Kirjoittaja Aihe: 407 - Lämmityslaite ei puhalla kuumaa (säätöläpän akseli)  (Luettu 140924 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

407 Cupee

  • Vieras
Kun avaa säätömoottorin pois, voi hylsällä pyöräyttää säätöläpän lämpimälle ja jo tarkenee.

PS. Kävin muuten Veholla tiedusteleen Citikan toimintaa, sanoivat etteivät viitsi edes korjausosaa vaihtaa, koska yhtä heikko esitys. Siellä on korjauksena alumiinipellistä taivutettu kouru, joka liimataan päälle ja helmat taitetaan, joten on siis putkimainen vahviste. Eikä tarvitse lämppäriä irrottaa, nopeampi ja kuulemma parempi.

Syyksi rikkoutumiseen Veho sanoi, että läppä jäätyy (reunoissa kumitiiviste) ja voimakas moottori vääntää muoviosan poikki. Älkää pitäkö kylmällä ilmalla automaattiasentoa päällä. Läpät ehtivät lämmetä manuaaliasennolla eikä tule ehkä läppävikaa.

407 Cupee

  • Vieras
Mikäs läppä tuossa jäätyy, lämmönsäätökö. Mietin vain että auttaako se että ei pidä automaattia päällä? Eikö silloin ajakaan läppää kiinni?

Katsokaa aiempia kuvia. Kuvassa oleva sininen osa on säätöläppä jonka reunoilla oleva tiiviste jäätyy. Automaatti-ilmastointi päällä autoa käynnistettäessä läpän moottori kääntää läpän ääriasentoihin, jonka jälkeen asettuu annettuun arvoon (lämpötilaan) ennen kuin auto on lämmin ja tämä rikkoo akselin. Kuvasta näkyy hyvin koko rakenne.

Saako säätömoottorin pois jotenkin purkamatta kojetaulua? Entä saako korjauksen kuitenkin tehtyä jotenkin irroittamatta kojetaulua (jos kerran säätömoottorin irroituksen jälkeen pääsee hylsyavaimella kääntämään läpän lämpöiselle)? Tuotahan ei varmaan tarttis tehdä jos kojetaulu on jo purettuna (voisi vaihtaa vain uutta osaa tilalle).

Säätömoottori on hyvin näkösällä. Kun irrottaa hanskalokeron, niin se alimmainen mootori pois ja akselin pää näkyy. Se työnnetään sisään ja iso reikä hylsylle. Se Vehon korjaus helpottaa paikallaan korjausta, kun ei tarvitse nesteitä poistaa ollenkaan.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 393
  • Auto uutena 18.9.2006
Kuinka tiukka tuon moottorin sovitus läpän akseliin mahtaa olla? Voisiko olla mahdollista että kun moottori tiukataan ruuveilla kiinni tulee akseliin sivuttaista vääntöä joka sitten aikaa myöten pakkasilla hissukseen taivuttelee akselin poikki.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 393
  • Auto uutena 18.9.2006
Ilmeisesti siis laittavat muoviosan (=läpän akselin) päälle U-mallisen alumiinipellistä tehdyn "kourun". Siis liimaavat muovin ympärille ja taittavat "kourun" reunat vielä akselin neljännelle sivulle. Tuolla saadaan tukevampi rakenne.

Se ei käynyt minulle(kaan) selväksi että käyttävätkö uutta osaa vai korjaavatko katkenneen?

Sitä en tiedä kuinka tämä Vehon korjaustapa ja Pösöhuollon tapa poikkeavat niin paljon että toisessa pitäisi lämppäri irroittaa ja toisessa ei. Luulisi että molemmissa pitää läppä saada pöydälle/käteen, joten missä siis ero?
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Benkku

  • Vieras
Se ei käynyt minulle(kaan) selväksi että käyttävätkö uutta osaa vai korjaavatko katkenneen?

<clip>
...sanoivat etteivät viitsi edes korjaus osaa vaihtaa koska yhtä heikko esitys.
</clip>

Käsittääkseni liimaavat katkenneen akselin, sitä tukevalla alumiinisella tuella. Taatusti pätevämpi korjaus, kuin alkuperäisen kaltaisen akselin vaihto.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 393
  • Auto uutena 18.9.2006
Viestiketjun ekalla sivulla Terotin sanoi kuvien yhteydessä "Huomasin, että rasvaa ei ollut ollenkaan tuolla katkenneella puolella ja sovitus on todellakin liian tiukka.". Oiskohan tuo kuitenkin se varsinainen syy katkeiluun? Jos on niin silloin voisi olla kyse enemmän yksilöeroista kuin systemaattisesta taudista.

Mietin että kannattaisikohan moottori irroittaa ja tutkia läpän herkkyys. Vaikka mitä sille sitten voi muuta tehdä kuin purkaa...
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Benkku

  • Vieras
...sovitus on todellakin liian tiukka.". Oiskohan tuo kuitenkin se varsinainen syy katkeiluun?

Hyvin paljon mahdollista (yhdistettynä servon 'ylikuormitus suojattomuuteen' ts. yksinkertaiseen virranmittaukseen jne.), erityisesti vallitsevan lämpötilan ollessa matala, jolloin akseli kuoren pesäänsä tiukkenee entisestään.

Läppämoottorin käämien syöttöihin voisi olla kannattavaa askarrella virranrajoitus/ylikuormitussuojaus.

