Kirjoittaja Aihe: Käyttökokemukset - 508 (2010-2018)  (Luettu 115378 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2010-2018)
« Vastaus #15 : 20.07.2012, 13:26:56 »
Automalli: 508
Korimalli: RXH
Vuosimalli: 2012
Varustelutaso: RXH
Polttoaine: Diesel Hybrid
Vaihteisto: Robotti
Moottori: 2.0 HDi FAP + Sähkömoottorit takana
Mihin kokemukset perustuvat: Koeajo
Ajomäärä: 50 km

Silkasta mielenkiinnosta kävin Saksassa kokeilemassa tätä hybridimallia, niin voi sitten lopettaa odottamasta koska tämä saapuu Suomeen. Keskityin lähinnä siihen miten tämä eroaa 508 SW:stä en siihen mitä kaikkea hyvää tai huonoa tässä on mikä on samoin jo muissakin 508:ssa tai SW:ssä.

+ varustelu on ihan kohdallaan, toki vaikea vertailla mitä tässä Saksan yksilössä on mitä ei sitten tule olemaan Suomessa.
   ja mikä tässä on vakiota ja mikä tehdastilattavaa lisävarustetta. Lähinnä kuitenkin GT:n varustetasoon vertaisin.

- tavaratila on pieni, vain vähän reilu 400 litraa eli n. 100 litraa vähemmän kuin SW:ssä
+ erittäin vakaa ajettava, pelkällä sähköllä äänetön, hybrid-tilassa mukavan hiljainen
+ suorituskyky, vaikka mikään raketti tämä ei paikaltaan lähtien ole, mutta painaakin melkein 2 tonnia
- sähköllä ajettaessa toimintasäde on täysin olematon.
   valmistajan ilmoittama 4 km, mutta normaalissa taajama-ajossa pikemminkin n. 2 km

+ hybridi, jolla saa vetää perävaunua!
- vain jarrullinen perävaunu sallittu ja sekin vain 1100 kg. Jarruton 75 kg (kyllä 75 kg)
+ robottivaihteisto toimii huomaamatta, kuin ajatus
- robottivaihteisto perävaunun vedossa, tosin noilla vaunupainoilla ei paljon merkitystä

Ihan hauska ja mukava auto, jos ei tarvitse tavaraa kuljettaa eikä mitään suurempaa vedellä. Toisaalta kyllähän tuolla jotain jarrullista hevoskärryä varmaan vetelisi, jos olisi tarvetta.

Tozzi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
  • Peugeot 508 SW 2.0 HDi Allure
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2010-2018)
« Vastaus #16 : 02.08.2012, 21:01:07 »
Automalli: 508
Korimalli: SW
Vuosimalli: 2011
Varustelutaso: Allure
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: 6. vaihteinen manuaali
Moottori: 2.0 HDi 140 FAP
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto, 5tkm

Tässä omia kokemuksiani Pösöstä, olkaatte hyvät.

Hyvää:
+ uusi malli, moderni ulkonäkö, tyylikäs ulkoa ja sisältä
+ hyvä ajaa ja ohjaus keskittää mukavasti
+ jousitus ja 215/55 R17 renkaat ovat sopivan jämäkkä yhdistelmä
+ hiljainen moottori, ei resonanssiääniä, tai dieselin kalinaa, arvostan tätä, mutta rengasmelua on liikaa ajettaessa karkealla pinnalla, tosin tässä hintaluokassa ei taida juuri hiljaisempaa olla saatavilla
+ käytännön suorituskyky on hyvä, kone on tehokas ja vääntävä, autoa on helppo ajaa
+ 6. vaihde on sopivasti välitetty, 2000rpm ja nopeutta 117km/h, jess ei pahemmin koneen ääni kuulu
+ sallitua moottoritienopeutta ::) lujempaa ajettessa mukavan vakaa menijä
+ pieni kulutus, ajotietokoneen mukaan menee jopa neljän litran pintaan pelkässä maantieajossa
+ the webasto vakiona, saisi tosin olla kauko-ohjaimella
+ keskikyynärnoja ja vaihdekeppi oikeilla paikoilla
+ pitkä takuu
+ paljon varusteita, peruutustutka, soitin USB liitänällä jne
+ Allure varustetason penkit on laadukkaat
+ lasikatto (iso plussa)
+ hipaisuvilkku on kätevä
+ valoautomatiikka pelaa hyvin
+ takalasien tummennukset vakiona
+ sähköiset lapsilukot takaovissa
+ mäkilähtöavustin

Kehitettävää;
- vakiovalot saisi olla toteutettu linssitekniikalla ja DRL valot ledeillä
- sähköinen käsijarru menee päälle aina kun sammuttaa moottorin, tai jos otat automatiikan pois, niin prk&% sireeni huuta kovaa kun avaat oven, saako tämän rääkän jotenkin mykistettyä?
- kääntöympyrä on suuri, kankea pysäköitäessä
- hihnakone
- huoltoväli vähän vuodessa ajavalle turhan tiheä
- sähköiset lasinnostimet turhan hätäiset, ja samanlaiset käyttökytkimet kuin esim. 207:ssa, not premium
- kuljettajan istuin saisi säätyä muutaman sentin alemmaksi, selkänojan säätö on portaallinen
- kuljettajan oven kyynärnoja jää liian alas ja ikkunan alareuna liian ylös, luu ulkona ajaminen ei onnistu luontevasti  ;D
- laatutaso ei täysin vakuuta, pikkuvikoja ja ulisevia vaihteistoja, tälläiset asiat eivät kuulu autoon, jonka laatutaso on "ottanut ison harppauksen ylöspäin"
- maahantuojan poukkoileva mallipolittiikka limited, family, Air, Business tms. varustepaketteja on tulossa tähänkin malliin

Perla Nera

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2010-2018)
« Vastaus #17 : 10.08.2012, 14:39:15 »
Automalli: 508
Korimalli: Sedan
Vuosimalli: 07/2012
Varustelutaso: Active
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: Manuaali
Moottori: 1.6 HDi FAP 115
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto, n. 4000 km
Edellisiä autoja: Audi A6, Opel Zafira, Citroen C3 Pluriel, Renault Megane, 2 x Renault Laguna, Fiat Brava, Toyota Corolla

Tulipa sitten hankittua reilu kuukausi sitten ensimmäinen Peugeot, kun edellinen Audi A6 Avant -06 vaihtui uuteen 508:aan. Ostopäätökseen vaikuttivat lukuisat koeajot eri merkkisillä autoilla tässä kokoluokassa, joista Peugeot 508 erottui muista hienostuneella laadukkuudellaan sisätiloissa, elegantin näyttävällä muotoilulla ja erittäin maukkaalla ajettavuudella. Täsmälleen tätä 115 hevosvoimaista dieseliä tosin ei vielä tuolloin ostopäätöstä tehtäessä ollut koeajettavana, mutta lienee käytännössä aika lailla sama moottori kuin tuo aiempi 112-heppainen.

Hienostuneisuus on päällimmäinen tunne, kun autoon istuu sisään. Kojelauta on näyttävä ja materiaalit tuntuvat laadukkailta. Kun autoon otin ensimmäistä kertaa työkavereita kyytiin, ihastus oli silminnähtävää. Edellinen autoni, vaikka oli ns. premium-merkkiä (Audi A6), ei herättänyt yhtä suurta vaikutusta. Sisustus 508:ssa on samanaikaisesti sekä hillitty että tyylikäs olematta kuitenkaan karu, kuten joissakin saksalaisissa. Myös ulkopuoli miellyttää silmää erityisesti näin mustana (Perla Nera).

