Kirjoittaja Aihe: 405 - Öljyvuoto  (Luettu 5598 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Naali

  • Vieras
405 - Öljyvuoto
« : 30.01.2006, 10:13:24 »
Terve. Auto on 405 1.6 kaasari. Katsastussetä kehoitti korjaamaan öljyvuodon. Kaipa se kannattaa korjata ihan jo silläkin, että tulee kalliiksi aina lisätä  ;D Niin, vuoto on siis jakopään puolella. Öljyä tippuu ilmeisesti laturin päälle, kun se laturin ratas on märkä ja pyöriessään se heittää öljyä sitten konepeltiä vasten. Öljyä on kertynyt myös siihen moottorin kylkeen, kun siinä on sellainen "kuppimainen" kohta -> öljyvuoto on siis ylhäällä (eiks vaan?).

Olen pähkäillyt, että vaihtoehtoja on kaksi; venttiilikopan tiiviste ja kannentiiviste. Nokka-akselin tiiviste on oletettavasti kondiksessa, koska ei ollut märkää kun vaihdoin jakoremmin. Kyssäri kuuluu siis, että voiko KANNENTIIVISTE vuotaa todellakin öljyä ulospäin ??? Suurempia oireita ei ainakaan ole ollut. Mitä nyt kulutus vähän korkea ja tyhjäkäynti heijaa. Ja tulpat erivärisiä.

Venakopan tiivistekin näyttää jotenkin syyttömältä -> ei näy tahroja tai mitään, mutta ehkä se kannattaa vaihtaa kun ei varmaan maksa kuin kympin ( + tiivisteliima vissiin kannattaa laittaa väliin?)

Jos joku keksii vielä jotain mahd. vuotopaikkoja, niin antakaa vihjeitä. Ja tottakai: omat kokemukset on aina mukavimpia lukea  :)

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 405 - Öljyvuoto
« Vastaus #1 : 30.01.2006, 10:23:00 »
Olen pähkäillyt, että vaihtoehtoja on kaksi; venttiilikopan tiiviste ja kannentiiviste. Nokka-akselin tiiviste on oletettavasti kondiksessa, koska ei ollut märkää kun vaihdoin jakoremmin. Kyssäri kuuluu siis, että voiko KANNENTIIVISTE vuotaa todellakin öljyä ulospäin ???

Kannentiiviste voi kuulemma vuotaa ulospäin. Itse en ole sellaista nähnyt mutta olen kuullut siitä. Vuotopaikka selviää kun peset moottorista mahdolliset vuotopaikat ja katsot mikä likaantuu nopeiten. Huom. koko moottoria ei kannata pestä ellei ole masokisti.... voi tulla käyntihäiriöitä. (Virranjakaja, tulppien montut ja puola + piuhat ovat vaarassa).
Peugeot RCZ HDI FAP

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 405 - Öljyvuoto
« Vastaus #2 : 30.01.2006, 12:28:14 »
Kyllä se tosiaan voi vuotaa öljyä ulospäin...mulla teki juuri tuota, ja juuri jakopään puolelta.
Vuoto ei ollut niin paha että katsastuksessa olis huomautettu, mutta tihkuipahan kuitenkin.
Nelospytyn tulppa oli pikimusta ja öljyinen, muut suht normaalin väriset.

Ei muuta kuin uusi tiivistesarja kehiin ja vaihtamaan, kansi kannattaa käyttää koneistamossa, mikäli siinä on kavitointia.

Kansiremonttiin jos alkaa, on sama vaihtaa muutkin tiivisteet ainakin yläpäästä eli nokan stefa, venttiilivarren kumit, virranjakajan O-rengas.
Kampiakselin stefa (jakopuolelta) menee myös samoilla töillä, samoin vesipumppu ja jakohihna.
Venttiilien tarkastus, hionta ja välysten säätö on myös hyvä tehdä tässä vaiheessa kun kansi on irti.

vilperi

  • Vieras
Vs: 405 - Öljyvuoto
« Vastaus #3 : 30.01.2006, 14:41:08 »
öljykello voi myös paineen alaisena vuotaa ölyä

Naali

  • Vieras
Vs: 405 - Öljyvuoto
« Vastaus #4 : 31.01.2006, 14:49:02 »
Mites tuo venakopan kansi lähtee irti? Onkos jotain huomioitavaa, kun ajattelin kokeilla uudella tiivisteellä?

Jos öljyvuoto tulee kannentiivisteen välistä, niin voisiko se johtua löystyneistä kannenpulteista? Tai siis voiko ne löystyä ja pystyykö siten kiristämisellä vaikuttamaan asiaan?

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 405 - Öljyvuoto
« Vastaus #5 : 31.01.2006, 21:40:27 »
Venakoppa on kiinni siitä päältä kolmella pinnapultilla, yksi pitää kiinni sitä muovista sytkäpiuhojen telinettä.
Kannattaa putsata huolella rasvat pois siitä kopasta ja kannesta, sitten tiivisteliimaa molemmin puolin ja kiinni.

Olen kuullut, että Citroen BX TD:ssä oli sitä ongelmaa, että kannenpultit löystyi ja öljyä alkoi tihkua ulos.
Siinä se hoitui ajoittaisella pulttien kiristyksellä, mutta en ole 405:sesta kuullut vastaavaa.
405:sessa on venyvät kansipultit, jotka pitäisi vaihtaa aina eli huonolla tuurilla katkeaa pultti lohkon sisään kiristäessä.
Sitten tulee isompi ja hankalampi remontti  :-[ Itse en ainakaan ihan helpolla lähtis kiristämään.

Tietysti on se mahdollisuus, että pultit on väärin kiristetty. Tällöin vuoto saattais korjaantua uudelleenkiristyksellä eli jokaista pulttia vartti auki ja sitten momenttiin.

Naali

  • Vieras
Vs: 405 - Öljyvuoto
« Vastaus #6 : 01.02.2006, 10:51:39 »
Joo-o. Pitääpäs tarkistaa ne kannenpultit. Eipä tuosta varmaan koskaan ole kantta irroitettu eli sen puolesta ei pitäisi olla löysää. Minkälaisella kannalla ne pultit on? Taitavat löytyä siis sieltä venakopan alta niinkuin autoissa yleensä? Kysyn vaan kun siinä moottorin ulkopuolella on muistaakseni 4 sellaista torx-kantaista isoa pulttia. Mikä mahtaa olla niiden tarkoitus?

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 405 - Öljyvuoto
« Vastaus #7 : 01.02.2006, 17:37:12 »
Ne isot torx-kantaiset on ne kannen pultit ja niitä on kahdeksan.
Jos menet irrottamaan, muista se paksumman prikan paikka, se on siinä vänkärin puoleisessa takakulmapultissa ja tarkoitus on pitää kannen pultin pää pois vesipumpun kotelosta  ;)

En oikein usko, että nuo venyvät pultit löystyis ihan helpolla - venymäähän tietysti tapahtuu, mutta ei kai sen pitäisi vuotamaan asti päästä venymään... Alfamerin korjausoppaassa käsketään vaihtamaan nuo pultit joka kerta kun irrotetaan, mutta Haynesin englanninkielisessä taas oli ilmoitettu toleranssi, minkä sisällä pitää pulttien olla. Jos sarjasta yksikin pultti on liikaa venynyt, pitää kaikki pultit vaihtaa.