Kirjoittaja Aihe: 307 - Juriseva ääni edestä vasemmalle käännyttäessä (pyöränlaakeri)  (Luettu 15267 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Haksa

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2007 307 Wagon (83 000 km).

Vasemmalle kääntyvässä kaarteessa jostain edestä, ilmeisesti renkaan paikkeelta kuuluu selvää jurinaa. Onko tämä mahdollisesti merkki laakeriongelmasta. Auto on toki juuri huollettu, ennen huoltoa en ilmiötä havainnut joten en siitä maininnut.

Ratkaisu:

Oikean etupyörän laakerihan se oli hajonnut. Eivät näköjään ole saaneet niitä 307:ssa edelleenkään kunnollisiksi. Edellisessä 307:ssa vm. 04 hajosi kolme alle 150 000 km:n, mahtaa sama olla edessä tämänkin kanssa.

antsu

  • Vieras
Eikös vialliset vetonivelet pidä ääntä, kun ratti ääriasentoon käännettynä ajaa ympyrää sekä peruuttaen ympyrää. Näin olen käsittänyt. Saatan olla väärässä.

Ei ehjä vetonivel kuuluvasti ääntele ja jos ääntä kuuluu, ei se ole jurinaa. Kyllä minä epäilen laakerivikaa.

spyykko

  • Vieras
Jos jurina kuulostaa hieman huonolla nastarenkaallaa ajamiselta, niin omassa autossa tuo korjaantui vaihtamalla eteen pyöränlaakerit. Jurina tosiaan kuului minullakin vain toiseen suuntaan kaarrettaessa.

jusu607

  • Vieras
Oikean puoleinen etulaakeri on ilmeisesti viallinen. Kun kääntää vasemmalle, niin paine kohdistuu oikealle, jolloin laakeri on siellä kovemmalla kuormituksella.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Veikkaisin että on asennuksessa ryssitty jotain.

Näin voi olla, sillä heikosti kestänyt laakeri on usein asennettu siten että tiiviste on vaurioitunut.
« Viimeksi muokattu: 12.04.2010, 10:26:39 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Laakerien asennus on tarkkaa puuhaa. Jos laakerit ei kestä, niin melko varmasti väärin asennettu.
Peugeot 3008 hybrid

jaolpi

  • Vieras
Auto: 2007 307 1,6 HDi (64 000 km).

Laakeri äänteli. Vaihdoin jo laakerit molemmille puolille, mutta kuinka tiukalle vetoakselin mutteri kuuluu kiristää?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
kuinka tiukalle vetoakselin mutteri kuuluu kiristää?

Peugeotin ohjeiden mukaan 1. mallisarjan 307:ssä kiristysmomentti on 325 Nm. Uudempiin autoihin en tietoja löytänyt, mutta luultavasti kiristysmomentti on sama?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

jaolpi

  • Vieras
Ei voi olla totta! Nyt vaimon pösössä mittarissa 102tkm ja taas molemmat etupyörän laakerit paskana. Pääsihän tolla jo melkein vuoden vaihtamatta laakereita (katso pari viestiä ylempää). Eli siis alkuperäiset kesti tuon 64tkm. Ja tarvikkeet 38tkm.

Eilen kesärenkaita vaihtaessahan tuo tuli ilmi. Kun on tapana samalla vähän tarkastella jarrupaloja, vetarin kumeja, tukivarsia ja laakereita ym. kun pyörä on pois tieltä. Sinänsä outoa että eivät ääntäneet ollenkaan, mutta klappia on jo reippaasti. Ei kai siinä auta kun ottaa taas laakerinvaihtojumppa tänä iltana kunhan saan laakerit haettua.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Mitä merkkiä nuo tarvikelaakerit olivat (laadukkaita esim. SKF, FAG tai SNR ja huonompia esim. Powerdrive)? Suosittelen hankkimaan alkuperäiset tai vastaavat laadukkaat tarvikeosat. Kiristitkö napamutterin momenttiavaimella tarkasti momenttiin 325 Nm vai ilman momenttiavainta? Onko mahdollista, että asennettaessa laakerit ovat vaurioituneet (asennettiinko prässillä, erityisellä sisäänvetotyökalulla tai lyömällä)?

Katselin Autodatasta kiristysmomentteja napamutterille ja se ilmoittaa 325 Nm 1,6-litraisen HDi-moottorin malleille 9HY (110 hv) ja 9HZ (110 hv), mutta 345 Nm mallille 9HX (90 hv). Tiedä sitten, mistä ero johtuu ja kuinka tarkkaa tuo on?

Aika kummallista, etteivät edes alkuperäiset kestäneet pidempään. Joku osannee kertoa laakereiden kestoon vaikuttavista "ulkoisista" tekijöistä. Tarvikeosissakin saattaisi olla vielä takuuta jäljellä...
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

jaolpi

  • Vieras
En nyt enää muista merkkejä. Toisen ostin fixus liikkeestä 110 € ja toisen motonetistä 75 €. Eli ainakaan hinnalla ei ole vaikutusta muutakuin katteeseen. ;)

Asensin ihan prässillä johon tein sorvilla sopivan tuurnan. Mun momentti avaimessa ei riittänyt asteikko niin suuriin lukemiin, joten  momentin vedin arviosta isolla 3/4 tuuman kiinteällä varrella, jossa oli n. 50 cm jatkovartta. Eli vartta yht. n. 1 m, joten varren päästä vetäen noin 35 kg vastaavalla voimalla, uskoisin noiden olleen riittävän lähellä oikeaa kiristysmomenttia.

