Kirjoittaja Aihe: 508 - Lämmityslaitteen puhallin ei puhalla lämmintä ilmaa toiselle puolelle  (Luettu 29587 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

bitterboy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Moi!

Itellä sama tilanne päällä et vänkärinpuolelta pukkaa kylmää. Saksasta posteljooni kantaa jo uutta kennoa kohti Jyväskylää. Oliko kukaan täällä vaihtanut itse kennoa et osais kertoo onko iso jumppa ja vaatiiko jotain erikoistyökaluja vai kannattaako suosiolla viedä korjaamolle?

kanisteri2000

  • Vieras
Auto: xxxx 508 1,6 THP 156.

Täällä kans kylmää vänkärille. Mites kun konehuoneessa kennolle menevässä vasemmassa letkussa on ilmaus ruuvi, sitä löysäämällä, hetken työntää kylmää vettä ja pian lämpenee. Tuleeko se kennolta vai meneekö se sinne? Jos se tulee kennolta nii eikai se sitten tukossa ole vaan vika jossain muualla (esim. vesiboksissa?). vesiboksissa pitäisi olla toinen ilmausruuvi mut ei kyllä käteen sattunut ja on niin helvetin ahdastakin vielä.  Vai onko termostaatin yhteydessä joku venttiili mikä ei esim aukea?

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Onhan se vesi varmasti kylmää kun se ei kennolla kunnolla kierrä, mutta kylmä ilma virtaa kennon läpi ja jäähdyttää sitä kokoajan. Jos vesi olisi lämmintä niin sillonhan sisällekin varmasti tulisi lämmintä.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

kanisteri2000

  • Vieras
Siis vesi on kuumaa mutta sisälle ei tule kuumaa ilmaa. Pointti oli että kummassa letkussa tulo ja kummassa paluu..

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Auton edestä päin katsoen oikealla on tulo ja vasemmalla paluu.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Katto kassinen

  • Vieras
Auto: 2012 508 1,6 HDi.

Nyt lopultakin pakkasten tultua (-25C) piti lämppäri ottaa käsittelyyn, toki olisi tuon voinut tehdä kesälläkin mutta silloin se olisi ollut liian helppoa ;). Vänkärin puolelta puhalti vain kylmää eikä ollut hurraamista kuskin puolellakaan. Moskaa tuli arviolta reilu ruokalusikallinen, huuhtelua porakonepumpulla molempiin suuntiin, syylärin putsausaineet sisälle ja vuorokauden verran sai rauhassa muhia.

Sitten kuumalla vedellä taas reilusti huuhtelua suuntaan jos toiseen ja aina vaan moskaa tuli, hyvä apu oli valkoinen ämpäri, jotta näki minkä verran sakkaa vielä tulee. Sakan loputtua puhalsin vedet kennosta pois, sitten putket kiinni ja vähän nestettä säiliöön ja ilmaus. Nyt tulee lämmintä, suorastaan kuumaa ja johan alkoi pösössä tarkenemaan, hyppäsi talviauto luokkaan kerralla, ei ole minun aikana näin lämmin ollut ;D.

Se isompi n. 22mm sisähalkaisijan puutarhaletku sopi kennon natsoihin hyvin. Koko homma on hyvin simppeli. Jos joku täällä joutuu pösössä palelemaan niin eikun rohkeasti hommiin, se kyllä palkitsee  ;D.

kanisteri2000

  • Vieras
Nyt on täälläkin kenno vaihdettu ja kuumaa tulee, täytyy vielä putsata vanha kenno ni näkee miten paljon sakkaa on seassa. Eipä toi iso homma ole sillon tällön huuhdella kennoa niin kuin Katto kassinen kertoi. Täytyis olla jopa huoltokirjassa :)

Piupali

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 25
Oliko tuo kennon vaihto vaikea?

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Kai ne kennot tukkiutuu, kun huollossakin laitetaan vaan kloorattua vesijohtovettä jäähdytysnesteen kaveriksi. En nyt sano missä huolloossa, mutta ainakin kahdessa merkkihuollossa tiedän näin tehtävän ja vielä ihmettelivät, että mikä vika siinä on. No vika se, että jos ja kun vedessä on kalkkia, niin se tukkii kennon ja kloori syö sitä. Molemmista tulee kennoon kuonaa, kunnes kenno on tukossa.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Me käytetty tehtaan valmista nestettä, ja on niitä silti tukkoon mennyt. (en tiedä miten tehdas sitten nesteet sekoittaa)
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Kai vika on kennossa eikä vedessä kun ei kaikissa autoissa tukkeennu?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Voi siinä kennossakin vikaa olla, mutta hanavettä sinne laittamalla tilanne ei ainakaan parane ja etenkin kalkin määrä vedessä vaihtelee aika paljon paikkakunnittain.

altejtu

  • Vieras
Terve!
Olen joutunut 2 kertaa saman auton kanssa lämmityslaitteen kennon huoltamaan. Vuonna 2015 jouduin kennon vaihtamaan kun kenno oli täysin tukossa. Tämän vuoden alussa lämpöä ei taaskaan tullut ja jälleen kerran vika oli kennossa. Tällä kertaa päätin yrittää puhdistaa kennoa. Kaadoin kennon täyteen etikkaa ja lämmitin kennoa kuumailmapuhaltimella. Kennoa lämmittäessä huomasi hyvin sen että siinä kohtaa jossa kiehui kenno oli auki (putkiyhteissä porisi ) Sen sijaan joissakin kohdissa kennon keskellä  ei kiehuntaa tapahtunut. Riittävän kauan kun näitä kohtia lämmitti alkoi sakka irtoamaan ja kiehuva kennonala suureni. Tyhjensin välillä kennon ja vaihdoin uudet etikat. (kannattaa käyttää suoja laseja ja tehdä ulkona tuo) Joka kerta kennoa tyhjentäessä vaaleaa moskaa tuli ulos. Loppujen lopuksi putki liitännöistä kun katsoi oli kenno sisältä ihan puhtaan alumiinini värinen eli pesu onnistui. Lämmöt palasivat taas kabiiniin. Saapa nähdä milloin tuo pitää taas uusia. Edellisellä kerralla käytin tehtaan suosittelemaa pakkasnestettä jota sain marmorilta valmiina  sekoituksena. Osan tein myös tiivisteestä ja  käytin tislattua vettä.  Näköjään ei ollut tuollakaan merkitystä. Tällä hetkellä sisällä on polarin pakkasneste tislatulla vedellä. Auto kylläkin on 308 vti 120  vm. 2008 Liitteenä kuva 2015 vaihdetun kennon sisältä, ehkä tuonkin olisi saanut avattua etikka keitoksella...

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770
Ihan kiva että lopussa selvisi että automalli olikin eri kuin 508...
Mielenkiintoista sinällään että missä 508 vuosimalleissa nämä tukkeutuvat herkemmin? Meillä ei vielä ole tukkeutunut, auto 508 -11.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

altejtu

  • Vieras
Jep eri auto oli kyseessä, toin tuon esimerkin vuoksi esille. Samoista materialeista kuitenkin ovat tehty ja sama vika esiintyy vuodesta vuoteen. Tuskinpa tehdas on tehnyt asian suhteen yhtään mitään, ei tämä varmaan kuitenkaan ole pelkästään suomi autojen ongelma. Kennoja varmaan menee hyvin kaupaksi. :)  Toivottavasti jollekin on jotakin hyötyä tästä esimerkistä jos saman asian kanssa itse painii.