Kirjoittaja Aihe: 405 - Ohjaus takertelee (ohjaustehostin)  (Luettu 9548 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
405 - Ohjaus takertelee (ohjaustehostin)
« : 04.09.2011, 14:35:11 »
Ongelma:

Auto: 1990 405 1,9 Mi16 (XU9J4, 373 800 km).

Ohjaustehostin toimii ajossa moitteettomasti, mutta esim. parkkipaikalla auton ollessa paikallaan ja kiertäessä rattia ääriasentoja kohti, rupeaa tehostus pätkimään ja takertelemaan. Hiekalla tms. ei tätä tapahdu. Olen joskus ollut kuulevinani hihnan kitinää konehuoneen puolelta (ohjaustehostimen hihna?), mutta tähän ei ole saatu varmuutta, koska tekee sen vain kylmänä. Voisiko ohjaustehostimen hihna/ohjaustehostin tullut eläke ikään, vai onko ilmiö ominaisuus?

Ratkaisu:

Hihna on vaihdettu ja ohjaus toimii kuten pitääkin eli ajossa jämäkästi ja parkkiksilla keveämmin. Tuosta uriin hakeutumista en osaa vielä sanoa, mistä johtuu. Ainakin meni taka-akseliston rasvanippoihin 2 tuubia rasvaa.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2011, 09:59:00 kirjoittanut ToniL »
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 405 - Ohjaus takertelee (ohjaustehostin)
« Vastaus #1 : 05.09.2011, 15:59:16 »
Onko nestettä varmasti tarpeeksi ja milloin ne on vaihdettu? Myöskin hihnan kireys kannattaa tarkistaa. Jos hihna luistaa, niin tehostuskin tökkii.

Nestetaso ok, samoin hihnan kireys. Itse hihna näyttää melko vanhalta ja isompia vuotoja ei ainakaan näin silmämääräisesti näy. Nesteen vaihdon ajankohdasta ei tietoa. Vika on satunnainen koska toissapäivänä ei oikutellut yhtään koko kääntösäteen alueelta, ja tänää vain oikealle kääntäessä lähellä ääriasentoa (sääolosuhteet, vähemmän kulunut asvaltti?). En ole kokeillut vielä korkeammilla kierroksilla, mutta pidän tilannetta silmällä. Autoa ylös nostaessani huomasin väljyyttä raidetangon sisemmässä akselissa. Onko tällä yhteyttä?
« Viimeksi muokattu: 07.11.2011, 09:59:48 kirjoittanut ToniL »
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 405 - Ohjaus takertelee (ohjaustehostin)
« Vastaus #2 : 05.09.2011, 16:58:25 »
Ei pitäisi olla mutta jos se hihna on kulunut ja pohjaa siihen hihnapyörään. Uusi hihna ja oikealle kireydelle niin ei ainakaan siinä ole vika sen jälkeen.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 405 - Ohjaus takertelee (ohjaustehostin)
« Vastaus #3 : 05.09.2011, 17:05:26 »
Samat oireet oli aikanaan omassa mämmiissä kun iskarin yläpään laakerointi oli "hiukan" entinen molemmin puolin. Sieltä taisi löytyä kolme laakerikuulaksi tunnistettavaa osaa ja muut olikin sitten yhtä ruostemössöä, joten ehkä ne oli aika vaihtaa. Lisänä hävisi täysin auton vetely urissa.

Oireena oli juurikin, että tehostus pätki juurikin paikallaan kääntäessä asvaltilla kun hihna pompotti. Ei siinä auttanut uusi hihnakaan vaikka veti sen "momenttiin" kun sekin pomppi siellä. Uudet hilut yläpäähän, uusi hihna ja nätti sivistynyt kiristys hihnalle eikä oireita ole ollut sen jälkeen.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 405 - Ohjaus takertelee (ohjaustehostin)
« Vastaus #4 : 07.09.2011, 10:04:34 »
Nuo yläpään laakerit, kiinnikkeet ja muovisuojat on uusittu 07.01.2011. Yläpään lautanen oli oikealla puolella lähes puoliksi halki, ja yhdellä 10 mm pultilla kiinni, eikä edes katsastuksessa huomattu. Lautaset, laakerit uusittu ja ostettu vielä muovisuojat tolppien päälle.

Mutta kuitenkin ohjaus käyttäytyy sen mukaisesti, että yläpään laakerit olis aivan lopussa. Ajoneuvo tosiaan hakeutuu uriin ja palauttaa heikosti. Olisiko sitten sattunut jonkimoinen asennus virhe, tuskin laakerit noin nopiasti kuluu.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2011, 09:56:02 kirjoittanut ToniL »
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 405 - Ohjaus takertelee (ohjaustehostin)
« Vastaus #5 : 07.09.2011, 14:41:59 »
Millainen homma tuo tehostimen hihnan vaihto on? Onko siitä dokumentaatiota?

Löysäät pumpun pultteja (2 kpl pumpun rungossa) hieman, jolloin hihna löystyy ja saat vanhan pois. Sen jälkeen uusi tilalle ja otat räikän jatkovarren ja räikän, sekä käännät pumppussa olevasta neliskulmaisesta hahlosta hihnan kireälle ja kiristät pumpun pultit. Helpottaa vähän, jos saat kaverin niin ei tarvitse kahdella räikälle pelehtiä samaan aikaan.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93