Kirjoittaja Aihe: 807 - abs fault, vasemman etupyörän anturin sähkövika, anturi vaihdettu  (Luettu 1816 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tmerila

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Auto: 807 2.2i 16v vm. 2004 manuaalivaihteistolla, kilometrejä mittarissa nyt reilu 275000.

Hei,

Uutena peugeotistina olen yrittänyt tätä asiaa tältä foorumilta ja muualtakin selvittää, mutta ainakaan vielä vika ei ole selvinnyt.

Tässä hankkimassani kulkuvälineessä oli siis jo hankittaessa tämä "abs fault" ja "esp/esr malfunction", ja abs:n sekä esp:n vikavalot palavat kojelaudasta koko ajan heti käynnistyksestä lähtien. Hankin autolle merkkikohtaiset järjestelmät tunnistavan vikakoodilukijan, joka tarkensi vikapaikaksi sähköisen vian vasemman etupyörän nopeusanturissa.  Mittasin vielä anturista yleismittarilla vastuksen, mittaustulos näytti, että anturin johdossa oli katkeileva yhteys (tämä oli luultavasti mittausvirhe).  Helppo ja halpa homma, ajattelin, ja ostin uuden anturin, jonka vaihdoin entisen tilalle. Vika ei korjaantunut. Tähän mennessä olen lukenut näistä mahdollisista abs-vioista aika monta eri tekstiä eri malleja koskien (ilmeisesti abs-järjestelmä on kaikissa 07-loppuisissa malleissa pitkälti samanlainen?), mutta vielä en ole saanut varmuutta siitä mistä vikaa pitäisi seuraavaksi etsiä. Eli ainakin seuraavat kysymykset ovat tällä hetkellä akuutisti mielessä:

- Voiko myös esimerkiksi useissa teksteissä mainittu hammaskehävaurio tai sen ruosteisuus tuottaa vikakoodin anturin sähköviasta, vai tulisiko silloin eri koodi?
- Sulkeeko tämä anturivian koodi uskottavasti pois mahdollisen ABS-keskusyksikön vian?
- Mistä mihin ja mitä kautta johdot abs-anturin liittimestä eteenpäin kulkevat?  Johto sukeltaa sen liittimen jälkeen johtosarjan uumeniin, joten mikäli haluaisin mitata siitä johtimien kunnon, mistä minun pitäisi johdon toista päätä etsiä?  Onko jostain saatavilla kattavia (ja helppolukuisia) kytkentäkaavioita / räjäytyskuvia tämän homman avuksi, ainakaan Haynesin manuaalia ei valitettavasti tälle autolle näytä olevan olemassakaan (jos olisi, olisin sen jo hankkinut).

   --Tuomas

tmerila

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Edellisellä viestilläni näyttää riittävän lukijoita, mutta ei vastaajia.  Oletan tämän tarkoittavan, että valmiiksi pureksittua tietoa ei ole tarjolla, joten palaankin asiaan itse.

En ole vielä ehtinyt hankkimaan sopivia välineitä (nykyistä parempaa yleismittaria sekä pätkiä ohutta, jäykkää johtoa), mutta tämän linkin takaa löytyy mielenkiintoinen ohje: https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1395944-HELP!-ASC-ABS-Problem-E39-523i

Tuossa on siis käsittelyssä vastaavanlaisen ABS-yksikön tutkiminen BMW-merkkisessä autossa.  Tässä tapauksessa itse yksikkö vaikuttaa olevan sama kuin 807:ssa ja liitinkin on ainakin muodon ja nastojen osalta identtinen, joten ainakin toivon, että myös nastajärjestys pyöräantureiden osalta on sama.  Kunhan saan oikeat välineet hankittua, käyn siis mittaamaan antureiden johdotuksia ja toimivuuttta tuon ohjeen pohjalta, jolloin ainakin toivottavasti saan vähintäänkin selville sen, onko vika anturijohdoissa vai sittenkin itse ABS-ohjainyksikössä.

