätti sitten hakata reijän vetopyörästön sisään. Vaihteiston sisällä oli aikas paljon lastua.

Kytkinasetelma näyttää ehjältä, eikä puuttuvia pultteja näy. Pultti oli M6 kokoa. Tosissaan siitä "alkuperäisestä" laatikosta näytti puuttuvan kaikki muovisuojat mitä pitäisi olla.

Benkku

  • Vieras
306 - Vaihteistoöljyt valuivat ulos (reikä kuoressa)
« Vastaus #1 : 17.07.2007, 00:51:22 »
Ulkopuolelta ei varmaan pääse tuonne mitään ylimääräisiä esineitä kovinkaan helposti, joten pultti tms. lienee irronnut sisäpuolelta. Osaako joku tietävämpi arvuutella, mistä kyseinen osa olisi voinut irrota (tämähän saattaisi tietysti selvitä tutkimalla, puuttuuko sisäpuolelta jokin osa)?

Kytkinkotelossa (siis sisäpuolella) ei muistaakseni kiinnityseliminä ole edes käytetty M6 pultteja. Kytkinakselin akselitiivisteen pesä/painelaakerin liukuputki ynnä etulaakerin esijännityksen muodostava osa lienee kiinnitetty M7 pulteilla. Paine-asetelma vauhtipyörään M8 pulteilla. Vieraan esineen joutuminen voi olla täysin mahdollista - ainakin mikäli kytkinkotelon yläpinnalta puuttuu kumitulppa tai etu/alapuolelta suojapelti.

Tilaahan ei, 'montaa millimetriä' - vauhtipyörän hammaskehän/kytkinkotelon pinnan väliin - tosiaan jää.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
306 - Vaihteistoöljyt valuivat ulos (reikä kuoressa)
« Vastaus #2 : 17.07.2007, 04:52:46 »
Vieraan esineen joutuminen voi olla täysin mahdollista - ainakin mikäli kytkinkotelon yläpinnalta puuttuu kumitulppa tai etu/alapuolelta suojapelti.

Oletinkin, että se yläpuolen ajoitusaukon suoja on paikoillaan samoin kuin alapuolen pienempien aukkojen muovisuojat ja öljypohjaa vastapäätä oleva iso suojapeltikin. Sen jälkeen taitaa ainoa suojaamaton kohta löytyä vetopyörästön oikealta puolelta, vetoakselin vierestä. Jollei sitten konetilan puolella ole vielä jotain pienempiä "hengitysaukkoja" tms., en ole kovin tarkasti tuota aluetta tutkinut? Saattaa myös olla, että noissa on kone/vaihteistokohtaisia eroja "aukotuksessa".

Vaatinee ns. "taitoa" tai huonoa tuuria saada pultti ulkopuolelta tuonne suojien ollessa paikoillaan. Voihan tuo ylimääräinen pultti olla toki joutunut sinne kytkinkotelon sisään sellaisen huoltotoimen yhteydessä, jossa ko. paikka on ollut avattuna. Ikävä tapahtuma joka tapauksessa, kun on vaikeasti todistettavissa, onko auton edellinen yksityinen omistaja asiasta vastuussa. :-(

« Viimeksi muokattu: 01.03.2008, 18:18:35 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info