Kirjoittaja Aihe: 508 - Etuikkunat  (Luettu 3323 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

milordi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
508 - Etuikkunat
« : 01.02.2022, 17:56:57 »
Onko normaalia, että etuikkunoiden yläkulmat hankaavat voimakkaasti tiivisteeseen ovea avatessa ja ovi avautuu nihkeästi? Tämä siis kesälläkin. Onko ikkunat asemoitu väärin, vai ominaisuus? Silmämääräisesti katsottuna näyttäisi, että ikkuna on hieman eri kulmassa karmiin nähden. Nyt pakkasella ongelma korostuu, kun ovia ei saa ollenkaan auki, vaikka ikkuna liikahtaakin hieman jäisenä alaspäin.

Luin jostain nettiarvostelusta, että ovi pitäisi saada auki vaikka ikkuna ei avautuisi ollenkaan. Omassa mallissa ei aukea edes vaikka ikkuna hieman raottuukin.

milordi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 508 - Etuikkunat
« Vastaus #1 : 01.02.2022, 19:41:53 »
Ovien jumittuminen liittyy pääasiassa siihen, että lasi on jäässä, eikä mekanismi avaa normaaliin tapaan ikkunaa riittävän alas kahvasta vetäessä.

Lähinnä kaipaisin infoa muilta 508 omistajilta, että avautuvatko etuovet sulavasti, vai tarraako ikkunan kulma aina himppusen tiivisteeseen? En ole käpelöinyt muita vastaavia autoja, niin en osaa sanoa onko normaalia.

508phev

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: 508 - Etuikkunat
« Vastaus #2 : 01.02.2022, 22:53:33 »
Minulla on auto aina ulkona eli viime ajat koko ajan jäässä enemmän tai vähemmän. Yhden käden sormin laskee kerrat on käynyt niin ettei ikkuna ole laskenut yhtään kun oven avaa ja silti autoon on päässyt helposti ja ovi on sulkeutunutkin hyvin. Toki olen ollut avatessa ja sulkiessa varovainen ja koskee sekä etu- että takaovia. Ajaessakaan ei ole kuulunut ikkunoista juurikaan mitään erityistä, sen sijaan takaluukun tiivisteessä jäät pitävät välillä meteliä.
ex-508hybrid

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 124
Vs: 508 - Etuikkunat
« Vastaus #3 : 01.02.2022, 23:35:38 »
Ei ole suoranaisesti kokemusta 508 II:stä, mutta minulla on 307CC jossa on myös karmittomat lasit ovissa. Ikkunoiden ei todellakaan kuulu hangata tiivisteitä vasten kun ikkuna laskeutuu (ovia avattaessa). Jos hankaavat tiivisteitä, niin silloin tehtaalla on varmaan lasien säätö tehty hutiloiden.

307CC olen joutunut säätämään toisen puolen oven lasia kun se niin ikään hankasi hiukan tiivisteitä ovea avattaessa (lasi laskeutuneena). Säätämisessä menee oma aikansa kun säätöä varten tulee ovipahvit purkaa. Itse säätö tapahtui ainakin tuossa 307CC kolmea pulttia löysäilen ja ikkunaa sommitellen.

Olen ostanut tuon 307CC käytettynä ja paljon ajottuna Saksasta perävalotakuulla. Mutta jos olet ensimmäinen omistaja niin silloin ehdottomasti kääntyisin myyjäliikkeen puoleen ja vaatisin ikkunalasien uudelleensäätöä.

Ja niin se ovien avaus vaikka lasi ei laskeutuisi on sitten oma juttu. Esim jos akku on loppu tai oven anturit on rikki niin silloin ovi on avattava melkein väkivalloin. Se on kyllä mahdollista, mutta ei todellakaan suotavaa. Vähän itseänikin hirvittänyt kun kerran tai kaksi olen näin joutunut tekemään. Ikkuna vääntyy aika reippaasti alalaidasta ja ikkunan ylälaita sitten kyllä muljahtaa ulos sieltä tiivisteiden alta. En yhtään ihmettelisi jos tällaisessa tilanteessa saattaisi vaikka jotain mennä rikki. Huvikseni en tällaista edes lähtisi testaamaan.