Muualta löytyneen informaation perusteella vaikuttaa hyvinkin mahdolliselta, että diagnostiikan antama ilmoitus viallisesti pyörännopeusanturista voisi olla vikaantuneen ohjainyksikön antama virheellinen tieto.

Alun perin kyselin myös sitä, mihin nuo johdot menevät, eli missä tämä yllä mainittu liitospiste sijaitsee - se löytyy siis konetilan vasemmasta reunasta (edestä päin katsoen oikealta), lähentä vasenta etulokasuojaa ja liitin on irrotettavissa yksiköstä vetämällä ensin sen sivussa oleva lukitusklipsi ulos kohti lokasuojaa (apuna voi käyttää talttapäisen ruuvimeisselin päätä, lukituskappale tulee ulospäin muutaman senttimetrin verran) ja nostamalla sitten liitin irti.  Kun lukitus on irti, liittimen irrottamiseksi ei tarvitse käyttää merkittävää voimaa, yritin itse ensin kiskoa liitintä vaikka millä tavoin ennen kuin kiinnitysmekanismi selvisi.

  --Tuomas
« Viimeksi muokattu: 17.08.2021, 17:37:27 kirjoittanut tmerila »

ihmes

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Ei niin mitään hajua 807:sta, mutta 308:ssa oli tuommoista herjaa korjaamon jäljiltä (etupyörien laakerit vaihdettiin). Josko olisi saman kaltainen toteutus?

Sanoivat laakerin vaihdon jälkeen että *kuskinpuolen* anturi oli todella rajun näköinen ja ABS valo paloi. Hankin uuden anturin, mutta katsoin kuitenkin pp2000 koodit ennen anturin vaihtoa. Se herjasikin *vänkärin* puolen eturenkaan anturia.

ABS-anturin kaapeli oli vedetty "väärää" kautta. Siinä iskaripaketissa (tai jossain siinä ympärillä?) oli paikka sille kaapelin vedonpoistolle, mutta kaapeli oli siinä väärin päin ja kaapelissa oli ylimääräinen kieppi. Ilmeisesti kaapeliin tuli siitä jotain jännitystä ja valo syttyi. En lopulta edes vaihtanut sitä testerin herjaamaa vänkärin puolen anturia, korjaantui ihan sillä kaapelin vedolla oikeaa kautta. Vaihdoin kuitenkin sen räkäsemmän näkösen anturin kuskin puolelta kun kerran oli osa kädessä.

tmerila

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Hämmentävää kyllä, tähän mennessä tehtyjen mittausten pohjalta tuo ehdotettu vänkärin puolen anturi saattaisi kuitenkin olla jotenkin tekemisissä ongelman kanssa - vaikka johto onkin vedetty aivan asiallisen näköisesti, eikä sen vetotapa muistuta millään tavalla edellä kuvattua.  Valitettavasti sen liitin on kuitenkin sen verran hankalampaan paikkaan suojamuovien taakse käytkettynä, etten vielä päässyt koettamaan liittimen irroittamista ja pelkän anturin tai johtosarjan toimivuuden mittaamista sen osalta.

Tähän mennessä olen siis tuon tänne linkittämäni ohjeen pohjalta mittaillut yksittäisten pyöränantureiden toimivuutta - ainakaan tuossa ohjeessa ilmoitetut vastuslukemat eivät ole millään tavoin samaa tasoa kuin ohjeessa, vaan aivan jotain muuta - hämmästyttävästi vaihtamani vasemman etupyörän anturi vielä antaa vastusmittauksessa huomattavasti alhaisemman lukeman kuin muut.