Ajettavuus on Peugeotissa mielestäni huippua. Ohjaus on nautittavan tarkka ja ohjausvaste miellyttävä. Samoin nahkainen ratti on mukava pideltävä ja minusta ratin lukuisat napit käteviä, vaikka toisenlaisiakin kommentteja on esiintynyt. Jousitus tuntuu ehkä hieman pintakovalta, se lienee asia, joka edellisessä Audi A6:ssani oli parempi. Mutta muuten ajossa tuntuma on erinomainen, ja positiiivista tunnetta vahvistaa auton erinomainen hiljaisuus. Se on selvää, että tämän kokoluokan auto ei ole ketterimmästä päästä, mutta eipä ollut edellinenkään.

Sisätilat Peugeot 508:ssa tuntuvat olevan riittävät. Sedanmallisessakin mahtuu iso 185-senttinen teiniköriläs istumaan takapenkillä kahden toisen teinin kanssa, eikä osu pää kattoon laskevasta kattolinjasta huolimatta. Tavaratilaan mahtuu ihan kohtuullisesti tavaraa, vaikkei se ihan kaikkein suurimpia olekaan. Tavaratilan luukun aukaisu kaukosäätimestä on kätevää, jos käsissä on vaikka tavaroita valmiiksi lastattaessa. Lomareissussa mukana oli vanha suksiboksi, jota varten piti hankkia erikseen kattoteline. Kun tällä autolla ajoi kattotelineen ja suksiboksin kanssa ajo ei ollut enää yhtä hiljaista kuin yleensä. Suhinat olivat melko voimakkaita maantienopeuksissa.

Yksi Peugeot 508:n vahvuuksista on erinomainen varustelu. Tämän Active-varustelutason lisäksi hommasin lisävarusteiksi Business Pack 1:sen, jossa mukana tuli Xenon-valot, Bluetooth-handsfree ja heijastusnäyttö. Näistä Xenonit ja Bluetooth-handsfree ovat ehdottoman hyviä, jotka kannatti valita. Tuo heijastusnäyttökin on ihan kiva käytössä, mutta sitä ei olisi ehkä tullut valittua, jos ei olisi sisältynyt tuohon pakettiin. LED-päivänvalot joutui käyttämään koodattavana huollossa erikseen, kun alunperin Xenonit paloivat aina Auto-asennossa, mikä oli aika järjetöntä, kun kerran autossa oli hienot LED-päivänvalot. Tästähän onkin oma viestiketjunsa tällä foorumilla.

Tämä 115-hevosvoimainen diesel on jo ensi kilometreillä osoittautunut varsin taloudelliseksi. Tosin tankatessa menee kyllä autoon jonkin verran enemmän polttoainetta, kuin ajotietokoneen perusteella pitäisi mennä. Mutta näin ilmeisesti muissakin automerkeissä on, että ajotietokone hieman kaunistelee todellisuutta. Ajotietokoneen mukaan 3500 kilometrin matkalla kulutus on ollut 5.1 litraa sadalla. Vakuutusmaksut ovat mukavan alhaiset (liikenne + kasko), jos ottaa tähän malliin ns. eko-liikennekaskon. Tämä bonukseton vakuutus perustuu hiilidiksidipäästöihin, ja tässä autossa 119 g/km osuu toiseksi pienimpään luokkaan (alle 120 g/km), jolloin kuukausihinta liikennevakuutukselle ja kaskolle on vain 49 e/kk. Tähän tosin kannattanee ottaa lasivakuutus päälle (+5 euroa), koska näissä akustisissa tuulilaseissa sadetunnistiminineen lasinvaihto voi tulla aika kalliiksi.

Ensivaikutelma on siis ollut positiivinen, vaikka pari asiaa pitänee huollossa ottaa esiin. Pissapoika suihkii vain alaosaan tuulilasia, mikä tämäkin tuntuu olevan tyyppivika tai ominaisuus. Takaluukun osalta on avatessa alkanut jokin jousi tms. narista melkoisesti, kun kaukosäätimestä painaa luukun auki. Pitänee kysyä sitten huollossa lisää.

Saapa nähdä sitten miten tämä pelaa jatkossa. Ainakin Peugeotin 5 vuoden / 100 000 km takuu on hieno juttu olemassa, mikä oli yksi ostopäätöstä tukeva tekijä.

mok

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2010-2018)
« Vastaus #18 : 13.08.2012, 13:23:34 »
Automalli: 508
Korimalli: Farmari
Vuosimalli: 08/2011
Varustelutaso: Access
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: Manuaali
Moottori: 1.6 HDi FAP
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: Mittarissa 50000km, ollut käytössä päivälleen vuoden
Edellisiä autoja: 2 x Skoda Octavia, MB W211, VW Passat, Opel Astra, Citroen Xsara, Toyota Corolla, VW Golf, Nissan Primera, Honda Civic

Päivitys edellisen viestin jälkeen....

Ruusuja:
- hyvä ja hiljainen ajettava
- kokonaisuus aika hyvä, ei isompia murheita
- vakiomalliksi hyvät istuimet, selkä ei väsy pitkillä matkoilla kuten muissa autoissa

Risuja:
- Takakontin muotoilu, varsinkin lastenrattaiden kanssa
- Sähköongelmia, akku ei lataannu täyteen joka johtaa ajoittain economy mode tilaan --> hehkut eikä webastot toimi ja talvella auto ei välttämättä käynnisty (vikaa selvitellään)
- Ahtaissa tiloissa aika kankea
- Kalliit huollot ja huoltoväli lyhyt

Tosi mukava auto sähköongelmia lukuunottamatta. Tuntuu kuin auto olisi tullut paremmaksi kilometrien myötä.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2010-2018)
« Vastaus #19 : 17.10.2012, 00:35:22 »
Kultaharkkoajo:

Automalli: 508
Korimalli: SW
Vuosimalli: esittelyauto lokakuu/2012
Varustelutaso: Access (perus)
Polttoaine: Bensa
Vaihteisto: Robo 6v
Moottori: 1.6 VTi
Mihin kokemukset perustuvat: Koeajoauto
Ajomäärä: Noin 60km

Vertailukohtana oma 407 SW bensa 1.8 125hv EW7A vm2006.

Takatiloja tai tavaratilaa en nyt tullut katsoneeksi, mutta aiemmilta kylmiltä tyypeiltä jäänyt mieleen että taakse sovin paremmin kuin 407, muttei ehkä kuitenkaan aivan 406 kokoa. Etutilat vaikuttivat hieman ahtaammilta, mutta hyvin sinne sopi (185 cm). 407 on enemmän tilaa isolle kengälle ohjausakselin alla, tässä pari kertaa kengän (nro 45) kärkin tapasi kiinni. Kaksialueilmastointi, mutta puhallinnopeutta käsisäädetään painikkeita tökkimällä, toisin kuin 407:ssa nappulaa pyörittämällä.

