Kirjoittaja Aihe: Käyttökokemukset - 3008 (2009-2016)  (Luettu 70924 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

308

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 3008 (2009-2016)
« Vastaus #15 : 26.12.2014, 19:10:02 »
Automalli: 3008
Korimalli: crossover
Vuosimalli: 2009
Varustelutaso: Sport
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: 2-tronic
Moottori: 1560 cm2 HDi 110 FAP
Mihin kokemukset perustuvat: Oma
Ajomäärä: 160000 km

Päivitys tähän kulkineeseen. Matkanteko oli kaikesta huolimatta mukavaa. Laakerit vaihdettiin etupyöristä alle 100000km kohdilla ja jarrulevyt ennen paloja. Kulutus oli koko ajan kohtuullista eikä suurempia murheita tai tiellejättöjä tapahtunut. Mäkelän porukalle suuri miinus takuuasioiden hoidosta.

TKI

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 3008 (2009-2016)
« Vastaus #16 : 02.02.2015, 20:14:17 »
Automalli: 3008
Vuosimalli: 2012
Varustelutaso: Limited
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: manuaali
Moottori: 120 VTi
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: 1500 km

Kuten edellä wyn jo totesikin, mikään raketti ei auto ole tällä koneella. Toisaalta se oli tiedossa autoa ostettaessa. 307 malliin verrattuna ajomukavuus on aivan uudella tasolla. Mäkilähtöavustimesta voidaan olla montaa mieltä. Tänään nollakelissä ja lumisohjossa ajellessa tuli parkkiruudusta yllättäen auto suoraan eteeni. Nopea jarrutus ylämäkeen ajaessa ja auto pysähtyi nopeasti, onneksi myös parkkiruudusta lähtemässä ollut Mersu pysähtyi juuri ennen kuin pelti olisi kolissut. Jyrkkä ylämäki mukulakivi ja nollakelin lumisohjo osoittautui haastavaksi mäkilähtöavustimellekkin. Minuutin verran sudittelin tuossa mukulakivellä ennen kuin auto suostui liikkumaan eteenpäin ylämäkeen. Alla 17" 225/50 Hakkapeliitta 7 nastarenkaat. Pitoa ei tahtonut löytyä, ei niin sitten millään. Varmaan vähän kapeampi rengas soveltuisi paremmin nastarenkaaksi. Kokemusta ei ole kitkarenkaista, ehkä niillä olisin päässyt paremmin liikkeelle mukulakiveltäkin. Nollakeli on aina haastava renkaille. Millaisia renkaita muilla on alla talvella onko kitkat vai nastat?

Hallu

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 3008 (2009-2016)
« Vastaus #17 : 15.08.2016, 09:30:39 »
Automalli: 3008
Vuosimalli: 2010
Varustelutaso: Sport
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: Autom AM6 tiptronic
Moottori: HDi 2.0 163 HV
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: 1000 km

Plussaa:
+ kuskin paikka, penkki ja "työympäristö"  hyvä astuma-asento.
+ topakka alusta ajaa mutkatietä, ei kallistele (tässä mallissa takaiskareissa autom vatautus-jutska)
+ tavaratilan monikäyttöisyys pohjalevyn asennon valinnoilla
+ Bi-ksenonit kääntyvät, tosi hyvä ominaisuus pienellä tiellä tuo kääntyvä valo. Lyhyet valot OK
+ kohtuu vakaa matka-ajossa, ei juurikaan tuulet heiluttele
+ moottori ja autom vaihteisto toimii hyvin ja on mukava ajaa.
+ HUD erinomainen varuste
+ vakiosoitin ihan ok saundit


- suuri kääntösäde
- alusta pintakova, hieman ärsyttävää pomppivaa menoa jos epätasainen alusta
- pitkät valot ei kovinkaan hyvät
- polttoainekorkki avataan avaimilla
- oviaukko omituisen muotoinen, perä osuu karmiin ja tiiviste ottaa osumaa (tässä molemmin puolin tiiviste jo rikki)
- stereon ja cruisen käyttövivut aika huonoja käyttää
- taka-matkustajilla aika ahtaanoloisesti tilaa

