Kirjoittaja Aihe: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)  (Luettu 42603 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #30 : 24.08.2007, 14:43:00 »
Itselläni on ruvennut tussahtelee pakoputkessa tyhjäkäynnillä ja nykii hitusen tasakaasulla. Kaasun ylös nostettaessa reippaammasta kiihdytyksestä n. 60 km/h nopeudessa nykii kaikista eniten. Moottorijarrutuksessa yleensäkkin. Ruvennut tekemään tätä nykimistä parin viime kuun aikana.

Samat oireet oli velipojan edellisessä GL:ssä, bensan pinta kaasarissa oli liian korkealla, seokset liian rikkaalla ja takaäänenvaimennin sitä myöten tukossa. Kohon säädöllä ja seosten säädöllä sekä takapöntön vaihdolla korjaantui, loppui se parimetrisen ketunhännän tuikkiminen sieltä pakoputken päästä.

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #31 : 13.09.2007, 14:31:57 »
Auto: 1989 309 1,6 (Solex-kaasutin).

Auto on muuten asiallisessa kunnossa, mutta kylmänä ei pysy käynnissä, eikä lähde käyntiin ilman, että painaa kaasun pohjaan. Kuvittelisin vian olevan automaattiryypyssä ja olen viemässä autoa Pitskuun, Harklinille, säädettäväksi ensi viikolla. Onko jotain/joitain asioita, mitä voisin itse tarkastaa (korjata) ennen auton vientiä pajalle?

Moottorin termostaatin vaihto (88-asteinen), jäähdytysnesteiden laadun ja tason tarkistus (järjestelmän ilmaus, jos tarpeen), moottoriöljyn ja suodattimen vaihto sekä ilmanputsarin vaihto. Nuo nyt alkuun. Toimiva termostaatti ja jäähdytysnesteen oikea määrä ovat kuitenkin automaattiryypyn toimintaan suoraan vaikuttavia seikkoja. Pajalla voivat varmaan tarkistaa/säätää sytytysennakon ja seokset ennen kuin edes harkitsevat automaattiryypyn säätämistä.

Samalla kun käytät mahdollisesti jäähdytysnesteitä vähempänä, irrota kaasarista se ryypyn vahapatruuna, vedä tappi irti, putsaat ja herkistät ohuella öljyllä. Toiminnan voi testata vaikka kuumalla vedellä tai kylmemmässä kelissä ihan käsissä lämmittämällä.

Naali

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #32 : 15.09.2007, 21:27:33 »
Huomatkaa, että ryypyn kevennys voi aiheuttaa suuria ongelmia silloin kun se ei toimi! Eli mikäli kevennys vuotaa auto ei ihan takuuvarmasti pysy käynnissä kylmänä! Jos ryypyn kevennys ei toimi, on ryyppyläppä täysin kiinni, kun autoa käytetään kylmänä -> tällöin autoa on todella vaikea saada pysymään käynnissä. Auto alkaa pysymään käynnissä vasta kun ryyppy lähtee pois päältä. Eli sitten kun lämpömittari alkaa näyttämään ~70 astetta. Aina kannattaa ensin tarkastaa keventimen toiminta  ennen kuin kaasutinta aletaan säätämään muuten.

Siis: kaasarin päältä ilmanottoputki irti -> kone käyntiin ja katsotaan aukeaako ryyppyläppä ollenkaan. Pitäisi aueta alipaineen vaikutuksesta -> jos ei aukea -> kevennin vuotaa. Ryyppyläpän tulee aueta lisää myös silloin kun annetaan kaasua -> jos ei aukea -> kevennin vuotaa. Jos kevennin vuotaa, kannattaa ottaa se musta muovimötikkä irti kaasarin sivusta (2 ruuvia). Siinä on musta muovinen tappi, joka menee kevenninkotelon sisään. Tapissa olevva o-rengas voi olla jo elähtänyt ja näin ollen liitos ei ole tiivis -> alipainevuoto -> kevennin ei toimi. Tapin voi tiivistää uudella o-renkaalla tai jollain sopivalla teipillä/ tiivistemassalla..

