Kysyin itsekin että eikö mitään muuta tapaa ole selvittää niin ei kuulemma ole. Kyseessä siis Laakkosen "Amatöörihuolto".
Radio tuli vaihdettua tänään. Illalla kävin hakee pojalle uudet monot ja auto oli sammutettuna noin 2 minuuttia (oli ajanut sillä noin 20min sitä ennen) ja lähtiessä ei tullut antureista mitään ääntä kun peruuttaessa nokka oli lähellä lumipenkkaa. Noin 15 sekuntia käynnistyksestä laitoin radion päälle ja ei mitään kuulunut taaskaan. Kotimatka meni hiljaisuudessa.
Vika ei siis ilmeisest ole soittimissa vaan kaiuttimissa tai niille menevissä johdoissa. Joskus harvoin äänet toimii niin että ne kuuluu vain vasemmalta puolen. Koko oikea puoli on mykkänä. Eli siellä se vika voisi olla. Kallista toki jos johdot ja kajarit pitää vaihtaa. Omaa työaikaakin menee taas Laakkosella ravatessa. Vikaa on korjattu nyt noin 6kk ja se oli alusta asti autossa.
Jos eivät saa korjattua valmistajan takuulla vikaa niin saisikohan jonkun toisen auton tilalle. Hyvitys ei oikein kelpaa koska vika on huomattava. Käytännössä se vaikuttaa:
-etua ja takaantureista ei yhtä-äkkiä kuulukaan sitä piipitystä joten törmäät johonkin
-kallis lisälaite jukeboxi täysin käyttökelvoton
-lisälaittena oleva cd soitin täysin hyödytön
-et voi soittaa etkä ottaa vastaa puheluita koska et kuule mitän toinen sanoo
-et voi soittaa musiikkia puhelimen bluetoothin kautta
-et voi käyttää radiokanavia
-navigaattorin ohjeäänet ei kuule, vaikeuttaa navigointia ja aiheuttaa vaaratilanteita kun pitää katsetta laittaa näyttöön
Auto maksoi noin 28000e. Oli esittelyauto 1v vanha ja 9000km ajettu. Vika esiintyi eka kerran syksyllä 2kk ostosta ja sen jälkeen yhä useammin joka ikinen syksy, talvi ja kevät.
Äänet voivat lähteä pois kesken ajon, yleensä joko kokonaan ja joskus vain oikealta puolen. Takaisin ne eivät tule käytännössä koskaan ajon aikana, ainoastaan jos auto on sammutettuna vähintään tunnin. Ainoastaan yhden kerran äänet tulivat takaisin ajon aikana mutta se oli ehkä yksi sadasta kerrasta.
"Virheet ovat usein teknisiä vikoja. Auton elektroniikassa voi esiintyä erilaisia häiriöitä, joiden seurauksena auton moottori sammuu kesken ajon, radio menee pois päältä, auton käynti on epätasaista tms. Virheet voivat koskea yksittäistä autoa tai tiettyä automallia kokonaisuudessaan."
Ostajalle syntyy purkuoikeus myös, jos virhettä ei korjata kohtuullisessa ajassa ja ilman olennaista haittaa ostajalle. Lisäksi saman vian toistuvat ja tuloksettomat korjausyritykset voivat johtaa purkuoikeuteen. Koska auto on tavarana arvokas ja monimutkainen, myyjälle on yleensä annettava tilaisuus muutamaan korjausyritykseen, ennen kuin ostajalla on oikeus purkaa kauppa. Korjauskustannusten määrällä ei sinänsä ole merkitystä, jos korjaus voidaan tehdä asianmukaisesti ja auton arvoa alentamatta.
Kaupanpurussa myyjä palauttaa maksetun kauppahinnan tuottokorkoineen ja ostaja ostamansa ajoneuvon. Tuottokoron korkoprosentti määräytyy korkolain mukaan ja se on viivästyskorkoa alempi (vuoden 2006 lopulla 3 %).
Ostajan puolestaan pitää korvata autosta saamansa käyttöhyöty. Käyttöhyötyä syntyy yleensä vain silloin, jos autolla on voinut ajaa ennen kaupan purkamista. Käyttöhyödyn määrää arvioitaessa otetaan huomioon ostajan autolla ajamat kilometrit ja se, kuinka kauan auto on ollut ostajan käytössä ennen kaupan purkamista. Käyttöhyödyn korvaamisvelvollisuus koskee myös tilannetta, jossa virheellinen auto vaihdetaan virheettömään (ks. edellä kohta 7: Korjaaminen tai vaihtaminen virheettömään.)
http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/toimialakohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa/#2.1