Benkku

  • Vieras
Mietin että kannattaisikohan moottori irroittaa ja tutkia läpän herkkyys. Vaikka mitä sille sitten voi muuta tehdä kuin purkaa...

Kuoren läpiviennin/akselin pesien halkaisijan suurentaminen luokkaa 0.1 mm riittänee.

Benkku

  • Vieras
Niinpä, mutta tuota verten se on kuitenkin purettava. Viitsiikö purkaa vaikka olisi jäykkä, jos on vielä ehjä?

Toki kotelo on halkaistava, (vielä ehjän) akselin irroittamiseksi. Akselin ollessa poikki homma on helpompaa, eli reiät pystyy suurentamaan sekä akselin kohdistamaan/vahvistamaan jne. katkoskohdasta ilman koko kotelon purkamista. Ehjän purkamista voi miettiä, mutta en usko että tuo kestää rikkoontumatta vuosia/ajoneuvon käyttö-ikää ilman vahvistamista ja/tai akselisovitteen korjaamista.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 415
Tuo säätöläpän moottorin ylikuormitussuoja olisi paras lääke näihin ongelmiin kääntyvien peilien tapaan. Jostain syystä ei ole vielä omalle kohdalle sattunut näitä akselirikkoja. Auto aina kylmässä eikä sisätilalämmitystäkään.

gli

  • Vieras
Auto: 2006 407 SW 2,0 Executive.

Oman autoni lämppäri lienee sitten säästynyt rikkoutumiselta siksi, koska olen ajellut ilmastoinnin manuaalisäädöillä. Automaattiasento kun huudattaa (kesälläkin) puhallinta tarpeettoman kovalla nopeudella ainakin normaaleille kaupunkilenkeille ihan liian kauan. Odotettavissa on siis, että minullakin korjaus on joskus edessä, jos AUTO-toimintoa alkaa tosissaan käyttää, sillä sehän se noita läppiä veivaa edestakaisin. Toisaalta sitä kyllä pitäisi uskaltaa käyttää, kun automaatti-ilmastoinnista on maksanutkin.

En tiedä, onko edes tilastoja siitä, paljonko noita on hajonnut, mutta jos noinkin monessa yksilössä vahinko on sattunut, on kyseessä selvä valmistus-/materiaalivika, eikä normaali kuluminen. Ilmastoinnin AUTO-asennossa ei käyttäjä edes pysty vaikuttamaan asiaan, joten käyttäjän vikakaan se ei ole. Ihmettelen, että mitään paljon puhuttua takaisinkutsukampanjaa ei ole masinoitu, vaikka tässä se olisi todella tarpeen. Vaivalloisen korjauksen hinta tuntuu olevan kova, ja on selvää, että tästäkin taas johtuu, että tulevaisuudessa käytetyistä ei tule pääsemään eroon ”kun niissä on kuulemma ollut niitä lämppärivikojakin”.

Benkku

  • Vieras
Oman autoni lämppäri lienee sitten säästynyt rikkoutumiselta siksi, koska olen ajellut ilmastoinnin manuaalisäädöillä.

Mutta eikös lämpötilan säätö ole aina automaatilla, ja lämmönsäätöläppähän tässä kai on hajonnut?

Kyllä lämmönsäätö on automaattinen (ja jatkuva), edellä kuvatulla käyttötavalla ei ole merkitystä.

Benkku

  • Vieras
Merkkihuollossa työskentelevän kaverini kommentti aiheeseen:

" kuvio sahalla ko nykäsee koteloa siitä säätömoottorin ympäriltä ja korjaa akselin niin ei tarvi koko autoa purkaa liimailee sitte takasi ja taas pelaa"

"niissä ilmanjako läpissä on kumi tiivisteet ja ei tehtaalla laitettu mitään rasvaa saatanan tiukka liikuttaa sitä hässäkkää tein diagnoosia ko leväytin lämppärin kotelon kappaleiksi"

Ohjehan oli siis tarkoitettu, ns. diy-asentajalle, kyllä ne huollossa tekevät nuo pitkän (lue kalliin) kaavan mukaan. Mulla esim. on 300tkm ajettu 407 jos menen nyt vinkumaan maahantuojalle/tehtaalle jostain katkenneista läppä-akseleista niin nauravat pihalle. Jos tuo todella jossain vaiheessa hajoaa, niin teen kyllä "pielavetiset" ihan hyvällä omalla tunnolla.

Kohteeseen ei saa laittaa mitään rasvaa (keräisi kaiken hienojakoisen raitisilmasuodattimen lävitse pääsevän pölyn), korkeintaan kuivavoitelu-ainetta, joka sekin kyllä on tarpeetonta ts. ei pienennä tiivisteen ja kotelon välistä kitkaa juuri nimeksikään. Terävällä mattopuukolla, suoraa teräsviivainta apuna käyttäen - napsu siivu tiivisteen huulesta pois.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 275
Oma ohjeeni jatko ongelmien, nitinöiden yms. oireiden välttämiseksi on tehdä työ juuri niinkuin tehdas on ohjeet antanut. Kojelauta pois, lämmityslaite pöydälle, halki ja uudet läpät paikalleen ja kuten jo aiemmin todettu, tehtaan tulee maksaa koko juttu.

Benkku

  • Vieras
Jännitteen alentamisella kyseisiltä moottoreilta voisi estää liian momentin, jos lähtömomentti ei pienene liikaa. P=UxI

En kyllä lähtisi alentamaan jännitettä (virta kasvaa), vaan rajoittamaan moottorille menevää virtaa.