Kirjoittaja Aihe: 306 - Nykii oikealle kaarrettaessa vajaalla polttoainetankilla  (Luettu 3831 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pugnisti

  • Vieras
Auto: 1994 306 S16 2,0.

Nykii oikealle kääntyvissä kurveissa, jos tankissa alle 1/2. Tällainen kohtalaisen rasittava vika on autossa. Ongelma paheni sietämättömäksi kun madalsin auton perän vastaamaan keulan korkeutta.

Veto siis alkaa pätkimään oikealle kääntyvissä mutkissa, kun tankissa on alle 1/2 tankkia bensaa. Kun bensaa on alle 1/4 tankkia niin pätkimistä aiheuttaa lisäksi kiihdyttäminen ja oikealle kääntyvät risteykset pitää mennä kävely vauhtia. Mittari näyttää oikein, koska kun tyhjennettyyn tankkiin laitettiin 10 litraa bensaa, niin mittari näytti selvästi alle 1/4 ja bensamäärän varoitusvalo vilkahteli. Bensaa lisättiin 20 litraa niin mittari näytti karvan yli 1/2 tankkia.

Tähän mennessä olen kokeillut vaihtaa bensatankin ja bensapumpun sekä -suodattimen. Kummankaan vaihtamisella ei ollut asiaan vaikutusta. Onko kenelläkään kokemusta tai arvauksia siitä mikä ongelman voisi aiheuttaa? Itse luulin, että tankista olisi sisukset hajonneet ja sen takia vaihdoin tankin.

pugnisti

  • Vieras
Eikö nois oo bensa pumppu oikealla puolella tankkia et jos bensa karkais siel tankissa toiselle sivulle ni rupei nyykimään sama kiihdytyksessä. Tekeekö samaa täydellä tankilla?

Auto ei nyi täydellä tankilla. En oikein jaksa uskoa, että mulla olisi kaksi rikkinäistä tankkiakaan. Varsinkin, jos kenelläkään muulla ei ole ollut vastaavaa ongelmaa 306:ssa.

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Mun 306 nyki/hyyty motarille kiihdytettäessä, jos bensaa oli noin 1/4 tankkia ja ramppi kaartoi tiukasti oikealle. Kulku jatkui aina normaalisti, kun mutka loppui. Ongelma ei kuitenkaan ollut yhtä paha kuin topicin aloittajalla.
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Ettei nyt sit vaa pääse karkaa se bensa tankin toiselle puolelle kun on melko iso tankki nois pösöissä jos tiukasti kaartaa ni voiha se honasta tyhjää.Eikö nois pösöissä ole 60 litran tankki.Ja bensa pumppu tankin päällä.

Tästä minä ainakin ajattelin homman aiheutuvan.
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Veto siis alkaa pätkimään oikealle kääntyvissä mutkissa, kun tankissa on alle 1/2 tankkia bensaa. Kun bensaa on alle 1/4 tankkia niin pätkimistä aiheuttaa lisäksi kiihdyttäminen ja oikealle kääntyvät risteykset pitää mennä kävely vauhtia.

Ei tuo missään nimessä ole mikään 306:n normaali ominaisuus. Itse en ole 306:ssa (1995 306 ST 1,8) havainnut minkäänlaisia vaikeuksia normaaleissa ajotilanteissa, vaikka tankki on yleensä ajettu melko tyhjäksi eli käyty tankkaamassa vasta n. 50 km merkkivalon syttymisen jälkeen (tankattu esim. 50-55 litraa, ks. lisätietoa tankin tilavuudesta).

Polttoaine imetään tankin pohjalla olevasta (tosin matalasta) syvennyksestä suodattimen läpi ja järjestelmän pitäisi olla suunniteltu niin, että polttoaine ei kovin herkästi lopu kesken rajummankaan käännöksen edes vajaalla tankilla. En ole tarkastellut tankin sisäistä rakennetta eli en tiedä, onko siellä esim. väliseiniä tai muita rakenteita hidastamassa polttoaineen liikkumista. Pumppuakaan ei ole ollut tarvetta tutkia, mutta varaosakuvien mukaan ainakin joissakin malleissa pumppu sijaitsee tankin pohjalla olevan kehikon sisällä - joka tapauksessa polttoaine imetään aina tankin syvimmästä kohdasta. Mm. dieselmalleissa on erilainen pumppu. 2. mallisarjan autoissa näyttäisi olevan yleistä, että pumppu ja anturi ovat samassa yksikössä.

306 (1. mallisarja), polttoainepumput
306 (2. mallisarja), polttoainepumput

306 (1. mallisarja), SALOON AND XU INJECTION

Autossasi pitäisi olla osa:

1455 06, PETROL PUMP, XU INJECTION EXCEPT CONVERTIBLE

Muutamia kuvia polttoainepumppu 1455 06:sta (alkuperäisiä tai tarvikkeita, kuvat eBay:sta, josta löytyy lisääkin):

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.





