Kirjoittaja Aihe: 406 - Polttoainepumpun rele 3.0V6  (Luettu 4041 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vallu

  • Vieras
406 - Polttoainepumpun rele 3.0V6
« : 19.12.2020, 21:08:53 »
Aika surkeata kiukuttelua on 3.0V624 (es9js4) Pösö esittänyt koko syksyn eikä sähkövikaa ole vieläkään löytynyt. Tuttu ja turvallinen anti-pollution fault nököttää mittaristossa. Kohta miltei kaikki osat katalysaattoreista, lambdoista, puolista, puolan liittimistä, ckp-antureista, pa-pumppu jne jne on vaihdettu. Maapisteet käyty jo varmaan kolmeen kertaan läpi. Kone sammahtelee täysin randomisti ja ravistaa eikä vedä hyvin. Suuttimien omatoiminen puhdistuskaan ei tuottanut tulosta.

Mutta yksi joka mietityttää on pa-pumpun rele. Tuohon malliin on pirun vaikea löytää mitään kättä pitempää. Voisiko joku ystävällinen sielu kertoa mistä se oikein löytyy? Ei ole kaksoisrelettä ecm boksissa tjms.

Vallu

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoainepumpun rele 3.0V6
« Vastaus #1 : 13.01.2021, 08:36:59 »
Olisiko jollain ystävällisellä tiedossa, mistä kyseinen polttoaineen rele löytyy?

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 406 - Polttoainepumpun rele 3.0V6
« Vastaus #2 : 13.01.2021, 17:55:43 »
Vikakoodit luettu merkkitesterillä? Mitä vikakoodeja antaa? Antipollution fault on geneerinen ilmoitus kuljettajalle eikä kerro vian/vikojen syystä sen enempää kuin että liittyy päästöjen hallintaan. Tuon ikäisessä myös yleistesterin vikakoodit saattavat johtaa harhaan.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Polttoainepumpun rele 3.0V6
« Vastaus #3 : 13.01.2021, 20:07:08 »
Harmittava vika, ei tyypillistä V6:lle. Paljonko on ajettu? Ilmoitatko autosi VIN numeron ja DAM numeron, niin sähköpiirustuksia katson. Vaihtoehto laittaa yleismittari pumpun plussa napaan. Toisaalta, jos auto sammuu jostakin syystä, niin pumppu pysähtyy samalla loogisesti tuon kaksoisreleen kautta, koska pulssi moottorin käynnistä katoaa. Rohkein kokeilu on vetää 10 A sulakkeen kautta jatkuva virta pumpulle, kun moottori on käynnissä ja ajaa.

Kun laitat virrat päälle, niin pumppu hörähtää ja nostaa suuttimille paineen tai ovea avattaessa jo, kun CAN-väylä herää ja tietää käyttää pumppua. Sitten kun starttaa ja käynnistyy niin rele vetää ja jää käyntipulssin mukaisesti päälle. Vika on lähes varmasti muualla kuin pumpun releessä, varsinkin kun Antipöllö on koko ajan päällä. Vikakoodit ja moottorin arvojen lukemin livenä auttaisi löytämään vian.

Kampiakselin asentotunnistin voisi olla mahdollinen vika tai johtosarjassa on piuha poikki. Tämän vian voi puolittaa, kun jumppaa suuttimien yhteiseen johtoon plussaa. Vikaa ei voi arvata, vaan systemaattisesti eliminoida vikakohteet.

Tuolla liki vastaavaa http://www.tyresmoke.net/forum/topic/47099-peugeot-406-coupe-intermittent-problem/
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
Vs: 406 - Polttoainepumpun rele 3.0V6
« Vastaus #4 : 13.01.2021, 20:41:29 »
Loppupään 406:sta tainnut poistua tuo kaksoisrele ja konehuoneen sulakerasian (BSM) kautta ohjataan polttoainepumppua. PA-pumpulle sulake nro 2?. Releet taitaa olla bsm-yksikön "sisäiset" kuten 407:ssa. https://www.autopurkaamot.com/naytaosa.php?id=1050980&osa=sulakerasia&auto=peugeot+406+3%2C0i+152+kw+break
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

Vallu

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoainepumpun rele 3.0V6
« Vastaus #5 : 14.01.2021, 17:40:40 »
Kiitoksia vastauksista.

