Kirjoittaja Aihe: 407 - Lämmityslaite ei puhalla kuumaa (säätöläpän akseli)  (Luettu 140788 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kt12816

  • Vieras
Arkistoitu ohje: 407 - Lämmityslaite ei puhalla kuumaa (säätöläpän akseli)


HUOM! Viestiketjussa lämmityslaiteongelmista kertovia 407-autojen omistajia pyydetään ilmoittamaan auton muiden tietojen lisäksi myös DAM-numero sekä autolla ajettu kilometrimäärä.


Auto: 2006 407 SW 1,8 (automaatti-ilmastointi)

Tällä viikolla autoon tuli vika, jossa kuljettajan puolelle loppui lämpimän ilman tulo. Lämmityslaitteen ohjaus toimii aivan oikein automaatilla ja manuaalilla sekä lämpötila säätyy apukuskin puolella, kuljettajalle tulee ainoastaan kylmää. Ongelmaksi osoittautui korjaamolla käydessä, että lämmityslaitteen säätöläpän muoviakseli on mennyt poikki. Vian korjaus vaatii koko lämmityslaiteen uusimisen, koska irto-osia kyseiseen laitteeseen ei saa. Osia on huonosti saatavilla ja tehtaalta toimitus kestää kuulemma noin 3 viikkoa. Lisäksi vaihdon yhteydessä on uusittava molempien puolien askelmoottorit, jotka käyttävät kyseisiä läppiä.

Kysyisin onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa? Ainakin varaosa puute viittaa siihen, että kyseisiä osia on tarvittu muuallakin. Osien hinnat ovat pilvissä, lämmityslaite noin 1300 e ja askelmoottori noin 100 e/kpl. Lisäksi paripäivää työtä korjaamolta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 666
Samaa lämmityslaitetta on myös Citroen C5 II:ssa (vm. 2004-2008) ja samaa ongelmaa ollut. Näitä on kuluvan talven aikana alkanut ilmetä. Yleensä potilas on kolmen vuoden ikäinen haverin sattuessa. Jatkotakuuta tehtaalta ei ole, korvaus harkitaan tapauskohtaisesti. Yleensä ensiomistajaa tuetaan reilusti mutta käytettynä ostaneet joutuvat kääntymään myyjän puoleen.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2009, 11:02:29, kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 508 & Peugeot 607

Benkku

  • Vieras
Vaihteeksi 'taas' harvinaisen typerä rakenne. Nivelpiste keskellä läppää, jolloin dynaaminen paine aikaansaa taivutusrasituksen akseliin, joka poikkipinnaltaan kaiken lisäksi 'kevennetty heikommaksi'.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 606
  • Kuolema kuittaa univelat...
Tota olisiko liikaa pyydetty jos ne joilla tätä ongelmaa on laittaisivat DAM koodin ja koska osa hajosi?

Aiheessa DAM-numero (tuotantokoodi) löytyy tietoa ja apua numeron paikantamiseen.

Voiko tämän nyt ymmärtää niin, että tämä lämmityslaitteen läppävika tulee tähän 407:aan ennemmin tai myöhemmin Suomen olosuhteissa? Lieneekö samaa ongelmaa tuolla keskisessä Euroopassa (missä ei ole noita pakkaskausia niin säännöllisesti)?

Mites sitten korjauksen jälkeen? Onko varaosana tuleva uusi kotelo-läppärakenne yhtään kestävämpi?

No siis kyselen siksi noita DAM numeroita että saataisiin jonkunlainen runko, mistä voi alkaa hahmotella juuri sitä mitä hajoaa mistä ja milloin.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2009, 10:56:17, kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Akselitapin sovitus oli siis tiukka. Mitä kautta tappia pääsee rasvaamaan? Mitä ainetta voisi suihkutella? CRC/aseöljy vai silikoni vai mitä? Vaikuttaa asialle, jolle pitäisi tehdä jotain vielä, kun ei mitään ole tapahtunut. Onko jollakulla ideoita?

En kyllä rasvaisi osia, sillä huolimatta raitisilma suodattimesta mekanismiin joutuu hienojakoista pölyä. Rasvattuihin osiin pöly tarttuu ehkä helpommin kiinni, aiheuttaen läpän ohjaukseen suuremman momentin.

Muovi on myös "itsevoitelevaa" eli jos jotakin haluat lisätä, niin kenties teflon pohjainen kuivavoitelu-aine hitusen pienentäisi mekanismin kitkaa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 606
  • Kuolema kuittaa univelat...
Tähän lämmityslaite ongelmaan löytyy nykyään korjaussarja, joten ei tarvitse koko lämmityslaitetta uusia.

