Kirjoittaja Aihe: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)  (Luettu 44624 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

redbull

  • Vieras
Solex-kaasuttimia käsittelevät viestit on jaettu kahteen viestiketjuun kaasuttimen rikastimen toimintaperiaatteen mukaan:

205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
205/309 - Solex-kaasutin (käsikäyttöinen rikastin)

Hakusanalla "solex" löytyy myös useita muita samaa aihetta käsitteleviä viestiketjuja.

Arkistoitu ohje: 309 - Kaasuttimen automaattirikastimen vahatermostaatti (Solex 34/34 Z1)
Arkistoitu ohje: 309 - Kaasutimen koho (Solex 34/34 Z1)


Auto: 1990 309 1,6 (kaasutin).

Tänään ajellessa rupesi auto haisemaan bensalle sammuttaessa.  Sitten toisaalta kaupunki ajossa vittumaista nykimistä välillä. Ei muuta kuin ilmanputsari pois ja katsomaan mitä näkyisi. Selkeä vika löytyi: "tulviminen". Tyhjäkäynnillä 2. kurkun kohdalla tihkui bensaa välillä. Koho tai neulaventtiili viallinen?Aiheuttavatko koho-ongelmat nykimista kaupunkiajossa? Moottoritiellä vika ei ilmene eikä tyhjäkäynnillä kaasuttaessa. Parhaiten huomaa liikennevaloista lähtiessä nykimisen.

redbull

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #1 : 23.06.2005, 12:19:12 »
Alkoi sitten nykimään oikein urakalla lämpimällä ilmalla. Voisiko vikana olla kiihdytyspumppu tai läppä-akseli? Niin tuli vaan mieleen kun korjaamolla kohon vaihtoivat unohtivat varmaakin säätää kohon? Bensan pinta viturallaan lämpösellä ilmalla höyrystyy ja alkaa nykimään?

j309

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #2 : 23.06.2005, 13:40:25 »
Aikoinaan tei huollon solexiin = huoltosarja + koho + ykköskurkun läppäakselin puslaus = teflonilla, kyllähän se suurin syy oli tuo läppäakselin ilmavuoto nykimiseen, mutta jos tuossa vika ei nyi muuta kuin tyhjäkäyntipiirin aluella, 60kmh ja siitä ylöspäin pelitti ok, nykiikö jos kiihdyttää reippaasti?, kyllähän se kohon säätö pitää tarkistaa+neulaventtiili, bensan hajuahan tuossa aina vähän tulee siitä kohokammion tuuletus venttiilistä, ei muutakun kaasari auki ja perusteellinen tarkistus + säätö = myös imu: toimikoo vahapatruuna pugfanin sivuilta löytyy tuohon hyvät ohjeet niillä minäkin sain toimiin hyvin, mutta kannattaa katsella sytkäyksikköäkin sillä silmällä kun kuumana oireilee sieltäkin saattaa löytyä vikaa, ei välttämättä aina pimene laakista.

hemppa

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #3 : 27.06.2005, 18:59:37 »
Auto: 1989 309 1,6 (Solex-kaasutin).

Auto on pari kertaa viime viikkoina käyttäytynyt oudosti. Auto on kohta parkista lähdön jälkeen hyytynyt eli kone käy mutta ei ota kierroksia. Kaasua painaessa tuppaa tukehtumaan. Tyhjäkäynnillä käy mutta hieman vaikeasti. Kun sammuttaa moottorin ja odottaa minuutin pari, kone starttaa heti ja käy normaalisti. Vaikuttaa aivan joltakin mystiseltä bensansyöttöongelmalta. Ihan kuin kaasarissa olisi joku liikkuva roska joka satunnaisesti tukkii jonkun suuttimen.

Naali

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #4 : 03.11.2006, 11:58:23 »
Auto: 1989 405 1,6 GL.

Mitenkäs tuo Solexin vahapatruuna toimii uutena, eli missä lämpötilassa se jaksaa pukata ryypyn kokonaan pois päältä? Luulisin, että mulla alkaa oleen jo vähän väsynyt tuo härpäke, kun ryyppyläppä on kokonaan auki vasta 80 asteen lämmöissä (tuo on maksimi johon mittari nousee eli todennäköisesti lämmöt on oikeasti hiukan korkeammat, kun (talvi)termostaattikin on merkkiliikkeestä).