1.6-litrainen vei autoa aika samalla tavalla kuin 1.8 407:aa. Omassa enimmäkseen rauhallisessa ajossa en huomannut merkittävää eroa. Koeajoin samasta 30km työmatkasta edestakaisin noin 25km kuin mitä päivittäin ajelen. Menomatka robotin automatiikalla vei tietokoneen mukaan noin 5,5 l/100. Jos on yhtä tarkka kuin 407:ssa niin eroa tuli ehkä 0,5-0,7 litraa/100 (suurin osa noin 60km/h). Omaan makuuni piti yhtä pykälää turhan suurta vaihdetta suuren osan matkasta, joten kokeilin takaisin päin käsivaihdolla, jolloin sain vielä puolisen litraa nipistettyä pois. Kiihdytykset heti nostivat kulutusta. Renkaat tuntuivat rullaavan aika hyvin.

Ajettavuus oli hyvin lähellä omaa 407:aa. Eleetöntä. Ehkä ohjaus hivenen herkempi, siis kääntyy terävämmin pienellä kääntämisellä, mutta voi johtua rengastuksesta tai oman 175000 km:sta (juuri katsastettu, alapallot ilmeisesti ok). Kun tallaa lämän tiskiin, kiihtyy normaaliajoon riittävästi, yhden hengen kuormalla (makuasia). Kattoikkunaa ei ollut, verrattuna omaan perusmalliin. Lasinpesimen ruiskuttelu oli säälittävämpää kuin 407:ssa. Penkki ok tämän matkan ainakin.

Eka kerta kun robotilla ajoin. Toimi sievästi enkä tämän perusteella viellä ymmärrä sen moittijoita, mutta kilometrejä tulikin aika vähän. Kun ajoin käsinvalinnalla, tulin ensin liikennevaloihin vähän kuin manuaalilla, eli nostin kaasun ylös ja tökin pienempää sisään. Vähän yllätyin kun automatiikka nosti reilusti koneen kierroksia alas vaihtaessaan (pienensin vaihdetta turhan nopeasti), mutta niinhän sen pitääkin toimia. Kätevää oli että vaikka oltiinkin käsinvalinnalla, laatikko vaihtoi itse pienemmälle valoihin tai risteykseen tultaessa kun kierrokset uhkasivat mennä liian alas. Normaalisti vaihtoi suht nopeasti, muttei kuitenkaan sellaisella rusautusvauhdilla kuin itse tekisin jos oikein kiire olisi. Jos rauhallisessa ajossa yllättäen lätkäisi kaasua reilusti, vaihtoi ainakin kaksi pykälää alas, kai samalla kerralla. Olisi hyvä jos vaihdekepissä olisi samanlainen "takaisinkytkentä" päällä olevasta vaihteesta kuin manuaalissa on (vaikka jokin ´vaihteen mukaan muuttuva kohokuvio).

Ihan hyvältä vaikutti ja ostaisin/ottaisin, muttei paljoa eroa 407:aan kuitenkaan (itse tykkään 407:sta).
« Viimeksi muokattu: 17.10.2012, 00:38:53 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

PekkaTi

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 717
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2010-2018)
« Vastaus #20 : 20.10.2012, 10:07:23 »
Kultaharkkoajo minullakin:

Automalli: 508
Korimalli: SW
Vuosimalli: esittelyauto lokakuu/2012
Varustelutaso: Active
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: 2tronic 6v
Moottori: 1.6 e-HDi
Mihin kokemukset perustuvat: Koeajoauto
Ajomäärä: Noin 30km
Renkaina kesärenkaat.


Vertailukohtana oma 307 Wagon 1.6 HDi, vm. 2007, 124tkm.

Ajoaika jäi hiukan lyhyeksi, koska auton tankki oli jo suht tyhjä, enkä viitsinyt kovin kauas autolla lähteä. Tuli siis ajeltua pääasiassa normaalia Espoon lähiajoa, jota muutenkin tulee. Ensimmäisenä tietysti huomasi vaihteiston ja sen käyttäytymisen. Lähtökohtahan on, että edellinen koeajaja on ajanut miten hän itse ajaa, joten robotilla oli selvää arpomista vaihteiden kanssa. Vaikka kaasua painoi, jäätiin hetkeksi arpomaan mihin sitä vaihdetta pitäisi lykätä. Myös esimerkiksi hidastetöyssyjen ylityksissä joskus arvottiin oikeaa vaihdettua sekunti-pari. Koeajolenkin loppua kohden tuo käytös selvästi muuttui ja robotti alkoi oppia minun ajotapaani ja vaihtamiset siis muuttuivat selvästi johdonmukaisemmiksi ja tasaisemmiksi ja tämän koeajon perusteella seuraavan auton hankinnassa tuo 2tronic lienee ihan todellinen vaihtoehto.

Muuten laatuvaikutelma autosta oli erittäin hyvä, kitinöitä tai kolinoita ei kuulunut, mutta pösömäinen "pomppinen" oli kyllä tallella. Muuten auto on hiljainen, eikä moottorin ääniä juurikaan kuule, puhumattakaan rengasmelusta. Kojelaudan ja sisustuksen laatuvaikutelma hyvä, nippuloita ja nappuloita oli kuitenkin enemmän kuin tarpeeksi keskipaneelissa, voi pelottaa herkempiä.

Kaikenkaikkiaan jäi hyvä mielikuva, omalla kohdalla ainoa henkilökohtainen este hankinnalle on hinta, omasta tarjottiin vaihdossa 8500€.
Nykyinen: 308 SW Active 112 e-HDi 2-tronic vm. 2012
Edelliset: 307 Wagon Premium Plus HDi (66 kW), vm. 2007, 306 ST HDi (66 kW) vm. 2001, Renault 19 TXE Chamade vm. 1991, Peugeot 205 vm. 1985



Oba

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2010-2018)
« Vastaus #21 : 24.06.2013, 15:53:36 »
Automalli: 508
Korimalli: farmari
Vuosimalli: 2012 (VIN-koodin mukaan)
Varustelutaso: Active + Business Pack 1 (bi-xenon, HUD, bluetooth)
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: automaatti
Moottori: 1.6 THP 156
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: 2200 km
Edelliset autot: Volvo V70 2.0D man. -09, Volvo V70 2.4 aut. -00, Saab 900C -88

Tällainen kulkine tuli hommattua, kun alkoi tehdä mieli taas automaattia edellisen manuaalin tilalle. Auto piti saada mieluummin heti, mitään tehdastilauksia ei odoteltaisi, joten piti valita maahantuojan varastomalleista. Eipä mallistossa tosin ollutkaan kuin tämä yksi mahdollinen vaihtoehto, ja onneksi siitä oli varastossa xenoneilla varustettu yksilö. Aikaisempaa kokemusta Peugeoteista ei juuri ollut, 307:n tuli aikanaan koeajettua ja muutaman kerran olen ajellut Expert-pakulla. Suvussa ranskalaisia on aina ollut ja on edelleen. Ennen valintaa tuli koeajettua muutamia muitakin. Uusista tuttavuuksista 508:ssa oli ehkäpä paras ensivaikutelma.

Yhteenveto:
Omista kokemuksista olen vähän korostuneesti listannut miinuksia. Kokonaisuutena tämä on kuitenkin hyvä auto ja ainakin näin aluksi tuntuu tarjoavan tarpeeksi vastinetta rahalle. Erityisesti hyvä ajettavuus ja mukavuus pitkälläkin matkalla kääntää vaakakupin selkeästi plussan puolelle.