Juu vikakoodit ovat luettu ja palaavat toistuvasti. Multiple cylinder misfire ja catalysator effiency low. Puolat, tulpat ja molemmat katit ovat tosiaan vaihdettu. Vaikka vika on hyvin tyypillisen kuuloinen puolavika, joita olen tuohon vaihtanut kuin näkkäreitä, niin alan olla varma, että misfiret ovat nyt polttoaineen syötössä tai sitten ecm alkaa olla pöpi. Tai sitten johtosarja. Kampuran (ckp) asentotunnistin on myös vaihdettu.

Ajoin etanoliboksilla pitkään ja epäilin jo senkin toimintaa. Sekin on jo vaihdettu myös. Sen lokiin on tarttunut kanssa useita herjoja. Valmistaja oli sitä mieltä, että jokin korkeataajuuksinen, kuten sytkä häiritsisi sitä edelleen, koska mm. boksin Bluetooth ei kuulu auton sisälle.

Olen yrittänyt seurata obd:tä myös ajon aikana ja STFT ja LTFT arvot antavat viitteitä että kävisi laihalla ajoittain. Putsailin jo suuttimia ja vaihdoin niihin hienosihdit. Vähän oudon näköinen ruiskutus kuvio. Kaksi aika terävää päävanaa aukeaa pienessä kulmassa eikä oikein suihkua. Kaikki näyttävät kuitenkin samanlaisilta, eivätkä vuoda, joten en ehkä epäile niitäkään.

Uusin mauste ajossa on tuo että saattaa sammua täydestä laukasta. Lähtee käyntiin ennenkuin vauhti loppuu mutta sen jälkeen on julmettu ravistus päällä ja käy osasylintereillä hirveän savun saattelemana. Pysäkillä kun sammutan moottorin, virrat ja nollaan obd:n niin matka voi taas jatkua. Eli vika on toisaikainen ja katoaa virtojen katkaisun jälkeen.

Ok. No jos tuossa ei enää ole relettä pa-pumpulle (vaihdettu tankkilaite), niin alkaa olla tuo ecm vähän syyllisen tuntuinen. Pystyyköhän sellaisen vaihtamaan mistään purkuautosta vai onko se naitettu ajoneston kanssa niin ettei se ole mahdollista järkevästi? Harmillista jos auton joutuu ajamaan paaliin tämän takia ja myös kun on siihen laittanut nyt aika paljon kiinni aikaa ja rahaa.

On vähän sellainen vika, ettei voi viedä minnekään asiantuntevaan huoltoonkaan kun vian etsiminen voi heillekin olla vaikeaa jos vika ei satu juuri sillä hetkellä vaivaamaan. Tuskin tuosta cat effiency low virheestä vielä pääsee merkkitestereillä eteenpäin. Vai pääsisiköhän kuitenkin. Olen muutamasta merkkikorjaamosta kysellyt mutta riemunkiljahteluja vian etsimiseksi ei ole oikein kuulunut.

