Kirjoittaja Aihe: 3008 - 1.6 VTi ei meinaa kiihtyä  (Luettu 2538 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

TaoTao83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 136
3008 - 1.6 VTi ei meinaa kiihtyä
« : 05.08.2022, 12:57:42 »
Auto: 3008 1.6 VTI vm.-11

Moi

Auto ei meinaa kiihtyä auto enää. Auto pitää muutenkin mun mielestä kovempaa ääntä kun ennen. Kun autolla ajaa niin pitää ajaa pienemmällä vaihteella että vauhti ei putoa. Autolla pystyy ajamaan enää noin 60-70km/h. Ei kulje lujempaa enää.
Voisko kyseessä olla turbon hajoaminen? vai olisiko magneettiventtiilit tukossa taas niinkuin oli viimekesänä jonka korjautin tuolloin.
Auton kun käynnistää niin välähtää puhdistusjärjestelmän oranssi vikavalo josta kuva liitteenä.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 3008 - 1.6 VTi ei meinaa kiihtyä
« Vastaus #1 : 05.08.2022, 13:32:47 »
Vikakoodin luku. Siitä kannattaa aloittaa.
Peugeot 3008 hybrid

TaoTao83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 136
Vs: 3008 - 1.6 VTi ei meinaa kiihtyä
« Vastaus #2 : 05.08.2022, 13:34:51 »
Joo sitä ajattelin itsekin mutta sit tuli mieleen että maksanko vianluvusta turhaan esim motomaatilla kun en itse osaa autolle mitään tehdä 😅

TaoTao83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 136
Vs: 3008 - 1.6 VTi ei meinaa kiihtyä
« Vastaus #3 : 05.08.2022, 14:40:00 »
Vikakoodin luku. Siitä kannattaa aloittaa.

Jos nyt kuitenkin vien auton motonettiin testiin niin otanko siis pelkän vikakoodien luvun vai kalliimman järjestelmätestauksen?

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 3008 - 1.6 VTi ei meinaa kiihtyä
« Vastaus #4 : 05.08.2022, 17:50:23 »
Mitä maksaisi merkkiliikkeessä tämä vikadiagnosointi?
Jotenkin en luota noihin monimerkkilukijoihin näiden "uudempien" Peugeot:ien kanssa.
Yhdelle ystävälleni vaihdettiin mm. turbo turhaan 3008:iin ja todellinen vika selvisi lopulta vasta merkkihuollossa.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Rohmu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 107
Vs: 3008 - 1.6 VTi ei meinaa kiihtyä
« Vastaus #5 : 05.08.2022, 17:59:27 »
Voisko kyseessä olla turbon hajoaminen?
1.6 VTI:ssä ei ymmärtääkseni ole turboa. Siinä on muuttuva venttilien ajoitus ja muuttuva imuventtilien nousu, jolla säädetään ilmamäärää. Varalla on perinteinen ruiskumoottorin ilmaläppä. Villinä arvauksena kone toimii nyt jonkin vian takia vakioisella venttilinousulla, jolloin tehot jäävät vajaaksi vaikka ilmaläppä on täysin auki. Jonkin vikavalon luulisi kuitenkin palavan. Kyseessä voi siis olla siis limp to home -tila.

TaoTao83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 136
Vs: 3008 - 1.6 VTi ei meinaa kiihtyä
« Vastaus #6 : 05.08.2022, 18:44:47 »
Mitä maksaisi merkkiliikkeessä tämä vikadiagnosointi?
Jotenkin en luota noihin monimerkkilukijoihin näiden "uudempien" Peugeot:ien kanssa.
Yhdelle ystävälleni vaihdettiin mm. turbo turhaan 3008:iin ja todellinen vika selvisi lopulta vasta merkkihuollossa.

En osaa sanoa mitä maksaa mutta kaikki korjaamot tuntuvat olevan kiireisiä 😰
Joo just ton turhan työn takia kyselen myös täältä mahdollista ”oikeeta” vikaa 😅

TaoTao83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 136
Vs: 3008 - 1.6 VTi ei meinaa kiihtyä
« Vastaus #7 : 05.08.2022, 18:47:42 »
1.6 VTI:ssä ei ymmärtääkseni ole turboa. Siinä on muuttuva venttilien ajoitus ja muuttuva imuventtilien nousu, jolla säädetään ilmamäärää. Varalla on perinteinen ruiskumoottorin ilmaläppä. Villinä arvauksena kone toimii nyt jonkin vian takia vakioisella venttilinousulla, jolloin tehot jäävät vajaaksi vaikka ilmaläppä on täysin auki. Jonkin vikavalon luulisi kuitenkin palavan. Kyseessä voi siis olla siis limp to home -tila.

Ahaa ok. Joskus ajelin volvolla (useammalla) ja yhdessä niistä hajosi turbo ja nyt pösö käyttäytyy melko samalla lailla joten siksi tuli tuo turbo mieleen.

