Kirjoittaja Aihe: 307 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)  (Luettu 40425 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Leo70

  • Vieras
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 307 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)


Ongelma:

Osa 1:

Auto: 20xx 307 SW 2,0.

Onko muilla kokemusta ajotietokoneen näyttöön ilmestyvästä Antipollution Fault -vikailmoituksesta? Meikäläiselle ilmestyy k.o. ilmoitus silloin tällöin. Yleensä aamulla, kun lähden kylmällä koneella ajelemaan töihin ja vaihdan kakkoselta kolmoselle. Tällöin kone nykäisee hieman ja ilmoitus ilmestyy ruutuun. Moottori on parilitrainen bensaversio, softapäivitykset tehty ja venttiilinnostimet vaihdettu (huollossa "toivoivat" sen auttavan).

Ilmiöstä ei ole kylläkään muuta haittaa kuin vähäksi aikaa ilmestyvä fault-teksti ja piippailu käynnistyksen yhteydessä. Virhe häviää yleensä seuraavana päivänä. Kyrsii kuitenkin vähäsen.

Osa 2:

Ei ole ennen tehnyt moista ja eilen sunnuntaina teki sen taas. Kesken ajon Antipollution Fault ja moottori jollekin saamarin mummomoodille. Ei ottanut 1500-2000 enempää kierroksia. Ei auttanut muu kuin parkkiin bussipysäkille ja auton buuttaus eli moottorin uudelleenkäynnistys. Sen jälkeen toimi taas normaalisti, vikavalo jäi tosin palamaan päiväksi. Tänä aamuna sekin oli sammunut.

Ratkaisu:

Venttiilinnostajat vaihtoivat meikäläisen Pösöstä ensin, mutta APF-ilmoitukseen auttoi vasta kaasuläpän asentotunnistimen vaihto. Löytyi lopulta vikamuistista tuohon viittaava vikakoodi. Osan vaihdon jälkeen toiminut kuin unelma.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #1 : 10.01.2005, 13:18:15 »
Se on EW10-koneen ominaisuus, esiintyy varsinkin 206 GTi:ssä. Liittyy jotenkin katalysaattorin normaalia hitaampaan toimintaan kylmäkäynnistyksessä.

RFN moottori on erityisen herkkä näille. Veikkaisin, että labda anturi(t) vialliset. noita on kaksi kpl. ennen kattia ja katin jälkeen. Jos vikakoodeissa ei ole mitään erityistä, voisi tulpat uusia kokeeksi.
« Viimeksi muokattu: 16.06.2007, 16:05:53 kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 3008 hybrid

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #2 : 10.02.2005, 10:17:20 »
Lambda(t) tai puola, ehkä myös sytytystulpat ja ohjelmapäivitykset... jos nuo ei auta niin johan on...
Peugeot 3008 hybrid

3072.03D

  • Vieras
Vs: 307 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #3 : 08.12.2005, 16:47:00 »
Auto: xxxx 307 2,0 XR (60 000 km).

Auto saatiin kuntoon. Vaihtoon meni jotain tiivisteitä, joista bensanhaju johtui sekä ongelmia koko ajan aiheuttaneet venttiilinnostimet. Maahantuoja maksoi suurimman osan kuluista (400/1800 e) ja nokkahihnakin tuli vaihdettua samalla edullisesti. Venttilinsäätimien vaihto näytti tosiaan auttavan tähän. Sen jälkeen tullut ääni, jonka luulin tulevan venttiileistä, olikin pakosarjan resonassia.

Leo70

  • Vieras
Vs: 307 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #4 : 19.12.2005, 15:21:42 »
Lainaus käyttäjältä: juhasiltanen
Ongelma: Mulle ilmaantui tänään samanlainen Antipollution Fault näyttöön ja sytytys tuntui pätkivän oikein tosissaan.

