Kirjoittaja Aihe: 306 - Takajarrurumpujen vaihto  (Luettu 4528 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

fiksailija

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #15 : 10.09.2020, 00:38:43 »
Aika kultaa muistot. Pitäisi puhua menneessä aikamuodossa. Kyllä alkavat olla loppu iskarit jo vm 98 autossa. Talvella perä luiruaa ja ajaminen on suorastaan pelottavaa. Mutta kun se sattuu vielä kulkemaan.

Ei ongelma ei mikään jos on nosturi tai monttu käytettävissä. Toki viistoperä mallissa vähemmän tilaa. Jos kaivaa suojamateriaalia pois pohjasta, paljastuu ikävä fakta että kohta joutuu hitsaamaan jos laillisesti pystyy. Ikuinen ei ole näköjään edes Pösö.
« Viimeksi muokattu: 10.09.2020, 00:42:41 kirjoittanut fiksailija »

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 306 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #16 : 10.09.2020, 16:15:41 »
Perän luiruaminen johtunee taka-akselin laakereista, ei iskareista. Veikkaisin, että autollasi dieselinä on paljon ajettu, joten sinänsä vikoja varmasti riittää automallin hyvästä peruskestävyydestä huolimatta. Ja voi joutua hitsaamaankin 22-vuotta vanhaa autoa, jos ei ole huolella pidetty, kuitenkin peltien kesto verrattuna muihin parhaasta päästä. Iskarit kuitenkin ovat kestävyydeltään ensiluokkaisia, olivat vielä Peugeotin omaa valmistetta, ihan eri luokkaa kuin tarvikevalmistajien tekeleet. Tuon ikäluokan autot ovat paalissa, jos ne ovat olleet välinpitämättömillä omistajilla ja niitähän halpojen autojen omistajat pääsääntöisesti ovat, mitään ei raaskita korjata kunhan auto kulkee.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 967
Vs: 306 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #17 : 10.09.2020, 18:19:30 »
Perän luiruaminen johtunee taka-akselin laakereista, ei iskareista.

Veikkaan että kulmat on vähän muuttuneet vuosien saatossa, eikö pysty säätämään?

fiksailija

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #18 : 10.09.2020, 18:33:02 »
Lähiomaisella ollut sama auto jo 22v. Historiikki on pitkä ja on omistaja ollut harvinaisen pitkämielinen. Auto on toki tekniikaltaan lopussa, paitsi moottori ja vaihteisto.

Kyllä uraisella tiellä talvella voi heikot iskarit aiheuttaa ongelmia. Taka-akseli on vielä ok, mutta auto menee kyllä romutukseen kun se pettää.

fiksailija

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #19 : 12.09.2020, 09:11:55 »
Mapco-merkin sylinteri oikealla ei ole yhteensopiva tämän mallin kanssa vaikka muuta väittävät. Männät ovat kyllä pohjassa, mutta ovat väärän mittaisia ja ero vasemman sylinterin kengän päistä on jopa 3-4mm  :-[.

Älkää ostako tuon merkin sylintereitä tähän malliin niin vältytte viivästykseltä. Lienee ainut vaihtoehto ostaa Bosch osa, koska ei voi tietää mitä roskaa nuo tarvikemerkit ovat.

Tietysti tämä viestittely on aivan turhaa koska nämähän siivotaan pois.  ;D

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 306 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #20 : 12.09.2020, 11:03:40 »
Tämähän oli arvokas tieto muillekkin. Älä suotta suhtaudu alentuvasti. Pää pystyyn ja 306 kasaan ja ajoon.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

fiksailija

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #21 : 24.09.2020, 16:24:24 »
Bosch sylintereissä on paljon syvemmälle painuvat männät. Se siltä, nyt taas kerran jarrupoljin painuu auton käydessä liian pohjaan. Samanlainen kuin ennen remonttia. Ilmattu on kolmesti, myös tyhjäkäynnillä. Se olisikin tämän auton neljäs pääjarrusylinteri. Neste pysyy, ei vuoda. Ilmaahan siellä voi edelleen olla.  ???

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Vs: 306 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #22 : 24.09.2020, 18:41:13 »
Itsellä ollut muutama 306 ja melkein kaikkiin olen vaihtanut taka-akseliston etummaiset kumityynyt, niistä johtuu kolina joka usein luullaan akseliston laakerien tai iskarien syyksi. Aiheuttaa myös levottomuuta käyttäytymiseen.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 306 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #23 : 24.09.2020, 21:50:11 »
Hyvää dataa. Jälkiviisastelu ei auta, mutta vanha osa kainalossa usein mentiin ennen varaosatiskille...netin osia varsinkin, kannattaa vertailla enne asennusta.
OT:, mutta viistää aihetta. Ref. Autodocin sytytyspuola 5
vuoden takuulla, pistokkeesta piti vuolla haitat pois että sopi yhdistää, nopeasti paluu originaaliin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

fiksailija

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #24 : 25.09.2020, 18:01:23 »
Hyviä arvauksia otetaan vastaan. Sammuksissa poljin pysyy kovana, kun käynnistää, suhahtaa ja voimakkaasti kun painaa, poljin vajoaa hitaasti lattiaan. Kuitenkin poljin palautuu itsestään. Polkimen syvään painuminen ollut ongelmana aiemminkin. Epäilys kohdistuu jarrutehostimeen. En kuitenkaan saanut saippuavedellä löydettyä vuotoa alipaineletkuista. Kiristysrenkaita vaihdoin ja tyhjiöpumppua puhdistin. Siinä tuskin vikaa on. Jarru toimii, mutta enpä uskaltaisi sillä vielä ajella.

Liekö suhahtelu juuri merkki vuotavasta tehostimesta. Voimaa ei kyllä tarvitse käyttää enempää että ei se aivan täysin rikki ole.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 306 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #25 : 25.09.2020, 23:03:27 »
Oikeasti ei mitään hajua, mutta kyselenpähän ja arvailen ilman loogista ajattelua... Oletko päässyt kokeilemaan toimiiko jarrut joka pyörässä ja ottaako tasaisesti. Kaverilla oli toisen merkkisessä autossa aikanaan jarruletkut sisältä hajonneet niin että menivät tukkoon. Voisiko olla ongelmana?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

fiksailija

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #26 : 26.09.2020, 09:33:38 »
Kyllä toimivat. Paha homma, kun tietää homman leviävän taas käsiin jos putkiliitoksiin alkaa edessä koskemaan. Letkut voisi eteenkin vaihtaa ja valmiina ovat, mutta laiskuus iskee. Mekaanikko sanoi aiemmin että Peugeotiin ei tarvitse niitä vaihtaa juuri koskaan. Päällepäin ei tietenkään voi sanoa. Pitänee pumppailla joku litra nesteitä läpi lisää.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 306 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #27 : 26.09.2020, 10:39:16 »
Pääsylinterivialta tuo haiskahtaa, ohjaustehostimen alipainevuoto ei mitään vaikuta. Eikä sitä pääsylinteriä (tai tiivisteitä) tarvitse vaihtaa kuin korkeintaan kerran auton iän aikana, jos useammin, niin vika joko osissa tai asennuksessa. Eikä tarvi olla kuin pääsylinterin putkiliitos kuin hiukan löysällä, niin ottaa  ilmaa välistä.
Jarrut nyt on aika yksinkertainen korjauskohde, jos ei onnistu, niin vie korjaamolle.