Jos kevennin ei tämänkään jälkeen toimi (vaikka sen kyllä pitäisi), on vika todennäköisesti kevenninkalvossa joka on kevenninkotelon sisällä. Kyseinen kalvo tulee mukana kaasarin korjaussarjassa. Kun kalvon vaihtaa, pitäisi ryypyn jo toimia!

AUTAP

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #33 : 17.04.2008, 22:34:40 »
Auto: 1989 405 1,6 GL (Solex-kaasutin).

Olen nyt muutaman kylmäkäynnistyksen tehnyt ja auto hörähtää heti käyntiin mutta sammuu samantien, uudelleen startatessa yritän vähän kaasulla auttaa mutta ei ole mitään vaikutusta. Yleensä pysyy käynnissä kolmannen starttauksen jälkeen. Oisko neuvoa mihin suuntaan kevenninkalvo ruuvia pitäisi säätää?

Laitoin tossa vähän aikaa sitten omani josta seuraavaa: laitoin kevenninkalvon säädön ihan ohjeiden mukaan (http://www.amongthemortals.com/peugeot/Solex_34_34_Z1.pdf, kohta VIII) ja toimii.

Ja jos korkean tyhjäkäynnin kierrokset on kohillaan eikä heti kuitenkaan meina käydä niin kannattaa tarkistaa että vahapatruunaryyppysäädin vetää ryyppyä tarpeeksi päälle (olihan se kunnollinen, omani kun oli sökö). Säätöä voi tarkistella samaisen kohdan vasemmasta kuvasta (mitta a ja ruuvi 5). Mitat:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=2840.msg77063#msg77063

Omassa mielestäni ryypytti vähän liikaa (voi olla mutua) joten ruuvasin vahän pienemmäksi olisko ollut 1 mm:n luokkaa, kokeilemalla löytyy. Aluksi minulla oli korkea tyhjäkäyntikin liian matala, mutta se johtui ennemminkin siitä kun olin lähes pari vuotta ajanut tolla ryyppy pois kytkettynä.

Eli sivulla 7 vasen alakuva. Ja ryyppyläppähän on moottorin ollessa pysähdyksissä kiinni ja aukeaa heti vähän, kun käynnistyy. Eli kevennin oikein säädetty ja toimii, jotta ei kastele tulppia käynnistettäessä. Tuohon ryypynsäätöönhän oli myös mittatulkki, mutta joku oli ohjeisiin ansiokkaasti laittanut nuo a-mitat eri lämpötiloissa, joten siitä vain mittailemaan. Tuossa aiemmin totesin, jotta mutulla ryypytti liikaa, mutta nyt on tullut todettua, että kyllä nuo mitat paikkaansa pitää. Kunhan vahapatruuna on kunnossa ja kevennin OK.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 821
    • http://peugeot505.info
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #34 : 05.12.2008, 22:44:09 »
Onko tuo Automaassa myytävä koho samanlainen kuin tuo alkuperäinen. Nyt tuo hoho on tommonen umpinainen, missä on jotain huokosta ainetta. Eli oisko tuo uusi tuommoinen pingispallon tyyppinen? Vaihdoin jokin aika sitten vanhasta varaosa kaasarista tuon kohon, mutta eipä tuo kauaa tuntunut kestävän.

Ainakin itselläni Automaasta vuonna 2002 ostettu alkuperäisvaraosa (1433 56) oli samanlainen kuin paikallaan ollut alkuperäinenkin. Samoin ostin Sitrosen kautta viimeksi yhden kohon varalle, sekin oli samanlainen alkuperäisvaraosa (38,40 e), jonka olisi saanut kai halvemmalla suoraan Peugeotilta tai Citroenilta... Kyseessä on siis Solex 34/34 Z1 -kaasutin.

