Kirjoittaja Aihe: 807 - abs fault, vasemman etupyörän anturin sähkövika, anturi vaihdettu  (Luettu 1823 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tmerila

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Siltähän tuo vaikuttaa, kun oiretta vertaa verkosta löytyviin kuvauksiin, että joko avaimen transponderi tai virtalukon lukijakehä olisi saavuttanut käyttöikänsä pään, virtojen katkaisu ilmeisesti sai systeemin tajuamaan oman kuolevaisuutensa.

 Nähtävästi mun ainakin kannattaisi kuoria se piiri esiin avaimen sisältä ja koettaa heilutella sitä irtaallaan mahdollisimman liki lukijaa, niin saattaa sillä vielä toimia mikäli näin on...

  --Tuomas

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Tällainen ohje on 308:n ohjekirjassa:

Kun kytket sytytysvirran ensimmäisen kerran
akun napojen takaisin kiinnityksen jälkeen,
odota 1 minuutti ennen käynnistämistä.
Auton elektroniset laitteet alustetaan tällöin.

tmerila

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Tulihan tämä sitten kuntoon.

ABS-pumppuyksikön ECU kävi huollossa (huolto oli nopea! maanantaiaamuna laitoin paketin postiin, tiistaiaamuna se oli perillä ja jo muutama tunti myöhemmin matkalla takaisin!)  - ja nyt kaikki on ainakin koeajolenkin jälkeen edelleen kunnossa, eli vikavaloja ei näkynyt ja sekä ABS, että ESP toimi koko lenkin ajan ilmeisen moitteetta.

Myös ABS ECUn irrottamisen jälkeen ilmennyt ajoneston jääminen päälle korjautui, kun yksikkö oli asennettu takaisin paikoilleen, joten tavalla tai toisella tällä ongelmalla oli yhteys ABS-yksikön puuttumiseen (kun asiaa koodinlukijalla tutkin, ongelman ollessa päällä moottorinohjausyksikkö ilmoitti "ECU locked" ja "Awaiting for BSI", mutta BSIn mielestä ECM:n tila - tässä siis oletan, että tuo lyhenne tarkoittaa moottorinohjausyksikköä - oli "unlocked".  Ilmeisesti siis BSI ei edes yrittänyt sanoa moottorinohjaukselle, että sen täytysi avautua.  Tämä ongelma ei korjautunut välittömästi ABS-yksikön palautuksen jälkeen, vaan vasta jonkin ajan (n. 1-2 min) kuluttua, kun ensimmäisten käynnistysyritysten jälkeen tutkiskelin käyntivirta kytkettynä tilakoodeja lukulaitteesta, kuului kojelaudan kaiuttimesta yhtäkkiä "bong" - kun äänen kuuluttua palasin katsomaan moottorinohjauksen tilatietoa, se olikin vaihtunut tilaan "ECU unlocked".

Sen verran monta starttiyritystä tuossa tuli tehtyä, että aika kauan käynnistystä sai sahata ennen kuin moottori lopulta käynnistyi, mutta tämän jälkeen ajonesto on toiminut jälleen täysin normaalilla tavalla jokaisella tähänastisella käynnistyskerralla.  Kenties joku, jolla on käytettävissä järjestelmän kytkentäkaavio, pystyy selittämään kuinka ABS-yksikön irrotus tämän ongelmatilanteen aiheutti - tai onko se normaalia, vai johtuuko kenties jostain muusta sähkölaiteviasta, joka aiheuttaa katkoksen jossain signaalikanavassa, kun ABS-yksikön johto on irti.  Olisihan tuo mielenkiintoista tietää, jos ongelma toisen kerran kohdalle sattuu...

  --Tuomas

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Hienoa. Oliko avattu mistä ohjausyksikkö? Se täytyy olla niin sitten että ESP versiossa, Katselin piirikaaviota, että siinähän on tosiaan se lateraalin liikeen sensori siinä keskikonsolissa ja sitten on vielä ESP katkaisin, CAN väylä joka kommunikoi DMI kanssa. Jos tuo väylä ei anna mitään irti niin moottori ei käynnisty. Kun tavan ABS ei ole kuin vikasignaali ja merkkivalon signaali. On niissä eroa aika paljon. Joo, ne ei parissa tunnissa pajoa kerkeä. Ovat tinanneet murtuneen karvan. Helppohan se on kun on mittapenkit, oskiloskoopit ja kunnon suurennusliatteet. Toista se on kolvilla yrittää korjata.