Plussat:
+ Moottori sopii hyvin momentinmuunninautomaatin kaveriksi, vaivatonta ajamista kaikinpuolin.
+ Suorituskyky ihan riittävä
+ Kulutus on tarpeeksi siivo, joten diesel ei ole itselle vaihtoehto
+ Lasikatto: Auto on sisältä todella valoisa, perhe tykkää, ja lasikaton läpi voi vahtia vieläkö polkupyörät on katolla telineissään. :)
+ Rattiläpysköistä voi vaihtaa tarpeen tullen, lähinnä pienemmälle vaihteelle.
+ HUD-näyttö on ihan kätevä
+ Hiljainen maantienopeuksissa
+ Hyvä ajaa, kulkee sinne minne käsketään ilman jatkuvaa paimennustarvetta (renkaat 215/60R16)
+ Koirakalteri saatavissa
+ Mallin yleisyys ei ole ihan mondeotasoa


Miinukset:
- Malliston moottori- & vaihteistoyhdistelmät eivät juuri tarjoa vaihtoehtoja.
- Kaasupolkimen vaste on vähän kummallinen liikkeellelähdössä, tehoa tulee joko-tai, mutta siihen tottuu.
- Ei isokenkäisille, jo numeron 45 lenkkari kanittaa verhoiluihin, kun siirtää jalkaa kaasulla jarrulle.
- Sateella ilmavirta ei vie vettä pois tuulilasin vasemmasta reunasta, vaan siihen kertyy "vesipatja" joka sulka venyttää takaisin kuljettajan näkökenttään.
- Ohjauksen tehostus on matelunopeuksilla joskus kulmikasta, esim. kun lähdetään parkkipaikalta liikenteeseen, käännetään & kiihdytetään samaan aikaan (liittyy ehkä tehostuksen säätymiseen, tjsp).
- Ratin kehä voisi olla omaan makuun paksumpi.
- Ratissa on liikaa nappuloita. Oikealla puolella on vähiten käytetyt nappulat, volyyminsäätö epäloogisesti vasemmalla puolella, niiden välissä oleva rulla käyttääkin ajotietokonetta. Eniten käytetyt cruisen nappulat alimmaisena.
- Kun on tottunut nappistarttiin, on tavallinen virta-avain pitkä miinus. Ei luulisi löytyvän enää tämän päivän isoista autoista. Avain on painava klunssi.
- Koirakalterin yläkiinnikkeet helisee ajossa, eikä kalteria huvikseen irrottele.
- Mukitelineen oikea paikka olisi keskikonsolissa etupenkkien välissä. Nyt korkealla oleviin telineisiin ei mahdu normikokoinen urheilujuomapullo, ja pahvikahvimukin kanssa operointi on vähän hasardia.
- Säilytystilaa on niukasti, mutta silti aina tarpeeton tuhkakuppi on saatu vakiona mukaan
- Nykyään yleisten suorakylkisten takakonttien kuormattavuus on heikko, vaikka VDA-tilavuutta olisikin paperilla tarpeeksi.
- Suksiluukku on liian pieni. Parempi toteutus olisi 40+20+40 kääntyvä kolmiosainen takapenkki.
- Päiväajovalojen automaattikäyttö xenon+led -versiossa voisi olla alunperin ohjelmoitu oikein.
- Kojelaudan ilmaritilä ja HUD heijastuvat häiritsevästi etulasiin
- HUD:issa voisi olla myös suuntavilkun indikaattorit
- Kääntösäde
- Lisäämällä muutamat nyt puuttuvat lisävarusteet nousee hinta jo sellaiseksi, että vaihtoehtoja tekee mieli katsella muualtakin.

Kauppalopo

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2010-2018)
« Vastaus #22 : 25.06.2013, 19:34:46 »
Automalli: 508 SW Active hdi 115
Vaihteisto: 5v manuaali
Mihin kokemukset perustuvat: vuokra-auto, 10 päivää, noin 1300 km

Italian matkalla alla oli tällainen laite.
Plussat:
+ tilava matkustamo. Takana on aivan taksitilat.
+ tilava tavarasäiliö ja vielä lattian alla käyttökelpoinen lisätila.
+ moottorin äänet vaimennettu hyvin.
+ paikoitellen hyvä perusvarustelu, kun kyseessä aivan "hinnat alkaen" -malli. Poppikoneessa oli iPhonea käyttävä USB-liitäntä, sähkötoimiset lapsilukot takaovissa, monipuolinen ajotietokone ym

Miikkarit:
- tuulen suhinat kuuluivat yllättävän pahasti. Ensin luulin jomman kumman takaikkunan olevan raollaan, mutta eipä ollut.
- takakontin suojapeite takelteli jatkuvasti. Kerran toinen stoppareista jumiutui rullakotelon sisään, eikä peite meinannut kelautuu lainkaan ulos.
- ratissa on nappuloita kuin tietokoneessa, mutta järjestys lienee ulkonäköön perustuva pikemmin kuin käytettävyyteen.
- kuskin penkki on aivan hanurista. Istuinosa on lyhyt ja vailla kallistussäätöä. Ei sovi pitkäjalkaiselle.
- yksialueisen manuaali-ilmastoinnin säädöt on tehty taas ulkonäön vuoksi, ei käytettävyyden. Puhallinnopeuden säätö painonapein on tosi hankala, miksi ei voi olla kierrettävää säätöä?
- 115 heppaa on tämän painoiseen autoon liian vähän. Vaihteiston välitykset ovat kulutuksen kannalta varmaan hyvät, mutta 3-vaihde on aika pitkä vuoristoteille ja viitonen lyhyt motarille. Italiassa on rajoituksena 130, joten tällä asialla on merkitystä.
- mittariston valot ym olivat lasten mielestä kivan näköiset, mutta ohjaamon yleisilmeessä oli silmäkarkkia enemmän kuin toiminnallisuutta.
- kääntösäde! U-käännös sujuisi mukavimmin Malmin lentokentällä.
- takapenkin keskipaikka oli ainakin 10-vuotiaalle todella epämukava.
- takaikkunoiden lukitus kytki samalla lapsilukot molempiin takaoviin. Perinteiset ovikohtaiset lapsilukot ja erillinen takaikkunoiden lukitus ovat paremmat.
- mukitelineet kojelaudassa ovat huonot ja vaaralliset. Puolen litran kokispullo putosi töyssyssä kuskin jalkatilaan!

Halpahan tämä on varsinkin perusmallina, ja sen huomaa. Moni asia on jäänyt vähän kesken.

Belssi

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2010-2018)
« Vastaus #23 : 07.10.2013, 20:55:37 »
Automalli: 508
Korimalli: SW
Vuosimalli: 2013
Varustelutaso: Active, Business Pack 1, Limited -13
Polttoaine: Bensiini
Vaihteisto: Automaatti, 6 pykäläinen BMP porche.
Moottori: 156 THP
Mihin kokemukset perustuvat: Oma
Ajomäärä: 10.000 km

Pitkän harkinnan sekä kuolaamisen jälkeen päätin vaihtaa erheellisesti ostamani Volvo V50 Classic s/s mallin oikeaan autoon ja pitää sanoa että eipä kaduta yhtään.

Heti ensimmäisistä ajokilometreistä lähtien oli selvää että peugeot on tehnyt jotain hienoa. Ajotuntuma tiehen on loistava niin kuin peugeotilla monesti, tämä on jotain mitä ruotsalaiset ja saksalaiset eivät taida ollenkaan.

Sisätilat ovat laadukkaat ja sisukset eivät natise kuten joskus ollut tyypillistä ranskalaisille.

Plussat.