Kun pystyin tuon vasemman etupyörän anturin johdon kuitenkin irroittamaan väliliittimestä ja mittaamaan johtimet johtosarjasta abs-yksikön ja sen liittimen välillä, oli todennettavissa että ainakin kyseisen anturin osalta ohjeessa ilmoitetut liitinnumerot pitävät paikkansa.  Tältä pohjalta oletan, että myös muut numerot pitävät.  Tein siis dioditilassa mittauksen jokaiselle ehdotetuille liitinpareille ja sain kaikista lukeman (tosin ohjeessa mainittua pienemmällä jänniteluvulla), yhtä lukuunottamatta - liittimien 15,16 välillä ei ollut mitattavissa toimintaa kumminkaan päin - eli tuon ohjedokumentin perusteella oikean etupyörän anturi tai sen johdotus olisi viallinen.  Eli sitä tässä seuraavaksi täytyy yrittää tutkia tarkemmin, vaikka koodinlukijan antama vikakoodi aivan yksiselitteiseti vasemman etupyörän anturista huomauttaakin.

Hämmentävänä yksityiskohtana tähän lisään, että kun olin alkamassa tekemään mittauksia, käynnistin auton kääntääkseni etupyörät sellaiseen asentoon, jossa pääsen vasemman etupyörän liittimeen hyvin käsiksi - yllättäen abs-vikavalot eivät syttyneet, kun käänsin renkaita välittömästi käynnistyksen jälkeen, ennen kuin abs-järjestelmän itsetesti oli tehty.  Vikavalot myös pysyivät poissa seuraavaan uudelleenkäynnistykseen saakka, vaikka ajoin tuossa välissä useamman kilometrin lenkin.
Seuraavalla käynnistyksellä valot kuitenkin tulivat takaisin - tosin onnistuin saamaan ne hetkellisesti pois vielä tekemällä uuden kokeilun renkaita samanaikaisesti kääntäen, mutta tuolla kertaa ne syttyivät jälleen heti, kun auto alkoi liikkua.

Vika on siis edelleen mystinen, mutta tuon renkaankäännön ja mittaustuloksen perusteella syyttävä sormi alkaa osoittaa oikean etupyörän suuntaan.

  --Tuomas


tmerila

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Lisää tuli mittailtua, ja selvisi ettei aiemmin tänne linkittämäni ohje pitänyt kaikkien antureiden liitinnastojen osalta paikkaansa, tämä sen sijaan piti:

https://blackbox-solutions.com/help/SM079.html

Eli ABS-yksikön päästä mitattuna 807:n pyöräantureiden nastat ovat:

Vasen etupyörä 28,12
Oikea etupyörä 15,16
Vasen takapyörä 13,14
Oikea takapyörä 30,31

Kaikki johdot olivat mittausten mukaan kunnossa ja alkuperäisten antureiden vastusmittaus antoi >19MOhm vastuksen virtaussuuntaan, toisin päin vastus oli mittarini mittauskykyä suurempi.  Jostain syystä vasemman etupyörän (uuden) tarvikeanturin vastus oli kuitenkin vain noin 500kOhm kumpaan tahansa suuntaan - sitä vastoin alkuperäinen anturi antoi mitattuna saman lukeman kuin muiden pyörien paikallaan olevatkin.  Diodimittauksessa kaikki anturit antoivat poikkeuksetta n. 0,5V lukeman virtaussuuntaan, eivätkä päästäneet jännitettä läpi toisin päin.

Eli mikäli antureissa on vikaa, niin todennäköisin viallinen osa on siis vasemman etupyörän uusi anturi.  Koetin varalta paikoilleen sekä uutta että vanhaa anturia, mutta vika ei muuttunut mihinkään.  Aiemmin mittauksessa ongelmia tuottanut oikean etupyörän anturikin vaikutti nyt asianmukaiselta, kun sain kaikki mittausjohdot ottamaan kunnolla kontaktin liitinnastoihin.

Tällä erää näyttää siltä, että seuraava toimenpide on ABS-yksikön lähettäminen huoltoon ja mikäli vika sen jälkeenkin ilmenee, palata pyöränantureiden tutkimisen pariin.

