Kirjoittaja Aihe: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)  (Luettu 41761 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 772
    • http://peugeot505.info
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #15 : 12.01.2007, 19:29:17 »
Hmm. Onkohan aivan pakko käyttää merkkihuollossa? Nimittäin Karstulassa olisi yksi pösöspesialisti joka tietää kyllä todella paljon pösöjen korjaamisesta :P
Sinänsä merkkihuollossa käyntihän olisi paras vaihtoehto mutta kun lähin löytyy 100km päästä.

Kyllä sen kaasuttimen voi säädättää vaikka asiaan erikoistuneessa kaasutinhuollossa, josta pitäisi löytyä tarvittava osaaminen ja työkalut. On noita samoja kuitenkin käytetty lukuisissa automerkeissä ja -malleissa... Vaikea sanoa, kuinka paljon osaamista merkkihuollossakaan on enää jäljellä kaasuttimien säätämisen ja korjaamisen osalta, kun vanhemmat ko. autojen ja ongelmien kanssa työskennelleet työntekijät ovat siirtyneet eläkkeelle ja nuoremmilta saattaa puuttua kokemuksen kautta hankittu osaaminen.

Kannattaahan tuolta paikalliselta "spesialistilta" toki kysyä asiaa.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 772
    • http://peugeot505.info
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #16 : 13.01.2007, 00:14:13 »
Oliskohan kellään tiedossa sen tulkin kuvia ja mittoja, mikä siihen ryyppysysteemiin laitetaan kun säädetään? Johonkin väliin piti laittaa jonkinlainen käikäle joka pitää ryypyn vipuja tietyssä asennossa ja sitten vain säädetään käynti kohdalleen.

Ainakin tuossa Haynesin 405-oppaassa puhutaan Solexin kohdalla esim. poranterästä tai vastaavasta tulkista, joka asetetaan ryyppyläpän reunan ja kurkun välille. Ilmoitetut arvot:

Throttle valve fast idle setting: 0,5 mm
Choke pull-down setting: 6,0 mm
Float height setting: 33,5 mm

Tuo "fast idle:n" säätäminen neuvotaan tekemään kaasutin ylösalaisin käännettynä ja "choke pull-down setting" taas tehdään kuvan perusteella yläkautta...
« Viimeksi muokattu: 30.06.2011, 19:30:04, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 772
    • http://peugeot505.info
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #17 : 13.01.2007, 09:02:53 »
Muistaakseni se "oikea" tulkki tuli sinne rikastinvivustoon, kun sen alipainekotelon irrottaa (ja kiinnittää uudelleen toiseen asentoon, jossa se on poissa edestä, mutta kuitenkin tiiviisti kiinni) ja piteli kahta vipua tietyn matkan päässä toisistaan.

Kun nyt muistelin, niin taisin viedä joskus vuonna 1996 505 GRE:n kaasuttimen säädettäväksi silloiseen Turun Valtavaunuun ja silloinkin asentaja puhui jostain erikoistyökalusta. Liitteenä olevissa kuvissa näkyy Solex 32/34 - ja 34/34 Cisac -kaasuttimien automaattiryypyn vahapatruunan säätöön tarkoitettu Peugeotin erikoistyökalu, jota siis käytetään kahdella eri tavalla. Varmaan vastaavaa (jollei peräti samanlaista) käytetään myös Solex 34-34 Z1:n tapauksessa? Pitää etsiä noista ranskalaisista Solex-tehtaan alkuperäismanuaaleista tietoa, jos käsittelevät "niin uusia" malleja.

Solex 34/34 Cisac -säätötyökalu:



Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
« Viimeksi muokattu: 30.06.2011, 19:23:06, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

AUTAP

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #18 : 13.01.2007, 12:33:20 »
Varmaan vastaavaa (jollei peräti samanlaista) käytetään myös Solex 34-34 Z1:n tapauksessa?

Samanlainen oli Haynesin 309-kirjassa, mutta ei ohjetta, kuinka käytetään, joten kuvasi selvensi tilannetta. Tulkissa muutkin olakkeiden mitat ovat vissiin tärkeitä (ei ollut H:nkaan kirjassa), joten tulkin mittoja on vain suhteutettava kuvassa.

