Hiukkasloukku perusidea on kerätä hiukkaset talteen ja polttaa ne aika ajoin korotetun pakokaasun lämpötilan avustuksella. Tämän onnistumiseen tarvitaan muutama edellytys, käyntilämpöinen moottori (yli 80 astetta), Eolys lisäaine ja polttoaineen jälkiruiskutus.
Polttoaineen jälkiruiskutuksella pyritään korottamaan pakokaasujen lämpötilaa, polttoainen ruiskutetaan lähes alakuolokohdassa joten liian viileässä moottorissa se ei syty lainkaan vaan saattaa päätyä moottori öljyjen sekaan.
Eolys säiliössä on sähköinen pumppu, joka annostelee aineen polttoaineen sekaan, moottorin ohjaustietokoneen laskelmien mukaisesti. Lisäaine säiliön tilavuus vaihtelee todella paljon riippuen auton valmistusajankohdasta, suurimmat säiliöt on luokkaa yli 5 litraa, pienimmät noin 2 litraisia. Lisäaineen riittävyyden ennustaminen on lähes mahdotonta, käytännössä lisäaineen riittää johonkin määrään polttoainetta. Hiukkasten polttoväli kuitenkin vaihtelee runsaasti ajotavasta ja ajoista riippuen. Hiukkasia poltetaan 100-900 km välein, täysin tarpeen mukaan. Lisäaineita on kahta erilaista, DAM 9491 saakka Eolys 42 ja DAM numerosta 9492 alkaen Eolys 176. Auton tietokone ilmoittaa kun lisäaine alkaa olla laskennallisesti vähissä, säiliössä ei ole anturia. Vanhempiin malleihin voi lisätä ainetta, uudemmissa on käytössä vaihtopussi, eikä säiliö varsinaisesti ole säilö vaan pelkkä kotelo johon täyttöpussi laitetaan.
Hälytys "Particle Filter Regeneration Urgent" tarkoittaa "Merkkikorjaamon" mukaan että hiukkasloukun poltto on keskeytynyt 4 kertaa peräkkäin. Tällöin tulee ajaa heti liikenteen salliessa yli 60 km/h nopeudella vähintään viiden minuutin ajan tai kunnes merkkivalo sammuu. Jos merkkivalo ei sammu, ota yhteyttä Huoltoon joka ymmärtää FAP suotimien päälle. Jos hiukkas suodin tukkeutuu ja paine-eroanturi havaitsee liian suuren vastapaineen, moottori menee nk. hätäkäyttöohjelmalle jossa tehoa ja kierroksia rajoitetaan.
Hiukkasloukun
vaihtovälisuositus vaihtelee malleittain, vaihtoväliä voi kurkkia joko
servicebox palvelusta tai kysyä suoraan merkkiliikkeestä. Joskin merkkiliikkeestä saattaa saada suoraan vastaukseksi 120 tkm joka huoltokirjasta löytyy, vaihtoväleinä löytyy kuitenkin hiukan enemmän vaihtoehtoja 80, 120, 140, 160, 180 ja 210 tkm.
Jotain sellaistakin olen kuullut että jos hiukkasten poltto keskeytyy tarpeeksi monta kertaa, se ei enää lähde itsestään päälle, vaan poltto pitää pakottaa päälle testerillä.
Ainetta ei saa kaataa viemäriin, se on lievästi syövyttävää liuotinta.
Hakusanoja: FAP, hiukkasloukku, FAP toiminta, hiukkastenpoltto, HDi Moottori