Kirjoittaja Aihe: 405 - Sammui kesken ajon (sytytyksenohjausyksikkö)  (Luettu 10050 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Ongelma:

Auto: 1990 405 1,9 Mi16 (XU9J4, 386 000 km).

Moottoritiellä ajettaessa moottori sammui varoittamatta ja vauhti hiipui. Ei saanut käyntiin vauhdista eikä virta-avaimella. Starttimoottori pyörittää, mutta ei käynnisty. Auto hinattiin paremmalle sijainnille kuin moottoritienvarsi, ja noin puolen tunnin kuluttua, kun kokeilin, että tuleeko kipinää tulpan päästä, niin käynnistyi.

Polttoainepumppu on melkoisen tuore ja sulake ehjä. Onko sytytyksen ohjainyksikkö mahdollisesti tulossa tiensä päähän, koska ilmeisesti toimii nyt satunnaisesti?

Ratkaisu:

Uusi sytytysyksikkö on nyt kiinni, käytetty lämpimäksi samalla tavalla kuin viimeksikin. Toiminta moitteeton. Aika kertoo, pidän nyt ainakin varamodulia kontissa jonkun aikaa.

Kyllä tuo osanumero (0 227 100 123 MTR01) on oikea sytytyksenohjausyksikkö tähän autoon. Vaikka auto onkin jo myyty, niin negatiivista palautetta ei ole kuulunut.
« Viimeksi muokattu: 17.05.2016, 08:45:06 kirjoittanut cone »
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 405 - Sammui kesken ajon (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #1 : 08.12.2011, 16:43:21 »
Sytytyksenohjaus yksikkö on mennyt 99,9% varmuudella. Lämmetessään kakistelee ja sammuu, kylmänä pelaa vähän aikaa mutta lämmettyään taas sammuu eikä käynnisty ennenkuin on jäähtynyt.

Lämpöäjohtavaa piitahnaa väliin ja uusi sytkäyksikkö kiinni. Vaihda samalla ne 2 torxia (joilla se on kiinni) ristipääruuveiksi tai kuusiokoloruuveiksi niin on paremmin työkaluja tarjolla tienpäällä. Sitten yksi uusi yksikkö ja oikea työkalu hanskaslokeroon varalle.
Peugeot RCZ HDI FAP

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 405 - Sammui kesken ajon (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #2 : 10.12.2011, 15:11:19 »
Aukaistiin virranjakaja ja hiili aivan finito. Huomenna ostamaan virranjakajan kansi ja pyörijä.

Nyt on vaihdettu sytytysyksikkö, virranjakajan kansi sekä pyörijä. Hetken aikaa joutui pyörittelemään + pumppaamaan kaasupoljinta kunnes hörähti käyntiin. Käytin lämpimäksi asti, taisi kolmisen kertaa flekti herätä. Seuraavaksi sammutin, ja kokeilin kuumakäynnistyvyyttä noin 90c asteessa, käynnistyi. Sama 80c, ja lopulta myös täysin kylmänä uudestaan. Simuloin ajokerran kun auto tempauksensa keksi, ja toiminta moitteeton, ellei jopa muutaman hepan paremminkin.

En tiedä mikä osuus virranjakajalla ja pyörijällä ilmiöön oli, mutta epäilen kyllä sitä ohjausyksikköä. Sen kiinnitys oli muuten kahdella 7mm läpipultilla, ja samoilla laitoin takaisin. Piti irroittaa se lämpöä haihduttava pelti, joka taasen oli kahdella 13mm kiinni.
« Viimeksi muokattu: 17.05.2016, 08:47:15 kirjoittanut cone »
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 405 - Sammui kesken ajon (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #3 : 12.12.2011, 17:48:57 »
Jätti uudestaa tien päälle. Onneksi en heittänyt vanhaa yksikköä pois; laitoin sen kiinni ja sain ajettua sen turvallisempaan paikkaan ilman hinauskustannuksia.

