Auto: 2005 407 SW 2,0 HDi (296 000 km).
Lämpimät ilmat koittivat ja eihän se auto jäähdykään kunnolla jos toinen puoli (kyseessä siis 2-alueinen) puhaltaa vain haaleaa vakiolämpöistä ilmaa, joten päätin ryhtyä korjaamaan katkennutta akselia omin päin. Menetelmäksi valitsin halvan ja nopean, eli
Kotelon kyljestä sisään -menetelmän. Huom: tämä menetelmä toimii vain apukuljettajan puolelle. Soveltaen toki sitten toisellekin.
1. Hansikaslokero auki9 T15 ruuvia irti ja lokero melkein tipahtaa syliin. Irrota valaisimen liitin.
2. Kuorimuovi aukiKiinni kahdella T15-ruuvilla.
3. Johtonipun suojamuovi irti4. Revi varovasti vaahtomuovieristettä alaspäin5. Säätömoottorit irtiMoottorit kiinni kumpainenkin kahdella 5-6 mm:n pultilla. Kokeilin noihin 5 ja 6 mm:n hylsyjä, mutta ensin mainittu oli liian pieni ja jälkimmäinen liian iso. Avasin nämä lopulta tongeilla. Eivät ole lujassa.
[KUVA1]6. Reikää sahaamaanMulla ei ollu käytössä Dremeliä tai vastaavaa, joten porasin kulmiin reiät ja jyrsin niistä rautasahan terällä eteenpäin. Melko työlästä, mutta homma hoitui. Sahasin reiästä aluksi aivan liian pienen. Reiän sahauksessa, varsinkin rautasahalla tai vastaavalla sahatessa, kannattaa huolehtia siitä ettei sahaa ilmastoinnin tai lämppärin kennoihin reikiä! Poraamisen kanssa tarkkana myöskin! Tässä(kin) mielessä Dremel on hommaan parempi.
[KUVAT2-4]7. Akseli poisVetele akseli reiästä.
8. Akselin korjausNo niin, tähän lienee useita eri tapoja, mutta tässä asia ilmaistuna kuten sen itse tein.
[KUVAT5-6]8a. Leikkauspintojen puhdistus.
8b. Leikkauspintojen yhteenliimaus Cascon 2-komponenttiliimalla. Anna kuivua 1 vrk.
8c. Akselin vahvistus lasikuidulla ja hartsilla. Anna kuivua 1 vrk.
9. Akseli paikoilleen10. Reiän paikkausKäytin irtileikattujen palasten takaisin liimaamiseen Rapidin kuumaliimapistoolia 7 mm puikoilla. Lujemman liimauksen saisi varmasti aikaiseksi esim. em 2-komponenttiliimalla, mutta kuumaliima on siitä hyvä, että se jähmettyy nopeasti. Liimattavia palasia ei tarvitse kauaa pidellä paikoillaan hankalassa asennossa kyykkien. Saumathan voi vielä halutessaan vahvistaa esim. lasikuidulla, mutta itse en kokenut sitä tarpeelliseksi, sillä liimattuihin kohtiin ei juuri mekaanista rasitusta synny. Tässä kohtaa mietityttää ainoastaan liimauksen pakkaskestävyys. Onpahan helpompi avata reikä uudelleen jos korjaus ei kestäkään.
Annoin tämänkin liimauksen kovettua 1 vrk ennen seuraavaa vaihetta.
[KUVA7]11. Moottorit paikoilleenEnnen reiän tekoa testasin säätömoottorien toimintaa, joten niiden asento oli mitä sattuu eivätkä ne menneet paikoilleen. Liittimet kiinni säätömoottoreihin, auto käyntiin ja kun moottorin asento näyttää sopivalta niin sammuta auto.
12. Loppujen osien kasaus
Aamuisella testiajolla ilman lämpötila vaihtuu jälleen apukuskin puolellakin, tulee kylmää ja kuumaa.
Rahaa tähän remonttiin meni n. 15 euroa kun ostin kuumaliimapistoolin ja liimapuikkoja.
KUVA1KUVA2KUVA3KUVA4KUVA5KUVA6KUVA7TEMP_ARKISTOON