Jukka

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #19 : 12.02.2007, 21:27:57 »
Nyt tosin täytyy tuumata uudelleen tuota kaasutintarvetta, sain nimittäin Solexin rikastinsäädöt hyvin kohdalleen. Lueskelin noita Solex-ongelmia läpi ja sieltä löytyi linkki http://sitruuna.unk.fi/pub/korjausoppaat/Citroen-korjausopas/XX1985m013.03.pdf ja siitä kohta 32/34 Z1, joka auttoi erinomaisesti rikastimen säätämisessä ilman erikoistyökalua, vaikka kaasutin ei taida ihan sama ollakaan.

No nyt moottori käynnistyy upeasti kovallakin pakkasella ja lämpimänä (ilman kaasupoljinta), ilman paksua nokipilveä. Veto on aivan toista luokkaa ja toinen kurkkukin on lämpöisenä pelissä mukana, tähän asti autolla on ajeltu vain ensiökurkkua käyttäen.

Erikoista on se, että auto on käynyt säännöllisesti valtuutetussa Peugeot-huollossa, jossa ei kuitenkaan ole kiinnitetty huomiota ongelmaan, saati säädetty. Siksi en osannut ensin epäillä huonoja säätöjä, vaan oletin kaasuttimen olevan aivan loppu. CO-arvo oli 0,2 (% Vol.) eli todella laihalla, säädin sen 1:een. Ainoa ongelma on väljä läppäakseli, joka aiheuttaa sen, että tyhjäkäyntiä ei saa säädettyä alle 1000 rpm. Tietysti tekisi hyvää uusia tiivisteet, neulaventtiili, koho yms., mutta mahdollisesti hommaan sitten uuden Weberin. Kiirettä asialla ei nyt kuitenkaan ole, ajaminen on yhtä  :) Uskoisin myös, että 10 l / 100 km kulutus tipahtaa, kunhan vain tottuu tuohon uuteen voiman tarjontaan.

Nyt tahtoo tulla vielä leikittyä 2-kurkun kanssa ja "varmistettua" vähän väliä, että se on varmasti mukana. Sellaisen asian huomasin rikastinta säätäessäni, että lämpötilalla on melko iso merkitys. Asensin yleismittarin (Fluke) lämpötila-anturin rikastimen vesiletkuun ja tein ensimmäisen säätöoperaation 23 asteessa. Kun mittari näytti tasan 20 °C (arvot annettu 20 asteelle), tarkistin säädön ja se oli muuttunut mielestäni aika paljon, joten säädin siis uudelleen. Mikäli tuota säätöä tekee, kannattaa siis varmistaa oikea lämpötila.

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #20 : 28.02.2007, 00:24:29 »
Nytpä sitä olisi ohjetta koostettuna, ainakin ensimmäinen versio... ;)

Ohje PDF-muotoisena

E: Jos joku on itse tai olis vaikka tuttu töissä Peugeot-huollossa niin olis kiva saada mitat tuosta automaattiryypyn säätötyökalusta. Ei kai siihen tarttis kuin kynän, paperia, mauserin ja max. puoli tuntia aikaa tuommoinen kapistus käsissä. ::)

j309

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #21 : 28.02.2007, 07:46:56 »
Nuohan ohjeet edellyttää tietenkin sitä että kaasari muuten kunnossa: koho (oliko 4 gr kunnossa oleva?)m neulaventtiili + tiivisteet kunnossa ja se vahapatruuna, läppäakselin pikkuvälys ei haittaa, tosin se saattaa aiheuttaa pikkunykimistä tyhjäkäyntipiirin alueella (sopivasti kaupunkiajossa).

Liekö noita säätötyökaluja edes merkkiliikkeissä: eihän tuota omaani aikoinaan siellä saatu säätöihin, mutta noilla ohjeilla sai: yksi säätöpiste vaikuttaa tyhjäkäyntikierroksiin kylmällä koneella kun imu päällä, toinen säätö imun päälläoloaikaan ja kolmas siihen että kone saa happea, kun imu päällä annetaan kierroksia. Ja nuo suutinarvot, jotka lopussa ovat, koskevat nimenomaan 309:siä 1,6-litraisella koneella.

Vipe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #22 : 04.03.2007, 11:01:27 »
Nytpä sitä olisi ohjetta koostettuna, ainakin ensimmäinen versio... ;)
Ohje PDF-muotoisena makoilee täällä.

Lisäisin kevenninkalvonsäätö kohtaan (a):n mittataulukon ja säädetään ruuvista (5).

Lämpötila C°      Mitta"a"mm
        5             29,5
        10           28,8
        15           28,4
        20           27,6
        25           27
        30           26,3

Eli kyseessä on vahapatruunan säätö "kylmänä".