Ihan ok auto, kulutus asettunee 6,5-7L/100km välille riippuen ajaako duuniin motaria vai ei.
Huoltojen hinnoista en osaa sanoa, äkkiseltää vaikutta aika hintavilta mutta jos itse vie tavarat saattaa hieman helpottaa hintaa.
Laakkos-vainaan hintoja:
- A-huolto 455e
- Automaattivaihteiston öljyvaihto  460e (lienee 3L vaihto...)
- C-huolto 550e
- Hammashihnan vaihto  600e ( 160tkm/6V )
- jarrunesteen vaihto 85e (24kk välein tai 60tkm) (lienee lisätyö joka tulee sitten C huollon oheen)
- väliöljynvaihto 180e  ::)




Pesonen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: Käyttökokemukset - 3008 (2009-2016)
« Vastaus #18 : 23.07.2023, 17:27:47 »
Morjens
Tässä on nyt tullut puoli vuotta ajeltua 3008 110 Hdi:llä jossa roboloota. Varustetaso on sport. Autohan on tosi mukava, kohtalaisen tilava ja ihan riittävän reipaskin tuolla myllyllä. Joku oli jo maininnut jousituksen kovuudesta ja täytyy myöntää ranskalaisen pehmeyden uupuvan.
Routapattisella tiellä ajo ei ole erityisen mukavaa mutta tasaisella mennään hyvinkin miellyttävästi.
Robolootan vaihtaessa 1-2 välillä kuuluu monasti kolaus. Tästä oli maininta useammassakin viestissä. Lieneekö löytynyt ratkaisua asiaan?
Laatikko vaihtelee muuten pääsääntöisesti ihan asiallisesti.
Persoonallinen ja kiva pirssi se on.

T Marko

jalat

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: Käyttökokemukset - 3008 (2009-2016)
« Vastaus #19 : 28.09.2023, 10:18:45 »
Automalli: 3008
Korimalli: crossover
Vuosimalli: 2011
Varustelutaso: Allure
Polttoaine: Bensa
Vaihteisto: Manuaali
Moottori: 1.6 THP156
Mihin kokemukset perustuvat: Oma
Ajomäärä: 125 000 km

4 vuotta omistin THP moottorillisen pösön. Nyt on auton metsästys tilalle käynnissä, koska joku ajoi kolmion takaa kylkeen ja auto meni lunastukseen.

Ostin sen autuaan tietämättömänä THP:n ongelmista. Kun aloin lukemaan aiheesta, niin kauhistuin että tuliko musta-pekka käteen. Mutta selvittelin, niin 40tkm kohdalla oli jakoketjun kiristäjäpultti vaihdettu kertaalleen. Minä vaihdoin sen 90tkm kohdilla. Jakoketju toimi ihan hyvin viimeiseen talveen asti, jolloin alkoi kylmäkäynnistyksissä kilkattamaan ja rallattamaan. Lämpimänä ei ongelmaa. Keväällä päätin itse tehdä jakoketjun vaihdon, koska tuntui hullulta että laittaisin 1500 euroa niin vanhaan ja halpaan autoon. No operaation hinnaksi tuli noin 300 euroa sisältäen koko jakoketjupaketin kaikkineen, sekä moottorin lukitustyökalut. Tämän jälkeen moottori kuulosti kuin uudelta ja olin tyytyväinen. Aikaa tämä otti noin 15 tuntia ensiselvittelyä miten operaatio tehdään. Sisältäen lukuisia iltoja youtubesta step by step ohjeita katsellen. Joita löytyikin hyvin. Tämän jälkeen itse operaation tein kotipihan autokatoksessa ja se otti aikaa kaksi päivää. Noin 18 tuntia, kun rauhassa teki. Kyllä siinä säästi, mutta kyllä se aikaakin otti.