+HUD  (loistava turvallisuusvaruste, pitää katsekentän tiessä.)
+Kaarre-ajovalot, Xenon. (Toimii hyvin ja parantaa näkyvyyttä pimeällä ja hämärässä.)
+Kulutus (Siedettävä kaupungissa 7-8, aika hyvä matkaa taittaessa 4.8-5.5)
+Kaasupolkimessa pykälä nopeata kiihdytystä varten (ei tarvitse erikseen painaa Sport näppäintä jos tilanne tulee eteen vaan automaatti tajuaa tarpeen nopealle kiihdytykselle)
+Automaatti (paras automaatti loota jota olen ajanut. Ei nykimisiä tms. viiveitä.)
+Peruutettaessa kohdistuvat sivupeilit (Awesome! Ei oo pelkoo ettei osu ruutuun enää.)
+Penkin ristiselän säätö kivempi kun monissa muissa autoissa.
+Bluetooth puhelin (toiminta moitteeton, kirkas ääni eikä suhise motarillakaan.)
+Bluetooth media player (vihdoin)
+Takamatkustajien tila (paljon jalkatilaa ja pitempikin mahtuu helposti.)
+Kattoikkuna
+Takatilasta vivusta vetämällä takapenkit taittuvat automaattisesti (Täydellinen yllätyskäynteihin ikeaan tai muihin krääsäliikkeisiin)
+Tavaratilan koko (on ihan jees, pari muotoilujuttua ärsyttää että boxin leveys on vähän niin ja näin mutta yleisesti plussa)
+Tunnelmavalaistus katossa olevista punaisista ledeistä. (Bueno, näkee mitä hapuilee että ei pimeessä sörki ihan mitä vaan. Punainen ei myös sotke pimeänäköä.)


Nyt ne miinukset.

-Kuskin penkki (En tiedä onko joku huomannut mutta auton kartanlukijan penkki on huomattavasti kapeampi ja sopii paremmin normaalirunkoiselle 65-100kg miehelle kun se yli 200kg
 läskeille tarkoitettu kuskin penkki joka siinä nyt on, ei tue sit ei helvetti yhtään. Lieneekö tarkoitettu vain taksi käyttöön tämä auto kun noi taksikuskit on yleisesti just sen levyisiä.)
-Ratin napit (Eri järjestyksessä kun peugeotissa yleensä on tottunut käyttämään, menee sekasin helposti. Tottumiskysymys.)
-Vaihdevalitsimet ratin takana. (Eivät ratissa kiinni joten vaaralliset ja siten hyödyttömät)
-Tuulilasin pesuri (80km/h nopeudessa alkaa suihku heiketä ja motarilla sitä on turha edes yrittää suihkia)
-Äänentoiston laatu (Ei jumalauta)
-Kääntösäde (Reitin suunnittelu kaiken A ja O ettei pidä tehdä U-Käännöstä. Ainakaan helsingin keskustassa turha yrittää)


Kyllä sitä plussaa ja pari miinusta voisi vielä keksiä mutta ei jaksa miettiä sen enempiä. Parhaimpia autoja mitä on tullut ajettua ja jos joku tälläisen hankkii itsellensä ei kyllä tule pettymään.

Tosiaan toi äänentoisto on niin hirveetä kuraa että JBL äänentoisto paketti on siis pakkohankinta jos kuuntelee edes radiota autossa.

Mitä tässä kattonut muiden kommentteja tuulien suhinoista ja muista, bullshit. Korvissas suhisee.

Oba

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2010-2018)
« Vastaus #24 : 27.12.2013, 14:15:28 »
Automalli: 508
Korimalli: farmari
Vuosimalli: 2012 (VIN-koodin mukaan)
Varustelutaso: Active + Business Pack 1 (bi-xenon, HUD, bluetooth)
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: automaatti
Moottori: 1.6 THP 156
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: ~13000 km

Kymppitonnin jälkeen lisäyksiä aikaisempiin kokemuksiin:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=54149.msg305750#msg305750

Ainoa todellinen "deal-breaker" -vika tähän asti on veden kertyminen farmarin takaluukun sisälle, josta se luukku avattaessa valuu avaajan ja tavaroiden päälle. Tämä tapahtuu ajettaessa sade- ja lumikelillä, tai jopa auton vain seisoessa ulkona sateessa. Tämän hintaisessa autossa ei ole tällaisia vikoja. Jos olisin tästä tiennyt, kaupat olisi jääneet tekemättä, riippumatta siitä onko vikaan korjausta olemassa vai ei.

Muut:
Plussat
+ Pitkäkin päivämatka luokkaa 900km taittui mukavasti.
+ Kääntyvät ajovalot on hyvät mutkatiellä.
+ Vähien pakkasten perusteellakin lämpiää webaston avustuksella nopeasti.
+ Oikea moottorinlämpömittari on hyvä. Kyllä autosta pitää nähdä lämpiääkö se pannu vai ei.

Miinukset
- Xenonien pitkät ei ole kaksiset. Kantamaa ehkä riittää, keila on leveähkö, mutta mittaristosta joutuu välillä tarkistaa vaihtoiko se todella lyhkäsille.
- Iso vanhanaikainen klunssiavain yhdistettyä kaikki ikkunat avaavaan tuuletustoimintoon aiheutti kesällä kerran tilanteen "ikkunat-auki-kaatosateessa".
- Ilmastointilaitteen automaattiasento ei puhalla aluksi tarpeeksi laseille, jotka huurtuvat, ja puhaltimen säätö pienillä painonapeilla on hankala.
- Lämpötilan säätäminen puolen asteen portaissa on tarpeettoman tarkkaa, asteen tarkkuus riittäisi.
- Ohjaamossa on nappuloita jotka eivät erotu vieressä olevasta pinnasta (vakionopeuden säädin ratissa, radio, vaihdekepin nappulat). Tämä on rookie-mistake "käyttöliittymän" suunnittelussa. Nyt joutuu erikseen kuikuilemaan, että milläs nappulalla se sormi on, vai onko nappulalla ollenkaan.
- Takalasinpyyhkijän mahdollinen toimintalogiikka ei ole täysin selvillä. Jos auton sammuttaa takapyyhin tihkuasennossa, se ei välttämättä lähde pyyhkimään ollenkaan seuraavan startin jälkeen, vaikka tuulilasinpyyhkijät laittaisi automaatille.
- Tuulilasin alakulmaan jää alue, jota pyyhin ei pyyhkäise, ja josta nousee vettä kuskin näkökenttään.
- Tuulilasin pesunestesäiliön vajentuminen sytytti service-valon, joka (ohjekirjan vastaisesti?) paloi perille asti. Siinä sitten ajat ja mietit pysäytätkö pimeälle tielle etsimään jotain muuta mahdollista "vikaa".
- Polttoaineen näennäisestä vähyydestä ilmoittava pimpotus on ärsyttävä.
- Tuulilasin pesunestesäiliö on liian pieni. Missään aikaisemmassa autossa ei ole joutunut täyttämään säiliötä alle 500km vaikka olis ollut mikä kurakeli.
- Mittarivalojen kirkkauden säätö on hankala.
- Parkkitutka sais mennä automaattisesti takaisin päälle joka startissa, jos sen on jostain syystä laittanut pois päältä.
- Jos ilmastointilaitteen ollessa automaattiasennussa valitaan ensin huurteenpoisto ja sen jälkeen ac-max, vaihtaa huurteenpoiston tai ac-maxin paineleminen vain näiden kahden tilan välillä. Normaalitilan saa palautettua vasta painamalla auto-nappulaa, jossa palaa koko ajan valo. Loogista...  ???
- Männynneulasia jää paljon lasikaton ja ns. kattokaiteen väliseen uraan, mutta myös takaluun lasin ylä- ja alareunan rakoon. Ronkintaan pois jäätelötikulla.
- Kiinteä metallinen koiraverkko rämisee ja alkutalven kelit kypsytti päätöksen: verkko päätyi tallin seinälle. Verkon irrottaminen on muutenkin hankalaa, ja paikallaan ollessa estää isompien tavaroisen kuljettamisen penkit käännettynä.
- Kesäpyörien pulttien koristeena olevat hassut muoviset "kromihatut" hajosi renkaanvaihdossa ja orggispultit on rumat. :o


Rommitommi

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 149
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2010-2018)
« Vastaus #25 : 04.02.2014, 19:00:15 »
Automalli: 508
Korimalli: Sedan
Vuosimalli: 2011
Varustelutaso: Allure
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: manuaali
Moottori: 2.0 HDI FAP
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä:  ajomääräni n. 6000 km, autolla ajettu 81tkm.

