Kirjoittaja Aihe: 307 - Kytkin narisee  (Luettu 3492 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

miccelsson

  • Vieras
307 - Kytkin narisee
« : 19.06.2011, 23:32:28 »
Auto: 2005 307 SW 1,6 HDi 90 (150 000 km).

Kytkinkopan sisältä on ruvennut kuulumaan narinaa, kun kytkinpoljinta painaa, myös polkimeen tuntuu takeltelua, mielestäni lämpösenä narisee enemmän. Eli rasvan puutetta todnäk. Uskaltaako kytkinvivun aukosta suihkauttaa öljyä sisään, vai onko vaaraa kytkinlevyille? Onko kellekkään tullut eteen, vai annanko olla ja narista, taitaa olla aika yleinen vika?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Kytkin narisee
« Vastaus #1 : 20.06.2011, 06:50:02 »
Tiedän yhden tapauksen missä tuota ääntä ei voi kylläkään kutsua narinaksi, mutta polkimessa tuntui aluksi takertelua. Ilmenee oikeastaan vain lämpimänä, auto on vasta menossa tutkimuksiin eli ei mitään kuvaa mikä sitä vaivaa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

miccelsson

  • Vieras
Vs: 307 - Kytkin narisee
« Vastaus #2 : 25.06.2011, 13:40:01 »
Joo, huomasin että kylmänä ei minkäänlaista ongelmaa. Polkimessa tuntuu juurikin kuin olisi pykälä jossain liukupinnassa. Kerrothan, jos tiedät mikä mainitsemassasi tapauksessa oli vikana, kiitos.

mynta

  • Vieras
Vs: 307 - Kytkin narisee
« Vastaus #3 : 09.10.2011, 21:41:13 »
Auto: 2004 307 SW 2,0 HDi (66 kW, RHY).

Sama vika, vaikka lämpötila ei kaiketi vaikuta ahdistukseen, vaan kosteus. Jos kytkin on kuuma ja kuiva, se ahdistaa, mutta jos on kostea ilmankosteudesta tai roiskevedestä, ei ahdista.

Otin työsylinterin irti sekä irroitushaarukan kumin. Totesin, että kumi oli todella tiukka irroittaa. Tuli mieleen, voiko suojakumin ahdistus tehdä noin tuntuvan vaikutuksen. Ajoin yhden päivän ilman kumia ja kytkin toimi paremmin. Pieni pykälä vielä tuntui kytkinpolkimen liikkeen puolivälissä, joka lienee kulunut irroitussysteemiin ahdistavan suojakumin vuoksi.

Seuraavana päivänä tutkin peilin ja lampun kanssa kytkinkammion sisälle irroitusharukan aukosta ja sain voideltua sprayvaseliinilla irroitushaarukan nivelen (irroitushaarukan oikealla puolella edestäpäin katsottuna). Hioin suojakumin sisäpintoja ohuemmaksi viilapenkissä paineilmajyrsimen terällä ja voitelin kumin huolellisesti silikonirasvalla. Kumi luiskahti paikoilleen, kuin itsestään. Nyt toimii hyvin myös kuumana.

Voihan olla, että teoriani on väärä. Vika saattoi olla myös kytkimen työsylinterissä, jonka kara asettui pyörimissuunnassa eri asentoon irroituksen ja kiinnityksen aikana. Karaa ei kuitenkaan ehdointahdoin kannata lähteä pyörittelemäänkään (jarrunesteen vuotovaara).

Vaihdoin myös jarrunesteet, aloittaen kytkimen työsylinteristä. Mielestäni vanha neste oli melko huonon näköistä. Katsotaan jatkossa, kuinka äijän käy. Toivottavasti kuitenkin vältytään kytkin/painelaakeriremontilta.

Bringings

  • Vieras
Vs: 307 - Kytkin narisee
« Vastaus #4 : 13.11.2011, 20:08:38 »
Auto: 2005 307 2,0 Feline (EW10J4S, 177 hv).

Mulla oli tuota narinaa EW10J4S-koneen yhteydessä. Siihen tehtiin ihan täydellinen kytkinremppa, kun oli se painelaakeri ihan sökönä. Mittarissa oli joku 70 000 km. Eli ensin oli narinaa ja sitten myöhemmin tuli mukaan takeltelua ja narinaa, kunnes se sitten ei enää toiminut lainkaan.

nc513

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: 307 - Kytkin narisee
« Vastaus #5 : 18.06.2022, 14:15:37 »
Auto: 2003 307 SW 1,6.

Kytkin narisee. Tässä nauhoitus: https://www.youtube.com/watch?v=XYcNDp1zocE

Olisiko painelaakeri rikki, vai voisiko johtua jostain hieman helpommin korjattavasta viasta?

Jodl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 307 - Kytkin narisee
« Vastaus #6 : 15.07.2022, 16:38:28 »
Auto: 2003 307 SW 1,6.

Kytkin narisee. Tässä nauhoitus: https://www.youtube.com/watch?v=XYcNDp1zocE

Olisiko painelaakeri rikki, vai voisiko johtua jostain hieman helpommin korjattavasta viasta?
Nestekytkin vissiin on niin polkiessa liikkunee nesteet, työsylinteri, haarukka, painelaakeri ja paineasetelma. Nesteistä tuskin lähtee ääntä.
Arvailen vaan, että haarukkaan ja painelaakeriin vois liittyä, miksei työsylinteriin. Kun moottori käy, niin kuuluuko muuta, esim. "rohinaa" kun painaa kytkintä tai peräti vaikka ei painakaan?