Auto: 2000 406 2,0 ST (EW10J4, 99 kW, RFN?).
Eilen tuli pelattua EW-koneellisen jakohihnan jako kohdilleen. Oli yhden pykälän jäljessä. Paikalleen saaminen vaati aikamonta irrotus-asennusyritystä ja veikkaan, että jako on jäänyt hihnaa vaihdettaessa vääräksi. Autoon tuli jonkin verran lisää eloa ja tyhjäkäynti parani. Jaon pystyy tarkistamaan irrottamatta lisälaitehihna pyörää, siellä kampiakselilla löytyy ajoituskohdat. On hankalampaa tietää, milloin ajoitustappi menee kolon pohjaan.
Jakohihnan kampiakselin lukituskolo ilman minkään hihnapyörän irrotusta. Reikään on työnnetty pultti uppoaa 43 mm mennessään kolon pohjalle:
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
Hihnapyörä irti. Muovissa on pieni kolo, siitäkin näkee jo silmämääräisesti, onko jako kohdillaan (kuva tosin otettu kasaamisvaiheessa):
Alempi suojamuovi irrotettuna:
Muovi irti. Jako on ihan muuta kuin kohdillaan:
Vasta tunnin tappelun jälkeen tähtien asento oli suotuisa ja hihnapyörätkin alkoivat olemaan itseäkin miellyttävässä asennossa:
Kuva hihnasta yläpuolelta. Tilaa on yllättävän runsaasti. Koneenkannatin ei ole edessä:
Yhteenveto: en yhtään ihmettele jos jakohihnan vaihtajalla jako jää pykälän pieleen. Kyllä kannatti tarkastaa oman auton jako. Auto vetää ihan uudella tavalla. Akun kenkä oli tunnin verran irti jotta lähdettiin ajoon puhtaalta pöydältä. Ennen starttausta annoin virtojen olla 5 min päällä ja sitten käyntiin vartiksi. Sen jälkeen normiajelua. Tuntuu että vedot sen kuin paranee. Ohituskiihtyvyys on ihan toista luokkaa kuin aikaisemmin. Kaupungissa oli mukava ajella kävelyvauhtia, kone vetää sitkeän makuisesti. Kiihdytys isommalla vaihteella 2000 kierroksesta sujuu huomattavasti liukkaammin. Vetoja tuli alakierroksille tasaisesti lisää, kuitenkin suurin ero 3000 kierroksen jälkeen.