  --Tuomas

ihmes

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
En tiedä onko jo vähän myöhäistä, mutta tosiaan 308:ssa ainakin saatiin aikaan ABS-vika pyöränlaakerin vaihdossa.

Ei siis mennyt leimalta läpi, koska pyöränlaakeri oli huono (tuntui rahinana etujousessa). Vein huoltoon, lopputuloksena ABS valo paloi, C1321 coherence fault front left wheel speed sensor. PP2000 livedata näytti, että vasen eturengas antoi välillä pienempää arvoa, eli ei vissiin nähnyt jokaista ABS-kehän pyörähdyspulssia.

Olivat vaihtaneet sitten laakerin vielä uudestaan, sama homma. Ilmeisesti kolmannella kerralla saivat kohilleen. Oli siis joku ongelma asennuksessa, ruostetta tmv anturin ja ABS-kehän välissä -> anturin etäisyys kehästä väärä?

En ole aivan varma vaihtoivatko myös anturin, maksoin itse vain yhden laakerin asennuksen, loput meni huoltamon piikkiin. Mutta ABS yksikölle tuskin tekivät yhtään mitään.

tmerila

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Hei,
 
   Ei ole vielä myöhäistä ja aion päivittää lopputuleman tähän ketjuun, jos/kun asia joskus selviää.

   Laakerivikaakin ongelman mahdolliseksi aiheuttajaksi on osattu epäillä ja laakerin kuntoa on pyritty varmistamaan vaihtoehdon poissulkemiseksi - toistaiseksi oletus on, että laakeri ei ole ongelmaan syypää.

  Talven tultua vika alkoi esiintyä aiempaa satunnaisemmin ja vaikuttaa siltä, että mitä kovempi pakkanen on autoa käynnistettäessä, sitä todennäköisemmin ABS/ESP toimii.  Hyvin satunnaisia poikkeuksia lukuun ottamatta (muutaman kerran vika on tullut päälle myös ajon aikana pian liikkeellelähdln jälkeen) järjestelmä myös toimii täysin oikein mikäli vika ei ole lyönyt käynnistysvaiheessa päälle.  Vikakoodi on kyllä edelleen pysynyt aina samana, eli vasemman etupyörän nopeusanturista järjestelmä valittaa (eräällä korjaamolla oli muussa yhteydessä tehdyn vikakoodien luvun tuloksena saatu anturilta nopeuslukema 650km/h ja yhdessä toisessa tapauksessa tuon vian lisäksi oli ilmennyt myös yhteysongelma abs-ohjauslaitteeseen).

  Vahva olettamus tällä hetkellä on siis, että vika on ABS-ohjausyksikössä, jonka aion joulunpyhien ajaksi irrottaa ja lähettää huollettavaksi - joten oletettavasti pian vuoden vaihteen jälkeen olen viisaampi sen suhteen, korjautuiko vika vai onko syy sittenkin laakerissa tai johtosarjassa.

  --Tuomas

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Ajattelin vaan varmistaa, onko magneettikehä vai hammaskehä? Itsellä on katkennut jo pari hammaskehää 406:n vetonivelestä, ruoste katkaisee sen. Sen jälkeen abs ei toimi. Jos kyseessä on magneettikehä laakerin pölysuojuksessa, saattaa anturi olla liian kaukana jos ruoste on siirtänyt sitä. Oletko poistanut ruosteen?