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 275
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #23 : 09.05.2007, 12:22:44 »
Ryyppy ei juurikaan säätöä tarvitse eli ei kannata säätöihin ensimmäisenä koskea. Vikaantuvia kohteita on se vahapatruuna joka sitä lämmön mukaan ohjaa ja sitten se alipainesäiliön tiiveys voi myös olla ongelma. Molemmat viat aiheuttaa raskasta käyntiä... Joskus pelkkä jäähdytysjärjestelmän ilmaus saattaa auttaa.

Usein jos kaasarin on joku avannut niin kaikki vivut eivät olekaan oikeissa paikoissa tai kaikki osat eivät ole oikein päin josta seuraa ettei auto toimi lainkaan. Vika voi korjaantua minuutin työllä tai pahimmassa tapauksessa ei korjaannu ollenkaan. 

samup

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 77
  • Pugilla pääsee
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #24 : 09.05.2007, 13:26:09 »
Sen vahapatruunan saa Sitroselta:

Lainaus
BX SOLEX RYYPYN TERMOSTAATTI, 33,40 e

Tämä on nopea vaihtaa. Kannattaa tehdä kylmällä koneella. Se patruuna on letkumurkulan alla. Kaksi ruuvia irti ja patruuna onkin jo irti. Letkuja ei tarvi irrottaa.

Toinen vaihtoehto on kevennin kalvon rikkoituminen, sen pitäs saada huoltosarjasta. Hieman hankalampi vaihtaa. Sijaitsee sen ryyppymekanismin takana, sen kansi on 4:llä ruuvilla kiinni. Kalvosta lähtee ~5 cm tappi ryyppymekanismin sisälle.

Lisäksi ryypyn toiminnan kannalta oleellinen on sen ryypyn kupeessa olevan mustan boksin eheys. Ei saa olla vuotoa.

Sitten sitä vettyvää kohoa saa Delta-autosta ja mallia Lada Samara. Hintaa alle 20 e. Sen kohon asennuksessa on tärkeä mitta: 34 mm kohon korkeimmasta kohdasta kaasarin kanteen, kansi ylösalaisin käännettynä. Tietääkseni tätä kohoa ei saa mistään korjaussarjoista.

Lainaus
BX16-19 SOLEX HUOLTOSARJA (TIIVIST+KALVOT+NEULAVEN), 39,00 e

Normi tarvikeliikkeistäkin saa huoltosarjaa.

Yksi kelju puoli tuossa Solexissa on, kiinnitysmutterit löystyvät ajan mittaan -> pitää tiukkailla. Kierrelukite on hyvä kikka. Liika kiristys vetää alalaipan kieroon -> iso ongelma. Samoten kaasuttimen kannen ruuvit saattavat löystyä ajan mittaan.
807 2.0Hdi -07 100kW
406 2.0ST -04
405 Mi16 -88

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #25 : 09.05.2007, 15:30:07 »
Eikös kevenninkalvosta pitäisi lähteä letku jonnekin? Eipä näyttänyt olevan kuin pelkkä reikä.

Ei lähde kaikissa malleissa, uudemmassa alipainekotelossa on letku, vanhempi kytkeytyy suoraan pienellä (joskus vuotavalla) putkiliitoksella.

Huoltosarjassa oli kyllä kiihdytyspumpun kalvo, mutta ryypyn alipainekalvoa siinä ei ollut. Tämä siis joskus vuonna 2000, kun omaani korjasin.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 275
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #26 : 14.05.2007, 11:09:50 »
Auto: 1988 405 1,6 (Solex-kaasutin).

Auto tekee sellaista, että kun painaa kaasun pohjaan kiihdyttäessä, niin kiihtyminen on aika laiskanpuoleista, ja jos sattuu olemaan vielä oikealle kaartuva mutka, niin alkaa pätkimään (eli toimii ja sitten ääni suunnilleen sellanen "pörrrrrr" ja taas toimii hetken, kunnes alkaa taas "pörräämään"). Tätä pätkimistä ei tee vasemmalle kaarrettaessa, eikä suoraan ajettaessa/kiihdytettäessä.

Autoon on vaihdettu tähän mennessä jakopään osat/stefat (korjaamolla), bensansuodatin, tulpat, ilmansuodatin, virranjakajan kansi, ja sitten se mötikkä, joka tulee virranjakajan päälle. Jos kokeilisi seuraavaksi vaihtaa vielä virranjakajan johdot.