Vaihdoitko pelkän pumpun (joka sijaitsee polttoainetankin pohjalla olevassa kehikossa) vai myös kehikon (letkuineen)? Oliko toinenkin pumppu käytetty? Saattaa olla, että pumpusta ja sen kiinnityskehikosta on olemassa erilaisia malleja ja ainakin joidenkin tarvikevalmistajien toteutukset näyttävät poikkeavan selvästi alkuperäisestä. Kenties pumpun liitoksissa "imuputkistoon" tai letkuun on vuoto, josta kulkeutuu ilmaa polttoainejärjestelmään?

Olisiko pumpun testaamisesta irrallisena astiassa veden kanssa jotain apua? Voisi kokeilla esim., millä korkeudella nesteen pinnan pitää olla, jotta ongelmia alkaa ilmetä? Vai vahingoittaako vesi polttoainepumppua lyhyehkön testauksen aikana?

Vinkkejä vian etsimiseen voi löytyä myös 405:ttä käsittelevästi viestiketjusta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28155.0
« Viimeksi muokattu: 13.05.2010, 14:24:36 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

pugnisti

  • Vieras
Vaihdettu pumppu on uusi tarvike. Pumppu oli ostettaessa muuten täydellinen kokonaisuus, mutta tuon pumpun ympärille tulevan muovilaatikon vaihdoin alkuperäisestä. Alkuperäisessä pumpussakaan ei ollut mitään vikaa, koska oireet eivät muuttuneet pumpun vaihdolla. Uusi pumppu on nyt ollut käytössä kummassakin tankissa.
Tuntuisi loogiselta, että tankin sisältä olisi jotain irti jolloin bensa pääsee siirtymään liiaksi. Toisaalta ei tunnu loogiselta, että vika olisi molemmissa tankeissa. Täytyy avata vanhaa tankkia ja katsoa minkälainen rakenne siellä on sisällä. Jos tankissa on kaikki paikallaan, niin sitten pitää miettiä lisää. 
« Viimeksi muokattu: 24.03.2010, 10:00:40 kirjoittanut pugnisti »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Toisaalta ei tunnu loogiselta, että vika olisi molemmissa tankeissa. Täytyy avata vanhaa tankkia ja katsoa minkälainen rakenne siellä on sisällä. Jos tankissa on kaikki paikallaan, niin sitten pitää miettiä lisää.

Ei tankkia varmaan kannata rikkoa tuon vuoksi. Kai niistä aukoista pitäisi nähdä esim. pienen peilin ja taskulampun avulla melko hyvin sisälle?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

pugnisti

  • Vieras
Ensimmäinen kuvista on alkuperäinen pumppu toinen ja kolmas ovat tarvikkeita. Ensimmäisen ja toisen kuvan välinen ero on pumpun ympärillä olevassa kehikossa. Näyttäisi siltä, että kehikko on toisessa kuvassa väärin päin. Teepussille menevä imuletku jää tuossa asennuksessa ylemmäs kuin alkuperäisessä. Eron huomaa kun katsoo kehikon kyljessä olevia "kiinnitysnastoja". Tuo on sellainen asia joka on syytä tarkistaa omastakin asennuksesta.

Kun noita kuvia katsoo tarkemmin, niin näkee, että pumpun "laatikko" on molemissa oikein päin. Teepussia lähempänä olevissa tapeissa on päissä laipat, kun taas toisen pään tapit ovat ilman laippoja. Selvästi eri kohdalla ne kuitenkin noissa pumpuissa on.

Sen verran oman auton tilanteesta, että ongelma korjaantui sittenkin ihan merkittävästi alkutilanteeseen verrattuna. Nyt autolla pystyy vielä ajamaan mutkassa vaikka bensaa on alle 1/4 tankkia. Tarkastin vielä pumpun asennon tankissa. Se on mahdollista laittaa paikalleen siten, että takapään tapit eivät mene hahloihinsa. Tällöin pumpun imupää eli teepussin puoleinen pää jää koholleen.

Nyt auto toimii oikein asiallisesti.

Reino

  • Vieras
Olipa hyvä kun löysin tämän keskustelun, koska olen paininut kyseisen ongelman kanssa löytämättä ratkaisua. Autoni on siis Citroen ZX 1.4i, jotenka siinä on samanlainen polttoainejärjestelmä, kuin 306:ssa ja kuvienkin perusteella pumppu härpäkkeineen sopisi suoraan sitikkaan.

Ohjeittesi perusteella kokeilin väännellä pumppua siten, että tuo imupuoli olisi kohollaan, mutten saanut sitä kiinnitysreikiin ilman, että laipiot olisi ensin ujutettu hahloihinsa. Minun pumpun kehikossa nuo laipiolliset nastat ovat alempana.

Päänvaivaa aiheuttaa myös se, että pumpun imupuolihan on "pumppualtaan" vasemmalla puolella. Näin ollen kun käännyt oikealle bensa pakkautuu vasemmalle, eli imupuolelle. Tällöin oireiden pitäisi ennemminkin ilmaantua vasemmalle käännyttäessä. Vika ilmenee myös silloin kun tankissa on 1/4 bensaa ja auto on pysäköity epätasaiselle alustalle siten, että se on vasemmalle kallellaan. Tällöin autoa ei saa käyntiin ja joutuu työntelyhommiin.

Todella mystinen vika?