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Tuota. Ota se ohjausyksikön moottoriliitin irti ja pyöritä moottoria. Sitten pumppuyksikön ECU irti ja aukaise sahalla se muovi auki ja tarkasta saako ohjausyksikkö virtaa piirilevylle saakka. Sitten kun olet löytänyt vian. Niin tilaa samalla numerolla uusi yksikkö Balttian purkaamolta. Minulla on tuon mallin pumppuyksikkö jonka saa ilmaiseksi. 607 puolella on siima tästä aiheesta. Kun, katselin pikaisesti kuvia niin näyttää Bosch 5.4 pumpulta. Onko se tuossa mallissa hankalassa paikassa? Siinä voi tulla se eteen, että putket ei lähde suosiolla aukenemaan ja nekin menee siinä pumpun irrotuksessa. ECU:n saa irti ilman mitään isompia ja autolla voi ajella. Kannatttaa pyörittää ensin moottoria ja katsoa että se pyörii ja lähtee pyörimään ja lämpenee sopivasti. Tuossa pitäisi olla oskiloskooppi vianhaussa jolla näkis mitä se anturi todella antaa. Toinen on, että ratas ylös ja katsoo paljonko millivoltteja tulee. Jos on tarkka yleimittari niin silläkin näkee. Mutta sekään ei kerro että miltä se anturin signaali näyttää. Kyllä tuo minun korviin kuulostaa ECU:lta Se riittää että kortille menevä anturitiedon karva on murtunut niin vaikka se antaa littimelle niin se tieto ei mene tietokoneelle saakka. Tuo, että ABS valo palaa koko ajan viittaa taas toisaalta siihen, että tietokone ei saa virtaa. Ja sitten se vain sekoilee. Tai sitten siinä on pari vikaa samaan aikaan, mikä ei ole ollenkaan tavatonta.
« Viimeksi muokattu: 17.12.2021, 16:12:31 kirjoittanut PeugeotDriver »

tmerila

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Ainakin noita ohjausyksiköitä (joka siis on käsitykseni mukaan sama asia kuin tuo pumppuyksikön ECU, ei kai ABSlle useampaa erillistä ohjainta ole?  Täytyisi jostain saada käsiinsä joku riittävän hyvä kytkentäkaavio tai ohje, jotta osaisi tuota pumppyksikön moottoria alkaa pyörittämään erikseen, tuon ECUn kai sekin virtansa saa?) huoltavan yrityksen verkkosivujen mukaan tuo 807:n ABS-yksikkö on Bosch 5.7.  Juuri sen elektroniikkapuolen irrottelin huoltoon lähetystä varten, 387054 0 265 950 075 on numerosarja viivakooditarran yhteydessä.

En taida tuota lähteä tässä vaiheessa itse sen enempää taiteilemaan, tutkin lisää sitten mikäli tuo ECUn huolto ei ongelmaa ratkaise... noita pumppuosalle tulevia jarruputkia en kovin mieluusti lähde irrottelemaan, jos ei aivan pakko ole.

  Tällä hetkellä jännittää hieman sekin, saanko autoa enää käyntiin kotikonstein.  Otin nimittäin varmuuden vuoksi akusta kaapelin irti tuon ECUn irroituksen ajaksi (noudatin kyllä kaikkia ohjeita, eli odoten reilut 10 minuuttia ovet kiinni, kaikki laitteet poissa päältä ja mihinkään koskematta ennen kuin irrotin johdon), ja kytkin sen takaisin vasta, kun yksikkö oli irrotettu.  Nyt olen mielestäni kokeillut kaikki löytämäni ohjeistetut tavat auton oikeaoppiseen alustamiseen ja ajoneston poiskytkentään, vaan engine immobiliser fault:ia pukkaa.  Toki en tiedä, josko tämä on normaali seuraus siitä, että autoa yrittää käynnistää ilman ABSn ECUa, mutta mikäli ei (kuten oletan), niin edessä on ehkä vielä hinausautoreissu merkkihuoltoon... aiemmin, kun olen akun pari kertaa irrottanut, käynnistys on onnistunut noudattaen foorumilta löytyneitä ohjeita, nyt vaikuttaa, että niistä ei ole apua.

Nuo anturisignaalit tosiaan tuli jo kesällä yritettyä mittailla sen mitä pystyi (oskilloskooppikin löytyisi, mutta sillä en ole  alkanut leikkimään, koska en ole varma osaisinko sen ulosantia kumminkaan oikein tulkita tässä...).  Etupyörien anturithan ovat tässä käsittääkseni magneettista mallia, taka-akselilla on kai hammaskehä.