Samalla vaihdoin toisena viikonloppuna öljyä vuotavan öljysuodatinjalan tiivisteet, sekä turbon öljytuloletkun sekä paluuletkun. Oli siinäkin hommaa, kun piti purkaa katalysaattori pois tieltä ym ym. Sekin otti pari päivää ja ehkä 10-12h. Osien hinnaksi tuli noin 100e. Joku sanoi että pösöhuollossa tämä olisi ollut 800 euron remontti.

Moni on kirjoitellut, että jakoketjua on vaihdeltu 40-70tkm välein. Itselläni taisi olla onnea, että oli 2011 malli ja vielä joulukuun malli. Tässä vaiheessa ilmeisesti on ollut neljäs jakoketju-malli käytössä ja se kesti noin pitkälle kuin 120tkm parin kiristinpultin vaihdolla. Vaikka onhan tuokin vielä aivan liian lyhyt elinkaari ketjulle.

Muutoinkin olin onnekas. Ei mitään suurempaa mennyt. Kertaalleen vaihdoin laturin, mutta vika olikin muualla. Laturi jäi hyllyyn varalle ja vaihdoin siihen uudet hiilet. Vaihto onnistui itse kotipihassa alakautta aika helposti. Laturin tilasin saksasta ilman tarvetta lähettää vanhaa sinne. Hintaa jäi Valeon samanlaiselle laturille 150 euroa.

Moniurahihnan kiristin vaihtui helposti itse, kun laakerit meni siitä rullasta. Hintaa jäi kiristimelle ja uudelle hihnalle noin 40e luokkaa. Vaihto ei tainnut puoltatuntiakaan kestää. Samalla korjasin vanhan kiristimen vaihtamalla rullan ja varaosaksi jäi hyllyyn.

Kertaalleen etupään Lemförderin pallonivelet vaihdettiin hintaa yhteensä 200 euroa töineen.
Etuajarrulevyt ja palat Bosch vaihdettiin. Ostin itse osat virosta 100 eurolla ja päälle työ+katsastus 140e. Ei paha.

Imusarjan karstoittuminen ei muodostunut minulle ongelmaksi missään kohtaa, vaikka ajo oli suurelta osin pätkäajoa. Nykimistä ei tapahtunut ajossa.
Jos jakoketjuremppaa ei lasketa, niin aika halvoilla huolloilla pääsee THP:n kanssa. Etenkin, jos pystyy itse vähän tekemään jotain.
Itse vaihdoin öljyt joka vuosi noin 7-8 tkm välein.
Katsastuksista auto meni läpi joka ikinen kerta ilman mainintoja.

Mitä tulee itse autoon. Aivan mahtava ajettava. Hintaansa nähden hyvät varustelut. Tästä tykkäsi koko perhe. Voin kuvitella hyvin, että tilalle hankitaan joko 3008 tai 5008, mutta dieselinä. Pösön bensakoneisiin en enää koske. Dieselistäkin kelpaa vain 110 mallia uudemmat versiot, jotka on niillä 8 venttiilisillä ja yksi-nokka-akselisilla versioilla.

Miinusta tulee takakontin tilasta, mikäli perheessä on lapsia, joita varten pitää kuljettaa lastenvaunuja. Lomareissut on aika ahdasta pakkaamista lattiasta kattoon, sekä takapenkin jalkotilat täyteen, jotta saat kaiken tarvittavan mukaan. Lastenvaunujen kadottua, tila riittää juuri ja juuri sopivasti.

Kiva auto oli. Itselleni huoleton. Useimmille ongelmapesä.

En suosittele tätä THP-moottoria kenellekkään ihan silläkin, että tämä moottori on usean autoliikkeen/-ketjun mustalla listalla. Eivät ota vaihdossa ja et pääse eroon itsekään myymällä. Tietoisuus moottorin surkeudesta on niin laaja. Automyyjätkin onnitteli minua, että hyvä kun meni lunastukseen. Muuten olisi jäänyt se musta-pekka käteen.

Nyt kohti uusia tuulia. Luultavasti peugeottia  ;D