Äkkiseltään tuntuis että moottori jaksaisi pyöriä kokonaan ilman ryypyn avustusta jo hiukka alemmassakin lämpötilassa esim. 70 asteessa. Tämä pohdiskelu siksi, että ajan paljon tuollaista 15 min. matkaa jolloin n. puolet ajasta ajellaan näin talvella ryyppy päällä -> kulutuslukemat eivät per 100 km ole mitkään ihanteelliset, joten jos tuon ryypyn päälläoloa saisi lyhennettyä merkittävästi uudella patruunalla, niin sehän olisi ihan hyvä.

Käsittääkseni tuo uusi patruuna ei ole mikään halpa kampe ja kaipaisin neuvoa siihen, että kannattaako vaihtaa eli onko operaatiosta mitään käytännön hyötyä? Siis pienentyykö kulutus? Ja mistä patruunan saa ja mihin hintaan?

*myrskylyhty*

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #5 : 03.11.2006, 12:26:03 »
Käsittääkseni tuo uusi patruuna ei ole mikään halpa kampe ja kaipaisin neuvoa siihen, että kannattaako vaihtaa eli onko operaatiosta mitään käytännön hyötyä? Siis pienentyykö kulutus? Ja mistä patruunan saa ja mihin hintaan?

Sillä vahapatruunalla on hintaa n. 60 e eli hintava kapistus niin pieneksi osaksi. Ostopaikkana itsellä oli Automaa, muualta sitä ei taida saada ja taitaapi olla joka tapauksessa tilauskamaa. Omassa kulutus laski lukemasta n. 11 l/100 km vajaaseen 7 l/100 km:llä. Eli siinä mielessä uusiminen kannattaa.

Yksi vaihtoehtohan patruunan vaihtamiselle on poistaa ryyppy kokonaan käytöstä. Kaasarin takapuolella puolella pitäisi olla ruuvi tuon säätämiseen.

Benkku

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #6 : 03.11.2006, 15:01:35 »
Rikastinläpän toiminta kannattaa ennemmin muuttaa mekaaniseksi (l. vaijeri jne.) kuin kokonaan poistaa 'yhden vahapatruunan takia' käytöstä.

AUTAP

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #7 : 03.11.2006, 23:49:13 »
Vahapatruunoita saa myös Auto-Artikkeli Oy:stä Vantaalta (www.auto-artikkeli.fi). Kyselin elokuussa, jolloin vahapatruuna, koho ja huoltosarja maksoi kukin 30-40 €:n välillä kohon ollessa mustaakseni kallein 39 €. En muista hintoja enää tarkoin, mutta kun on sinnepäin asiaa, laskin, että kannattaa ostaa sieltä. Täytynee tarkistaa myös oman pökötin kohon paino (pitäisi kuulemma painaa 8,5 g; oliko oikein). Vahapatruuna Mikkelin pökötti-liikkeessä olisi myös maksanut 60 €. Tietääkö kukaan noille muille "pököttihintoja"?  Nyt kuitenkin meidän 309:ssä olen kytkenyt ryypyn pois (kasteli niin iloisesti tulpat meinaan puolilämpimänä), mutta lohkolämmittimen käytön avulla aamuisin ei ole mitään lähtöongelmia ollut. Mutta kun pakkaset kiristyy, ryyppy pitää kuntoon saada. Onko muuten kukaan tehnyt Solexiin muutostyötä käsikäyttöryypylle? Olisi mukava kuulla mietteitä/kommenteja/ohjeita.

Vipe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #8 : 05.11.2006, 12:36:21 »
Yritin tuossa alunperin vähän kysellä sitä lämpötilaa, jossa oikein toimiva vahapatruuna työntää ryypyn pois päältä.

70 asteessa lähteen ryyppy ja imut meikäläisen Pökössä. Siinä on myös säätö, koita säätää. Jossain Citikka-kaupassa oli vahapatruunan hinta 30-40 e välillä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #9 : 05.11.2006, 15:07:43 »
Yritin tuossa alunperin vähän kysellä sitä lämpötilaa, jossa oikein toimiva vahapatruuna työntää ryypyn pois päältä.

Rikastinläppä avautuu pikkuhiljaa lämpötilan noustessa. Läpän pitäisi olla täysin avautunut n. 65 - 70 asteen tietämillä.