   --Tuomas

Tuota. Ota se ohjausyksikön moottoriliitin irti ja pyöritä moottoria. Sitten pumppuyksikön ECU irti ja aukaise sahalla se muovi auki ja tarkasta saako ohjausyksikkö virtaa piirilevylle saakka. Sitten kun olet löytänyt vian. Niin tilaa samalla numerolla uusi yksikkö Balttian purkaamolta. Minulla on tuon mallin pumppuyksikkö jonka saa ilmaiseksi. 607 puolella on siima tästä aiheesta. Kun, katselin pikaisesti kuvia niin näyttää Bosch 5.4 pumpulta. Onko se tuossa mallissa hankalassa paikassa? Siinä voi tulla se eteen, että putket ei lähde suosiolla aukenemaan ja nekin menee siinä pumpun irrotuksessa. ECU:n saa irti ilman mitään isompia ja autolla voi ajella. Kannatttaa pyörittää ensin moottoria ja katsoa että se pyörii ja lähtee pyörimään ja lämpenee sopivasti. Tuossa pitäisi olla oskiloskooppi vianhaussa jolla näkis mitä se anturi todella antaa. Toinen on, että ratas ylös ja katsoo paljonko millivoltteja tulee. Jos on tarkka yleimittari niin silläkin näkee. Mutta sekään ei kerro että miltä se anturin signaali näyttää. Kyllä tuo minun korviin kuulostaa ECU:lta Se riittää että kortille menevä anturitiedon karva on murtunut niin vaikka se antaa littimelle niin se tieto ei mene tietokoneelle saakka. Tuo, että ABS valo palaa koko ajan viittaa taas toisaalta siihen, että tietokone ei saa virtaa. Ja sitten se vain sekoilee. Tai sitten siinä on pari vikaa samaan aikaan, mikä ei ole ollenkaan tavatonta.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
No jos olet irrottanut Pumpun ECU:n, niin silloin olet irrottanut moottorin liitimen. Ja oikein olet ajatellut, eli juuri tuo on se ABS tietokone. Sinne voi antaa ihan akulta virtaa. Nimittäin jos se on irtoliittimellä. Uudemmissahan se pumpun virta menee siitä alumiinplokista suoraan läpi ohjausyksikötä. Itse ajelin joitakin aikoja ilman abs ECU:a, että se ei ainakaan minulla vaikuttanut. En tiedä onko se eri sitten ESP versiossa. Näin voi olla, kun sehän rajoittaa moottorin tehoa. Toisaalta minulla oli Voorti missä ESP ei toiminut lainkaan ja ei saanut yhteyttä purkkiin, niin se kyllä toimi ihan normaalisti. Se mitä ne huoltaa sitä tietsikkaa on että ne tilaa mikrskoopilla ja kuumailmapuhaltimella ne piirilevylle menevät jännitesyötöt. Sen voi itsekkin tehdä jos on välineet. Tuolla 607 puolella on kuvia siitä. Mutta se 5.7 näyttää aika lailla samalta. Muoto on toki eri. Kun hakee Bosch 5.7 niin näkee niitä piirikortteja avattuna. Sama mitä tuolla 607 siimassa on. Unohdin laittaa että Bacholla on hyviä pallopäisiä T20 ruuvimeisseleitä joilla tuon tietsikan irrotus käy hyvin jos on hankalassa paikassa. Ilmeisesti sinun mallissa se on helpompi irrottaa. Minusta se on ihan järkeenkäypää mitä sinä olet kertomasi mukaan tehnyt. Olen itse ajoneston joutunut 406 ohittamaan niin, että käytin tietokonetta Englannissa vai oliko se Puolassa jossa ajonesto otettiin pois. Minulla se liittyi siihen purkkiin joka muttaa antennin tiedon numerosarjaksi jonka keskustietokone tunnistaa. Ne on kiusallisia vikoja. Minulle se oli pitkälti kustannuskysymys. Oli muistaakseni viiskymppiä tuo työ. Ne on kyllä mukavan haasteellisa vikoja. Itselläni on työnalla 607 monitoiminäytön pikselit. Siinäkin on haastetta. Vika on kyllä paikallistettu mutta on tällä erää korjaamaton paikka. Pelkkä vian löytäminen on jo tosin yli puolet koko asiasta. Noita kytkentäkaaviota on kyllä netissä, mutta se on aina se ja sama vaikeus että katsoo oikeaa materiaalia. Niissä on kyllä nastat, releet ja muut mitä siinä pumppuyksikön tietokoneessa on selvästi merkitty. Tuo mitä sinä kuvasit voi osua myös niihin releisiin ja niitten ylimenovastuksiin. Ne kärjet kuluu kyllä. Itsellä 406 on laiskanlainen moottori, mutta nyt kun 607 on vähän ajettu pumppu jossa kärjet on hyvät niin mottorin toiminta on terävää. Ihan näin cockpitistä tieteellisesti kuunneltuna. Toisaalta juuri tuo lämpötila ja sen vaikutus viittaa niihin karvoihin jotka jännitettä syöttää itse tietokoneelle. Siis ne näkee ihan selvästi luupilla, kun niissä on väsymismurtumaa. Siis juuri tuo, että ei saa yhteyttä.
« Viimeksi muokattu: 19.12.2021, 13:50:20 kirjoittanut PeugeotDriver »

