Kirjoittaja Aihe: 607 - Vanne- ja rengaskoot  (Luettu 29495 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 185
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Vs: 607 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #15 : 30.03.2012, 10:16:20 »
225/45-18 on myös aivan toimiva rengaskoko. Laadukas rengas vetelee urissa vähemmän.
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #16 : 30.03.2012, 11:48:42 »
Kantavuus tai nopeusluokkia on aivan turha edes vaivautua miettimään, ne on aina täysin riittävät.

Onhan se mielipide tuokin, tosin katsastusmiehelle ei taida ihan mikä tahansa kantavuusluokka riittää jos sattuu huomaamaan.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #17 : 30.03.2012, 15:26:41 »
Käännetään asia niinpäin, että löydätkö jostain rekisteriotteeseen merkityn kokoiset tai siitä koosta yksi suuntaansa (kuten lain nojalla voidaan vapaasti siirtyä ilman muutoskatsastusta) eli esm. 225->215 tai 16"->17" - uudet renkaat, jotka eivät täyttäisi ehtoja nopeuden tai kantavuuden osalta?
Audi A4 Tdi Q

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #18 : 01.04.2012, 08:24:41 »
En ole varma ymmärsinkö kysymyksen oikein mutta esim Primacyja  (ja monia muitakin), jotka juuri ostin olisi kantavuusluokassa 94 löytynyt joka kaupasta, mutta kun kantavuus pitää olla 98 joutui ne tilaamaan ja muutaman päivän odottamaan. Tuotakin kantavuusluokan 98 rengasta on ainakin nopeusluokissa H, V, W ja Y, rekisteriotteen mukaan pitäisi alla olla Y:t, joka siis korkein.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #19 : 01.04.2012, 09:18:46 »
94=670kg, 98=750kg. Eli 2680kg (94) ei muka riittäisi 607:n kuormatuille massoille? Ihmettelen.

Edit:
Lainaus
Rengaskoon muutoksessa on aina muistettava, että uuden renkaan kantavuus täytyy olla suurempi tai yhtä suuri kuin autosi akselipainon puolikas (akselipaino löytyy rekisteriotteesta).

Arvelinkin että tuohon liittyy jokin laskutapa, kantavuudet tuntuvat niin ylimitoitetuilta. Mitä saat 607:n lukemaksi tuolla kaavalla?
« Viimeksi muokattu: 01.04.2012, 09:32:15 kirjoittanut Janne L »
Audi A4 Tdi Q

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #20 : 01.04.2012, 11:57:59 »
Rekisteriotteesta kun katsoo akselipainoja, 605kg riittäisi mutta siihen on merkitty kuitenkin 98Y.

Edit: Netistä katseltuna taitaa olla niin, että tuollaiset 94 voisi myös laittaa, ne pitää vaan merkitä rekisteriotteeseen katsastuksessa.
« Viimeksi muokattu: 01.04.2012, 12:13:33 kirjoittanut JS »

PL

  • Vieras
Vs: 607 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #21 : 01.04.2012, 12:20:07 »
Renkaiden nopeusluokan pitää vastata auton suurinta rakenteellista nopeutta, eikä rekisteriotteeseen merkittyä (Finlex, 10 §). Täten V-nopeusluokka (240 km/h) on myös lain mukaan 607:aan sopiva. Käsittääkseni nopeusluokkaa ei kuitenkaan valvota juuri mitenkään, eikä lain vaatimaa kilpeä alemmasta nopeusluokasta tarvitse pistää kuskille näkyvään paikkaan, jos asentaa esimerkiksi H-nopeusluokan renkaat.

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #22 : 01.04.2012, 12:40:01 »
Mitähän eroa noissa 94W ja 98W renkaissa muka oikeasti on, muuta kuin hintaero 12€. Tuntuu jotenkin järjettömältä tehdä kahta rengasta noin pienellä kantavuuserolla.

"Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus"

Minä ymmärrän tuon kyllä niin että H renkaillakin kilpi pitäisi olla näkyvillä, siis lain mukaan.
« Viimeksi muokattu: 01.04.2012, 12:45:06 kirjoittanut JS »

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #23 : 01.04.2012, 17:08:06 »
Liiallinen kantavuus- ja varsinkin nopeusluokka on varmasti kaikki pois mukavuudesta.
Audi A4 Tdi Q

PL

  • Vieras
Vs: 607 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #24 : 01.04.2012, 17:13:54 »
Minä ymmärrän tuon kyllä niin että H renkaillakin kilpi pitäisi olla näkyvillä, siis lain mukaan.

Spekuloinkin, että asetusta ei valvota.

Uppe

  • Vieras
Vs: 607 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #25 : 01.04.2012, 17:34:10 »
Auto: 2005 607 2,2.

Vakio on 225/50, mutta kai 225/45R17 kesällä toimii vai meneekö liian matalaksi? 8)


Liian pienet nuo 225/45r17,hölmön näköinen ja mittarivirhe kasvaa entisestään.

pööösjåå

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: 607 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #26 : 01.04.2012, 22:02:27 »
Oukki Doukki ....  hyvin mahdollista...
 8)
607  2.2  -05

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #27 : 02.04.2012, 01:59:36 »
94=670kg, 98=750kg. Eli 2680kg (94) ei muka riittäisi 607:n kuormatuille massoille? Ihmettelen.

Ei riitä, koska etuakselimassa, ylittää jo 94 kuormitusluokan renkaan kantavuuden.

Jusutus

  • Vieras
Vs: 607 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #28 : 08.04.2013, 21:22:10 »
Mikäs kantavuusluokka se nyt pitäisi olla 607:kaan?

Tuossa olin jo tilaamassa Camskilliltä tarjous 205/55 "16 Falkkeneita 300€ kotiovelle tuotuna, mutta tuli viime hetkellä mieleen kantavuusluokka joka näytti olevan kyseisissä renkaissa 91.
Taitaa jäädä liian pieneksi..?

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 607 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #29 : 08.04.2013, 22:07:55 »
Moottorista ja vuosimallista riippuen Load Index pitää olla vähintään 94-98. Tämä tieto on kerrottu autosi rekisteriotteessa. Tuo valitsemasi rengaskoko taitaa myös olla liian pieni 607:aan.