Kirjoittaja Aihe: 406 - Moottorin käyntilämpötila (V6)  (Luettu 4183 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Harald Hirmuinen

  • Vieras
406 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« : 23.11.2010, 08:57:24 »
Auto: 2003 406 3,0 V6 (automaatti).

Yhteistä matkaa takana nyt reilu kuukausi ja rapia tuhat kilometriä, hyvältä tuntuu edelleen.

Kysymys kuuluukin, kuinka lämpöisenä koneen pitäisi jaksaa käydä pakkasilla? Tuntuu lämpiävän maantieajossa jopa mun edellisiä commonrail- dieseleitäkin hitaammin, tosin pikkupakkasilla neula jaksaa nousta aina 90 asteeseen saakka. Nyt viikonloppuna teki samoin, mutta matkan edetessä pakkanen kiristyi -7:stä n. -15 asteeseen, ja neulakin tippui 80 asteeseen. Nopeudet talvirajoitusten mukaisia, ohiteltavia ei ollut ja viimasuoja on paikallaan. Kai tuommoisen sopparohmun  :D pitäisi jaksaa pysyä lämpimänä vaikka vähän pakkanen kiristyisi? Auttaako tuommoiseen termarin vaihto vai laitanko lisää pahvia keulaan? Syylärin nesteet on ok, mittasin ne viime viikolla.

teemudz

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #1 : 23.11.2010, 11:17:19 »
Kyllä tuon pitäisi melko ripeästi nousta tuohon 90 asteeseen ja ainakin omassani kesti viimetalven paukkupakkasillakin siellä hievahtamatta - ja vieläpä ilman mitään viimasuojia. Termostaattia siis epäilisin.

Solikka20

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #2 : 23.11.2010, 12:43:06 »
Auto: 1998 406 3,0 V6 (ES9J4).

Takana noin puoli vuotta soppatykillä (12,5 litraa kaupungissa) ja alkuun lämpötilan nousu edes 80:iin kesti melkoisen kauan jopa kesällä, lämpöä kyllä tuli jne. Sitten heinäkuussa jotain kärysi ja lämmöt rupes seilaan ja eikun auto huoltoon, termari vaihdettiin ja lämmöt ok, mutta ei juurikaan nyt nouse yli 80 mittarin mukaan, lämpöä tulee hyvin, mitään ongelmaa ei tunnu olevan, mulla on webasto vehkeessä ja tulee mieleen et kun siinä on ylimääräinen vajaan metrin pätkä letkuä kierrettävänä niin se jähhdyttäis nestettä silloin kun Webastoa ei käytetä, kenties, tää on siis maallikon arvailua.

Makee peli kumminkin, harmi vaan kun on enempi vaimon käytössä, piti hommata itelle klassikko 1.3 kaasari Sunny vuodelta -88, on poka autoilun tuntua siinä  ;D 80 sarjan 13 tuuman gummit, ei keskuslukitusta, kasettisoitin jne.

Harald Hirmuinen

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #3 : 24.11.2010, 08:45:38 »
Kiitoksie Teemu, kyllä tuo pitää sitten vaihtaa. Alkuperäinen lienee 89- asteinen?

Maksaako vaivaa alkaa itse vaihtelemaan? Pitääkö purkaa koko mylly jotta saa vaihdettua?  ;D Mitä noita on aiempiin autoihin vaihdellut niin ovat olleet aika kivuttomasti esillä.

Entä kannattaako tuossa vaihtaa jäähdytysnesteet samalla vaivalla? Kai näissä on tyhjennysproppu syylärin pohjassa?

wekkuli

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #4 : 24.11.2010, 09:46:08 »
Tuossa referenssiksi minun lämpövaivainen veekutoseni. Termari vaihtoon vaan, sillä varmaan paranee.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=50751.0

AS16

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #5 : 24.11.2010, 11:34:18 »
Tuossa vanhemmassa (ES9J4:ssä) on se termostaatin avautumispiste muuten 82 asteessa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #6 : 25.11.2010, 01:18:18 »
...onko se jäähdytinnesteen vaihto tuommosta kikkailua ku täällä

http://www.h4x.co.uk/fill%20and%20bleed.pdf

vai riittääkö jos ne syylärin propusta laskee tyhjäksi?