tmerila

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Tuo ABS ECUn irrottaminen 807:n pumppuyksiköstä tosiaan oli suhteellisen helppoa ja ruuveihin pääsi ihan kohtuudella käsiksi ... alinta kahta ruuvia lienee turha yrittää irrottaa millään irtopäämeisselillä, koska ne ovat hieman ahtaassa kolossa, ylemmät neljä taas sinänsä helposti käsillä, mutta vapaan tilan kapeus yksikön etupuolella hieman rajoittaa soveltuvan meisselin pituutta. 

Varmaankin nuo edellisessä mainitut pumppumoottorin kytkentänastat ovat ne kaksi isoa liparetta pumppuyksikössä ECUn kiinnityspaikassa - eli tosiaankin normaalisti sen ECUn koteloinnin sisäpuolella, nyt ECUn poissaolessahan niille pystyisi syöttämään virtaa ulkoisesta lähteestäkin.

Käytännössä minulla oli siis käytössä nyt kaksi erillistä T20 -avainta, alempia ruuveja varten kunnollinen pitkällä varrella ja magneettipäällä varustettu, jonka kahvasta sai hyvin otteen vääntämistä varten, ja ylempiä ruuveja vparten sitten lyhyempi.  Tuohon ruuvien irrotukseen ei monta minuuttia kulunut.


Pikkasen tässä kaduttaa, että koin paremmaksi ottaa akun irti ennen ECUn piuhan irrottamista, koska se oli luultavasti hätävarjelun liioittelua ja seurauksena oli isompi ja akuutimpi ongelma...

Jotenkin en oikein usko, että tuo akun takaisinkytkemisen jälkeen päälle lyönyt ajonesto-ongelma johtuisi abs-yksikön puuttumisesta, mutta toivon niin, koska lähimpään viralliseen merkkihuoltoon on pitkähkö hinausmatka auton sijaintipaikasta.  Ensiksi vikana oli tosiaan tuo immobiliser fault ja sittemmin useamman erilaisen käynnistysyrityksen jälkeen BSI on siirtynyt economy modeen, josta se ei poistu enää, vaikka akun ottaisi irti pidemmäksi aikaa.  Koodilukijalla katsottuna moottorinohjausyksikkö sanoo, että odottaa BSI:ltä lupaa kytkeä ajonesto pois, BSIn tietoja lukiessa taas kaikki näyttää olevan jokseenkin ok (autoon on tallessa vain yksi avain, eikä koodilappua ole - koodinlukija kuitenkin sanoo tuntevansa kaksi avainta, joten ilmeisesti avaintietoja ei ainakaan kokonaan ole hukattu.  Yksikään avain ei kuitenkaan ole koodilukijan mukaan synkronissa, en vain aivan luota siihenkään, että tuo iCarSoft-lukijani osaa varmasti lukea kaikki asiat aivan oikein / minä tulkita sen ilmoittamat tiedot).

