Kirjoittaja Aihe: 407 - Äänentoiston edullista parantelua  (Luettu 75208 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #60 : 06.05.2011, 08:01:39 »
Menee kokeiluksi, eli kannattaa purkaa toinen ovi ja mittailla. Oven purkuohjeita yv:llä. Infinity on toinen vaihtoehto kaijuttimeksi. Miten meinaat purkaa jakosuotimen? JBLlässä ovien kaijuttimissa ei ole haettu bassoa, vaan subbari tekee sen. Myös diskanttien suuntaus on mahdollista, kun valitset sellaiset kaijuttimet. Suurin osa toiston parantelusta on kokeilua, mutta kaijuttimien osuudella ja sijoittelulla on suurin vaikutus. Autosoundin proffalta voisit kysäistä, on ihan ok. lehti, netistäkin saattaa löytyä  ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Jabe

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #61 : 06.05.2011, 13:50:33 »
Tuossa autossa on ihan vakiokajarit ei Jbl:ää, eli ääni on melko surkea. Täytyy nyt vielä vähän katsoa tuota erillissarjaa, DSL:llä olisi RS6A-malli, jossa upotussyvyys on n.50mm luulisi mahtuvan.

Sen jakosuominen voi purkaa, siis irrottaa komponentit piirilevyltä. Sitten juottelee ne kiinni toisiinsa niin, että diskantin ylipäästösuodin erikseen ja keskiäänen alipäästö erikseen. Edes piirilevyä ei tarvita muutamalle komponentille. Noin ne voi sijoittaa esim. toisen oveen ja toisen diskantin lähelle, ei tarvitse koskea alkuperäiseen johdotukseen.

Diskantin suuntaus ja koko diskantin sijoittaminen ihan eri paikkaan olisi tietysti järkevää. Tuo alkuperäinen paikka on suhteellisen älytön, koska ääni heijastuu lasin kautta ja paikan etäisyys kuuntelijan päästä on pitempi kuin keskiäänellä, joten vaihe-eroa siinä tulee. Mutta ajattelin nyt  aluksi kuitenkin käyttää sitä alkuperäistä paikkaa, koska en haluaisi että mitään näkyviä muutoksia huomaa autossa. Vähentää huomattavasti riskiä, että niitä kajareita on sieltä joku repimässä yöllä irti.

EDIT: Mukavan näköinen muuten tuo ovi, sen kannalta, että sinne pitäisi vaimennusmattoa saada :(


« Viimeksi muokattu: 06.05.2011, 14:47:30 kirjoittanut Jabe »

villepaviala

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #62 : 06.05.2011, 17:01:09 »
Onko noissa 407:n ovissa kajarin asennussyvyys mitenkään kriittinen? En viitsisi millään avata ensin noita ovia ja sitten vasta tilailla kajareita, avaa sitten kerralla ja laittaa vaimennuksen ja kajarit.

Itse asensin etuoviin DLS Nordica 6.2 erillissarjan ja kajarit meni pösön omalla kauluksella hyvin. Kauluksesta täytyi poistaa vain pohja. Tuolta voi katsoa valmiita kuvia http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38229.45 Ainakin itellä tällä hetkellä soi todella puhtaasti ja kovaa  ;D

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #63 : 07.05.2011, 07:50:17 »
Asennus DLS 6.2  ja aiheen sanan "edullinen" voi unohtaa. Miten Ville teit jakosuotimen johdotukseen? Onko tuo JBLlän voittaja?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #64 : 07.05.2011, 09:11:24 »
Mulla on dls 6ba tms (muista edes enää kun aikaa) Niin noissa on näppärää juuri se että diskantin ja keskiäänien jakosuotimet on erilliset, ovien jakosuotimet piilotin oven sisään ja diskanttien jakosuotimista poistin kuoret ja työnsin sinne kanavaan mistä tulee johdot. Omasta mielestä paremmat saundit noilla on kuin coupessa olevassa jbl setissä...

villepaviala

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #65 : 07.05.2011, 13:25:33 »
Asennus DLS 6.2  ja aiheen sanan "edullinen" voi unohtaa. Miten Ville teit jakosuotimen johdotukseen? Onko tuo JBLlän voittaja?

En ole kuullut JBL:lää, mutta voisin kuvitella et lähtee paremmat mölinät :) Minähän vedin ovikajareille ja diskanteille uudet johdot vahvistimelta ja ennen vahvistinta BitOne signaaliprosessori tekee tarvittavat säädöt. Eli auton soittimen virka on vain olla äänilähteenä ja DSP sekä vahvistin hoitaa loput.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #66 : 07.05.2011, 19:43:11 »
Kynnys vaihtaa JBL-sound systemin kaijuttimia muihin on korkeahko. Kun DLS-kaijuttimien hintahaitari on myös suuri, niin varmuutta ei ole hifin paranemisesta. Osaltaan toisto riippuu säädöistä.

