Kirjoittaja Aihe: 309 - Virranjakajan alipainesäädin  (Luettu 6688 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

proffa

  • Vieras
309 - Virranjakajan alipainesäädin
« : 26.01.2009, 13:40:17 »
Mahtaisikohan löytyä tietoa, mistä saisin ostettua Ducellierin virranjakajaan uuden alipainesäätimen? Kyseessä vm. 1989 1,6 kaasutinmoottorilla. Pösö-kauppa tarjoaa ainoastaan kokonaista jakajaa, Bochilaiseen saisi kyllä erikseen säätimen. Tarvikeliikkeistäkään ei tunnu olevan apua, yksi väitti Boch:n säätimen sopivan, mutta ainakin sekä itse säätimen että tangon kiinnitys on aivan erilainen kuin Ducellier:ssa. Motonetin Ducellieriin tarjoama säädin ei stemmaa jakajan numeron kanssa. Koska virranjakajani on hyväkuntoinen (kansi ja pyörijä uudet, ei välyksiä eikä vuotoja akselissa), en haluaisi uhrata rahaa uuteen jakajaan. Kävin myös tutustumassa yhteen purkaamon jakajaan, mutta siinä oli sama ongelma kuin minulla, säädin vuotaa läpi.

AUTAP

  • Vieras
Vs: 309 - Virranjakajan alipainesäädin
« Vastaus #1 : 26.01.2009, 18:28:08 »
Jos pihdit ja meisselit pysyy vain käsissä (tukevasti ilman haavoja :D), niin kannattaa ensin tutkia vanha alipainesäätäjä. Eli säätimen kupin peltireunukset kammetaan varovasti auki, jolloin kumikalvo saadaan esiin. Ja yleensä (olen korjanut kolmesta eri autosta eli pökö, talbotti ja opeli) on ollut vain tuo kumikalvo luistanut pois niiden kupin puoliskojen puristusotteesta. Tietenkin voi vanha kumi olla rikkoontunutkin haurauttaan joten sekin vaihtoehto kannattaa tutkia. Mutta jos ehyt niin sitten vain kumi toiseen puoliskoon takasin pikaliimalla kiinni ja puoliskot pihdeillä ja sopivasti tasaisesti takomalla takaisin nippuun (tasaisuus valttia jotta ei vuotoja). Pikaliimaa olen käyttänyt jotta pysyisi paremmin. Ja hommassa kannattaa katsoa, ettei sisällä oleva jousi karkaa ja tulee taas oikein kasattaessa. Ja liimaus niin jotta kumi tulee kunnolla puoliskojen väliin, ettei ilmavuotoja. Ja vielä pitemmälle mentynä (varsinkin nuo museopirssit johon ei enää aina osia saatavissa) voi tuon kalvonkin "uusia" mutta se on taasen toinen juttu.
Ja vielä: kunnolliset teräväotteiset pihdit jotta alussa saa hyvin reunanväännön pikkuhiljaa aikaiseksi. Eli maltti valttia. :)
« Viimeksi muokattu: 26.01.2009, 18:39:38 kirjoittanut AUTAP »

Vipe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
Vs: 309 - Virranjakajan alipainesäädin
« Vastaus #2 : 26.01.2009, 22:12:26 »
Minä sorvasin kiinnityslaipat ruuvikiinnityksellä ja vaihdoin kalvon varaosaliikkeestä ostettuun pensapumpunkalvolevystä tehtyyn kalvoon. Hyvin on toiminut 10 vuotta.

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 309 - Virranjakajan alipainesäädin
« Vastaus #3 : 27.01.2009, 12:59:44 »
Auto-artikkeli Tikkurilassa on mulle myynyt Ducelierin kalvon muutama vuosi sitten, ei maksanut paljoa. Kannattaa kysyä jos asut näillä kulmilla.

