Kirjoittaja Aihe: 407 - Lämmityslaite ei puhalla kuumaa/kylmää (säätöläpän akseli)  (Luettu 218360 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Jättimäiseksi kasvanutta viestiketjua on nyt siistitty ja ratkaistut vikatapaukset, ohjeet kuvineen ja muuta tärkeää on siirretty arkistoon: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=74886.0

Tämän lämmityslaiteongelman voinee jo luokitella 407:n tyyppiviaksi, koska foorumillakin ilmoitettuja vikatapauksia on ollut muutamia kymmeniä. Yhteenvetona tähän mennessä kertyneistä tiedoista voidaan todeta, että myöskään vahvistettu läppäsarja 6480 E3 (jolla ongelmaa on korjattu jo ainakin vuoden 2010 alusta lähtien) ei ole ns. lopullinen ratkaisu, sillä niitäkin on hajonnut ja monia autoja on jouduttu korjaamaan toistamiseen. 407:n omistajan/ostajan kannattaa siis varautua siihen, että ennemmin tai myöhemmin lämmityslaite hajoaa. Käytettyä autoa ostettaessa on syytä tarkistaa, että lämmityslaite toimii kuten pitääkin.

Nähtäväksi jää, auttavatko joidenkin käyttäjien tekemät yritykset rajoittaa läpän säätömoottorin tehoa/vääntömomenttia kytkentään lisätyn vastuksen avulla.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Vendange

  • Vieras
Auto: 2006 407 SW 1,8 (EW7A, DAM 10658 CJ/13.01.2006).

Itselläni lämmityslaitteen akselit hajosivat kun irrotin akun navan ennen kun automatiikka ehti ajaa ne lähtöasemiinsa. Kun laitoin akun kiinni, ja virran päälle alkoi lämmityslaitteen akselit rusahdella. Oma vika.

Vendange

  • Vieras
Jossakin viestissä oli täydelliset purkuohjeet. Nyt pitää ottaa keskikonsoli irti enkä muista miten se oli kiinni etupäästä, ja pitikö koko kojetaulu purkaa? Jos se ohje löytyy laita sen omiin arkistoihini.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Katso tuolta arkistoidusta viestiketjusta, pitäisi löytyä sieltä: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=74886.0

Kojelaudan purkuohje ainakin on tässä ja siinä kerrotaan myös keskikonsolin irrottamisesta: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=74886.msg227133#msg227133
« Viimeksi muokattu: 03.02.2016, 20:07:55 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

sam_u

  • Vieras
Auto: 2006 407 SW 2,0 Olympia Comfort (EW10J4).

Ajattelin korjata tuon apparin puolen akselin leikkaamalla reiän siihen koteloon. Mistä tiedän sen läpän oikean asennon asennusvaiheessa?

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 264
Se moottorin kiinnitys akseliin ei sovi kuin yhteen asentoon.

Bugsneeze

  • Vieras
Auto: 2005 407 SW 2,0 HDi (292 000 km).

Korjaako näitä Oulun seudulla kukaan edullisesti? Minulle kelpaa myös korjaus oikoen, eli reikä kotelon kylkeen -menetelmällä.

Kysytääs samaan digitaaliseen hengenvetoon, että jos tätä nyt alkaisi itse remppaamaan niin mitä liimaa kannattaa käyttää palasen liimaamiseen takaisin koteloon?

Bugsneeze

  • Vieras
Auto: 2005 407 SW 2,0 HDi (296 000 km).

Lämpimät ilmat koittivat ja eihän se auto jäähdykään kunnolla jos toinen puoli (kyseessä siis 2-alueinen) puhaltaa vain haaleaa vakiolämpöistä ilmaa, joten päätin ryhtyä korjaamaan katkennutta akselia omin päin. Menetelmäksi valitsin halvan ja nopean, eli Kotelon kyljestä sisään -menetelmän. Huom: tämä menetelmä toimii vain apukuljettajan puolelle. Soveltaen toki sitten toisellekin. ;D


1. Hansikaslokero auki
9 T15 ruuvia irti ja lokero melkein tipahtaa syliin. Irrota valaisimen liitin.

2. Kuorimuovi auki
Kiinni kahdella T15-ruuvilla.

3. Johtonipun suojamuovi irti

4. Revi varovasti vaahtomuovieristettä alaspäin

5. Säätömoottorit irti
Moottorit kiinni kumpainenkin kahdella 5-6 mm:n pultilla. Kokeilin noihin 5 ja 6 mm:n hylsyjä, mutta ensin mainittu oli liian pieni ja jälkimmäinen liian iso. Avasin nämä lopulta tongeilla. Eivät ole lujassa. [KUVA1]

6. Reikää sahaamaan
Mulla ei ollu käytössä Dremeliä tai vastaavaa, joten porasin kulmiin reiät ja jyrsin niistä rautasahan terällä eteenpäin. Melko työlästä, mutta homma hoitui. Sahasin reiästä aluksi aivan liian pienen. Reiän sahauksessa, varsinkin rautasahalla tai vastaavalla sahatessa, kannattaa huolehtia siitä ettei sahaa ilmastoinnin tai lämppärin kennoihin reikiä! Poraamisen kanssa tarkkana myöskin! Tässä(kin) mielessä Dremel on hommaan parempi. [KUVAT2-4]

7. Akseli pois
Vetele akseli reiästä.

8. Akselin korjaus
No niin, tähän lienee useita eri tapoja, mutta tässä asia ilmaistuna kuten sen itse tein. [KUVAT5-6]

8a. Leikkauspintojen puhdistus.
8b. Leikkauspintojen yhteenliimaus Cascon 2-komponenttiliimalla. Anna kuivua 1 vrk.
8c. Akselin vahvistus lasikuidulla ja hartsilla. Anna kuivua 1 vrk.

