Vanhaan ketjuun vähän päivitystä.
Automalli: 307
Korimalli: SW
Vuosimalli: 2003
Varustelutaso: ? Tummasisusta, cruise, man.ilmastointi, sähkölasit edessä
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: Manuaali
Moottori:2.0 hdi 79kw
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Mittarilukema: 439TKM. Josta kymmenen vuotta omaa (vaimon) ajoa.
Ajattelin lähinnä listata mitä tehty tässä viimeeksi ja lisääkin voi kysellä, kilsat rupeaa olemaan ihan kiitettävää luokkaa tällä mallilla uskoisin. Pelleiltään edelleen erittäin siisti, pieniruostelaikku takaluukussa oikea alakulma, 1x 3cm. Muutaman oven alahelma sisältä alkanut ruostumaan, ulospäin autoa ei vielä mitään näkyvissä. Ja nytten kun vaimolle tuli tilalle 308 bensana kun ajot niin reippaasti lyhenneet niin ensin tätä meinasin myydä pois mutta ostaja kuntaan pettyneenä ajattelin josko tämän "vielä kerran" laittaisi kuntoon ja rekkaisi pakuksi niin voisi huoletta palvella kakkosautona hautaan saakka. Autohan on edelleen erinomainen ajaa.
Turbo on orkkis, toinen kytkin menossa, eka meni takuusen jo alussa, toisella menty nyt 200tkm. Viime katsastus ei mitään moitittavaa. Ealys nesteen säiliön kannakkeet on kerran jouduttu hitsaamaan uusiksi, muuten auto ei ole uutta peltiä tarvinnut.
Nyt jos tuon tuosta laittaisi tosiaan halvaksi paku kakkosautoksi ja katsoisi kuinka pitkään se menee kohtuu kuluilla. Vaihdossa tuosta ei saa mitään liikkeessä ja myyminen on, noh henkistä kidutusta.
Leimaa on keväälle ja en usko siinä mitään olevan muuta kun pitäisi ratkoa abs/esp/esr herja, josta foorumilla onkin hyvät ohjeet/keskustelu. ODB lukijakin löytyy iteltä niin sillä voisi aloittaa.
Jos tuon saisi pienellä vaivalla ehjättyä ja leimattua ja sitten vääntäisi pakuksi niin mikäs sillä olisi mennessä.
Jakohihnasarjakaan ei maksa enää satastakaan. Turbon saa jos hajoaa ebaysta 250puntaa kotiin kannettuna.
Ainiin se viimeaikainen lista.
436tkm takalevyt ja palat (Samalla moot.öljyt suod)
415tkm uusi laturi (oli orkkis)
395tkm oikea alapallonivel, takaäänenvaimennin
358tkm moniurahihnat, laturin vapaapyörä, egr venttiili, oikeaetu laakeri, vasenetu jousi +isk. ylälaakeri
346tkm moniurahihna + kiristinrullat + akku
312tkm hiukkasloukku (FAP) + lisätty ealys nesteet
Koiranluita on mennyt lukuisia, sitten ne jossain vaiheessa alkoivat kestämään, lienee laatu vaihtunut, muutamia jousia, turbon välijäähdytinilmanotto letku. Muutama etujousi. Palloniveliä jokunen. Aika lailla normaalia kulumaa. Ei oikein muuta nyt heti tule mieleen. Kaukoohjain avaimen kuoret on toiset, orkkikset väsy vuosia sitten, napit irtosi. Äänitorvi toimii jos haluaa.
Öölejä vaihdettu kun muistettu ja ehditty, 10-30tkm välein, viimeiset useat vuodet motoxin fapille sopivilla halpis öljyillä- Ei joudu lisäilemään vaihtovälillä.
Osina käytetty aina tarvikeosia, yleensä halvalla jostain motonetistä ja fappi esim ebaysta aikanaan, taisi olla 240eur kotiin tuotuna kun marmorilla hinta silloin oli tonnin. Muutenpa sitä tuskin olsi tullut vaihdettuakaan.
Nyt pitäisi ruiskusuuttimien tiivisteet vaihtaa "ylimääräisenä huoltotyönä". Muuten kaikki pelaa kuin junan vessa tuota absi herjaa lukuunottamatta.
Josko tuon sittenkin pitäisi itsellä ja huoltaisi vielä kuntoon.