proffa

  • Vieras
Vs: 309 - Virranjakajan alipainesäädin
« Vastaus #4 : 31.01.2009, 15:25:34 »
No niin, kiitokset vastanneille ohjeista ja vinkeistä. Päädyin tuohon Jallupojan antamaan vaihtoehtoon ja soitin Auto-Artikkeliin, vaikka en olekaan pääkaupunkiseudulta. Sieltähän sellainen säädin löytyi ja ystävällisen palvelun säestämänä lähettivät sen postiennakolla. Hintaa säätimellä oli 15,- € ja postiennakkokulut 12,- € päälle. Säädin on nyt kiinni ja auto tuntuu kyllä hieman pirteämmältä. Saa nyt sitten nähdä, kuinka vaikuttaa polttoaineen kulutukseen. Viime talvena sekalaisen ajoni kulutus oli n. 7 l / 100 km ja nyt se on ollut 8 litran hujakoilla, josta syystä aloinkin vikaa etsimään. Vielä kun saisi vaihdettua joskus tuon alkuperäisen sohlon kaasuttimen uuteen, saisi ainakin tyhjäkäyntiä alemmaksi, se kun huitelee tällä hetkellä kuumassa moottorissa 1300 kierroksen hujakoilla. Kaasuläppä on säädetty niin kiinni kuin se vain takertumatta on mahdollista. Soittelin Pirkanmaan autosähköliikkeet läpi, josko saisin virranjakajan testipenkkiin ennakoiden (keskipako ja alipaine) tarkistusta varten, mutta erään liikkeen sanoja lainatakseni, "sellaiset ovat menneen talven lumia". Eipä nykyään löydy mistään. Eräs liike kyllä lupasi tehdä saman homman jakajan ollessa autossa kiinni. Tietenkin sitten mahdolliset korjaus- / säätötoimenpiteet ovat hieman työläämpiä. Nyt kun minulla on tuo vanha alipainesäädin irrallaan, voisin koittaa sen avaamista, jos työkaluillani vain onnistuu. Minulla on kyllä jonkinlaista Loctiten pikaliimaa, mustaa väriltään, jossa on kumia seassa. Se on käsittääkseni tarkoitettu joustavaan liimaukseen ja voisi soveltua hyvin tähän tarkoitukseen, mikäli kyseessä on vain kalvon paikaltaan luiskahtaminen, kuten AUTAP kertoi. Sitten vielä pitäisi vaihtaa vesipumppu, samalla jakohihna ym., pientä laittoo se vaatii...

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 309 - Virranjakajan alipainesäädin
« Vastaus #5 : 31.01.2009, 15:56:30 »
Ducelierin jakajasta vanhemmiten väsyy ne keskipakojouset ja ennakko nousee liian matalilla kierroksilla. Sen huomaa kun moottori vääntökierroksilla vedättäessä kilistää aika selvästi. Ittekin jouduin ennakon kanssa tekemään vähän kompromissia kalvorasian vaihdon jälkeen, mutta nykiminen ja epäröinti liikkeellelähtiessä väheni paljon.

proffa

  • Vieras
Vs: 309 - Virranjakajan alipainesäädin
« Vastaus #6 : 31.01.2009, 17:35:37 »
En ole huomannut kilistämistä, mutta haluaisin silti tarkistuttaa nuo ennakot juuri tuon mahdollisen jousten kuoleentumisen vuoksi. Piti vielä kysymäni, mitä bensiinin oktaanilukua väki on käyttänyt kyseisessä mallissa (309GR '89)? Itse olen joutunut käyttämään 98-oktaanista tuon kaasuttimen väljyyden vuoksi. 95-oktaaninen (Neste Futura) toimii kyllä mielestäni muuten hyvin, mutta jälkikäyntiä on todella runsaasti, johtuen ilmeisesti väljästä kaasuttimen läppäakselista, josta vuotaa runsaasti ylimääräistä ilmaa. Auton oma ohjekirja antaa minimivaatimukseksi 96-oktaanisen, mutta esim. Autodata-kirja antaa 95-oktaanisen. Kyselen lähinnä siksi, että jos joskus saan tuon kaasuttimen uusittua, voisinko turvallisesti siirtyä käyttämään 95-oktaanista, pitäen kuitenkin perusennakon 10 asteessa ja edellyttäen tietenkin, että jakajan antamat ennakot ovat kohdillaan.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Virranjakajan alipainesäädin
« Vastaus #7 : 31.01.2009, 19:21:30 »
98E on muistaakseni ohjekirjan (tai jonkin muun lähteen, josta asian joskus tarkistin) mukaan vaatimus ainakin tässä omassani (1989 309 XL Look 1,6, XU52C, B2B, Solex 34/34 Z1) ja sen kanssa ei ole esiintynyt mitään ongelmia.

95E:n käyttö saattaa vaatia sytytysennakon muuttamista (pitäisi varmistaa maahantuojalta).
« Viimeksi muokattu: 31.01.2009, 19:43:50 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 309 - Virranjakajan alipainesäädin
« Vastaus #8 : 01.02.2009, 14:59:17 »
Mulla oli ennakko säädetty 95:lle mutta silti sai ajaa 98:lla ettei kilise, harmillinen vaiva mutta niitä keskipakojousia ei saa varaosana. Muistaakseni ennakko oli 10° ja 95:lle 7°, näin se taisi mennä.