Samanlaista huokoista materiaalia se on ilmeisesti aina ollut ja siksi se myös vettyy vuosien saatossa alkaen painaa yhä enemmän ja enemmän, jolloin myös polttoaineenkulutus kasvaa, koska kohon varsi painaa neulaventtiiliä enemmän auki. Kannattaa punnita koho, jonka jälkeen selviää vaihtotarve. Erään ohjeen mukaan kohon pitäisi painaa 6,5 grammaa, mutta muistaakseni jossain toisaalla puhuttiin hieman eri luvusta (pitää tarkistaa). Muistaakseni tuo seitsemän vuotta vanha ja n. 70 000 km ajettu koho painoi mittaustarkkuuden rajoissa saman verran kuin uusikin.
« Viimeksi muokattu: 30.06.2011, 18:43:19, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Late

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #35 : 24.01.2009, 10:52:26 »
Miten voi olla mahdollista että kun otan kaasarin kyljestä pois tuon alipainesäiliön niin silti kevenninkalvo vetää kylmänä ryyppyä pois päältä?

Alipainesäiliölle tuleva reikä tukossa, taikka sitten jousi puuttuu tai on hajonnut. Eihän tuo ryyppyä pois päältä ota, läppäkin aukeaa vain 6 mm.

Reikä ei ole tukossa, koska kun sormella kokeilee, niin alipaine siihen tulee. Minkälainen jousi siihen kuuluu ja missä se tarkalleen sijaitsee?

Otat sen kannen irti siitä mihin se alipainesäiliö tulee kiinni. Tuossa PDF-ohjeessa näkyy viimeisellä sivulla jousen malli, samanlainen on kiihdytyspumpussakin:

http://www.amongthemortals.com/peugeot/Solex_34_34_Z1.pdf

Mulla ei ole ollenkaan tuota jousta eikä ole koskaan ollukaan, ja minulla on toinen vara kaasari niin siinäkään ei sitä ole. Siksi se ei kylmänä oikein pysy aluksi käynnissä kun ryyppy läppä aukeaa heti kun vähän tulee alipainetta.

Olisiko otettu pois, kun kalvossa on pieni reikä eikä jaksa jousen kanssa avautua? Näin itse tein omaani ennen kuin vaihdoin toisen kaasarin.

En tiedä, mutta minulla on kaksi kevennin kalvoa ja toinen on kuulemma aika uusi. Mistähän sais tuollaisen jousen vai käykö siihen ihan mikä vaan jos löytäs sopivan?

Kaasarin kiihdytyspumpussa on samanlainen jousi, joten ota sieltä varakaasarista se.

Mounter

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #36 : 30.03.2009, 22:19:13 »
Terve, ostin tuossa muutama viikko sitten 309 1.6 -90. Vikana perus automaatti ryypyn kuseminen. Eli ryypyn läppä ei aukea kunnolla joten hieman käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti kierrokset nousevat aivan liian korkealle. Joten vahapatruunahan sieltä taitaa olla "väsynyt". Varsinainen kysymyksenihän on, että onko kellään kokemusta kyseisen kaasarin muuttamisesta käsi rikastukselliseksi. Pääsis tuosta ainaisesta viasta yksinkertaisesti eroon.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 275
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #37 : 01.04.2009, 10:37:42 »
Ainainen vika on aika voimakas ilmaisu, vika on harvoin vahapatruunassa, joskus vikaa on alipaine kammiossa tai sitten mekanismiin on joku käynyt räpläämässä ja se on väärin säädetty.

Kylmäkäynti kierrokset pystyy säätämään täysin portaattomasti säätöruuvista eli niitä pystyy pienentämään. Jos läppä ei aukea kunnolla vika voi olla alipainekammion (se iso muovinen kotelo kaasarissa) vuoto, alipaine kalvon vuoto tai sitten mainitsemasi vahapatruunan vika. Kannattaa tarkistaa että lämmintä vettä varmasti kiertää siitä vahapatruunan kautta eikä järjestelmässä ole ilmaa. Kun tämä on ok niin ottaa sen alipainekammion pois ja lämmittää moottoria ja samalla katsoo liikkuuko vahapatruunan toimielin.