Tukossa oleva keskipönttökin on käynyt mielessä. Itselläni oli joskus rellu jossa niinikään puolavian takia katalysaattori vioittui ja löytyi palasina takavaimentajasta. Ajoittain kulkupuoli oli tahmeaa riippuen missä asennossa palaset sattuivat olemaan. Vika löytyi vasta kun takavaimentajaan tuli reikä ja oli pakko viedä pakoputkikorjaajalle. Tämä iski kuminuijalla vaimentajan kylkeen ja sanoi, että arvaappa missä sinun katalysaattorisi on. 




powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
Vs: 406 - Polttoainepumpun rele 3.0V6
« Vastaus #6 : 14.01.2021, 18:28:52 »
Ok. No jos tuossa ei enää ole relettä pa-pumpulle

On siinä konetilan sulakerasiassa piirikorttirele mutta sitä ei ole tarkoitettu että sen voisi vaihtaa perinteiseen tyyliin kuten relekannasta. 407 bsm-boxeistahan noita releitä on mennyt. Releen sisältä kärjet palaneet tai vikaa sisäisissä juotoksissa. Rakenne on tehty hankalaksi korjata. Piirilevyt on kahdessa tasossa ja valettu osittain "hartsiin". Googlettamalla löytyy paljon eri bsm-versioiden korjaus videoita/kuvia.

Paljon muuten ajettu?
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 406 - Polttoainepumpun rele 3.0V6
« Vastaus #7 : 14.01.2021, 19:24:25 »
Missä päin auto sijaitsee? Jos sattuisi jollakin foorumilaisella olemaan merkkitesteri (PP2000 tai Diagbox) lähistöllä..
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Vallu

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoainepumpun rele 3.0V6
« Vastaus #8 : 14.01.2021, 19:50:41 »
Lainaus
On siinä konetilan sulakerasiassa piirikorttirele mutta sitä ei ole tarkoitettu että sen voisi vaihtaa perinteiseen tyyliin kuten relekannasta. 407 bsm-boxeistahan noita releitä on mennyt. Releen sisältä kärjet palaneet tai vikaa sisäisissä juotoksissa. Rakenne on tehty hankalaksi korjata. Piirilevyt on kahdessa tasossa ja valettu osittain "hartsiin". Googlettamalla löytyy paljon eri bsm-versioiden korjaus videoita/kuvia.

Paljon muuten ajettu?

Kiitos pa virransyötön selvityksestä. Kilsoja 265tkm. Koitan tutustua bsm rakenteeseen ja katsoa onko siinä jotain vaihdettavaa / korjattavaa. Usein nämä korjaukset ovat minulla sitä, että vain vaihdan komponentin. Fiksumpaa olisi jotenkin aina mitata mutta sekin on toisinaan hankalaa kun ei aina tiedä miten. Etenkin jostain puolijohdekomponentista.


Lainaus
Missä päin auto sijaitsee? Jos sattuisi jollakin foorumilaisella olemaan merkkitesteri (PP2000 tai Diagbox) lähistöllä..

Pääkaupunkiseudulla. Minulla on PP2000 mutta käyttänyt sitä verrattain harvoin ja Vista-kone, jossa sen softa pyörii täytyy olla jatkuvasti verkkovirrassa kiinni. Siinä on lisäksi nyt sellainen vika, että se alkoi haluta päivittämään ja siitä ei pääse eteenpäin mitenkään. Täytyy ohjelmisto asennella uudestaan, kunhan löydän sen jostain ensin. Se oli muistaakseni aika urakka mutta pakko kaiketi nyt viimeistään tehdä.

En ihan tarkkaan muista mihin moduuleihin siinä oikein pääsi ja mihin kannattaisi mennä jos bensan syöttöä epäilee. Varmaan Bosch 7.4.6 ecm:ään liittyvät olisi ainakin hyvä lukea.




Vallu

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoainepumpun rele 3.0V6
« Vastaus #9 : 14.01.2021, 20:06:23 »
Lainaus
Tuolla liki vastaavaa http://www.tyresmoke.net/forum/topic/47099-peugeot-406-coupe-intermittent-problem/

Nyt luin tuon topikin. Kovin on samankuuloista menoa ollut Jollyllä. Vika hänellä oli sitten kuitenkin map-anturissa. Itse en ole sitä vielä vaihtanut mutta koittanut puhdistaa sen varovasti elektroniikka sprayllä. Aina kun olen katsonut sen arvoja tyhjäkäynnillä, niin ovat näyttäneet jotensakin järkeviltä. Joskohta en tiedä mitä niiden pitäisi olla. Koska kyseessä on ahtamaton moottori, niin arvot lienevät kuitenkin alipainetta.

