Kirjoittaja Aihe: 205 - Vetoakselin suojakumien vaihtaminen  (Luettu 3107 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

eki

  • Vieras
205 - Vetoakselin suojakumien vaihtaminen
« : 29.06.2006, 11:49:44 »
Pitäisi vaihtaa hantin puolen vetoakselin suojakumi, ja kysymys kuuluukin että purkaantuuko tuo uloin nivel, vai pitääkö purkaa sisemmän nivelen kautta?

1.4i TU3M kyseessä... :)

eki

  • Vieras
Vs: 205 - Vetoakselin suojakumien vaihtaminen
« Vastaus #1 : 29.06.2006, 22:56:32 »
Ja mitenkäs tuo sisänivel puretaan? Siinä suojakumin päällä näkyy olevan jokin rautaholkki, minkä alle tuo suojakumin vaihteiston puoleinen pää menee...

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 205 - Vetoakselin suojakumien vaihtaminen
« Vastaus #2 : 30.06.2006, 07:43:09 »
309:iin tuli joskus vaihdettua vetarin kumit, taitaa olla samanlaiset ku 205:ssä pl. GTi mallit

Kumi on tosiaan kiinni metalli holkissa, se metalli holkki pitää "avata" vastakkaisesta päästä = se pokkaus väännetään auki ja koko setti liukuu ulompaa niveltä kohti. En osaa sanoa voiko sitä vanhaa osaa laittaa takaisin vai ei, itse en laittaisi, uusia sai ainakin joskus Knuutilalta.

Sisempi tripodi on kiinni lukko renkaalla, se irti ja molemmat kumit saa vaihdettua.

Sisäpään mukin ulkokuori on tosiaan sen sisemmän kumin peltivaippa, sen sisällä on vaan tiripodin haarukka.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

eki

  • Vieras
Vs: 205 - Vetoakselin suojakumien vaihtaminen
« Vastaus #3 : 30.06.2006, 09:57:38 »
Ahhaa, jo alkaa selkenemään. Kiitoksia! :D

Miten muuten tuo vetoakseli lähtee irti tuosta jatkoksesta?

Kun oikealla puolella vaihdelaatikosta lähtee pätkä suoraa akselia, ja moottorin pään kohdilla se kiinnittyy tuohon ensimmäiseen (sisempään) murrokseen (eli siihen mukiin, jossa siis tuo metalliholkki). Niin onko se liitos ihan vain sokalla kiinni, (eli kammetaan irti) vai pitääkö se tukihässäkkä purkaa?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 205 - Vetoakselin suojakumien vaihtaminen
« Vastaus #4 : 30.06.2006, 10:10:10 »
jos se on samanlainen ku 309 disussa, niin tukilaakeri on kiinni kahdella pultilla, tosin ne pultit on pitkällä tähtäimellä ihan turhat, sen verran jumissa tukilaakeri yleensä on siinä tuessa että ei välttämättä lähde irti kuin pajavasaralla. Lähinnä siksi että tehtaalla kasataan kaikki kuivana, kasaus vaiheessa vähän vaseliini väliin niin lähtee seuraavalla kerralla paljon helpommin.

Sisemmät nivelet ei muuten ole millään kiinni, pelkän kumin varassa se kelluu ja pysyy kasassa, otat kumin pois niin setti leviää ku jokisen eväät pitkin pöytää. sitte kun se on levällään näet sisäpään tripodin ja akselin liitoksen päässä sokan jonka voi ottaa pois. Lyhyemmässä akselissa on sisäpäässä jousi joka pitää sisäpään mukin paikallaan, jos jousi ei ole paikallaan niin lootasta pukkaa öljyt pihalle :P pidemmässä sitä jousta ei tarvita (saattaa siellä sellanen silti olla, joissain on, joissain ei) kun tukilaakerin kiinnitys pitää akselin sisäpään paikallaan.

Ai niin, kun purat sen akselin niin ole varovainen sen tripodin kanssa, siinä ei meinaan ole osat millään kiinni toisissaan, päädyt meinaan etsimään neulalaakerin osia tallin lattialta jos ne rauta holkit pääsee pois paikaltaan. Eli kun saat sen auki vedä teippiä sen tripodin ympäri. (muistaakseni haynes opas neuvoi ton teippi kikan)
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

eki

  • Vieras
Vs: 205 - Vetoakselin suojakumien vaihtaminen
« Vastaus #5 : 30.06.2006, 12:22:51 »
jos se on samanlainen ku 309 disussa, niin tukilaakeri on kiinni kahdella pultilla, tosin ne pultit on pitkällä tähtäimellä ihan turhat, sen verran jumissa tukilaakeri yleensä on siinä tuessa että ei välttämättä lähde irti kuin pajavasaralla. Lähinnä siksi että tehtaalla kasataan kaikki kuivana, kasaus vaiheessa vähän vaseliini väliin niin lähtee seuraavalla kerralla paljon helpommin.