  --Tuomas

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Joo, onpa harmi. Ei tullut sanottua, että sen moninapaliittimen voi huoletta ottaa virrat päällä pois. Siellä on polarisaatiosuojaus ja piirikortilta ei mitään ylijännitteitä saa niihin kahteen karvaan jotka tietokoneelle menee. Itse käytän torxmeisseleitä en ole koskaan käyttänyt irtonaisia 1/4 ruuvimeisseli paloja. Ei se tosiaan mahdu. Se on totta että eessä on tilaa rajoitetusti. Juuri siksi siihen kannattaisi hommata pallopäinen ruuvimeisselitorxi. On todella käteviä. Itsellä oli lisäksi L-mallin torxi avaimia. Mutta se oli todella haasteellinen 607 tapauksessa irrottaa. Siinä pumppu on aika alhaalla ja se on ajoittain kosteakin paikka ja ruuvit kiinni sitä myöten. No sinulla on nyt pari vikaa siinä autossa. Tuo kuulostaa, että ajonestovika on siinä ollut aikasemmin. Auttaako avainsirun heiluttelu antennin lähellä?

tmerila

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
No, tiedänpähän olla irrottamatta akkua enää, kun kytken yksikön takaisin paikalleen, jahka se tulee takaisin huollosta, varmaankin aikaisintaan ensi viikolla.

Tuo ajonestokoodin lukijayksikkö / vastaanotinhan tosiaan taitaa olla siinä virtalukon yhteydessä tai sen välittömässä läheisyydessä.  Sehän siis saattaa jopa näkyä koodinlukijalle omana laitteenaan, jolta mahdollisesti voi jopa kysyä, onko se havainnut avaimen olemassaoloa?  Ei tullut tällainen vaihtoehto mieleenikään, täytyy tutkia asiaa, kun olen auton lähistöllä seuraavan kerran muutaman päivän päästä... pitää toki selvittää millä nimellä koodilukija sen tuntee, jos tuntee, että osaa katsoa oikeasta paikasta.

  --Tuomas

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Siis, ei sitä pidä säikähtää. Ei se normaalia ole, että kun akun ottaa pois niin ajonesto menee päälle. Siinä on vain joku vika mikä aiheuttaa tuon. Olsiko juuri se koodipoksi kuolemassa. Menee veikkailuksi. Yksi tapa on ottaa tulppa pois ja katsoa säkenöikö ja onko tulppa märkä. Voi rajata vikaa. Kun abs moninapaliitintä irrottaa siellä tosiaan olevat virrat ovat suojattuja ja jos siinä impedanssia on niin, se häipyy niihin diodeihin ja johtoihin. Ne releet vasta kyktevät sitten virrat ja silloinhan siellä on ihan kohtuulliset virratkin. taitaa olla lähellä pariakymmentä ämpäriä jos en nyt ihan väärin tavannut sitä kaaviota. Siksihän ne kärjet meneekin kun se on virrankeston ylärajoilla jo olemassaankin. Mulla taitaa olla se poksikin ja sen kyllä saa ihan ilmaseksi jos siinä sattuis vika olemaan. Tai ainakin kokeilua varten. Siis se muttaa sen antennin signaalin 1/0 muotoon tietsikalle. En minä sen kummemmin ole siihen perehtynyt. Elektroniikkahan väsyy ja kuolee lopulta pois ja se jopa haisee sähkölle, ennen kuolemista.