Jännää, että osittain auto on ihan huippuluokkaa, mutta kokonaisuudessa on melkoisia ilmeisen ranskalaisia säröjä (sähköviat).

+ei kilise ja kolise, ei alustasta, eikä sisustasta
+hiljainen
+kulutus on sopiva, alle 6l/100km Kehä III sisällä
+webasto kaukosäädöllä on mahtava ja auto on lämmin talvellakin todella lämmin(auton paras ominaisuus!)
+lähivalot ovat hyvät (xenonit)
+talviajo-ominaisuudet loistavat. Poislukien uraherkkyys, mutta isommat polanteet ylitetään rauhallisesti ja muutenkin tuntuu kivalta ajaa talvella.

Miinuksia

-Erittäin sivutuuli-/uraherkkä ainakin talvirenkailla
-jousitus päästää paljon tärinää läpi
-pesusuuttimet on aivan sieltä ja syvältä, hyvä kun saa kurakelillä kolmanneksen lasista puhtaaksi. On jo kaksi kertaa katsottu huollossa, ja suuttimia vaihdeltu. Viasta/ominaisuudesta johtuen myös suuri osa pesunesteestä menee lasin alaosaan, ja nousee sieltä vauhdin mukana ylös. Tätä kun sitten yrittää putsata kertapyyhkäisyllä, niin tällöin viimeistään koko näkökenttä on kurassa.
-takakontista tulee kurat päälle avatessa
-parkkitutka ei kestä kurakelejä, heti tulee vika-ilmo, kun on vettä tiellä.
-xenonien kohdalla sama ongelma, tänään ajoin ensimmäisen kerran kuralla Kehä III sisällä ja pääsin n. 3km eteenpäin, kun alkoi ilmotella valoviasta...
-ovien lukituksen kanssa sama ongelma, märällä kelillä ei avaimeton sisäänmeno tai lukitseminen toimi
-pitkillä valoilla ei tee yhtään mitään, ei ole yhdessäkään omistamassani autossa ollut näin heikkoja pitkiä
-stereot saisivat olla paremmat, mutta kyllä noilla toimeen tulee


Koko omistusaikana ei ole tainnut olla päivääkään, etteikö olisi service-valo taulussa, ja se alkaa todella rassaamaan. Huollossa on käyty useampaan otteeseen, mutta sielläkin vaan levitellään käsiä, joten tehdastakuulla ei näytä paljon olevan arvoa käytännössä.

Ei pääse katsastamaankaan koko rassia, vaikka oli katsastus varattu lauantaille, kun ei taaskaan xenonit toimi.

Autoa miettiäessä tulee monesti mieleen vanha sananlasku: "moni kakku päältä kaunis". Hienolta tuntuu ja näyttää, mutta toteutus on jäänyt todelliseksi raakileeksi sähköjen osalta. Itsehän tässä tosin saa syyttää, kun ensimmäisen vuosimallin ranskista osti...

Aluksi huvitti, kuten tänne kirjoittelinkin, että ensimmäisen viikonlopun aikana sain enemmä sähkövikoja kuin ruotsalaisissa 10v aikana, mutta nyt alkaa jo kieltämättä hatuttaa sen verran, etten viitsi itseäni sen enempiä kiusata, joten vaihtoon menee.
Volvo V70 2.5T -04

busterrs

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2010-2018)
« Vastaus #26 : 14.02.2014, 17:02:42 »
Automalli: 508 SW
Vuosimalli: 2013
Varustetaso: Active + Business pack 2 ( Bi-Xenon, HUD, Bluetooth, Navigaattori ), vararengas, 17" renkaat, irrotettava vetokoukku
Moottori: 2.0 HDi 140 FAP
Vaihteisto: 6 -vaihteinen manuaali
Polttoaine: Diesel
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 30 tkm


Kahden 407 SW:n jälkeen tuli sitten 508 SW alle. Kokemuksissa tulee verrattua paljon niihin ja myös 406 GW:hen, joka kohdallani aloitti Peugeot- putken - eikä vielä ainakaan loppua näy!  ;D