Arvailu on turhaa noinkin yksinkertaisen laitteen kohdalla ja vika voi olla edellinen omistaja joka on yrittänyt korjata vikaa väärästä paikasta. Joskus olen törmännyt vikaan jossa lähes ajokelvoton auto tuli kuntoon kun käänsi alipainekalvon kannen oikein päin. Joku oli purkanyt systeemin ja laittanut kannen väärin päin joka lamautti koko ryypyn toiminnan tai siis pakotti läpän kiinni aina.

Mounter

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #38 : 30.05.2009, 15:44:44 »
Terveppä taas, nyt on saatu automaatti ryyppy pelamaan hienosti, kevenninkalvon putsauksella, vivuston rasvaamisella sekä vesikierron ilmaamisella.
uusia vikoja ilmeni muutamapäivä sitten, lakkasi käymästä tyhjäkäyntiä ja rupesi nykimään. Joten kaasari levälleen ja putsaus. Pienoinen ongelma tuli yhteydessä. Hätäsenä otti auki, niin en muistanut merkitä suuttimien sijaintia. Kierre on molemmissa sama. Mistään en ole netistä löytänyt kuvaa josta ilmenisi kumpi menee kumpaankin suutin kanavaan  >:(

Kiitoksia jos joku viitsisi kertoa asiasta :P

E: Tosiaankin pistin kyllä muistin mukaan nippuun, alkoi käymään tyhjäkäntiä mutta ennen toisen kurkun aukeamista nyki ja vedot katoaa, toimi moitteettomasti täyskaasulla. Siinä siitten päätin kääntää toiste päin suuttimet. Edelleen sama vika. Joten kaasari uudestaan levälleen ja putsaukseen, siinä samalla huomasin kuinka huonossa kunnossa ylä ja alaosan välinen tiiviste on. Joten ennenkuin lyön taas kasaan, olisi hyvä tietää suuttimien varma järjestys. Tuossa .pdf tiedostossa näyttäisi olevan suuttimet numeroilla 8. ja 18.
« Viimeksi muokattu: 30.05.2009, 15:51:23, kirjoittanut Mounter »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 821
    • http://peugeot505.info
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #39 : 30.05.2009, 17:20:02 »
Tarkoitatko pääsuuttimia (kuvassa 17 ja 9) vai lisäilmasuuttimia (kuvassa 18 ja 8)? Suuttimien tiedot vaihtelevat kaasuttimen tarkan version mukaan (lukuisia), mutta Haynesin kaasutinopas 4177 antaa 309:lle seuraavia tietoja:

Kone XU52C (B2A, 68 kW, 1988-1989):

Tyhjäkäyntisuutin 1: 46±3
Tyhjäkäyntisuutin 2: 50±10
Pääsuutin 1: 112±5
Pääsuutin 2: 130±5
Lisäilmasuutin 1: 145±20
Lisäilmasuutin 2: 160±20
Seosputki 1: 18
Seosputki 2: ZC
Kiihdytyspumpun suutin 1: 40
Kiihdytyspumpun suutin 2: 35

Kone XU52C (B2B, 68 kW, 1989-1992):

Tyhjäkäyntisuutin 1: 44±3
Tyhjäkäyntisuutin 2: 70±10
Pääsuutin 1: 112±5
Pääsuutin 2: 112±5
Lisäilmasuutin 1: 145±20
Lisäilmasuutin 2: 140±20
Seosputki 1: 18
Seosputki 2: ZC
Kiihdytyspumpun suutin 1: 40
Kiihdytyspumpun suutin 2: 35

Joissakin tapauksissa kaasuttimen alkuperäisiä suuttimia voi olla vaihdettu erikokoisiin. Katso suuttimista niiden merkinnät?