Äänenvoimakkuus on riittävä tasolla volume 8, kun ajaa motarilla. Loudness päällä, basso +2 ja diskandit +7, muu säätö tilassa none.
Tällä kokoonpanolla soi ihan mukavasti, ottaen huomioon suuret äänenvaimennukseen tehdyt parannukset ja kevätkarkeat asfaltit  ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Jabe

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #67 : 19.05.2011, 20:16:28 »
Minähän vedin ovikajareille ja diskanteille uudet johdot vahvistimelta

Miten käytännössä vedit nuo johdot? Miten ohitit sen liittimen, johon tulee kumihaitari ovesta? Miten pääsit käsiksi sinne liittimeen kuljettajan puolella, kun aika pahassa paikassa näyttää olevan?

Jabe

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #68 : 12.06.2011, 18:24:26 »
Laitetaas muutama kuva, kun alkaa olla voiton puolella tuo projekti.
Auto on 407 SW. Orkkis mankka, ulostulot muutin linjatasoisiksi, pieni 4x40W vahvistin hanskalokeron sivuun/alle. Eteen Hertz HSK erillissarja, midbassot orkkispaikoille, diskantit oviin. Lasikuidusta subbarikotelo takakontin sivulokeroon, etulevy MDF:ää, Hertzin 8" tuumainen elementti. Kotelosta tuli aika tarkkaan 16 litrainen. Silentcoatit etuoviin ulko- ja sisäpeltiin, samoin tuonne subbarin syvennykseen ja subbarin lasikuituosaan. Vaimennusainetta on vielä jäljellä, joten sitä voi laittaa vielä muualle konttiin ja ehkä jonkin verran takaoviin ja takapenkin alle.

Vielä pitää vetää mankalta aux in-piuha vaikka tuhkakuppiin, siihen voisi tehdä jonkun pienen liitinpaneelin ja laittaa samaan vaikka USB-laturi alle piiloon ja liitin näkyviin. Subbarille verkko ja joku huovalla verhoiltu levy tuohon sivukotelon aukkoon, subbarille sitten siihen levyyn reikä. Vähän joutuu tuota alkuperäistä verhoilua vielä leikkaamaan, kun se vääntyy noista aukon reunoista. Säädöt täytyy sitten kanssa tehdä, oskilloskooppikin on, jolla saa gainit kohdilleen ja jakoa voi säätää. CAN-väylä hälyttimen laitoin samalla, se on vielä myös vähän vaiheessa, pitää vetää sisätilatutkat kattoon sinne keskikonsoliin ja säätää sekin, ettei huutele turhia, mutta huutelee asiasta.

Kädet on verillä ovipelleistä ja lasikuidun tikkuja on saanut pinseteillä nyppiä pois. Selkä paloi tänään lopullisesti. Muuten kiva projekti ja onhan tuossa vielä kaikkea pientä tekemistä.

Jabe

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #69 : 20.06.2011, 21:50:45 »
Tuollanen tuosta subbarikyhäelmästä tuli valmiina. En sitten viittinyt auton verhoilua alkaa rikkomaan, vaan muotoilin tuon levyn sopivaksi aukkoon. Purut näköjään pitäis imuroida. Ihan hyvä tuli ainakin omasta mielestä, soi kohtuullisesti, eikä vie tilaa kontista.

 

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #70 : 20.06.2011, 22:10:03 »
Tuostahan olisi saanut melko helposti myös refleksikotelon, hyödyntämällä sub2.jpg kuvan pyöreätä koripellin reikää.