Ulkoapäin auto on selkeästi modernin ja nykyaikaisen näköinen, joskaan ei niin selvästi massasta erottuva kuin 407 oli. Pidentynyt akseliväli antaa jykevyyttä ulkonäköön, mutta auto vaatii vähintään nuo 17 tuuman pyörät alle jotta se näyttää tasapainoiselta, vakiona ja minulla talvirenkaissa olevat 16- tuumaiset näyttävät lähinnä fillarin apupyöriltä. Ulkoisesti auto näyttää muutenkin hyvin tehdyltä, peltisaumat ovat tasaiset eikä missään näkemässäni yksilössä näy vaaleissa metalliväreissä laikukkuutta, kuten esim. monissa Skodissa näkee sopivassa valaistuksessa.
Sisältä auto näyttää niinikään hyvältä eikä kojetaulussa ole kolisevaa Japaninmuovia eikä mikään paikka nitise tai rämise. Tuulilasin farmarivertailussa moitittiin keskikonsolin paneeleja heppoisiksi, mikä kuulostaa oudolta. Yleensäkin sisällä kaikki sovitukset ovat kohdallaan ja muutenkin kojetaulun olemus henkii laadukkuutta.
Sisätilat ovat 407 SW:hen verrattuna kasvaneet huimasti takapenkin ja peräkontin osalta. Nyt taakse mahtuu kookkaan kuskin taakse helposti, eikä polvet hankaa etuselkänojaan. Peräkontti on kanssa kasvanut jonkin verran, mutta riittävästi, sillä sama tavaramäärä mahtuu nyt helposti kyytiin, kun ennen meni tunkemiseksi.
Foorumilla on ollut puhetta veden kertymisestä takaluukun (siis sen avattavan osan) sisään, ja kieltämättä sateessa olleen luukun avauksessa vedenpoistorei´istä valuu norot. Mielestäni pikku juttu, luukku on muovia eli ruostumista ei tapahdu, eikä sinne luukun alle ole heti pakko rynnätä.
Ajossa auto on selkeästi hiljaisempi niin rengas- kuin moottoriäänien osalta, eikä alustakaan pauku huonolla tiellä, mutta jos tällä autolla sinne premium-luokkaan himoitaan, niin erityisesti alustaäänien osalla on vielä vähän töitä. Malliksi voisi ottaa vaikkapa uuden 308:n, joka kuulostaa kuopissa kokoistaan ja hintaistaan huomattavasti isommalta ja laadukkaammalta.
Varsinaiset ajo-ominaisuudet ovat jotakuinkin kohdallaan, mutta ohjaus ei yllä lähellekään 407:n tuntoa ja tarkkuutta. Maantie- ja moottoritieajossa auto menee kuitenkin hyvin suoraan ja paimentamatta, mutta ohjaus on selvästi herkkä tien kallistusten suuntaan. Suoralla tiellä ratista on kammettava hieman vinoon, jos tie on kallellaan, niinkuin se yleensä on. 407 ei juuri hetkahtanut urista tai kallistuksista. Uraherkkyyttä ei esiinny juuri lainkaan. Ei auto vierasta reipasta mutkaräppäystäkään, mutta kokonaisuutena auto sopii paremmin matka-ajoon, kaupungissa koko tulee vastaan ahtaissa paikoissa, ei meinaan ole se ketterin kaupunkirassi. Näkyvyys ulos ja takaviistoon kuitenkin hyvä.
Tosi liukkailla voisi ehkä olla ohjaustuntoa hieman lisää, mutta kyllä tälläkin hyvin selviää (nastoilla) niin loskassa kuin jääkelilläkin. Ilmeisestä keulapainoisuudesta huolimatta auto ei puske tolkuttomasti, vaan perän saa helposti irti mutkassa niin halutessaan, muttei vahingossa.
Ajoasento sopii ainakin itselleni ja penkki on hyvä ja tukeva. Omaan makuun ratti on aavistuksen liian ohut mutta sinänsä hyvin käteensopiva. Nappulat ratissa menevät tottumiskysymysten puolelle.
Varustetaso on jo perus- Activena hyvä, mutta houkuttelevasti hinnoitellut Business Pack:it kyllä kääntävät katseen niihin. Vakiomalliset ajovalot menettelevät, lähivalot ovat aika kurjat mutta pitkillä näkee kyllä. Sen sijaan ksenonlähivalot ovat aivan erinomaiset, laaja ja leveä valokeila, vastaavasti pitkät eivät ole läheskään yhtä hyvät. Suuri osa valosta sojottaa jonnekin taivaisiin, kun suuntaus on muuten kohdallaan. Silti ehdottomasti suositeltava hankinta, pelkästään jo ulkonäkösyistäkin.
Heijastusnäyttö on tavallaan kiva, mutta mieluummin ottaisin tilalle vaikkapa nappulastartin tai sähkötoimisen takaluukun.
Nykytrendeihin taitaa lukeutua varapyörän lisävarusteisuus, mutta kokonaiskustannusten kannalta se on halpa hankinta ja helpottaa tilannetta huomattavasti siinä vaiheessa kun renkaan reunassa on lenkkimakkaran kokoinen repeämä. Pikku miinuksena se, ettei vetokoukku mahdu renkaan kanssa välipohjan alle.
Kattokonsolin punaiset ledit antavat keskikonsolin alueelle kivan säväyksen pimeällä ja lisäävät laatufiilistä.
Navigaattori antaa arvokasta näköä ohjaamoon ja samalla syö sen ainoan pikkutavaratilan keskikonsolista. Itse navigaattori toimii aivan mukiinmenevästi, kosketusnäyttö olisi kyllä poikaa osoitteiden syötössä. Opastukset tulevat ajoissa ja selkeästi, ja näkyväthän ne myös mittaristossa ja HUD:issakin.
Foorumilla paljon parjattu radio kuulostaa ainakin omaan korvaan ihan hyvältä, liekö sitten äänenlaatua paranneltu näihin uudempiin vuosikertoihin.
Ainakin tällä isommalla ruudulla iPodin käyttö on luontevaa, ja iso plussa on se, että USB- liitin on näkymättömissä kyynärnojan alla ja niin soittimen kuin laturin saa näkymättömiin eikä ohjaamossa ole johtohässäkkää.


Ja lopuksi sitten vielä tiivistettynä plussat ja miinukset:

+ Moderni ja massasta erottuva malli
+ Mallikelpoiset ajo-ominaisuudet
+ Hiljainen myös nastarenkailla moottoritielläkin
+ Kulkee kesärajoituksillakin moottoritieajossa noin kuudella litralla
+ Ajotietokone ei pahemmin kaunistele kulutuslukemia
+ Webasto vakiona, tällä kertaa ilman kauko-ohjausta
+ Vaihteisto toimii napakasti ja tunnokas kytkin
+ Mainiot tilat takana ja peräkontissa
+ Kokonaisuutena hyvät ksenonvalot, kääntyvyys toimii hienosti
+ Lisävarustepaketit järkevän hintaiset
+ Laadukkaan oloinen ja näköinen
+ Ikkunat eivät huurru sadekelilläkään useamman ihmisen kuormalla
+ Selkä menosuuntaan- Isofixturvaistuin mahtuu takapenkille niin, ettei etupenkillä tarvitse istua polvet suussa
+ Lasikatto
+ 30 tkm huoltoväli

+++ Tähän mennessä ei mitään vikoja!!!!

- Ajettavuus ei  niin maukas kuin 407:ssa
- Tuulilasin pesuri ei nosta vettä lasin yläreunaan kaupunkiajoa kovempaa ajettaessa

Elikkäs yhteenvetona: Ostaisin saman auton edelleen, ei ole kaduttanut pätkääkään, varsinkaan kun laatutaso näyttää parantuvan koko ajan, ja voin suositella autoa kenelle hyvänsä autoa tästä kokoluokasta harkitsevalle. Ei tarvitse pettyä ajettavuuteen tai tiloihin, eikä tätäkään autoa tarvitse etsiä marketin parkkipaikalla Toyota-Skoda- massasta. Korjaamollakaan ei tarvitse asua.



downtime

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2010-2018)
« Vastaus #27 : 06.06.2014, 07:26:20 »
Automalli: 508 RXH
Vuosimalli: 2014
Varustetaso: RXH + Kääntyvät xenon-valot & smartbeam kaukovaloavustin
Moottori: 2.0 HDi 163 FAP + 27kW sähkömoottori
Vaihteisto: 6 -vaihteinen BMP robotti
Polttoaine: Diesel + sähkö
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 2500 km

Vaikka auto on minulla ollut vasta kolmisen viikkoa niin täytyypä sanoa että pidän ja kovasti. Yhtään Ranskalaista autoa en koskaan ole aiemmin omistanut/hallinnoinut, joten en osaa oikein vertailla aiempiin pösöihin mitenkään. Toki koeajanut olen 508 SW 1.6 THP automaattia ja 5008 1.6 hdi 2tronic:ia.

Vaikka auto jäi TM:n maastofarmarivertailun viimeiseksi, ei minusta auto kyllä siellä oikeutetusti ollut. Jäi muutenkin koko testistä hyvinkin puolueellinen maku ja esim. kiihtyvyystestit oli tehty auto-moodilla, joka on erittäin eco-painotteinen. Tekstissä oli maininta että sport-moodissa kiihtyvyys menee jo keskivaiheille,  mutta silti 0-100km/h kiihtyvyysarvoksi oli laitettu auto-moodin lukema. Joka muuten ei pidä paikkaansa sekään. Toki minun autossani on nähtävästi ainakin uudempi softa ja ehkä jotain muitakin muutoksia moottorissa, koska päästöt ovat nykyisin 104g/km vs. 107g/km mitä oli tuossa TM:n testiautossa.