Typeryyksissäni menin ostamaan motonetin version sytytyksenohjausyksiköstä, ja pätkii melkoisesti kierrosten ollessa 2500-4000, vaikka täällä on aihe koskien tarvikeohjainlaitteita tässä yhteydessä.

Kysymys kuuluukin oliko saamani alkuperäis ohjainlaite käytetty/vaurioitunut, vai onko vika jossain syvemmällä? Sillä ehdittiin ajaa n.150km. Ja moottoritieltä noustessani moottori sammui aivan kuten viime kerrallakin.
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Sammui kesken ajon (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #5 : 13.12.2011, 18:32:36 »
Juu se motonetistä ostama on unipoint niminen, ja kokonaan musta. Alkuperäinen on musta-sininen. Mistäköhän voisi saada takuu ehjän yksilön. Automaan saldoilta ei ainakaan löytynyt. Auttaisi rajaamaan vian syytä, mikäli olisi varma että moduli on ehjä. Sitä tahnaa laitoin ihan reippaalla kädellä ja putsasin sen levyn ennen sen asentamista.

Se alkuperäinen on Boschin valmistama, joten niitä löytyy autotarvikeliikkeistä tilaamalla. Taitaa saada seuraavaksi päiväksi tilaamalla. Ks. aiempi hintavertailuni asiasta (tosin luultavasti eri malli kyseessä).

XU engine EXCEPT XU9M EXCEPT XU9JAZ:

5945 48, MODULE, BOSCH, INJECTION AND XU9J4

Tuo taitaa olla oikea osa?

Bosch eCat-online

0 227 100 123, Trigger box, ignition, 5945 48, PEUGEOT

Part number: 0 227 100 123
Designation: Trigger box, ignition
Type formula: TZ 35 I
Trade abbreviation (HKB): BIM123

Osa korvaa vanhemmat osat 0 227 100 111 ja 1 227 010 008. Hinta Saksassa vain 62,90 e:

http://seekpart24.com/bosch/ignition-switch-227100123

Voit vielä varmistaa sopivuuden autosi alkuperäiseen osaan merkityllä Boschin numerolla luettelosta.
« Viimeksi muokattu: 13.12.2011, 18:39:06 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Sammui kesken ajon (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #6 : 13.12.2011, 18:48:54 »
Peugeot-foorumin ja Sportpugin viesteistä löytyi tällaisia mainintoja, joiden todenperäisyydestä tosin ei ole tietoa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1222.0

Lainaus
-MI16-mallissa kannattaa varmistaa sytytysyksikön laatu, tarvikeosan kanssa auto nykii korkeilla kierroksilla. (USA:ssa tehty sytkäyksikkö 0-227-100-123 Ei toimi Mi:ssä, vaan pitää olla Saksassa tehty sytkäyksikkö 0-227-100-124.) Tai sitten ihan vaan vaan sininen.

http://www.sportpug.com/smf/index.php?topic=30723.msg300236#msg300236

Jos autossa on alkujaan tuo 123-päätteinen osa, niin miksei toinenkin sellainen siinä toimisi, kun se kaikkien lähteiden mukaan on vieläpä oikea osa ja toinen ehdotettu (124) ei.

http://seekpart24.com/bosch/ignition-switch-227100124

Peugeotin/Boschin mukaan osaa 0 227 100 124 (5945 51) on käytetty Peugeoteista vain 505:ssä ja 605:ssä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Sammui kesken ajon (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #7 : 13.12.2011, 18:51:36 »
Onko muuten selvitetty, olisiko vika esim. kampiakselin asentotunnistimessa? Tästä asiasta löytyy paljon tietoa hakutoiminnolla. Entä sytytyspuola (tarvikeosia on syytä välttää niissäkin)?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 405 - Sammui kesken ajon (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #8 : 13.12.2011, 19:55:01 »
Kiitos varaosainfosta :)

Äsken kävin laittamassa auton käyntiin käyttämällä ensimmäisellä kerralla "hajonnutta" kipinäboksia. Hyvä kun ehti startti pyörähtää kun lähti käyntiin, (luuli varmaan että on omistaja hylännyt, ja innostui saamastaan huomiosta :D) Jokatapauksessa laitoin käyntiin ja koputtelin releitä ja ravistelin johtosarjoja josko sammuisi, ei sammunut.