Viime kesänä siis vein auton merkkikorjaamolle ja ne putsasivat magneettiventtiilit ja vaihtoivat jonkun anturin ja sillä vika korjaantui. Erona vaan että nyt ei tule mitään ajotietokoneen virhe/vikailmoitusta…

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 3008 - 1.6 VTi ei meinaa kiihtyä
« Vastaus #8 : 05.08.2022, 20:02:03 »
Kerropa huvikseen että paljonko ajettu kilometrejä. Onko jakoketjulle tehty mitään. Jos ei ole jokin pienempi anturijuttu tms niin voisiko hypännyt ketju tms olla hyvä arvaus? Kunhan heittelen. Eikö mistään AD autokorjaamosta tms löydy vapaata hetkeä vikojen lukuun? En tiedä löytyisikö kiinan PP2000:sta tuota mallia niin voisi joku harrastaja lukaista.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

TaoTao83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 136
Vs: 3008 - 1.6 VTi ei meinaa kiihtyä
« Vastaus #9 : 05.08.2022, 20:23:13 »
Kerropa huvikseen että paljonko ajettu kilometrejä. Onko jakoketjulle tehty mitään. Jos ei ole jokin pienempi anturijuttu tms niin voisiko hypännyt ketju tms olla hyvä arvaus? Kunhan heittelen. Eikö mistään AD autokorjaamosta tms löydy vapaata hetkeä vikojen lukuun? En tiedä löytyisikö kiinan PP2000:sta tuota mallia niin voisi joku harrastaja lukaista.
Autolla ajettu noin 268TKM. Jakoketjusta ei ole tietoa että onko sille tehty mitään. Auto ollut mulla noin 3v ja tulee suht vähän kilometrejä. Täytyy kyllä kysellä jostain aikoja korjaukselle mutta ois kiva jos sais lisää ehdotuksia viasta

TaoTao83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 136
Vs: 3008 - 1.6 VTi ei meinaa kiihtyä
« Vastaus #10 : 07.08.2022, 12:40:41 »
Noniin nyt on auto käytetty vikakoodien luvussa motomaatissa ja löytyihän sieltä vikakoodeja:

P0945 Öljyn paineen säätösolenoidiventtiili
P15A0 Öljynpaine liian korkea mekaanisessa tilassa
U1213 CAN: ei tietoyhteyttä ABS tai ESP ECU
P0830 Epäyhtenäisyys kytkimen ja kytkinpolkimen asentoanturin välillä
P0565 Vakionopessäädin, tieto epäyhtenäinen tai puuttuu

Sellaset löyty mut tosiaan mä en autoista paljoa tiedä joten ois kiva jos joku vois kertoa että liittyykö noi vikakoodit tän mun auton kiihtyvyys ongelmaan?
« Viimeksi muokattu: 07.08.2022, 13:19:37 kirjoittanut TaoTao83 »

TaoTao83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 136
Vs: 3008 - 1.6 VTi ei meinaa kiihtyä
« Vastaus #11 : 07.08.2022, 18:52:16 »
Noniin nyt on auto käytetty vikakoodien luvussa motomaatissa ja löytyihän sieltä vikakoodeja:

P0945 Öljyn paineen säätösolenoidiventtiili
P15A0 Öljynpaine liian korkea mekaanisessa tilassa
U1213 CAN: ei tietoyhteyttä ABS tai ESP ECU
P0830 Epäyhtenäisyys kytkimen ja kytkinpolkimen asentoanturin välillä
P0565 Vakionopessäädin, tieto epäyhtenäinen tai puuttuu

Sellaset löyty mut tosiaan mä en autoista paljoa tiedä joten ois kiva jos joku vois kertoa että liittyykö noi vikakoodit tän mun auton kiihtyvyys ongelmaan?

Kaveri veikkas että kun vaihtaa vaan öljyn paineen säätösolenoidin niin auto on kunnossa. Mitä mieltä te ootte? 😅

Tsipulis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 48
Vs: 3008 - 1.6 VTi ei meinaa kiihtyä
« Vastaus #12 : 07.08.2022, 19:28:46 »
Siitäpä ja sen kytkennöistä on hyvä lähteä liikkeelle.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 3008 - 1.6 VTi ei meinaa kiihtyä
« Vastaus #13 : 09.08.2022, 09:27:03 »
Vikakoodi antaa yleensä suunnan mistä etsiä vikaa, mutta pelkästään siihen luottaen voi tulla turhakin osan vaihto tehtyä. Ellei ole tuttu juttu tai ns tyypillinen vika niin asiantuntijampi varmaan mittaisi anturin tuottamaa signaalia anturilta jotta näkisi antaako se järkeviä arvoja. Jos ei anna niin sitten tutkia mitattavaan suureeseen vaikuttavia tekijöitä. Jos anturin arvo tuntuu oikealta ja muuttuu olosuhteiden muuttuessa, mittaisi sitten saman arvon vastaanottopäässä esim ECUn liittimillä johto ja liitivikojen varalta.

Harrastaja amatööri varmaan kokeilisi suoraan osan vaihtoa. Voi tulla turha ostos, mutta toisaalta sittenhän sen osan pitäisi olla kunnossa.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

TaoTao83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 136
Vs: 3008 - 1.6 VTi ei meinaa kiihtyä
« Vastaus #14 : 09.08.2022, 16:25:59 »
Vikakoodi antaa yleensä suunnan mistä etsiä vikaa, mutta pelkästään siihen luottaen voi tulla turhakin osan vaihto tehtyä. Ellei ole tuttu juttu tai ns tyypillinen vika niin asiantuntijampi varmaan mittaisi anturin tuottamaa signaalia anturilta jotta näkisi antaako se järkeviä arvoja. Jos ei anna niin sitten tutkia mitattavaan suureeseen vaikuttavia tekijöitä. Jos anturin arvo tuntuu oikealta ja muuttuu olosuhteiden muuttuessa, mittaisi sitten saman arvon vastaanottopäässä esim ECUn liittimillä johto ja liitivikojen varalta.

Harrastaja amatööri varmaan kokeilisi suoraan osan vaihtoa. Voi tulla turha ostos, mutta toisaalta sittenhän sen osan pitäisi olla kunnossa.

Aivan. Varasin ajan to aamuksi euromasterille kun merkkihuollossa on 2 viikon jono 😰
He lukevat vikakoodit siellä uudestaan ja tutkivat autoa ennen osien vaihtoa.
Onko euromaster hyvä vai huono paikka?