Mitenköhän paljon niiden pitäisi olla esim. pintakaasulla moottoritie ajossa?

Tuon voisi kyllä vielä vaihtaa just in case kun eivät maltaita maksa. Olisi yksi paikka taas eliminoitu lisää.


JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Polttoainepumpun rele 3.0V6
« Vastaus #10 : 15.01.2021, 09:33:55 »
Ok, tsekataan joku päivä kun olet kulmilla. Laitappa yv. On sopivan haasteellinen  ;). BSM releen korjattavan vian voit eliminoida tuomalla akulta plussan ruiskusuuttimien yhteiseen plussaan. Googlessa krojausvieoita, laittakaas järkevä linkki tänne. Muutenhan tuo boxi on korjaamaton paikka, olen purkanut palasiksi. MAP-anturin tietoa voidaan verrata tarvittaessa minun V6-moottorista. Testerillä näkee kyllä kaikki poikkeavat kartat ja auto ilmoittaa, jos viitearvot eivät ole ikkunassa. Laitatko vielä VIN ja DAM numeron, niin katson niitä ruiskun sähköpiirustuksia.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Vallu

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoainepumpun rele 3.0V6
« Vastaus #11 : 15.01.2021, 12:47:13 »
Kiitos JPL tarjouksesta. Laitoin yv:tä.

Tilasin sen MAP anturinkin vielä. Saan ensi viikolla sen kiinni. Sopiiko jos sekään ei tuo läpimurtoa ongelmiin, niin katsotaan jos voitaisiin korona toki huomioiden jossain tavata?

Voihan se tosiaan olla tuo BSM sulakeboksi minultakin sökö. Jos ruiskujen ja pa-pumpun sähkönsyöttö on täältä niin sopisi oireet kovasti paljon epikriisiin.


Vallu

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoainepumpun rele 3.0V6
« Vastaus #12 : 18.01.2021, 17:51:51 »
Minulla näyttääkin olevan hieman eri BSM B5 boksi 9650663880, joita saa ainakin tarvikkeena vielä ihan hyvin uusiakin. Tuon päällä on lisäksi kaksi 10/25A relettäkin. Mitähän lie.

Jos tämä releboksi osottautuu sököksi, niin uskaltaisikohan tuollaiseen tarvikkeeseen sortua? Yleensä minun korjausperiaatteenani on ollut, että vain halvin on kyllin hyvää mutta nyt ei viitsisi ottaa riskiä. 

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Polttoainepumpun rele 3.0V6
« Vastaus #13 : 18.01.2021, 18:10:58 »
Löytyy piirikaavioista yhteinen tekijä, sulake F15. BM34 on virallisesti tuo boxi. Varmistamalla syöttää suoraan yhteiseen pisteeseen (suuttimien tai puolien plussaan) 12V akusta 20A sulakkeen kautta poistaa melko paljon syitä, että tuo boxin vika olisi  oireiden aiheuttaja. Lähetän piirustukset Vallulle ja sitten pienennellään alle 512 kb kaikkien tietoon.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Vallu

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoainepumpun rele 3.0V6
« Vastaus #14 : 19.01.2021, 14:16:00 »
Kiitokset JPL selventävistä kuvista. Voisin tosiaan koittaa ohittaa tuon releboksin syötön koemielessä. Jotain tarvitsee tehdä pian. Auto alkoi taas sammahtelemaan lennosta kun kelit lauhtuivat. Kovilla pakkasilla ja kuivalla meni vielä hienosti mutta tänään taas sammui täydestä laukasta. Lähti onneksi virtojen katkaisun jälkeen kovan veivaamisen jälkeen käyntiin.

On se outo kikotin.