405gr

  • Vieras
Vs: 309 - Virranjakajan alipainesäädin
« Vastaus #9 : 11.06.2009, 20:06:31 »
Kaasarilla varustetun 405:n vaatimus on ohjekirjan mukaan 99E. Itsellä tulee heti ns. jälkikäyntiä (ja kulutus nousee) kun pistää 95E:tä tankkiin. En alkaisi kyllä sytytysennakkoa säätämään mahdollisen muutaman euron säästön takia.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Virranjakajan alipainesäädin
« Vastaus #10 : 10.11.2012, 18:12:44 »
Auto: 1989 309 1,6 XL Look (XU52C, B2B, Solex 34/34 Z1 -kaasutin, tehostamaton ohjaus, 3-ovinen, DAM 4260/08.07.1988).

Virranjakajan (Ducellier 2525702A F8, C005D005, Peugeot 5900 H2, NFP, DUCELLIER - 2525702A, CARBURETTOR AND XU52C AND NORMAL RATIO, Valeon osanumero ilmeisesti 242159) alipainesäädin pitäisi uusia, mutta uutta samanlaista ei saa kai mistään. Yritin ostaa uuden samanlaisen virranjakajankin, mutta saksalainen nettikauppa ilmoitti tilauksen jälkeen, että tuotetta ei olekaan enää saatavilla. Ja eräs ranskalainen myyjä ei vastaa tiedusteluihini.

Siispä avasin alipainesäätimen ja tein vanhan rikki hapertuneen kalvon tilalle uuden Etrasta ostamastani sopivasta kumikalvosta. Alkuperäisen kalvon halkaisija oli n. 52,90 mm (keskellä olevan pyöreän reiän halkaisija n. 3,70 mm) ja paksuus oli n. 0,35 mm. Etran kalvon (10520001949, bensapumpun kalvo) paksuudeksi ilmoitetaan 0,40 mm (mikrometrillä mittasin 0,37 mm).

Säädin tuntuikin hetken aikaa toimivan vuotamatta, kun sitä kokeilin, mutta jonkin ajan kuluttua se alkoi taas vuotamaan. En ole jaksanut avata sitä uudelleen ja toisaalta varren kiinnitystä kalvon keskellä oleviin lautasiin ei ehkä enää saa uudelleen pitämään, jollei siihen kehittele ruuvikiinnitystä. Kalvon luulisi kestävän, joten ehkä vika on siinä, että tiivistyksessä käytin apuna Hylomarin sinistä tiivistemassaa, kun vain sellaista sattui olemaan käsillä. Tuohan ei kuivu kokonaan, joten ehkä se vain haittaa tiivistystä. Alkuperäisen kalvon yhteydessä ei ollut merkkejä tiivistemassan käytöstä.

Säätimessä on merkinnät: 10º30 11º30 (numero 30 pienemmällä; tuo ei ole astemerkki, vaan siinä on pienikokoinen o-kirjain yläindeksinä ja alleviivattuna eli netin mukaan kyseessä on ilmeisesti maskuliinisen järjestysluvun merkki). Mitäköhän tarkoittavat? 10-11 astetta?

Motonetista olisi tilattavissa tällainen säädin (eri virranjakajaan), mutta sen yhteensopivuudesta ei ole mitään tietoa:

Alipainesäädin PSA 1.6 Ducell, 10-0948, 1,6 jos DucellierJakaja-2525667 säädin (ei "i") [1986 - 1993], 13,50 e

Sitroselta:

http://www.sitronen.fi/hinnasto.php?hakusana=alipaine
ALIPAINEKELLO DUCEL-JAKAJAAN YLEISMALLI 12 - 13 AST., 11,00 e

En löytänyt mistään tietoa siitä, mikä juuri tämän moottorimallin (XU52C, B2B, Solex 34/34 Z) alipainesäätimen astemäärän pitäisi olla. Onko asteen tai parin heitolla alkuperäiseen merkitystä? Ainakin toiminee paremmin kuin rikkinäisellä säätimellä...

Aiheeseen liittyen:

http://www.sportpug.com/foorumi/moottori-ja-voimansiirto/8922-205-virranjakajan-purkaminen-bosch
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=57597.msg239470#msg239470
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info