Veto siis alkaa pätkimään oikealle kääntyvissä mutkissa, kun tankissa on alle 1/2 tankkia bensaa. Kun bensaa on alle 1/4 tankkia niin pätkimistä aiheuttaa lisäksi kiihdyttäminen ja oikealle kääntyvät risteykset pitää mennä kävely vauhtia.
Ei tuo missään nimessä ole mikään 306:n normaali ominaisuus. Itse en ole 306:ssa (1995 306 ST 1,8) havainnut minkäänlaisia vaikeuksia normaaleissa ajotilanteissa, vaikka tankki on yleensä ajettu melko tyhjäksi eli käyty tankkaamassa vasta n. 50 km merkkivalon syttymisen jälkeen (tankattu esim. 50-55 litraa, ks.
lisätietoa tankin tilavuudesta).
Polttoaine imetään tankin pohjalla olevasta (tosin matalasta) syvennyksestä suodattimen läpi ja järjestelmän pitäisi olla suunniteltu niin, että polttoaine ei kovin herkästi lopu kesken rajummankaan käännöksen edes vajaalla tankilla. En ole tarkastellut tankin sisäistä rakennetta eli en tiedä, onko siellä esim. väliseiniä tai muita rakenteita hidastamassa polttoaineen liikkumista. Pumppuakaan ei ole ollut tarvetta tutkia, mutta varaosakuvien mukaan ainakin joissakin malleissa pumppu sijaitsee tankin pohjalla olevan kehikon sisällä - joka tapauksessa polttoaine imetään aina tankin syvimmästä kohdasta. Mm. dieselmalleissa on erilainen pumppu. 2. mallisarjan autoissa näyttäisi olevan yleistä, että pumppu ja anturi ovat samassa yksikössä.
306 (1. mallisarja), polttoainepumput306 (2. mallisarja), polttoainepumput306 (1. mallisarja), SALOON AND XU INJECTIONAutossasi pitäisi olla osa:
1455 06, PETROL PUMP, XU INJECTION EXCEPT CONVERTIBLE
Muutamia kuvia polttoainepumppu 1455 06:sta (alkuperäisiä tai tarvikkeita, kuvat eBay:sta, josta löytyy lisääkin):
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
Vaihdoitko pelkän pumpun (joka sijaitsee polttoainetankin pohjalla olevassa kehikossa) vai myös kehikon (letkuineen)? Oliko toinenkin pumppu käytetty? Saattaa olla, että pumpusta ja sen kiinnityskehikosta on olemassa erilaisia malleja ja ainakin joidenkin tarvikevalmistajien toteutukset näyttävät poikkeavan selvästi alkuperäisestä. Kenties pumpun liitoksissa "imuputkistoon" tai letkuun on vuoto, josta kulkeutuu ilmaa polttoainejärjestelmään?
Olisiko pumpun testaamisesta irrallisena astiassa veden kanssa jotain apua? Voisi kokeilla esim., millä korkeudella nesteen pinnan pitää olla, jotta ongelmia alkaa ilmetä? Vai vahingoittaako vesi polttoainepumppua lyhyehkön testauksen aikana?
Vinkkejä vian etsimiseen voi löytyä myös 405:ttä käsittelevästi viestiketjusta:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28155.0