Tikku näyttää lähinnä siltä että se on vaan vedetty ylös eikä sitä ole ensin pyyhitty ja sitten koitettu uudestaan. Tai sitten öljyä on aika paljon liikaa. Liika öljy ei tee hyvää, kannattaa ottaa liika öljy pois vaikka tuo ei FAP auto olekaan.
Tikku on kyllä pyyhitty. Täytynee vierailla Automaan pikahuollossa, tosin täytyypä koittaa soitella tuonne ESS Autotalollekin. Minun silmiini näyttää siis siltä, että öljyä olisi liikaa, ei tuo tikku tuosta sen paremmin muutu vaikka sitä miten pyyhkisi ja koittaisi sitten uudestaan.
Kyseinen -15,0 tarkoittanee annettua alennusta prosentteina ja tarkemmin katsottuna sijaitsee todennäköisesti vasta arvonlisäverottoman hinnan ilmaisevan kohdan perässä. Näin on ollut ainakin näkemissäni Automaan kuiteissa, mutta toisaalta kuittien ulkoasu vaihtelee käytettävästä kassajärjestelmästä riippuen. Laskutettu öljymäärä on yleensä ollut eroteltuna desilitran tarkkuudella joko tuossa tuotteen määrää ilmaisevassa kohdassa tai muulla tavoin ilmaistuna.
Tuo -15 löytyy juurikin tuon Alv 0 -kohdan perästä. Mutta en saa siitä mitenkään päin laskemalla alennusprosenttia, eli luvut eivät vain täsmää. Mutta jos otan alv 22 hinnan, jaan sen tuolla alv 22 -yksikköhinnalla tulisi tulokseksi juurikin tuo 3,4 ja sillä laskien luvut täsmäisivät. Öljyn määrässä ei ole muuta kuin "Ultra 4kpl", ei mitään desilitroja tms.
Tarkista autosi ohjekirjasta suositeltu täyttötilavuus ja vertaa sitä laskutettuun määrään.
Ohjekirjan mukaan öljyä kuuluu laittaa 3.75 litraa. Ja kuten ylempänä jo kerroin, minulta näyttää laskutetun 3.4 litraa öljyä.
Lisäksi on huomioitava, että mikäli käytetään imutyhjennystä mittatikun aukon kautta, saattaa koneesta poistua hieman vähemmän öljyä kuin öljypohjan tyhjennysaukon kautta valuttamalla; tällöin laskutettavan öljymäärän pitäisi olla pienempi. Mikäli laskussa ei ole eritelty öljypohjan tyhjennystulpan tiivistettä, saattaa olla käytetty imutyhjennystä.
Muistaakseni tiiviste oli veloitettu, en tiedä käyttäisikö merkkihuolto tuota imutyhjennystä, en ainakaan uskoisi kun auto pukeille ajettiin. En kyllä niin tarkkaan työsuoritusta seurannut, että voisin sanoa mitä kautta öljyt otettiin pois.
Muistutuksena vielä, että moottoriöljyn taso pitää tarkistaa auton ollessa täysin tasaisella alustalla ja vasta moottorin oltua käytön jälkeen sammutettuna vähintään 10 minuuttia, jolloin tietty osa voitelujärjestelmän eri osiin kertyneestä öljystä on ehtinyt valua öljypohjaan. Mittaus tehdään ensin mittatikku vanhasta öljystä puhdistaen.
Auto oli firman parkkihallissa tasaisella alustalla työpäivän ajan ja töistä lähtiessäni tuota öljymäärää ryhdyin tarkistelemaan.
Liitteenä näytteitä pakoputkesta.
[ylläpito on poistanut liitteen]