Mitähän tämä korjaus-sarja sisältää ja mitä maksaa?

Sitä kannattaa kysyä merkkiliikkeestä, kaikkia näitä korjaussarjojen varaosanumeroita ei löydy netin varaosanumeropalveluista.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2009, 10:13:11, kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 122
Ei kylmyys sitä muovia tee vahvemmaksi, mutta eiköhän kysymyksessä kuitenkin ole muoviosan vanhetessa tapahtuva normaali haurastuminen.

Tarkoitin, että kylmyys heikentää muovia (heikentää lujuutta). Pakkasessa menee kylmäksi ja tekee muovista kovan. Tavallaan hävittää sen pienenkin elastisuuden. Esim: Jos on lämmintä vaikka +25 ja väännät muovia, niin se joustaa eikä katkea, mutta jos väännät sitä -25 asteessa, niin mennee poikki paljon herkemmin. Voi olla kaukaa haettua, mutta tämä oli vaan yksi visio. :)

Sitä minäkin tarkoitin, mutta muistan lukeneeni katkeamisia tapahtuneen myös kesällä.

KariM

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
  • laalaa
Vetoaisin valmistevirheeseen (katkenneissa akseleissa) tehdas on vastuussa jos tuotteessa on virhe jopa 10v. Citikoissa ainakin on paljon mennyt akselissa olevan reijän ja sitä ohjaavan säätömoottorin liitoksen rikkoutumisia .Moottorissa on tähtimäinen kara joka menee n parimilliä akselin sisään ja se ei kestä .kun ostaa uuden säätömoottorin siinä kara on pitempi eli se menee syvemmälle akseliin .vika aiheuttaa juuri sen ,ettei lämpö säädy toiselle puolelle ollenkaan.Näin ollen jos tehdas on muuttanut rakennetta on se merkki tuotteessa olevasta virheestä!! josta tehdas on vastuussa.Näitä em vikoja on varmaan lähes jokaisessa psa yhtymän autossa jossain vaiheessa.

Olen tuon katkenneen akselin korjannut kaverille C5 citikkaan vm 2001 laittamalla siihen lämmityslaitteen ulkopuolelle ne korjaushammasrattaat, jotka korvaa tuon akselin, niin ei tarvi tuon takia kojelautaa irrottaa. Siihen sai ne maahantuojalta. Niiden hammasrattaiden asennus on pirullinen paikka, kun ei nähnyt mitään ja kaikki piti tehä käsikopelolla. Neljän hammasrattaan vaihtoon meni viisi tuntia.

Tässä keskustelussa käsitelty samaa asiaa:

http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,7276.0.html

Jokunen kuukausi sitten kaveri korjasi itse omasta c5:sta saman vian. Ei ollut kuulemma kummonen homma korjata akseli ja sanoi että ei pitäs mennä enää millään rikki kun oli laittanu kunnolla rautaa sinne. Eipä maksanu se remontti muuta kuin aikaa muutama tunti.

407:n akseli menee poikki lämmityslaitteen sisältä, ei sekään kummoinen ole korjata, kojelauta irti ja lämmityslaite pöydälle.

Tarkennettakoon, että C5-I:ssä (2001-2004) hajoaa servon ja läpän liitos (poorit sileäksi). Ymmärtääkseni C5-II:ssa on samanlainen lämppäri kuin 407:ssa, ja siinä hajoava paikka on akseli lämppärikotelon sisällä, kuten KTA yllä kertoo.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 275
Juttelin yhen pösö asentajan kanssa ja kehotti rasvaamaan läpän akselin jotta ei jäätyisi. Radio, näyttö ja keski suuttimet pois ni pääsee näkemään läpille, selviäis pienemällä vaivalla. Niin ja läpässähän on kumitiiviste reunoilla siihen silikoni spräytä luulis oireen häviävän. Pitää itelle tehdä tämä toimenpide... Yksi millä tästä vaivasta pääsee myös on että ottaa automaatti asennon pois ja suuntaa esim. ikkunalle ja jaloille lämmön n.23 ja puhalluksen mieleiselle voimakkuudelle ni ei läppä liiku, joten ei myöskään akselikaan mene poikki.

Eikös tuo läppä mene joka kerta "kiinni" kun auton sammuttaa? Paitsi jos on katkaissut "muistipiuhan" ohjauspaneelista.