9. Akseli paikoilleen

10. Reiän paikkaus
Käytin irtileikattujen palasten takaisin liimaamiseen Rapidin kuumaliimapistoolia 7 mm puikoilla. Lujemman liimauksen saisi varmasti aikaiseksi esim. em 2-komponenttiliimalla, mutta kuumaliima on siitä hyvä, että se jähmettyy nopeasti. Liimattavia palasia ei tarvitse kauaa pidellä paikoillaan hankalassa asennossa kyykkien. Saumathan voi vielä halutessaan vahvistaa esim. lasikuidulla, mutta itse en kokenut sitä tarpeelliseksi, sillä liimattuihin kohtiin ei juuri mekaanista rasitusta synny. Tässä kohtaa mietityttää ainoastaan liimauksen pakkaskestävyys. Onpahan helpompi avata reikä uudelleen jos korjaus ei kestäkään. ;D Annoin tämänkin liimauksen kovettua 1 vrk ennen seuraavaa vaihetta. [KUVA7]

11. Moottorit paikoilleen
Ennen reiän tekoa testasin säätömoottorien toimintaa, joten niiden asento oli mitä sattuu eivätkä ne menneet paikoilleen. Liittimet kiinni säätömoottoreihin, auto käyntiin ja kun moottorin asento näyttää sopivalta niin sammuta auto.

12. Loppujen osien kasaus


Aamuisella testiajolla ilman lämpötila vaihtuu jälleen apukuskin puolellakin, tulee kylmää ja kuumaa.

Rahaa tähän remonttiin meni n. 15 euroa kun ostin kuumaliimapistoolin ja liimapuikkoja.

KUVA1


KUVA2


KUVA3


KUVA4


KUVA5


KUVA6


KUVA7


TEMP_ARKISTOON

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Kuvassa 4 näkyy että lähdit ensin sahaamaan vasemmasta yläkulmasta vasemmalle alas, mutta päätitkin sahata vain vasemmasta alakulmasta palan. Olisiko alkuperäinen sahaussuunta ollut ok (mutta päätit säätää sahausmatkassa) vai törmäsitkö johonkin ongelmaan?

Entä onko kotelon sisäpuolella tilaa jos haluaisi tehdä niin että leikattuun kotelon osaan tekisi leikkaussauman kohdalle huulloksen, ts liimaisi/niittaisi muovikaistaleen leikattuun osaan leikkaussauman päälle. Sitten laittaisi tuon irto-osan paikalleen ruuveilla, tiiviste väliin. Ongelma voi olla että ruuvin kärjet menevät kotelon sisäpuolelle joten voivat ottaa kiinni liikkuviin osiin, ts läppään. ???
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Bugsneeze

  • Vieras
Kuten totesin, niin sahasin reiästä aluksi liian pienen (kuva 3). Aluksi aloin suurentamaan reikää kesken jääneeseen suuntaan, mutta totesin että reiästä tulee liian suuri. Suurensin aukkoa lopulta vain alas päin.

Tiedätkös, että ennen remonttia mielikuvaharjoitteita tehdessäni ajattelin juuri samanlaista muovilipareen liimaamista leikattuun palaseen jonka sitten ruuvaisin paikoilleen koteloon. Tuumailin, että näin olis helppo asemoida irti leikattu palanen oikein ja liimaaminen olis helpompaa.

Päätin kuitenkin ensin kokeilla kuumaliimalla ja se toimikin ihan hyvin.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Löytyy kotelo malliksi, jolla voisi tarkkaan demota. Jos jollakin on ylimääräinen oikeanpuoleinen säätöläppä, vasemmanpuoleinenkin käy, niin otetaan vastaan (maksan postikulut). Tarkennan mallineella sahausta ja kotelossa oleva tukimuovin sahaus  huomioidaan optimaalisesti. Tervetuloa vpera mukaan ottamaan valokuvia. Sabluuna löytyy eräästä projektista, jossa sahattu aukko on suositeltu tehtävän riittävän suureksi.
« Viimeksi muokattu: 15.05.2016, 08:24:21 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Tuossa lisäfotot niille, joiden auto antaa "kesäyllärin" katkaisemalla läpän akselinsa  ;). Yksialueista varten kytkentäkaavio säätömoottorin suunnan kääntämiseen, jos vaihtaa puolelta toiselle kevyemmällä remontilla..

- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Lisävastuksiin ohje Citroen foorumilta.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

erkkipj

  • Vieras
Auto: 2005 407 SW 2,0 (160 000 km).

Itsellä herjaa myös matkustamon kosteusanturista. Kuljettajan puolelta tulee kylmää kuten pitääkin, mutta vänkärin puolelta vain kuumaa. Vaimo istuu nykyisin takapenkillä. :)

Lista on aivan kiinni oikeanpuoleisessa tuuletusritilässä. Miten sait liutettua listaa oikealle? Nostitko yli tuuletusritilän, vai poistitko ritilän ensin tieltä? En uskaltanut nostaa listaa yli ritilän reunan, kun pelkäsin sen listan kiinnityksen rikkoutuvan. Jos ritilä pitää ensin poistaa, onko hyvää vinkkiä sen tekemiseen? Miten kävi, korjasiko uusi anturi vian?

TEMP_ARKISTOON

perrye

  • Vieras
Auto: 2008 407 SW 1,6 HDi.

Tänään vaihdettuna merkkiliikkeessä 700 €, nyt kelpaa ;D