Jos ikkunat on niin jäässä, ettei ne laskeudu niin ainakin itselläni ohut muovinen paitinlasta on ollut paras apu/työkalu (ei missään nimessä metallinen). Olen työntänyt lastan ikkunan takareunasta tiivisteen ja lasin väliin ja sitten vetänyt lastaa koko matkalta lasin etureunaan saakka. Sen jälkeen ikkuna on aina laskeutunut ilman ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 01.02.2022, 23:53:15 kirjoittanut am_tiainen »

iwontgofast

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 508 - Etuikkunat
« Vastaus #4 : 02.02.2022, 08:36:55 »
Nyt on ollut 508 II Hybrid FastBack ajossa noin 2.5kk.
Jos ovien ikkunat ovat niin jäässä ettei lasi pääse laskeutumaan (olisiko 3-5 näin käynyt), niin etuovia en saa auki koska lasin ylä- ja etureuna on niin syvällä tiivisteessä.
Takaovet saa auki, vaikkakin vähän ne yläreunan tiivisteisiin ottaakin.
Ja auto on tainnut olla ilman esilämmitystä kun lasi ei ole laskeutunut.
Tiivisteet olen käsitellyt silikonilla pari kertaa ja näyttäisi, että lasin laskeutumisen estävä jäätyminen tapahtuu lasin alareunan ulkopuolentiivisteessä.
Takakontti ei ole jäätynyt ja siellä ja tallissa pidänkin lukkosulaa jota pitkällä pillillä saa laitettua tarkasti alatiivisteen ja lasin saumaan. Ja aika nopeasti lasi taas liikkuu.
Ex Pesoot: 405 1.6 GL -89   405 1.6 GLi -94   306 1.6 HB -99 
307 SW 1.6 - 04(x2) -05    308 SW 1.6 Hdi -10 
208 e-Hdi 92 M5 (paku) -13  508 SW e-THP 165 A6 -15
208 Puretech 110 A6 -16
Nykyiset: 508 Hybrid 225 (FB) -21   e-2008 GT -22

HYbrid508sw

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
Vs: 508 - Etuikkunat
« Vastaus #5 : 02.02.2022, 09:32:57 »
508 II sw, etuikkunat ei ole koskaan hanganneet. Auto toki säilytetään lämpimässä tallissa. Takaikkunat sen sijaan vinkaisevat jokaisella sulkemisella. Näin myös huollon jälkeen, jossa asia "korjattiin".

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
Vs: 508 - Etuikkunat
« Vastaus #6 : 02.02.2022, 22:29:40 »
Lasin "korkeuden" säätöön oven alareunassa on peitetulpat. Peitetulpat irrottamalla säätöruuveihin pääse käsiksi (lasi ala-asennossa). yksi kierros nostaa/laskee lasin yläreunaa 1mm. Myötäpäivään punoessa nousee. Noilla sää säädettyä etu-/takaosaa lasista.

edit: lisätty kuva missä säätöruuvit näkyy
« Viimeksi muokattu: 02.02.2022, 22:38:23 kirjoittanut powerpeugeot »
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

ArtZi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: 508 - Etuikkunat
« Vastaus #7 : 04.02.2022, 12:53:52 »
Mulla kyllä ottaa etuovien lasit kesälläkin kiinni B-pilarin tiivisteeseen kesällä. Ihan kevyesti hipaisee, vaikka ikkuna laskeutuukin normaalisti alas. Ei ole haitannut toimintaa.

Sen sijaan talvikeleillä kun esilämmittyksessä lumi ja jää sulaa, ja sitten valuu kiinni ikkunan alareunan ulkopuolen tiivisteeseen, niin etuikkunat menee kyllä ihan täysin jäähän eikä ikkuna laskeudu välillä oikeastaan milliäkään. Ovea saa repiä ihan kunnolla jotta sen saa auki ja lasin tulemaan tiivisteiden välistä.

Kerran vetäisin niin kovasti, että B-pilarin musta muovinen pinta lähti oven mukana ulos. Onneksi sen sai painettua takaisin ja ujutettua tiivisteen alle itse. Nyt jos ovi on kunnolla jäässä, niin ovea avatessa painan tuota B-pilarin levyä varmuuden vuoksi samalla sisäänpäin. Jäätä ei tahdo saada skrabattua tuolta välistä millään pois siten, että tiiviste irtoaisi lasista.

Takaikkunoissa tapahtuu samaa, että eivät laskeudu jos ovat jäässä. Takaovet avautuvat kuitenkin helposti vaikka ikkuna ei laskeutuisikaan.
Auto: 2020 508 SW Hybrid Allure

milordi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 508 - Etuikkunat
« Vastaus #8 : 04.02.2022, 13:48:14 »
Mulla kyllä ottaa etuovien lasit kesälläkin kiinni B-pilarin tiivisteeseen kesällä. Ihan kevyesti hipaisee, vaikka ikkuna laskeutuukin normaalisti alas. Ei ole haitannut toimintaa.

