Kirjoittaja Aihe: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)  (Luettu 19744 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

308GT20

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #30 : 25.12.2018, 13:20:42 »
Olisko joku kalibrointi unohtunut tehdä tai sitten tehty pieleen. Haisteleeko tämä malli tukkeutumista paine-eroista?

PesoMies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #31 : 25.12.2018, 14:24:36 »
Sukulaisen autossa oli reilu vuosi sitten oireita tukkeutuneesta hiukkassuodattimesta. Auto kävi merkkihuollossa ja siellä todettiin, että lisäaine lopussa ja suodatin tukossa. Kovasti olivat sitä mieltä, että uusi suodatin + lisäaine ja taas mennään...

No lukaisin autosta vikakoodit ja sieltä löyty mm. polttoainekorkkianturin ja hehkujen vikakoodeja. Hiukkaspolttoja oli yrittänyt tehdä, mutta ei ollut ilmeisesti vähään aikaan enää kunnolla onnistuneet. Hiukkassuodatin oli tosiaan aika tukossa, mutta lisäainetta oli vielä. Eli ensi töiksi tuo anturi + hehkut kuntoon ja seurattiin sen jälkeen tilannetta. Ja kuinkas ollakkaan oireet hiukkassuodattimen tukkoisuudesta katosivat muutaman onnistuneen hiukkaspolton jälkeen kokonaan näillä toimenpiteillä.

Parasta tässä oli se, että myös merkkihuolto oli löytänyt samat vikakoodit, mutta kommentit oli ollu, että hehkut kannattaa vaihtaa, vaikka ei kuulemma tähän vikaan vaikuta. Lisäksi meinasivat, että korkin anturilla ei oo niin väliä toimiiko vai ei.  ???

Eli merkkihuolto olis tässä tapauksessa halunnut korjata oireet, mutta ei niiden aiheuttajaa.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #32 : 05.01.2019, 22:52:50 »
Polttoaineen lisäaineina on marketeista, kuten Tokmanni saatavissa hiukkasloukun puhdistusainetta. Laitetaan tankkiin, kuten Forte -käsittely. Onko sellaisesta kenellälään kokemusta ja mitä tällainen liemi tekee? Pullon hinta Tokmannilla tms. on parin kympin korvilla.

Minulla ei ole ollut pulmia, kun ajetaan pelkästään pitkää matkaa - mietin lähinnä mitä kaikkea marketeista löytyykään.

//Jukka P.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #33 : 06.01.2019, 04:43:45 »
Parhaassa tapauksessa mikään ei hajoa, pahimmassa tapauksessa FAP-ongelma on ongelmista pienin.

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #34 : 06.01.2019, 15:08:02 »
Polttoaineen lisäaineina on marketeista, kuten Tokmanni saatavissa hiukkasloukun puhdistusainetta.

Kokeile mielummin tankkaamalla Nesteen My Dieseliä. Kyseisen polttoaineen pitäisi palaa puhtaammin, kuin sen fossiilisen vaihtoehdon. Hyöty hiukkasloukulle on se, että sinne kertyy vähemmän karstaa.               
« Viimeksi muokattu: 06.01.2019, 15:22:40 kirjoittanut masiina »
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

vauhtiveikko

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
  • Motion & emotion
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #35 : 29.12.2019, 20:56:12 »
Auto: 2012 508 SW 1,6 HDi (173 000 km).

Näyttöön tuli teksti risk of particle filter blocking, ajoa maantiellä oli takana melkein 500km ja olin ylämäkeä nousemassa. Auto on oireillut pienillä kierroksilla nykimisenä ja oireilua on epäilty tulevan erg-venttiilistä. Olisiko ideoita miten asia selviäisi suhteellisen edullisesti ja helposti.
Peugeot: 406 1.8 -00, 508 sw 1.6 hdi allure -12
Citroen c4 grand picasso 1.6hdi .08 , c5 2.0 -05

Petri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #36 : 31.12.2019, 19:42:48 »
Regenerointi ei onnistu jostakin syystä. Pitäisi selvittää, mistä tuo nykiminen johtuu ja korjata syyllinen, koska aiheuttaja on sama hyvin suurella todennäköisyydellä. Ajaa näillä ei kannata, jos oireilee/sytytttelee vikavaloa tms. Ei tee hyvää DPF:lle.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #37 : 31.12.2019, 19:50:45 »
Edullinen ratkaisu taitaa olla loukun irrottaminen ja puhdistus. Menny todennäköisesti noilla kilsoilla niin tukkoon, ettei perus poltolla tokene.

Pesutuote saattaa olla haitallista ympäristölle, että käsittely sen mukaan.