Jabe

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #71 : 20.06.2011, 22:26:40 »
Sitäkin hieman suunnittelin, mutta en löytänyt oikein kohtuuhintaista elementtiä, joka olisi pienessä refleksikotelossa toiminut hyvin. Lisäksi ongelma oli, että kotelosta nyt tuli sen kokoinen kun tuli, vaikka yritinkin kovasti laskeskella ensin. Kun lasikuituosa oli valmis täytin sen vedellä ja sitten kattelin mille elementille suositellaan tuon kokoista koteloa. Tuo Hertz sattu justiinsa ja oli halpa. Jos kotelosta olisi sattunut tulemaan pienempi olisin saattanut investoida JL-Audion 180€ maksavaan 8-tuumaiseen ja tehdä sille refleksikotelon juurikin noita reikiä hyväksikäyttäen. Olisi ollut jotain järkevää käyttöä niille kajarinpaikoillekin siellä takana, refleksiputki olisi päässyt hönkimään sellaisen kautta. Vahvistimesta puuttuva subsonic-suodin oli tosin myös yksi suljettua puoltava juttu.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #72 : 21.06.2011, 08:24:18 »
Ihan hyvä noin, ehkä kuitenkin suuri parannus originaaliin. Pääasia, ettei vaan "jumputa" ylempiä bassoääniä korvaa rasittaen. Tekemäsi laskelmat kiinnostaa. Aukon tekeminen saattaisi (huom! "ehkä") kantaa enemmän rengasmelua sisään, jos siihen ei duunaisi monimutkaista vaimennuskonstruktiota. Ihan vertailun vuoksi, JBLlän subbari on muovinen suljettu "kyhäelmä", tosin tuplakela kai(j)utinelementillä (parannusehdotuksia otetaan vastaan). Originaalin subbari aukkoa ei ole avattu tavaratilan puolelle, sillä matala bassohan tulee vaikka tiiliseinän lävitse. Kävin piipahtaa Autostudion asiantuntijalla, joka totesi, että JBL soi hintaansa nähden ihan ok, mutta sävysäädöt on oltava lähes nollilla. Esitteli ystävällisesti omaa hifi-autoaan (Alpine plus muutaman tonnin kai(j)uttimet). Hifisti korosti, että kuuluvuus paranee parhaiten "viivästämällä toista kanavaa" muutaman millisekuntin, jolloin orkesteri hyppää kojelaudan päälle  ;)  Oheisena foto 407n originaalista subbarista. Ai niin, hifisti ei suositellut/tyrkyttänyt kai(j)uttimien vaihtamista, koska ainakin JBL vahvistin on modifioitu optimaalisesti koko settiin. Toki vaihtamalla koko systeemin, voi hifi-tasoa nostaa, mutta hintalappu kontra hyöty jää kunkin kuulijan omaksi asiaksi  ;).
« Viimeksi muokattu: 21.06.2011, 08:40:44 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Jabe

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #73 : 21.06.2011, 17:15:13 »
Siis laskelmilla tarkoitin, että yritin laskeskella tuota tilavuutta, mutta ei sitä pystynyt mitenkään tarkasti laskemaan, kun on tuon muotoinen tuo aukko. Tein kotelon lopulta niin, että tein pahvista muotin, jota sovittelin aukkoon ja kun se meni hyvin ja joka puolella jäi sopivasti tilaa, tein lasikuidun tuon pahvimuotin päälle. Litran mitalla ja vedelle mittasin sitten mitä tuli.

Jakotaajuus on muistaakseni 65Hz, aika nopealla säädöllä tuon tein, kuuntelin vaan taajuuksia 50-90Hz ja koitin ihan korvalla kuulla mihin asti etukajarit pystyy toistamaan. Eli subbari on siis ihan subbari ja toistaa vaan matalimmat taajuudet. Tuo Hertzin HSK sarja edessä on mielestäni aika hyvä, diskantteja kokeilin vähän eri suuntauksilla ja paikoilla, mutta tuossa ne kuulostivat ihan hyvältä ja suuntaus vähän pois päin kuulijasta. Tuohon ne oli lisäksi helppo laittaa, tekemättä yhtään reikää verhoiluun. Ne on paikallaan pahvin reunassa metallikiskolla joka sitten jää piiloon tuon ovenkahvan muovin alle.

Tuota JBL:ää en ole koskaan kuullut, mutta ainakin vakiokamoihin verrattuna tuolla on eroa kun yöllä ja päivällä. En noilla vakiolaitteilla edes viitsinyt oikein musiikkia kuunnella, mitä nyt radiosta.

Saishan tuostakin systeemistä sitten vielä paremman, kun hankkisi Audisonin Bit Onen ja ajaisi etupäätä aktiivisena ja hommaisi subbarille erillisen vahvistimen, silloin saisi nuo viiveet jne. säädeltyä. Mutta ideana nyt oli kuitenkin vaan sellainen systeemi, jolla viitsii musiikkia kuunnella, joka ei maksa älyttömiä ja joka ei haittaa auton muuta käyttöä. Mielestäni se onnistui ihan hyvin. Toistoa saisi ehkä keskialueen osalta vielä paremmaksi helposti ja halvalla, tekemällä noille midbassoille oveen uudet kaulukset ja suuntaamalla niitä vähän kuulijaan päin, mutta todennäköisesti jää tekemättä, koska on ihan OK noinkin ja homma vaatisi ovipahvin rikkomisen, josta en ole oikein innostunut.


plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #74 : 21.06.2011, 18:47:43 »
Varmasti soi tuo setti paremmin kuin JBL:t saati vakiokaikattimet, mulla on toisessa 407:ssa jbl lofit ja toisessa dls-6b:t etupäässä ja takana joku blaukkarin subba jonka mallia en muista, sekin soi monin verroin paremmin kuin tuo jbl sarja. Orkkis kaiuttimet ovat kyllä todellakin jotain aivan kamalaa.