Mutta käynnistyiskö ollenkaan jos puola on vaurioitunut? Ja tumppaako se moottorin lämmettyä?

Käynnistyttyään moottori kuitenkin pelaa täysin moitteetta, ja vika valoja ei pala moottorin ollessa käynnissä. Voiko pyörimisnopeusanturi kuukahtaa moottorin lämmetessä?
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 405 - Sammui kesken ajon (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #9 : 13.12.2011, 22:13:04 »
Puolakin voi mykistyä lämmetessään eli kylmänä toimii kuten pitää mutta lämpöisenä ei.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Sammui kesken ajon (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #10 : 13.12.2011, 23:41:19 »
Voiko pyörimisnopeusanturi kuukahtaa moottorin lämmetessä?

Muistaakseni foorumilla on ollut tapauksia, joissa kampiakselin asentotunnistin toimii kylmänä, mutta ei enää lämpimänä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 405 - Sammui kesken ajon (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #11 : 14.12.2011, 19:46:55 »
Eikö syyllisen pitäisi näkyisi siitä, putoaako kierroslukumittari nollille, kun moottori hyytyy vauhdissa. Sytytysyksikön viassa käyntinopeuden pitäisi kai näkyä moottorin pyöriessä moottorijarrulla vedon loppuessa, mutta kampiakselin anturiviassa ei.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2011, 23:32:57 kirjoittanut MJ »

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 405 - Sammui kesken ajon (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #12 : 15.12.2011, 18:08:18 »
Ensimmäisellä kerralla hyytyessään näytti kierroksia, kun rullasi vaihteita pienemmälle. Toisella kerralla rullasin vapaalla kun sammui, joten ei 100.00 % varmuutta.

Sytytyksenohjauslaite tuli AutoBodyPartsista. Osanumerolla 0 227 100 123. MTRO1 made in usa. Kuitenkin Boschin osa, mahtaako olla oikea, kun jossain todettiin, että usa mall on väärä? Hinta 115e, käytön jälkeen ei palautusoikeutta.
« Viimeksi muokattu: 17.05.2016, 08:45:51 kirjoittanut cone »
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Sammui kesken ajon (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #13 : 15.12.2011, 20:27:55 »
Onko se autossa aiemmin ollut Boschin osa numeroltaan sama? Jos osa on numeroltaan sama, niin en oikein usko, että sen valmistusmaalla voisi olla mitään merkitystä ominaisuuksiin... Joku asiasta kenties enemmän tietävä voisi kommentoida noita aiemmassa viestissäni esille tuomiani huhuja...

Oliko muuten alkuperäinen sininen ja tämä uusi harmaa (vai musta)? Ei luulisi värilläkään olevan väliä, jos osanumero on oikea?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 405 - Sammui kesken ajon (sytytyksenohjausyksikkö)
« Vastaus #14 : 16.12.2011, 10:39:08 »
Kaikki numerot ja merkinnät täsmäävät 0 227 100 123 MTR01. Alkuperäisessä modulissa oli sininen muovinen kilpi missä luki mm. varaosanumero. Tuossa AutoBodyPartsin toimittamassa modulissa ei sellaista ole, vaan on kokonaan musta, mutta toisella puolella sininen pyöreä merkintä. En kyllä käsitä miten ei voisi olla sama osa.

Ostan, laitan kiinni ja kerron täällä miten kävi.
« Viimeksi muokattu: 17.05.2016, 08:46:29 kirjoittanut cone »
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).