Auto: 2004 307 SW 2,0 HDi (66 kW, RHY).
Sama vika, vaikka lämpötila ei kaiketi vaikuta ahdistukseen, vaan kosteus. Jos kytkin on kuuma ja kuiva, se ahdistaa, mutta jos on kostea ilmankosteudesta tai roiskevedestä, ei ahdista.
Otin työsylinterin irti sekä irroitushaarukan kumin. Totesin, että kumi oli todella tiukka irroittaa. Tuli mieleen, voiko suojakumin ahdistus tehdä noin tuntuvan vaikutuksen. Ajoin yhden päivän ilman kumia ja kytkin toimi paremmin. Pieni pykälä vielä tuntui kytkinpolkimen liikkeen puolivälissä, joka lienee kulunut irroitussysteemiin ahdistavan suojakumin vuoksi.
Seuraavana päivänä tutkin peilin ja lampun kanssa kytkinkammion sisälle irroitusharukan aukosta ja sain voideltua sprayvaseliinilla irroitushaarukan nivelen (irroitushaarukan oikealla puolella edestäpäin katsottuna). Hioin suojakumin sisäpintoja ohuemmaksi viilapenkissä paineilmajyrsimen terällä ja voitelin kumin huolellisesti silikonirasvalla. Kumi luiskahti paikoilleen, kuin itsestään. Nyt toimii hyvin myös kuumana.
Voihan olla, että teoriani on väärä. Vika saattoi olla myös kytkimen työsylinterissä, jonka kara asettui pyörimissuunnassa eri asentoon irroituksen ja kiinnityksen aikana. Karaa ei kuitenkaan ehdointahdoin kannata lähteä pyörittelemäänkään (jarrunesteen vuotovaara).
Vaihdoin myös jarrunesteet, aloittaen kytkimen työsylinteristä. Mielestäni vanha neste oli melko huonon näköistä. Katsotaan jatkossa, kuinka äijän käy. Toivottavasti kuitenkin vältytään kytkin/painelaakeriremontilta.