Ei lohkon tyhjennyspropun avaaminen, järjestelmän tyhjentämiseksi ole 'kikkailua', vaan järkevää myöskin tehdä.  Illmausruuvit avattuna järjestelmän täyttö sujuu helpoiten. Kyseinen ohje siis pätevä.

eliinaa

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #7 : 21.02.2012, 13:37:57 »
Auto: 1998 406 3,0 V6.

Onko V6:n termostaatin vaihdosta kenelläkään kokemuksia? Onko hankalassa paikassa? Hetken oltuaan tyhjäkäynnillä nostaa lämmöt 90-100 asteeseen, ajossa normaalisti 80 asteen tietämillä.

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 545
  • Motion&Emotion
Vs: 406 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #8 : 07.11.2020, 21:25:26 »
Auto: 1999 406 3,0 V6 (190 hv, 288 000 km).

Vika on seuraavanlainen. Lämmöt seilaa 71-80 välillä maantienopeudessa. Ja kun vauhti putoaa alle 60km/h niin rupeaa lämmöt nousemaan normaaliin. Auton kun pysäköi ja jättää joutokäynnille lämmöt on normissa. Vaihdettu uusi termari. Ilmaruuveja aukaistu monta kertaa ei tule ilmaa. Mahtaako olla kannentiiviste sökö? Vai voisiko moottorin lämpötilaanturi koiria?
Peugeot 308 2011 1.6 hdi 433tkm Peugeot 508 GT 2015 2.2hdi Peugeot 508 SW GT 2011 2.2hdi

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 545
  • Motion&Emotion
Vs: 406 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #9 : 13.11.2020, 11:05:20 »
Ei kellään vissiin tietoa miksi lämmöt seilaa?
Peugeot 308 2011 1.6 hdi 433tkm Peugeot 508 GT 2015 2.2hdi Peugeot 508 SW GT 2011 2.2hdi

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 406 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #10 : 15.11.2020, 20:55:25 »
Itsellä eri autoissa on seilannut kun A) Termari oli huono, B) oli vettä liian vähän (407 1.8 bensa EW7A), C) Kun oli kansipahvi rikki (2.0 blueHDI). Tuon jälkimmäisen huomasi siitä kun jäähdytysnestettä hävisi ja paisariin tuli painetta kun VAROVASTI raotti paisarin korkkia (jossain vaiheessa kuuma neste tulvi ulos ja käsille korkkia avatessa).
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 406 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #11 : 16.11.2020, 07:26:20 »
Oliko termostaatin alle tuleva tiiviste ehjä? Siis se mikä näkyy tuolla alumiinisen vesihaaran sisässä.
http://www.406coupeclub.org/Files/HowToGuides/Cooling%20System%20-%20Change%20thermostat%20on%20an%20ES9J4%20V6%20engine.pdf
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 545
  • Motion&Emotion
Vs: 406 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #12 : 17.11.2020, 18:29:30 »
Oli ehjä tiiviste. Lämmöt nousee nyt mutta erittäin hitaasti. Pitää ajaa n.15km että lämmöt on 80astetta. Sen jälkeen ne pysyy kyllä reilussa 80.  Paisarissa ei tunnu olevan painetta sillai että neste tulisi ylitse. Ilma ruuveja olen aukonut useita kertoja. Ei tule ilmaa.
Peugeot 308 2011 1.6 hdi 433tkm Peugeot 508 GT 2015 2.2hdi Peugeot 508 SW GT 2011 2.2hdi

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 406 - Moottorin käyntilämpötila (V6)
« Vastaus #13 : 19.11.2020, 12:17:59 »
Jos vielä irroitat termarin niin kuumenna se kattilassa lämpömittarin kanssa ja katso missä alkaa oikeesti aukeamaan.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207