Jallupoika

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 194
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #10 : 05.11.2006, 16:35:17 »
Vaihdoi joskus vahapatruunan uuteen, kun luulin sen olevan rikki. Uusi toimi samalla tavalla, kuin vanhakin eli 3-4 minuuttia tyhjäkäyntiä ja kierrosluku alkoi laskemaan. Vesi siinä kaasarin letkussa lämpeni hyvin nopeasti, paljon nopeammin, kuin moottori ja lämpömittari.
Entiset: 405, 406 GW. Nykyinen: 207 RC

AUTAP

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #11 : 05.11.2006, 22:10:27 »
Ryypyssä on käsittääkseni kaksi säätömahdollisuutta: ruuvisäädöllä se kuinka saa löpöä ja kevenninkalvon säätö. Nuo on ny laitettuna niin, että käy nätisti ryyppy päällä. Ei kai laitteessa muita säätöjä ole? Vai saako jostain vielä säädettyä lisää?

Nyt saattaa mennä pieleen mutta korjatkaa. Pähkäilin asian ryypyn säätöjen osalta näin ottaessani oman pois kokonaan: Kevenninkalvon takana oleva säätö vaikuttaa siihen kuinka paljon ryyppy on päällä (eli kuinka rikas silloin seos on / läppä kiinni). Kevenninkalvo saa ohjauksensa kurkun ohivirtauksesta (mitä enemmän "huudattaa" konetta, sitä enemmän ryyppyläppä aukeaa, jolloin kone ei tukehdu rikkaaseen seokseen. Toinen pieni säätöruuvi (ruuvari alhaalta päin) on nopean joutokäynnin säätö. Tällä aukaistaan hieman varsinaisen kaasuläpän asentoa, jolloin kierroksetkin nousevat ryypyttämisen aikana. Joku varmasti tietää / muistaa / omistaa ko säätöarvon. Pähkäilyn tuloksena siis "kevenninkalvosäädöllä" suoritetaan se tulos, että koneen lämmettyä ryyppy lakkaa ryypyttämästä. Jos siis vahapatruuna vain toimii asianmukaisesti. Ja samalla myös kakkoskurkku voi tulla mukaan ilotteluun jos käsky käy.

Vipe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #12 : 05.11.2006, 22:44:50 »
Lainaus käyttäjältä: Naali
Ryypyssä on käsittääkseni kaksi säätömahdollisuutta: ruuvisäädöllä se kuinka saa löpöä ja kevenninkalvon säätö. Nuo on ny laitettuna niin, että käy nätisti ryyppy päällä. Ei kai laitteessa muita säätöjä ole? Vai saako jostain vielä säädettyä lisää?

Kolmantena on vahapatruunansäätö.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=3867.msg26748#msg26748

Keulan aukkojen tukkiminen ja konepellin/säleikön välissä oleva tiiviste vaikuttaa myös ryypyn toimintaan.

Naali

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #13 : 14.11.2006, 21:26:53 »
Sainpas aikaiseksi sen verran, että väänsin sitä vahapatruunan säätöruuvia kiinni. Vaikutus oli selkeä: ryyppy lähtee aiemmin pois päältä. Aika näyttää näkyykö tuo sitten bensakuluissa mitenkään.

Nyt ryyppy siis lähtee pois siinä ennen 70 astetta. Ongelmana on nyt sitten tuo "puolilämpöisen" koneen käynti. Eli kun ryyppy on pois (läppä ei täysin vielä auki, mutta vivusto vastaa jo tyhjäkäynnin säätönupikkaan) niin kierrokset tippuu niin alas, että auto meinaa sammuilla. Tyhjäkäynnin nosto tässä vaiheessa tekee tietenkin sen, että kone kuumana moottori huutaa. Tietenkin ryyppyä voisi säätää niin, että se olisi pitempään päällä jolloin kone lämpenisi kuumaksi, mutta se taas vie jotenkin ideaa tuosta koko säätötyöstä, kun sitten taas palataan tavallaan lähtöruutuun. Ja kun oletus oli kuitenkin alun perin se, että moottori jaksaa rullata ilman ryyppyä jo 70 asteen lämmöissä.

j309

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #14 : 01.12.2006, 07:57:22 »
Purin kaasarin ja käytin koneistamolla: pistivät teflon puslat ja istuttivat läppäakselin, kokeilepas vieläkö maahantuojalta saisi kaasarin huolto ohjeet: purku+puhdistus+säätö, itselle aikoinaan lähettivät postissa: oli hyvät ohjeet piirrosten kanssa, vieläkin nostan hattua sinne suuntaan, oli hyvää palvelua eikä maksanut mitään.