Kirjoittaja Aihe: 607 - Takajarrut laahaa  (Luettu 5440 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #15 : 27.04.2020, 13:18:41 »
Liukutapit ovat herkät ja palatkin liikkuvat kohtuullisesti. Kyllä laahauksen on pakko tulla männän jumituksesta sylinteriin tai käsijarrumekanismiin.

Näytti satuloita saavan selvästi alle satasellakin. Eipä ole koskaan ennen tarvinnut noita vaihtaa, vaikka paljon huonompikuntoisia autoja on ollut. No sama koski myös kytkintä, ABS-antureita jne. Kyllä tämä 607 on huonoin mulla ollut Pösö.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #16 : 27.04.2020, 13:27:53 »
Joo halvimmillaan Saksan ebayssa ollu jotain 70€ luokkaa FL607 satulat. Ei paljoa maksa vaivaa alkaa temppuileen vanhan satulan kunnostamisen kanssa.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #17 : 27.04.2020, 13:49:08 »
Minun nykyisessä autossani männän jumittaminen loppui siihen kun irrotin männän ja suojakumin ja hioin ruosteet pois suojakumin uran molemmilta puolilta ja puhdistin muutenkin männän ja sylinterin. Nyt mäntä liikku kevyesti eikä jarrutuksen jälkeen jää jumiin.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #18 : 28.04.2020, 16:08:15 »
Päätin mennä korjaussarjalla, kun tuo ei hommana taida olla sen kummempi kuin koko satulan vaihto. Riittääköhän pelkät tiivisteet, tiivisteet + mäntä vai tiivisteet + mäntä + käsijarrumekanismi?

En ole vielä purkanut, mutta kurkasin tiivisteen alle ja mäntä näyttää varsin siistiltä. Eihän tuossa kyllä nähnyt kuin pienen osan männästä.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #19 : 28.04.2020, 17:41:41 »
Onko käsijarrumekanismin akseli kunnossa vai kenties väljä?

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #20 : 28.04.2020, 20:33:24 »
En ole huomannut mitään ongelmaa käsijarrussa. Ei ole ulkopuoliset osat väljiä. Purkaa alan vasta sitten kun on osat.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #21 : 28.04.2020, 21:03:48 »
Vivun akselin välyksen voi todeta purkamatta. Jos se on kulunut niin silloin lienee helpointa vaihtaa koko satula.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #22 : 28.04.2020, 22:16:35 »
Ei ole vivussa välystä.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #23 : 29.04.2020, 00:02:47 »
Vaikka satulan liukumekaniikka näyttäisi käsin liikuteltaessa toimivan, voivat liukutapit tai niiden kolot olla kuluneita että eivät kulje enää niin lineaarisesti kuin pitäisi vaan kulkeutuvat jarruttaessa hieman vinoon ja jumiutuvat palautumisen sijaan.

Benkku aikanaan esitelmöi aiheesta erään 306:n jarruongelman osalta.
Audi A4 Tdi Q

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #24 : 29.04.2020, 00:13:12 »
Vaikka satulan liukumekaniikka näyttäisi käsin liikuteltaessa toimivan, voivat liukutapit tai niiden kolot olla kuluneita että eivät kulje enää niin lineaarisesti kuin pitäisi vaan kulkeutuvat jarruttaessa hieman vinoon ja jumiutuvat palautumisen sijaan.

Epäilemättä, mutta tässä tapauksessa hyvin selkeästi mäntä liikkuu erittäin nihkeästi sylinterissä. Aika kovaa saa poljintakin painaa kone sammutettuna, että mäntä liikkuu.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #25 : 29.04.2020, 08:09:11 »
Herkistelyn lisäksi palat kannattaa vaihtaa ajoissa, männät ei joudu ulkoilemaan kovin pitkälle, kun paloissa piisaa paksuutta.
Ja tietysti kovin ohkaset levyt, sama homma.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2020, 08:14:46 kirjoittanut megaman »
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #26 : 29.04.2020, 08:45:41 »
Benkku aikanaan esitelmöi aiheesta erään 306:n jarruongelman osalta.

Olisipa B vieläkin langoilla, niin mittava tietotaito olisi foorumin käytössä...
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #27 : 29.04.2020, 09:17:43 »
Herkistelyn lisäksi palat kannattaa vaihtaa ajoissa, männät ei joudu ulkoilemaan kovin pitkälle, kun paloissa piisaa paksuutta.
Ja tietysti kovin ohkaset levyt, sama homma.

Eipä nuo takalevyjarrut juuri kulu, mikä ehkä onkin juuri se ongelma. Palat on kertaalleen vaihdettu vuosikausia sitten ja kulutuspintaa taitaa olla 80% jäljellä.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #28 : 29.04.2020, 11:30:51 »
Aikoinaan 605:ssa toinen etujarrusatula jumitti ja levy kuumeni. Irrotin satulan, irrotin ja rasvasin männän, liikkui herkästi. Liukutapit liikkui herkästi, jarruletkuissa ei ollut vikaa. Silti satula jumitti vaikka kaikki oli kunnossa. Asia jäi mysteeriksi, vaihdoin käytetyn satula tilalle ja alkoi toimimaan.
Jos otat männän irti kannattaa rasvata sylinteri ja mäntä jarrurasvalla eikä laittaa kuivana takaisin.

pele1977

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #29 : 29.04.2020, 15:45:42 »
Samaa hommaa teki myös omassa autossa. Ekaks ruuttasin CRC:tä kumin väliin ja sitten HHS2000:sta. Ei paljon jumita enää. Siis ei yhtään. Mielestäni tämä on kyllä erittäin pieni ongelma.
Peugeot 508, Allure 2016 1.6 e-THP.