Tarkoittanet niitä kahta ~6mm pulttia (jotka ainakin tässä on 11mm muttereilla...)?

Ai niin, kun purat sen akselin niin ole varovainen sen tripodin kanssa, siinä ei meinaan ole osat millään kiinni toisissaan, päädyt meinaan etsimään neulalaakerin osia tallin lattialta jos ne rauta holkit pääsee pois paikaltaan. Eli kun saat sen auki vedä teippiä sen tripodin ympäri. (muistaakseni haynes opas neuvoi ton teippi kikan)

Miksi en ole yllättynyt... ::) Japanin vehkeissä niissäkin on sokat, niin ei lentele neulat pitkin lattioita...

Mutta jatketaan purkamista (pitäisiköhän korkata punkkupullosta vähän asennusjuomaa niin selviäsi nuo ranskalaisten tekeleet paremmin. ;D), ilmoittelen kotvan päästä mitä on tapahtunut...

Mutta kiitokset Samille! Pysyhän kanavalla. ;)

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 205 - Vetoakselin suojakumien vaihtaminen
« Vastaus #6 : 30.06.2006, 12:27:02 »
Mulla levisi neulat tallin lattialle kun purin 405:sesta tuon sisemmän nivelen enkä tiennyt tuon nivelen rakennetta ::)
Onneksi löysin kaikki ja sain paikalleenkin jäykän vaseliinin avulla...

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 205 - Vetoakselin suojakumien vaihtaminen
« Vastaus #7 : 30.06.2006, 15:39:39 »
Tarkoittanet niitä kahta ~6mm pulttia (jotka ainakin tässä on 11mm muttereilla...)?

Miksi en ole yllättynyt... ::) Japanin vehkeissä niissäkin on sokat, niin ei lentele neulat pitkin lattioita...

Mutta jatketaan purkamista (pitäisiköhän korkata punkkupullosta vähän asennusjuomaa niin selviäsi nuo ranskalaisten tekeleet paremmin. ;D), ilmoittelen kotvan päästä mitä on tapahtunut...

Mutta kiitokset Samille! Pysyhän kanavalla. ;)

joo, jotain sitä luokkaa ne mutteirt ja pultit on, ne löytyy ihan varmasti ;) tosta verarin suojakumi rempasta on aikaa vaan niin pirusti, joskus -98 oli 309 päreinä...

Ranskalainen logiikka on se että mitään turhia osia ei laiteta, kaikki lasketaan taloudellisuus näkökulmasta. Toisaalta miksi laitettaisiin jos se kerta pysyy kasassa ilmankin ;D se olis kuitenkin 6 sokkaa x ~5,5 miljoonaa 205:sta ;)
 
Mihin mä täältä lähtisin, käyn kun ehdin....
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

eki

  • Vieras
Vs: 205 - Vetoakselin suojakumien vaihtaminen
« Vastaus #8 : 30.06.2006, 18:01:31 »
Joo, ulointa niveltä en edes viitsinyt alkaa purkamaan, mutta sisemmän nivelen tripoidi oli kyllä ihan sokilla varustettu eli ei tarvinnut alkaa neuloja hakemaan lattialta... ;D

Ja suojakumi on vaihdettu. Tosiaan se tukilaakeri ja vetoakseli lähti ihan pultit löysäämällä ja lyömällä, ja sisemmän nivelen sai purettua ihan avaamalla varoen sen prässäyksen ja vetämällä akselin pois. Sitten tripoidin päästä sokka veks ja ja itse nivel pois, ja päästiinkin suojakumien kimppuun.

Vetoakselikin lähti ihan sujuvasti pois kunhan pudotti sen alatukivarren pois. Ei olleet vielä mutterit ruostuneet, kun vuosi sitten tahkottiin kolinoiden kimpussa... ;D

Mutta Samille kiitos! Säästi paljon aikaa kun asiat on jo valmiiksi pohdittu! :D

Jaaniin, eipä ollutkaan TU-koneen vetoakselin suojakumit käypäset. Jotkut XU-sarjan kumit sopi... Sattunut kasaajalle vissiin sen laatikko... :P