Ratkaisu: Kaasuläpän moottori ja sitä ohjaava softa uusittiin. Autoa luovutettaessa puhuttiin kaasuläpän kotelosta, joten ihan tarkkaan en tiedä mikä oli rikki. Jos painoi vähän kaasua, läppä aukeasi kokonaan, eikä palautunut. Nyt toimii kuin unelma. Kustannus minulle 118 euroa.

Ennen kaasuläpän asentotunnistimen vaihtoa minulle kävi samanlainen tapaus. Ruudulle Antipollution Fault ja karmea nykiminen. Itse en hinausautoa tarvinnut vaan auton "buuttaus" riitti. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen toimi normaalisti mutta kuten sanottu, asentotunnistimen vaihdon jälkeen auto on toiminut kuin unelma.

expug

  • Vieras
Vs: 307 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #5 : 29.12.2005, 09:21:29 »
Auto: xxxx 307 2,0 XS.

Antipolllution Fault, tuttua kauraa etenkin 2,0-moottorissa. Antipollution Fault ilmestyi näyttöön ja jotain vaihdettiin. Ilmeisesti juuri tämä polkimen asentotunnistin.

Toinen kaksilitraisen motin ongelma näyttää olevan nuo venttiilinnostimet (ainakin parin ensimmäisen vuoden tuotantosarjoissa, myöhemmin rakennetta on kuulemma muutettu). Alkuun kävi epätasaisesti eivätkä osanneet tehdä mitään Haapalahdella kun testerit eivät näyttäneet mitään vikakoodeja. Vasta kolmannella kerralla alkoivat uskoa, että jotain häikkää todellakin on kun tyhjäkäynti tärina alkoi jo ylittää sietokyvyn. Tällöin oli takuuaika jo umpeutunut, mutta homma korjattiin takuuseen kuten asiaan kuuluukin. Nyt on toiminut ok.

barfly

  • Vieras
Vs: 307 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #6 : 02.11.2006, 08:40:12 »
Ongelma:

Auto: 2003 206 SW 2,0 GTI.

Mulla heitti maanantaina autoon saman "antipollution faultin". Ensimmäinen ilmoitus, joka tuli ruudulle, oli "catalytic converter error" ja vein auton Espoon Automaahan. Moottorin diagnostiikka (vikavalo) paloi aiemmin, mutta, kun lähdin viemään koslaa pajalle, valo oli sammunut.

Ratkaisu:

Venttiilinnostajat menivät uusiksi.

lynx700500

  • Vieras
Vs: 307 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
« Vastaus #7 : 04.02.2011, 10:10:37 »
Ongelma:

Auto: 2001 307 1,6.

Lähdin töistä ja parin kilometrin ajon jälkeen auto alkoi käymään todella huonosti ja näyttöön tuli teksti Catalytic converter fault ja sen jälkeen Antipollution fault. Auto kävi selvästi kolmella pytyllä. Vaihdoin tulpat, mutta ei apua. Vaihdoin puolan ja ja auto toimi kuin unelma. Nollasin myös vikakoodit, joita oli kuusi. Joka pytyllä oli sytytyshäiriöitä ja sitten katalysaattoriin viittaava vika ja päästöihin.

Auto toimi 30 kilometriä ja taas roikkakäynnistyksen jälkeen, parin sadan metrin jälkeen nykimistä ja samat herjat. Tehot pois autosta ja käy tosi huonosti. Mitä tässä nyt pitää tehdä? Voiko tuo puola olla taas rikki ja mikä sen särkee?
 
Täällä ovat ihmiset kirjoitelleet pakosarjojen halkeamisesta ja muusta, mutta miksi se vika olisi korjaantunut hetkeksi puolan vaihdolla, mutta tullut nyt taas takaisin.

Ratkaisu:

Vika selvisi. Kyseessä oli rikkoutunut sytytystulppa. Vaihdoin sytytystulpat ennen puolan vaihtoa. Ajoin uusilla tulpilla ja rikkinäisellä puolalla kaksi kilometriä ja tämä oli ilmeisesti ehtinyt rikkoa yhden tulpan. Selvä halkeama keraamisessa osassa. Tulppien vaihdon jälkeen taas toimii.