Niin tai sitten asennusta ei ole tehty oikein. Kyllä oikein asennettu laakeri kestää pitempään kuin n.50-60tkm. Alkup. laakerilla on 2 v takuu. Jos asennus tehty merkkiliikkeessä, niin takuu korvaa myös asennuksen.
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=12358.msg194143#msg194143
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=12358.msg194186#msg194186
Auto: 2007 307 1,6 HDi (64 000 km).
Laakeri äänteli. Vaihdoin jo laakerit molemmille puolille (samalla vitutuksellahan tuo meni), mutta kuinka tiukalle vetoakselin mutteri kuuluu kiristää?
No ovat sitten näköjään jo tehtaalla asentaneet väärin, kun ei tuon kauempaa kestäneet alkuperäisetkään.
On kyllä ainut auto meidän talouden autohistoriassa, jossa joutuu laakereita vaihtamaan alle 200tkm, jota pidän ns. normaalina laakerin kestoikänä. Audin laakerit ovat alkuperäiset ja mittarissa 478tkm ja sama juttu Chevyssä 330tkm.
Ja vielä omasta asennuksesta sen verran, että mikähän siinä olisi mennyt väärin?
-pyörä irti(kannattaa löysätä vetoakselin mutteri ennekuin tunkkaa ylös ellei ole kaveria painamassa jarrua. Tosin isolla 3/4" pulttipyssyllä saattaa lähteä vaikka vetoakseli pääsisi pyörimään vapaastikin)
-jarrusatula irti
-raidetangonpää irti
-abs-anturi irti
-joustintuki irti
-vetari irti navasta
-olka-akseli irti alatukivarresta
-koko köntti pöydälle
-laakerin lukitussegu irti
-prässillä napa irti laakerista(ulompi sisäkooli jää kiinni napaan)
-prässillä vanha ulkokooli irti
-sisäkooli irti navasta ohentamalla rälläkällä kooli melkein puhki ja lyömällä kiilalla rälläkän uraan, jotta venähtää pikkasen, niin saa kolautettua irti( vois sen toki lämmittämälläkin ottaa, mutta vanha hyvä konsti jos ei ole kaasupulloja käytössä)
-uusi laakeri painaen prässillä sisään käyttäen sopivaa tuurnaa, joka painaa laakerin ulkokoolista.
-lukitussegu paikalleen
-prässillä napa laakerin sisään tukien laakerin sisäkoolista
-olka-akseli kiinni alatukivarteen
-vetari paikalleen
-joustituki kiinni
-abs-anturi paikalleen
-raidetangon pää kiinni
-jarrusatula kiinni
-vetarin mutterin kiristys pulttipyssyllä sen mitä irrallaan saa(kokemuksesta menee mun pyssyllä n.200Nm kireyteen)
-pyörä paikalleen
-auto pyörilleen
-vetarin kiristys n.330Nm
-vetarin mutterin lukitussokka paikalleen
-koeajo
Menikö joku kohta täysin poskelleen?