Sen sijaan talvikeleillä kun esilämmittyksessä lumi ja jää sulaa, ja sitten valuu kiinni ikkunan alareunan ulkopuolen tiivisteeseen, niin etuikkunat menee kyllä ihan täysin jäähän eikä ikkuna laskeudu välillä oikeastaan milliäkään. Ovea saa repiä ihan kunnolla jotta sen saa auki ja lasin tulemaan tiivisteiden välistä.

Kerran vetäisin niin kovasti, että B-pilarin musta muovinen pinta lähti oven mukana ulos. Onneksi sen sai painettua takaisin ja ujutettua tiivisteen alle itse. Nyt jos ovi on kunnolla jäässä, niin ovea avatessa painan tuota B-pilarin levyä varmuuden vuoksi samalla sisäänpäin. Jäätä ei tahdo saada skrabattua tuolta välistä millään pois siten, että tiiviste irtoaisi lasista.

Takaikkunoissa tapahtuu samaa, että eivät laskeudu jos ovat jäässä. Takaovet avautuvat kuitenkin helposti vaikka ikkuna ei laskeutuisikaan.

Juurikin samat kokemukset minulla. Tuon jäätymisongelman ymmärrän, mutta B-pilarin tiivisteeseen tarttuva ikkunankulma ei hirveästi luo premium-vaikutelmaa. Ovi ei siis aukea sulavasti, vaan kitkan tuntee, kunnes ikkuna muljahtaa pois tiivisteen alta. Käyn maanantaina näyttämässä lasia MetroAutolla. Katsotaan pitävätkö normaalina, vai tehdäänkö asialle jotain.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 508 - Etuikkunat
« Vastaus #9 : 04.02.2022, 14:11:22 »
Täsmäsuihkaus silikonisprayta ongelmakohtiin auttaa monesti pahimman yli. Toimii karmittomissa sekä karmillisissa ja alkaa akkunat liukumaan pehmeästi.  :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

ArtZi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: 508 - Etuikkunat
« Vastaus #10 : 04.02.2022, 15:44:06 »
Täsmäsuihkaus silikonisprayta ongelmakohtiin auttaa monesti pahimman yli. Toimii karmittomissa sekä karmillisissa ja alkaa akkunat liukumaan pehmeästi.  :)

Miten sait tuota spayta lasin ja oven ulkopuolisen tiivisteen väliin?
Auto: 2020 508 SW Hybrid Allure

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 508 - Etuikkunat
« Vastaus #11 : 04.02.2022, 18:19:19 »
Se on juurikin hankalaa, kun sulamisvedet jäätyy alatiivisteeseen. Mulla 407 Coupe ja joskus lasi ei laske ollenkaan ovea avatessa ennenkuin lämpiää.

Neuvo olikin vähän sellainen yleispätevä...  :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 508 - Etuikkunat
« Vastaus #12 : 04.02.2022, 22:05:33 »
Ei ihan noin pahasti ole lasit vastustaneet. Ihan alkuun repsikan lasin suuntausta korjattiin kun hiukan nappasi kiinni ovea avatessa vaikka lasi niiasi ihan oikein.

Jäähän nuo menee, mutta ihan kohtuudella ne auki on silti saanut. Samat ongelmat tuntuu olevan kaikissa karmittomissa.

iFlanker

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: 508 - Etuikkunat
« Vastaus #13 : 08.02.2022, 15:46:11 »
508 Puretech 180, 2020

Otin kuvan omastani, tuleeko muilla lasi tuon verran b-pilarin tiivisteen päälle? Ovea avattaessa sisältä päin tuntuu ihan selvästi kun ottaa tuohon tiivisteeseen kiinni.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 508 - Etuikkunat
« Vastaus #14 : 08.02.2022, 17:01:50 »
Ominaisuushan näissä on, että se ikään kuin hiukan aina takeltaa kun oven avaa. Johtuu siitä, että lasi lasketaan vasta kun vedät kahvasta. Voisi tehdä sen heti kun käsi on lämpökahvalla niin olisi valmiikksi alhalla kun oven avaa.

Ihan en kuvasta nyt ymmärtänyt mitä tarkoitat. Mielestäni ihan oikein lasi tuossa tilanteessa.

Edit: Kävin autosta katsomassa niin helpotti hahmottamista. Lasin ei kuulu mennä tiivisteen päälle vaan kulkee siinä kolossa. Tuo varmaan jo suhiseekin ilkeästi ajossa. Kun homma kohdillaan niin ei kuulu juuri mitään ääntä vaikka olisi vauhtiakin. Huoltoon vaan ja laittavat takuuseen homman kuntoon.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2022, 17:08:02 kirjoittanut ves_ku »