Vaihteisto toimii hienosti ja vaihtaa pääosin täysin huomaamatta, vaikka kyse on robottivaihteistosta. Aikaisempaa kokemusta siitä on 1.6hdi:n kanssa, ja vaikka se nyt siinäkään ei pahemmin häirinnyt, niin on tässä vaihtoviiveet saatu vielä paremmin piiloon. Johtunee osittain tuosta sähkömoottorin työntöavusta.

Suorituskyky on kyllä riittävä, mitä nyt sopii 200 pollea omaavasta autosta odottaakin. Vaikka auto painaa n. 300 kg enemmän kuin normaali 508 SW automaatti, ei paino silti tunnu ajossa mitenkään negatiiviisesti. Melkeinpä päinvastoin. Auto on nimittäin erittäin vakaa kulkemaan huonollakin säällä. Toki täyden suorituskyvyn saamiseksi täytyy käyttää tuota sport-moodia. Auto-moodissa eteneminen on kyllä ihan kohtuu ärhäkkää, mutta ei lähellekään niin rajua kuin sportilla.
Nelivedon toimintaa nyt luonnollisesti ei pääse kesäkeleillä testaamaan. Katsotaan sitten talvella tuota enemmän.

Alusta on kohtuullisen jämäkkä, joten kallistelua ei liiemmälti ole tiukemmissakaan mutkissa. Tämä tosin sitten kostautuu pienenä mukavuuden menetyksenä ja varsinkin isommat railot/kolot jne. tärskäyttävät kyllä ihan tuntuvasti.
Mikä autossa on ehdottomasti yksi parhaimpia puoli on hiljaisuus. Auto on nimittäin TODELLA hiljainen. Tuulensuhinoita ei pahemmin kuulu, rengasäänet ovat vaimeat ja moottoristakaan ei kuulu kuin sopivaa murinaa. Sisälle ei voi millään sanoa ajavansa dieselillä :)

Sisustaltaan tämä ekohenkinen pullistelija on kyllä hieno. Premium-fiilis on läsnä ihan kaikessa. Kaikki pinnat, materiaalit jne. ovat erittäin laadukkaan tuntuisia ja näköisiä. Ja erityismainintana panoraamakatto on kyllä hieno. Edellisessäkin autossa se oli, mutta tässä se on jotenkin vieläkin isompi ja tuo todella mukavasti valoa kabiiniin.
Erittäin iso plussa istuimista. Yhdet parhaista istuimissa missä olen istunut. 12-suuntaiset sähkösäädöt + manuaalisesti säädettävä reisituki ja vieläpä molemmissa etuistuimissa. Näissä istuimissa pysyy sitten vähän kovemmissakin mutkissa.
Hallintalaitteet nyt eivät eroa normi-508:sta mitenkään, paitsi että tuo vaihdekepin nuppi on tuollainen pieni töpö. Näyttää vähän hassulta jotenkin.
Tavaratila on 100 litraa pienempi kuin normiversiossa, ja se kyllä näkyy. Toki itsellä nyt ei ole kovinkaan isoa kuskattavaa joten siinä mielessä tavaratila oli itsella aivan toissijainen asia. Mutta tämä kannattaa huomioida mikäli autoa on hankkimassa tavarankuljetustakin silmälläpitäen.

Äänentoisto on muuten auton tässä versiossa kyllä valovuosia parempi kuin normaalissa 508:ssa mitä kävin koeajamassa tuossa talvella. Onhan tässä yksi kaiutin enemmän ja nähtävästi tuo navi tuo jonkin äänenkäsittelyalgoritmin mikä normaalista radiosta puuttuu. Toki bassotoistoa voisi olla enemmän, mutta ei välttämättä tähän tarvitse JBL pakettia.

Kaiken kaikkiaan erittäin hieno auto ja tarjoaa erittäin hyvät kyydit. Täytynee lisää jakaa kokemuksia kunhan niitä tulee.

PatuGT

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2010-2018)
« Vastaus #28 : 15.11.2014, 10:43:18 »
Automalli: 508
Korimalli: SW
Varustetaso: Active
Vuosimalli: 2014 (uusi korimalli)
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: ETG-autom
Moottori: e-HDI 115
Käyttö: Koeajo auto / noin 50km.
Tällä hetkellä käytössä: VW Passat 2.0TDI DSG -12 (työauto) + Alfa-Romeo MiTo 1.4 Multiair TCT -12 (vaimo) + Daimler XJ40 -89 (kesä).

Uskallan kirjoittaa, vaikka minulla ei ole koskaan ollut Peugeot merkkistä henkilöautoa. Citroen AX Sport on ollut harrasteautona... Sen lähemmäksi en pääse.

Täysin Peugeot ummikkona huomioitani:

Plussat

1. Erittäin hyvä ajettava maantiellä, parempi kuin Passat!!!!
2. 1.6 dieselin toimivuus / tehokkuus. Minulle täysin riittävä.
3. Lasikatto on hieno!!
4. Hiljainen maantiellä, vaikka alla nastat. Taas parempi kuin Passat.
5. Kabiinissa hyvä tunnelma, vak. Nop. Säätimet yms. Loogisia, ei siis tarvita ohjekirjaa.
6. Valot äärimmäisen hyvät, (LED-valot).
7. Näkyvyys ulos erittäin hyvä, isot ikkunat. Parempi kuin Passat (taas)
8. Ohjauksen vaste ja tuntuma hyvä.
9. Yleinen laatuvaikutelma.
10. Erittäin tilava.. Riittää meidän pikkuperheelle 2+1+mäyris hyvin.
11. Penkit (varauksin) tuolla kilometrimäärällä täysin OK.

Miinukset

1. Ratti jotenkin kummassa asennossa?? En saanut säädettyä sitä täysin mielekseni... Tulee mieleen ISA-standardi.
2. Kosketusnäyttö kohtuullisen kaukana, ISA-standardi tulee taas mieleen.
3. Vaihteiston äärimmäisen epälooginen toiminta, (autolla ajettu alle 500km) tämä tosin paranee, kun laatikko opettelee elämäänsä, joten ei niinkään miinus.
4. Sisustan tunnelma äärimmäisen tumma... Tarvitsisi hieman piristystä.
5. Stereot täysin kököt... Voisi sanoa, että ala-arvoiset. Ei linjassa muun laatuvaikutelman kanssa. Säätämisellä parani, mutta peltipurkistakin saa parempaa ääntä.

Näitä nyt näin nopsasti... Ajan vuodessa noin 65tuh. Joten autossa tulee istuttua.

Harmitti palauttaa... Olisin voinut jättää Passatin heti pois. Kokonaisuutena erittäin hyvä peli!
Kun vielä ottaa Allure mallin, niin siinä on sopivasti varusteita valmiiksi.

TGT

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2010-2018)
« Vastaus #29 : 11.12.2014, 21:22:36 »
Automalli: 508
Korimalli: Sedan
Vuosimalli: 2015
Varustelutaso: Access
Polttoaine: Bensa
Vaihteisto: 2-tronic
Moottori: VTI
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: Mittarissa noin 70km

Robotti ihan hyvä rauhallisessa ajossa.
Ohjaus ja jousitus hyvin lähellä mondeota, "tykkään"
Tuulensuhinat uupuu kokonaan.
Hintaan nähden saa paljon autoa.
Rengasäänet kuuluu mutta ei häiritse. "Goodyear nasta XL"
Tiukenmassa ohituksessa:paljon melua tyhjästä.
Hyvä ostos.