Ei ole rasvalla mitään tekemistä tuon ongelman kanssa, koska on autosta lämmityslaitteen läpän akselit jäätyneet tai läpät jäätyneet? Ei ikinä. Ongelma lienee se että tuo säätöläpän moottori ajaa oman nollakohtansa läppää vasten eli pakottaa läpän täydellä momentilla kiinni tai auki ja tuo läppä ei kestä kovalla pakkasella sitä täyttä säätömoottorin momentia. Jos ja kun tuo proseduuri toistetaan jokaisen virran kytkemisen aikana niin eipä siinä muuta tarvita. Aivan idioottimainen viritys. Tämä on oma veikkaukseni homman toiminnasta, tarkemmin en ole asiaa tutkinut.

EEKI

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 39
Vaikuttaa melko monimutkaiselta tuo korjaus. On varmaan itselle ylivoimainen homma. Ja tarvitsisi tehdä aina varmuudeksi esim. joka 3. tai 4. vuosi kesällä. Talvellahan kukaan ei tuollaista työtä tee, ellei ole tallia käytössä. Korjaus ilmeisesti kestää vain tuon ajan, jonka jälkeen se on taas edessä.

VE1: Eikö läppään pääse käsiksi raitisilmakanavan kautta? Ei tarttis ryhtyä noin laajaan remonttiin?
VE2: Miten voi estää läppää liikkumasta? Sulakkeita pois? Ohjelmallinen muutos? Toimiiko sen jälkeen kuten manuaalinen säätö toimii? Toimiiko jäähdytys? Kiertoilma ei varmaan toimi.

Kyselen, kun ongelma näköjään tulee kolahtamaan myös minuun, kun meinaan pitää autoani ainakin 10 vuotta. Automatiikasta olen kyllä valmis tinkimään, kunhan ilmastointi vain toimii.
407c 2,2 -08

plagu

  • Vieras
Yksi ratkasu vois olla se mitä aksu tuossa jo ehdottelikin että katkaisee ilmastoinnin ohjaimelta releellä virrat sytytysvirran mukaan, tuolloin läppiä ei ajeta auki/kiinni kun auto sammutetaan, tuohon lisäksi vielä se että ei säädellä läppien asentoa ennenkuin laitteet on lämpiminä niin luulisi kestävän?

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 275
Tatud, siihen läpän akseliin on tehty n. 25mm pitkä joustava osuus jostain kumman syystä, ja juuri tämä joustava osa siitä pettää kun ei pakkasella jousta tarpeeksi. En näe mitään muuta mahdollista syytä sille jousto-osan olemassaololle kuin sen että säätömoottorin vääntömomentti otetaan sillä vastaan. Mutta korjatkaa jos olen väärässä ja kun olette tutkineet asian.

Ei näytä akseli sellaselle että olisi mitään joustojuttua, kun on niin kovaa muovia.

Se uritettu alue on juuri se joustava osa.

Miten kova muovi seos vois joustaa? Ja onko se koko akseli joutava, ku on koko matkalta oritettu?

Kaikki materiaalit joustaa, enemmän tai vähemmän. Täysin pyöreä jäykkä akseli ei juurikaan joustoa kestäisi mutta uritettu kestää jo huomattavasti paremmin, tässä tapauksessa ei vaan tarpeeksi.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 390
  • Auto uutena 18.9.2006
...kun ei pakkasella jousta tarpeeksi. En näe mitään muuta mahdollista syytä sille jousto-osan olemassaololle kuin sen että säätömoottorin vääntömomentti otetaan sillä vastaan.

Jos tuo on/olisi syy, pitäisi ehkä olla merkitystä sillä sammutetaanko auto kylmänä? Vai onko akseli aina ulkolämpöisessä (kylmässä) paikassa? Sammutettaessa mulla on käytännössä aina  lämppärin kautta tullut edes haaleanlämmintä ilmaa, jolloin voisi arvella akselinkin edes hieman lämminneen.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 765
Tuohan varmaan katkeaa aina tuosta akselin päästä (jota KTA varmaan tarkoittaa jousto-osalla), jossa ei ole poikittaisia tukia, kuten läppäosan kohdalla. Korjaus kahdella tukiraudalla tai neliöputkella, jonka laittaa täyteen liimaa ja ruuvit vielä varmistamaan.

407 Cupee

  • Vieras
Auto: 2007 407 Coupe 2,2 (42 000 km).

Nyt rupes meikänkin cupeessa paleleen repsikan puolella. Auto on aina lämpimässä tallissa joten aksila on tosi heikkoa tekoa.

Kävin kyselemässä osan hintaa. Tehdas on valmistanut korjauspaketin, jonka hinta on noin 100 e ja jokunen tiiviste o-rengas 5 e. Työn osuus on päivä korjaamolla. Yhteislasku asiakkaalle, jolle ei tulla vastaan maahantuojan puolelta on vähän yli 600 e.