Tosiaan itsekin ihmettelin alkuperäisiä "tehtaanlaisia", kun eivät kestäneet kuin tuon 64tkm. Ja vielä kun autolla ajetaan pääasiassa työmatkaa 90km/suunta, josta moottoritietä 75%. Joten ei noi nyt niin kovalle rasitukselle pitäis joutua kun ei ole juurikaan mutkia eikä kiihdytyksiä.

Takuuseenhan noita nyt hajonneita tarvikelaakereita vois koittaa kysellä, mut eipä tullut säilytettyä kuitteja. Enkä jaksa ruveta kinastelemaan kahden eri liikkeen kanssa.

Lehewi

  • Vieras
Auto: 2002 307 SW 1,6 (210 000 km).

Itsellä myös samantyyppinen "jurina" ja kuulostaisi edestä tulevan. Mutta vika ilmenee vain hyvin harvoin. Tyypillinen tilanne (vika ilmennyt n. 5 kertaa) on se, kun 80 km/h+ vauhdista moottorijarruttelee hiukan pidemmän aikaa ja lopuksi jarruttaa hiukan voimakkaammin. Ääni usein alkaa kun alkaa jarruttaa ja matkaa jatkaessa ikäänkuin pikkuhiljaa häviää hiljentyen kunnes sitä ei enää kuule. Ääni häviää n. 100 m ajon jälkeen. Vika siis ei ilmene kuitenkaan jokainen kerta.

jaolpi

  • Vieras
Ja taas...oikealla jurnuttaa. Näitähän joutuu näköjään vaihtamaan kerran vuodessa... Nyt mittarissa 148 000 km ja kolmannen kerran pyörännapa pöydälle. Tasaista laatua tuntuu olevan (SNR:n laakereita). Nyt päästiin 46 000 km laakerilla. Vasemmalle en vielä vaihtanut, kun ajattelin mielenkiinnosta seurata kuinka pitkälle pääsee, ennekuin alkaa jurnuttamaan.

Jos posittivisesti ajatellaan niin alkaa jo mennä rutiinilla toi laakereiden vaihto, eikä pääse pyörän ripustuksien pultit ruostumaan kiinni sillä just reilu kuukausi sitten vaihdoin katkenneen etujousen.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Niin tai sitten asennusta ei ole tehty oikein. Kyllä oikein asennettu laakeri kestää pitempään kuin n.50-60tkm. Alkup. laakerilla on 2 v takuu. Jos asennus tehty merkkiliikkeessä, niin takuu korvaa myös asennuksen.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=12358.msg194143#msg194143
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=12358.msg194186#msg194186
« Viimeksi muokattu: 14.06.2011, 23:25:33 kirjoittanut SamiL »
Peugeot 3008 hybrid

jaolpi

  • Vieras
Niin tai sitten asennusta ei ole tehty oikein. Kyllä oikein asennettu laakeri kestää pitempään kuin n.50-60tkm. Alkup. laakerilla on 2 v takuu. Jos asennus tehty merkkiliikkeessä, niin takuu korvaa myös asennuksen.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=12358.msg194143#msg194143
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=12358.msg194186#msg194186
Auto: 2007 307 1,6 HDi (64 000 km).

Laakeri äänteli. Vaihdoin jo laakerit molemmille puolille (samalla vitutuksellahan tuo meni), mutta kuinka tiukalle vetoakselin mutteri kuuluu kiristää?

No ovat sitten näköjään jo tehtaalla asentaneet väärin, kun ei tuon kauempaa kestäneet alkuperäisetkään.
On kyllä ainut auto meidän talouden autohistoriassa, jossa joutuu laakereita vaihtamaan alle 200tkm, jota pidän ns. normaalina laakerin kestoikänä. Audin laakerit ovat alkuperäiset ja mittarissa 478tkm ja sama juttu Chevyssä 330tkm.

Ja vielä omasta asennuksesta sen verran, että mikähän siinä olisi mennyt väärin?

-pyörä irti(kannattaa löysätä vetoakselin mutteri ennekuin tunkkaa ylös ellei ole kaveria painamassa jarrua. Tosin isolla 3/4" pulttipyssyllä saattaa lähteä vaikka vetoakseli pääsisi pyörimään vapaastikin)
-jarrusatula irti
-raidetangonpää irti
-abs-anturi irti
-joustintuki irti
-vetari irti navasta
-olka-akseli irti alatukivarresta
-koko köntti pöydälle
-laakerin lukitussegu irti
-prässillä napa irti laakerista(ulompi sisäkooli jää kiinni napaan)
-prässillä vanha ulkokooli irti
-sisäkooli irti navasta ohentamalla rälläkällä kooli melkein puhki ja lyömällä kiilalla rälläkän uraan, jotta venähtää pikkasen, niin saa kolautettua irti( vois sen toki lämmittämälläkin ottaa, mutta vanha hyvä konsti jos ei ole kaasupulloja käytössä)
-uusi laakeri painaen prässillä sisään käyttäen sopivaa tuurnaa, joka painaa laakerin ulkokoolista.
-lukitussegu paikalleen
-prässillä napa laakerin sisään tukien laakerin sisäkoolista
-olka-akseli kiinni alatukivarteen
-vetari paikalleen
-joustituki kiinni
-abs-anturi paikalleen
-raidetangon pää kiinni
-jarrusatula kiinni
-vetarin mutterin kiristys pulttipyssyllä sen mitä irrallaan saa(kokemuksesta menee mun pyssyllä n.200Nm kireyteen)
-pyörä paikalleen
-auto pyörilleen
-vetarin kiristys n.330Nm
-vetarin mutterin lukitussokka paikalleen
-koeajo

Menikö joku kohta täysin poskelleen?