Kirjoittaja Aihe: 508 - Nokka-akselin asentotunnistin (THP)  (Luettu 1698 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

iwontgofast

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
508 - Nokka-akselin asentotunnistin (THP)
« : 19.11.2020, 10:15:52 »
Auto: 2015 508 SW 1,6 e-THP 165.

Moro. Mikä on raadin mielipide tuon nokka-akselin asentoanturin toiminnasta. (kts kuva). Katselin OBD lukijalla (FAP) tuo nokka-akselin asentoarvo kiinnitti huomion.

Joutokäynnillä ja ajossa kuormittamattomana ohjearvo ja mitattuarvo pysyvä lähellä toisiaan. Kylmäkäynnistyksessä kierrokset ovat alussa 1100-1200 ja käynti aavistuksen epätasainen. Nokka-akselin ohjearvo on jossain 0 asteen tienoilla, mutta asentoanturi näyttää päälle 500 astetta. Hetken päästä asento näyttämä tippuu ohjearvoon ja kierrokset alle tonnin ja käynti tasaantuu. En ole varma missä järjestyksessä nämä tapahtuu.

Ajossa kuormitettuna ohjearvo noin -20 ja 40 välissä ja asentoarvo 480 ja 512 välissä. Rullatessa tosiaan asentoarvo tippuu ohjearvoon. Ajossa tuntuu osakaasulla kiihdytettäessä 2000-3000rpm aivan pientä epätasaisuutta vedossa, en edes sanoisi sitä nykimiseksi, mutta tuon jälkeen veto tasautuu ja paranee muutenkin.

Eilen otin anturin liittimen irti ja yritin käynnistää. Pyöritti mutta ei käynnistynyt. Vikakoodi P003D Camshaft position sensor circuit Signal too high. Tökkeli takaisin paikalleen, koodien nollaus. Pyörittää, ei käynnisty. Virrat pois, ovet kiinni ja lukkoon. 10 min päästä käynnistyi normaalisti. Irrotin anturin ja se näytti päälisin puoli olevan OK. Mitään vikakoodeja tästä ei tule. että onkohan tässä hommassa vikaa ollenkaan. Vai johtuisko tämmöinen mahdollisesti jakopäästä. Täytyy vielä katsella asiaa läppärillä kunhan kerkiää.
Ex Pesoot: 405 1.6 GL -89   405 1.6 GLi -94   306 1.6 HB -99 
307 SW 1.6 - 04(x2) -05    308 SW 1.6 Hdi -10 
208 e-Hdi 92 M5 (paku) -13  508 SW e-THP 165 A6 -15
208 Puretech 110 A6 -16
Nykyiset: 508 Hybrid 225 (FB) -21   e-2008 GT -22

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 249
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21
Vs: 508 - Nokka-akselin asentotunnistin (THP)
« Vastaus #1 : 19.11.2020, 10:51:12 »
Eiköhän se jätä käynnistymättä ja vikakoodit jää päälle kun on oikeasti rikki. Muuta kun kovaa ajoa vain..  ;)

Pugman

  • Vieras
Vs: 508 - Nokka-akselin asentotunnistin (THP)
« Vastaus #2 : 01.12.2020, 18:16:06 »
Voi se johtua jakopäästä. Säätyvä nokka-akselien ajoitus saattaa tehä kiusaa, jos pyydetty arvo ja toteutunut arvo ei täsmää. Joko lukitus käynnistysasentoon ei toimi tai öljynpaineella ei haluttua vaikutusta tai öljynpaine karkaa. Tuossa sun FAPissa ei oo kyllä arvojen asteikotkaan kohallaan, oisko jokin bugi

iwontgofast

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 508 - Nokka-akselin asentotunnistin (THP)
« Vastaus #3 : 24.01.2021, 12:25:25 »

Tuossa sun FAPissa ei oo kyllä arvojen asteikotkaan kohallaan, oisko jokin bugi

Diagboxilla näyttää ihan samanlaiselta.
Ex Pesoot: 405 1.6 GL -89   405 1.6 GLi -94   306 1.6 HB -99 
307 SW 1.6 - 04(x2) -05    308 SW 1.6 Hdi -10 
208 e-Hdi 92 M5 (paku) -13  508 SW e-THP 165 A6 -15
208 Puretech 110 A6 -16
Nykyiset: 508 Hybrid 225 (FB) -21   e-2008 GT -22