Ei muistaaksni se vaikuttanut, että oliko tankki täynnä vai tyhjä. Mittari kyllä heiluu miten sattuu, jos on hieman vajaa tankki (vaikka esim. 10 l puuttuu).

Sulla takkuaa bensansaanti, tankkaa tankki täyteen ja kokeile sitten. On se toki mahdollista että siinä kaasarissa on vikaa, mutta tämä oikealle kaartuvassa mutkassa tuleva pätkiminen johtuu tod. näk. siitä ettei kone saa leipää kun keskipakoisvoima painaa bensan pois imuputkesta.

Niin ja sama ilmiö toistuu silloin kun kiihdyttää. Omat 405:set ainakin näyttävät G-voimat aika selkeästi bensamittarilla, jos kiihdyttää tai kaartaa oikealle, bensan taso laskee ja päinvastoin.

Todennäköisesti koho on vettynyt, eli kaasarissa bensan pinta nousee niin korkealle että kallistettaessa toiseen suuntaan bensaa pääsee jo suoraan kaatumaan kurkkuihin. Tuleeko samalla kun toi prrrrrr mustaa putkesta?

Onko kulutus ollut normaali? Usein toi kohon vettyminen aiheuttaa huomattavasti kohonnutta pensan kulutusta jopa 14 l/100 km. Normaalistihan toi on tosi taloudellinen, maantiellä 90 nopeudella pitäs päästä alle 6 litran, jos kaikki kunnossa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 772
    • http://peugeot505.info
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #27 : 22.05.2007, 05:43:52 »
Huoltosarjassa oli kyllä kiihdytyspumpun kalvo, mutta ryypyn alipainekalvoa siinä ei ollut. Tämä siis joskus vuonna -00 kun omaani korjasin.

Motonetista ei enää vähään aikaan ole saanut huoltosarjaa automaattirikastimella varustetulle Solex 34/34 Z1 -kaasuttimelle (309 ja 405):

Lainaus
KAASUTTIMEN HUOLTOSARJA
1,6/1,9 Solex-34/34Z1. . . . . . . . . . . . . . . . . . .  28-3183

Kaasuttimiin ja Peugeot- ja Citroen-autoihin erikoistuneista varaosaliikkeistä ja huolloista saattaa vielä löytyä.
« Viimeksi muokattu: 19.06.2007, 18:10:13, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 692
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #28 : 18.06.2007, 23:13:45 »
Vaihdoin tänään ryypyn termostaatin ja hyvin tuntuu nyt toimivan. Ainakin kiihtyy paremmin, käynnistyy paremmin ja sekä (toivottavasti) vie vähemmän menovettä. Tilasin kyseisen osan Sitroselta perjantaina klo 13 jälkeen ja oli tänään Karstulassa. Annan Sitroselle kymmenen pistettä ja papukaijamerkin  :)

Vahapatruuna eli ryypyn termostaatti maksaa Sitrosella 33,40€ + Postikulut + Postiennakkomaksu eli huikeat 40,50€ kaikkineen päivineen.

Itse vaihdoin kyseisen osan kuukausi sitten ja siinä meni sen 30min. Annoin eka auton jäähtyä kunnolla ja sitten vielä varmuuden vuoksi päästin osan jäähdytysnesteistä pois ennen vaihtoa.
"Vääntösauvajousitusriippuvainen"

Nyt: Renault 19 1.4i RN 1994, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985 + muita romuja

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #29 : 26.07.2007, 02:13:34 »
Nyt tuntuisi olevan sellainen ongelmanpesäke että tuo kakkoskurkun läppä ei tahdo ollenkaan avautua. Tuppaa olemaan jumissa, käsin väännettävissä vivusta se kyllä avautuu kovalla voimalla mutta ei sitten normaalikäytössä ollenkaan, kokeiltu on. Tässä on siis kaksikurkkuinen kaasutin josta periaatteesta toinen kurkku siis toimii. Mikä avuksi?! (Peugeot 309, 1987, GT-malli 1,9l Solex-kaasutin numeroa 31).

Katsoppas ne vivustot läpi että ovat oikein eivätkä pääse kampeamaan mihinkään väärään väliin. Puhdistaminen auttaa myös, meillä oli Solex-vehkeessä toinen kurkku jumissa ihan karstan takia, joka oli jo lähestulkoon tervaksi muuttunutta.