Oman 309:n (1989 309 XL Look 1,6, XU52C, B2B) kaasuttimen yhdistetyissä lisäilmasuuttimissa ja seosputkissa seuraavat merkinnät:

Kurkku 1: 18 145
Kurkku 2: ZC 160

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

« Viimeksi muokattu: 30.06.2011, 19:37:57, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Mounter

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #40 : 31.05.2009, 17:45:08 »
Oman 309:n (1989 309 XL Look 1,6, XU52C, B2B) kaasuttimen yhdistetyissä lisäilmasuuttimissa ja seosputkissa seuraavat merkinnät:

Kurkku 1: 18 145
Kurkku 2: ZC 160

Juuri tätä hainkin, kummatkin taisivat minulla olla 140 kokoa, mutta tosiaankin erottelu onnistunee 18 ja ZC merkinnän avulla.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 821
    • http://peugeot505.info
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #41 : 30.07.2009, 14:31:56 »
Jos läppä on auki ei kaasari rikasta itsestään seosta bensalla vai olenko minä se joka en nyt ymmärrä jotain? Onko se ryypyn lämmitys sähköllä vai jäähd. nesteellä?

Ihan oikein olet ymmärtänyt. Moottorin jäähdytysnestekiertoon yhteydessä oleva vahatermostaatti säätää rikastinläpän avautumaa (johon myös kevenninkalvo vaikuttaa käynnistyksen yhteydessä) ja rikastimen ollessa poissa päältä läppä on kokonaan auki.

Vahatermostaatista:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38345.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

mleino

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #42 : 05.08.2012, 21:08:08 »
Auto: 1989 309 1,6 Look (VF310CB2202933747, XU52C, B2B, Solex 34/34 Z1, käyttöönotto 10/1989, ajettu 206 000 km).

Kaasarista löytyy koodi: 62 9 624, malli lienee solex 34/34 Z1.

Kylmäkäynnistys ei luonnistu ilman, että kaasu olisi pohjassa. Ryyppy toimii tämän jälkeen noin 5 sek ajan. Sitten ei mitään :). Sammuu aina tyhjäkäynnillä, kunnes moottorilämpötilan viisari on noussut 70 asteen yli. Tämän jälkeen mitään käyntiongelmia yms ei ole. Tähän "lämmitysvaiheeseen" kuuluu myös vajailla käyminen, välillä kolmella, ehkä jopa kahdella. Uskon näiden kuitenkin johtuvan tuosta automaattiryypystä, koska lämpimänä on vain ranskan sulosointuja.

Kaasutin on irrotettu ja putsaus aloitettu.

Kysymys: kuinka pitkä vahapatruunan tulee olla? Tämä on 59 mm pitkä ja lämmittämällä noin 62mm. Jäähdyttyään pituus ei palaudu, paitsi pöytää vasten painamalla. Pitäisikö itsestään?

(vrt: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38345.0, jossa uusi on 61mm)

Kannattaako unohtaa ja yrittää muuttaa käsikäyttöiseksi?


[ylläpito on poistanut liitteen]

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 715
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #43 : 05.08.2012, 21:33:35 »
Ei muuta kuin ostamaan uusi vahapatruuna... Kylmettyään neulan pitäisi painua alas kyllä ihan itsestään. Toki tuohon saa manuaaliryyppyisenkin kaasuttimen jos vaan löydät jostain käytettynä sopivaan hintaan, kun tuo uusi maksaa ~500€ kaasutinexpertillä.
Nyt: Opel Astra 1.8i 2004, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985, Renault 19 1.4i RN 1994 + muita romuja

mleino

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #44 : 06.08.2012, 09:53:09 »
Näin se menee:

50e = kaasutinexpertit ja hyllyssä!

57e = Laakkonen oy ja ei ole hyllyssä.

Nyt viedään pullot kauppaan ja otetaan bussi kohti Paavalin kirkkoa.