Kirjoittaja Aihe: 407 - Jäykkä vaihdekeppi pakkasella  (Luettu 10587 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SarkkaS

  • Vieras
407 - Jäykkä vaihdekeppi pakkasella
« : 25.03.2011, 12:15:01 »
Auto: 2004 407 SW 1,6 HDi 110 Esplanade.

Tuossa reipas kuukausi takaperin kävi Pökötin 60 tkm huollossa, jossa perusjuttujen ohella huomattiin toisen vetarin kumin olevan vaihtokunnossa. No, kumi vaihdettiin melko pian tuon huollon jälkeen samassa liikkeessä ja sen jälkeen alkoi vaihdekeppiongelma. Jos aamulla on pakkasta, vaihdekeppi ei tahdo liikahtaa mihinkään, vaan on jäykkä ku pentele, etenkin etu-/takasuunnassa. Liikkeeseen soittaessani epäiltiin vaijereissa olevan ongelmaa, lähinnä edestakaisen liikkeen vaijerissa. Vettä, tms.

Viimeisimmän huollon yhteydessä vaihdettiin lootaöljyt, enkä hoksannut tarkastaa mitkä öljyt sinne laitettiin (laatu ja määrä). Voiko öljynvaihto aiheuttaa jollakin mekanismilla tämänkaltaiset oireet?

Uudet vaijerit reilut 130 €/kpl, töitä 4 h ja niin pois päin, kuutisen hunttia tulisi huolto maksamaan. Totesin tutkivani vaihtoehtojani ja palaavan asiaan ensi viikolla.

Mitäs sanoo viisaammat?

-Sale

SarkkaS

  • Vieras
Vs: 407 - Jäykkä vaihdekeppi pakkasella
« Vastaus #1 : 25.03.2011, 14:18:19 »
Huollosta sain tiedon, että vaihdettu öljy olisi tyypiltään BV 75W-80.


-Sale

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Jäykkä vaihdekeppi pakkasella
« Vastaus #2 : 25.03.2011, 14:19:48 »
Ainakin öljy on sitten oikeaa Esson tai Totalin alkuperäisöljyä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

SarkkaS

  • Vieras
Vs: 407 - Jäykkä vaihdekeppi pakkasella
« Vastaus #3 : 25.03.2011, 15:00:40 »
Essoa oli, onneksi.

Kaipa sitä joutuu viikonloppuna vilkuilemaan. Olisiko kenelläkään vinkkejä purkuhommiin liittyen tai jopa räjäytyskuvia alueilta?


-Sale

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 407 - Jäykkä vaihdekeppi pakkasella
« Vastaus #4 : 25.03.2011, 15:40:18 »
Korjaamoilla on korjausohje noihin vaijerien jäätymisongelmiin.
Peugeot 3008 hybrid

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 407 - Jäykkä vaihdekeppi pakkasella
« Vastaus #5 : 25.03.2011, 15:49:42 »
Mulla sama homma 406:n kans. Todettiin poikittaisessa vaijerissa olevan vettä ja ruutattiin öljyä sinne. Siitä oli apua vaan ei poistanut ongelmaa kokonaan
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

antsu

  • Vieras
Vs: 407 - Jäykkä vaihdekeppi pakkasella
« Vastaus #7 : 26.03.2011, 11:01:38 »
Tuntuu jotenkin oudolta, että vetarin kumin vaihdon yhteydessä/jälkeen olisivat vaijerit kerralla kuivuneet. Herää epäilys, että vaihdossa on tapahtunut jotakin, mutta varmaan se selviää kun niitä vaijereita tutkii.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 407 - Jäykkä vaihdekeppi pakkasella
« Vastaus #8 : 26.03.2011, 13:32:20 »
Oudolta tuntuu myös että vetarin kumi olisi 60 tkm:ssä vaihtokunnossa, yleensä näitä ei tarvitse vaihtaa ellei öljy- tai naftavuoto ole pehmittänyt kumia. Itse tarkastaisin onko kumi tosiaan vaihdettu. Mistä sinne vaijerin sisään vettä pääsisi, jos ulkokuori on ehjä?

antsu

  • Vieras
Vs: 407 - Jäykkä vaihdekeppi pakkasella
« Vastaus #9 : 26.03.2011, 13:37:06 »
Vetari voi hajota muutenkin kuin kulumalla. Minulla oli kerran Nissanin kumissa keppi pystyssä ja vaseliinit lokasuojassa ja vähän auton kyljessäkin.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 407 - Jäykkä vaihdekeppi pakkasella
« Vastaus #10 : 26.03.2011, 13:59:56 »
Eikö vetonivelen suojakumi ole öljyä kestävää, kun siinä on rasvatkin sisällä?  :o

SarkkaS

  • Vieras
Vs: 407 - Jäykkä vaihdekeppi pakkasella
« Vastaus #11 : 11.04.2012, 11:19:01 »
Pientä päivitystä tähänkin.

Tänä talvena ei ole ollut mitään ongelmia jäykän kepukan kanssa, eli mikäli siellä jotakin kosteutta oli aiemmin ollut, ei sitä siellä enää tänä talvena ole ollut. Ajomäärät ovat olleet samanlaiset, kuten myös olosuhteet ajossa.


-Sale

Vendange

  • Vieras
Vs: 407 - Jäykkä vaihdekeppi pakkasella
« Vastaus #12 : 29.11.2012, 16:01:52 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 (EW7A, DAM 10658 CJ/13.01.2006).

Pakkasten myötä vaihdekeppi lakkasi liikkumasta sivusuunnassa. Kun vaihteisto lämpenee toimii normaalisti. Tiedän, että on Suomi köyhä ja siksi jää. Mutta missä kohtaa?

Vendange

  • Vieras
Vs: 407 - Jäykkä vaihdekeppi pakkasella
« Vastaus #13 : 11.12.2012, 22:16:08 »
Kävin ostamassa apteelista injektioruiskun ja siihen neulan (0.4 €, ja rokotin vaijereiden suojakumin alitse vaijerin kuoren alle pakkasnestettä. Sitten avasin vaihdekepin juuressa olevat kumipalkeet, ja voitelin pakkasnesteellä muoviset liukupinnat. Vaihteisto tuntuu nyt toimivan niin kuin pitääkin.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Jäykkä vaihdekeppi pakkasella
« Vastaus #14 : 26.12.2012, 02:02:45 »
Minullapa oli tänään ekan kerran vastaavaa probleemia kepin kanssa, eli ei ensin liikkunut sivuttain. Kolmesti päivän aikana sama juttu, kun oli vähintään pari tuntia seisonut. Ei ollut umpijäässä mutta kuitenkin selvästi jäässä.

Kysymys: mitä kautta pääsit vaijereihin käsiksi? Auton alta ilmeisesti. Missähän päin nuo vaijerit on ja mitä pitää mahdollisesti purkaa että pääsee rokottelemaan pakkasnesteellä ja/tai aseöljyllä? Ehkä katson josko selviäisi ensi kesään, muuten joudun tekemään ulkona.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207