Kirjoittaja Aihe: 605 - Tyhjäkäyntiongelma  (Luettu 3108 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ire63

  • Vieras
605 - Tyhjäkäyntiongelma
« : 12.04.2012, 07:39:46 »
Auto: 1996 605 2,0 (16-ventt.).

Elikkä tuli tuollainen auto hommattua ja tyhjäkäyntiongelmaa pukkaa heti. Haulla en oikein löytänyt varmasti tietoa kun näitähän on tehty käsittääkseni myös 8v koneella eli:

- Auto käynnistyy kylmänä normaalisti mutta ei meinaa pysyä käynnissä ellei auta kaasulla sitä.
- Moottorin lämmettyä tyhjäkäynti hieman paranee, mutta aaltoilee ja todennäköisesti sammuu sittenkin esim. kun painat kytkimen pohjaan risteykseen tultaessa
- Muuten tuntuisi käyvän normaalisti kun vain pääsee liikkeelle ja saa koneen lämpenemään.
- Tulpat vaihdoin ja vanhat tulpat oli aivan nokiset eli vaikuttaisi että käy rikkaalla. Vaihdosta ei olut apua vaivaan.
- Mahdollisesti kyseessä olisi MAP-anturi, missähän päin se sijaitsee, yritin kuvista sijaintia katsella mutta ei mulle oikein selvinnyt.
- Puolayksikköhän varmaan voisi myös tehdä jotain tuon kaltaista ongelmaa mutta ei viitsisi varmuuden vuoksi vaihtaa kun on sen verran tyyris.

Eli apua tartteisi, jos jollain olisi omakohtaista kokemusta ko. viasta niin voisi jakaa sitä tänne ja hyvia arvauksiakin otetaan vastaan.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 605 - Tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #1 : 12.04.2012, 08:06:36 »
Tyhjäkäyntimoottorin puhdistamisesta kannattaisi aloittaa (haulla löytyy lisätietoa puhdistamisesta), vaikka voihan kyseessä olla esim. ilmavuoto imupuolellakin (letku rikki tms.). Tyhjäkäyntimoottorin sijainti XU10J4R-moottorissa:

605 (2. mallisarja), INJECTION XU10J4R UNTIL RPO No. 07328
605 (2. mallisarja), INJECTION XU10J4R SINCE RPO No. 07329

1920 X9, REGULATOR MOT, A.M.C
« Viimeksi muokattu: 12.04.2012, 08:09:57 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 605 - Tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #2 : 12.04.2012, 08:12:00 »
Minunkin mielestäni vikakuvaus osuu parhaiten tyhjäkäyntimoottorin oikutteluun. Itse en ole ymmärtänyt, kuinka sen saa puhdistettua. Toinen vaihtoehto on vaihtaa se uuteen. Tässä vielä valokuvat, tosin 406:sta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1573.msg10250#msg10250

ire63

  • Vieras
Vs: 605 - Tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #3 : 12.04.2012, 09:09:27 »
Motonetistä löytyy tyhjäkäyntisäädin eli onkohan kyseessä sama laite??
 
Tyhjäkäyntisääd PSA-1920X9

605 2,0iKat-16V 95->99 Tyhjäkäyntisäädin (PSA-#1920X9) [1995-1999]

ire63

  • Vieras
Vs: 605 - Tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #4 : 13.04.2012, 20:27:28 »
Kiitosta vaan tiedoista, tyhjäkäyntimoottorin putsauksella parani huomattavasti käynti ainakin paikallaan kaasutellessa. Pitää huomenna kokeilla ajossa miltä vaikuttaa. Jos tuo tyhjäkäynti rupeaa uudestaan reistaamaan niin pitääkö uusi säädin "opettaa" jollain lailla ennen kuin se toimii oikein.

Lisähuomiona kylläkin sellainen vika/ominaisuus että kun polkaisee kaasua reippaammin, niin että  kierrokset käyvät 4-5trpm niin kone rupeaa käymään epätasaisesti eli kuin yksi tai useampi pytty olisi pois pelistä. Olisiko tuosta vinkkiä kenelläkään?

]enni

  • Vieras
Vs: 605 - Tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #5 : 24.09.2012, 16:46:02 »
Auto: 1996 605 2,0 SRI.

Itselläni auto heitteli noita kierroksia reilu vuosi sitten aika rankasta (meinasi sammua liikennevaloihin) siitä putsattiin kaasuläppä kotelo ja tyhjäkäyntisäädin. Kierroksien heittely loppui, mutta ei aikaakaan kun nykiminen alkoi. Auto nyki aina kun esim. vaihdoit pykälän pienempään, painoit kaasun pohjaan ja lähdit ohi. Hermohan siinä meinasi mennä kun tehot puuttuivat ja auto nyki nykimistään. Syy selvisi kun auto alkoi käymään vajaalla, puolakansi siitä oli tullut tiensä päähän.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #6 : 24.09.2012, 18:03:20 »
...Syy selvisi kun auto alkoi käymään vajaalla, puolakansi siitä oli tullut tiensäpäähän.

Käytännössä puolakasetin voi korjata, nykimisen syynä on kosteuden pääsy kytkentään. Haulla löytynee lisätietoa.

Miihhali

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 211
Vs: 605 - Tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #7 : 24.07.2021, 11:24:25 »
Auto: 1997 605 SLI 2.0 16v XU10J4R    Autolla ajettu reilu 500tkm, moottorilla reilu 400tkm

Vikakuvaus: Auto lähtee käymään normaalisti, ja käy tasaisesti. MUTTA 2-3 km ajon jälkeen, ei enää vastaa kaasuun ja sammuu. Ei oikein saa härnäämälläkään pysymään käynnissä. Sitten kun käynnistää uudelleen, taas käy aivan normaalisti, kuin mitään vikaa ei olisi ollutkaan. Mutta vika toistuu aina uudelleen, eli nollautuu vain hetkeksi uudelleen käynnistämällä.

Tähän mennessä tutkittua:

Omistajan mukaan tulpat ja polttoaine suodatin on uusittu juuri.
Puolaa kokeilin toista ei vaikutusta
Map-anturi kokeiltu toista ei vaikutusta
Ilmansuodatin tarkistettu OK
Kokeilin irrottaa lambda anturin johdon ei vaikutusta
Kokeilin toisella kaasuläppäkotelolla ja puhdistin sitä ei vaikutusta

Onko ideoita?
Voisiko polttoainepumppu olla viallinen, tai voisiko se oirehtia tuolla tapaa?

Peugeot 307 SW HDi110 2003
Peugeot 605 2.0 16V "SV" 1996
Peugeot 607 2.0 HDi136 2007
purkuautot (407sw + 307sw + 605)