Petri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #38 : 31.12.2019, 19:56:23 »
Loukun voi joutu irrottamaan ja pesemään, mutta se ei varmasti johdu kilometreistä, vaan siitä, että auto ei toimi oikein. Kun auto pidetään kunnossa, eli oireilu selvitetään ja korjataan heti, ei pönttö tukkeudu noilla metreillä.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #39 : 31.12.2019, 20:11:46 »
Noilla kilsoilla vois toki olettaa, että on tiellä ollut. Siltikin aivan ehjän auton loukun saa tukkoon jos ajo on liikaa nurkissa. Ei pääse kunnolla poltot läpi.




Petri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #40 : 31.12.2019, 20:21:47 »
Ei saa, jos ajaa viimeistään silloin, ku se sitä näytössä pyytää. Toki sillon vaaditaan niitä kilometrejä +60, että poltto on onnistunut. Mielestäni silloin voi syyttää tyhmyydestä omistajaa, jos dpf:liisen dieselin tähän tilaan ajaa. Itsellä nyt ajossa 508gt. Ikinä ei ole tullut ilmoistusta näyttöön, mutta käyntiäänen muutoksesta jo huomaa kun poltto päällä (humisee sisälle) Tällöin olen heittänyt ylimääräisen lenkin. Sama homma 2.7hdi 607:ssa. Vaiteiston käytöksestä huomasi regeneroinnin ja tällöin ku ajoi n.20 km, niin ei pyydellyt näytössä erikseen. Itse kuljen pääasiassa 2km työmatkaa.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #41 : 31.12.2019, 20:34:05 »
Taidetaan kuitenkin olla vähemmistössä kun edes havaitaan se poltto. Saati kuinka moni edes tietää moisesta ominaisuudesta. Enkä nyt tarkoita aloittajaa vaan yleisesti suurin osa vain ajaa autolla hyvä kun tietää mitä sinne tankataan. Omat ajot hiukkasloukullisilla psa tuotteilla huitelee jossain + 400 tkm. ja en ole koskaan saanut näytölle tukkeutumisilmoitusta. Siltikin loukun pesussa sielä on tavaraa joka ei millään poltolla sieltä poistu vaan vaatii muita toimenpiteitä. Siihen millä välillä punainen tukkeuma on tosiasia on ajotottumuksilla paljon vaikutusta. Loukulle on määritetty huoltoväli ja ei turhaan. Ohjelman mukainen uuden loukun vaihto on toki liioittelua kun halvempiakin konsteja on.
Tietty autossa mahdollisesti olevat viat jouduttavat tukkeutumista ja tihentävät polttoväliä, mutta siltikin paperilla ehjän auton loukun saa tukkoon dieselille vääränlaisella ajolla.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2019, 20:55:38 kirjoittanut ves_ku »

Petri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #42 : 31.12.2019, 20:42:45 »
Juuri tämä mainitsemasi asia itseä ihmetyttää, ettei edes tiedosteta saastelaitteita, vaan ostetaan uudehko diesel lyhyen matkan ajamiseen. Mielestäni myyjällä pitäisi olla velvollisuus kertoa, että kyseinen auto ei sovi lyhyen matkan ajoon, vaan siihen käyttöön ostettava bensa. Dpf:n vaihtoväli jäänyt muistaakseni PSA tuotteistakin pois ja hyvin monessa muussa vehkeessä sille ei vaihtoväliä ole annettu.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #43 : 31.12.2019, 20:53:51 »
Niin kuin jo tulikin ilmi, kunnolla tukkeutunutta loukkua ei kannata koittaa ajaa auki. Täälläkin taitaa olla kertomus kuinka siinä käy. Käy turbon päälle ja saattaa rikkoa seuraavankin rusetin jos varsinaista ongelmaa ei poisteta.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #44 : 31.12.2019, 21:02:48 »
Jos ilmoituksen jälkeen normaali maantieajo käyntilämpöisellä moottorilla noin 30 min ei poista ilmoitusta niin loukku on todennäköisesti tukossa. Tuo nykiminen voi hyvinkin johtua juuri tukkoisesta loukusta eli se on seuraus, ei syy. PSA vehkeiden FAP tukkeutuu yleisimmin Eolys/Infineum lisäaineesta, joka on rautaoksidipohjaista. Tämä rautaoksidi (juuri se punainen loukussa) ei poistu regenerointien aikana ja tukkii lopulta loukun, siksi se on vaihdettava (tai pestävä omalla vastuulla) kun se tukkeutuu. Tukkeutumiseen taas vaikuttaa lähes yksinomaan kumulatiivinen loukun läpi kulkeneen pakokaasun määrä, ts. Polttoaineen kulutus. Jos autolla ajetaan pääasiassa kaupungissa ja lyhyitä matkoja niin keskikulutus on korkeampi kuin taas matka-ajossa olleella yksilöllä. Tällä on suora yhteys siihen, missä kilometreissä FAP tulee täyteen Eolys/Infineum jäämistä, koska lisäainetta annostellaan suoraan polttoainesäiliöön jokaisen tankkauksen yhteydessä tankatun polttoainemäärän mukaan.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’