Kirjoittaja Aihe: 407 - Lämmityslaite ei puhalla kuumaa (säätöläpän akseli)  (Luettu 140928 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vaikka tuo sähköpätevyys S1 onkin taskussani, niin ymmärrän, että vastuksella voi vähentää virtaa. ;) Uskallan olla väärässäkin, kun on kyse moottorista.

Speed vs. current characteristics -> jännitteen alentaminen ei juuri auta - päinvastoin, muita ongelmia aiheutuu. Virran rajoittaminen auttaa. Vastuksella voi vähentää virtaa, aivan oikein.

<clip>
...torque is proportional to the current...
</clip>

http://en.wikipedia.org/wiki/Brushed_DC_electric_motor

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 701
Kestomagnetoidun tasavirtamoottorin napajännitteen alentaminen alentaa moottorin saavuttamaa nopeutta ja maksimivääntömomenttia ja mekaanisen vastuksen kasvaessa saavutettavissa olevaa vääntömomenttia suuremmaksi se alentaa myös lukitun roottorin virtaa. Vakiovastamomenttia vasten pyöriessä virta pysyy samana resistanssista huolimatta, mutta nopeus jää alemmaksi kuin ilman resistanssia (edellä mainitut melko suurella tarkkuudella, nyrkkisäännön omaisesti).
« Viimeksi muokattu: 19.03.2010, 21:25:28, kirjoittanut MJ »

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 701
Ensisijaisesti jännite määrää pyörintänopeuden ja virta moottorin tuottaman momentin. Lukitustilanteessa moottorin ottama virta (vääntömomentti) suurenee - ei jännite.

Kyllä, ja sitä virtaa rajoittaa moottorissa tuolloin vain roottoripiirin resistanssi (syöttöpiiri on sitten tapauskohtainen ja asia erikseen). Tavalla tai toisella sitä virtaa pitää (jos pitää) alentaa, ja yksinkertaisin, vaikkakaan ei paras, tapa on lisäresistanssi moottorin kanssa sarjaan. Joka siis käytännössä alentaa moottorin liitinjännitettä. Moottorihan ei sähköisesti näe syöttävästä piiristä mitään muuta kuin liitinjännitteensä.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2010, 11:46:53, kirjoittanut Tonilind »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 577
  • 407 3.0 V6 Sport
Kyllä, ja sitä virtaa rajoittaa moottorissa tuolloin vain roottoripiirin resistanssi (syöttöpiiri on sitten tapauskohtainen ja asia erikseen). Tavalla tai toisella sitä virtaa pitää (jos pitää) alentaa, ja yksinkertaisin, vaikkakaan ei paras, tapa on lisäresistanssi moottorin kanssa sarjaan. Joka siis käytännössä alentaa moottorin liitinjännitettä. Moottorihan ei sähköisesti näe syöttävästä piiristä mitään muuta kuin liitinjännitteensä.

Joskus jo edesmennyt sähköteorian opettajani kuvasi sähköilmiötä vesihanaan. Kuristamalla veden virtausta, teho alenee. Hana=vastus. Aiheeseen palatakseni, läppien vaihtaminen voi olla ainut ratkaisu ongelmaan, vaikka kuin muita vaihtoehtoja tuumattaisi. Täytyisi mittailla ja tehdä tutkimuksia vahvistava prototyyppi.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Alkuperäisten läppien ollessa (vielä) ehjiä, on virran rajoittaminen kätevin ja edullisin vaihtoehto. Vahvistetuilla läpilläkin, virtaa kenties kannattaisi rajoittaa. Läppiä kääntävät moottorit ovat vaihdemoottoreita, eli momentti liike-alueen päätyrajoissa on suurehko.

Twilight

  • Vieras
Koskeeko tämä ongelma automaatti-ilmastoituja vai kaksoisautomaatti-ilmastoituja autoja?

Näyttäisi koskevan sekä 1- että 2-alueisia automaatti-ilmastointeja.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 393
  • Auto uutena 18.9.2006
Pari vastusta oikeisiin piuhoihin ja ongelma on historiaa. Hieman vaatisi nyt pioneerihenkeä...

Täytyisi katsoa millaisia virtoja vetää jumiutuessaan ja laskea vastuksille riittävät tehonkestot.

Vastukset täytyisi olla niin suuret että moottori oikeasti ei jaksa pyörittää jos on jumissa. Ei taida auttaa tuossa tilanteessa jos pyörittää normaalia hitaammin (mutta pyörittää kuitenkin).
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 577
  • 407 3.0 V6 Sport
Veikkaan moottorin äänestä päätelleen, että moottori ottaa virtaa maksimissaan 1 A. Jännitteen laskeminen 14V>>>11V vaatii 3 V häviön.
Moottoripiiri ei toimi kuten puhdas resistanssi, joten lähtisin kokeilemaan 11 ohmin ja tehonkestoltaan 10W vastuksilla, eli kaksi 22 ohmista 5W rinnan. ;)

Kysyn Automaalta kytkentäkaavion (luulen saavani tiedon lämmityssysteemistä), että meinaan olla tässä pilotissa vahvasti mukana (ehjät kojelaudat). Samalla pyydän johdotuskaaviot ovien sisältä, koska kynnysvalojen rinnalle olisi hyvä asentaa jalkatilavalot (teholedit) ja sisävalojen masternappi.  
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 393
  • Auto uutena 18.9.2006
Jos on jokin tavallinen tasavirtamoottori niin varmaan jumiutuessaan ottaa paljonkin enemmän virtaa kuin liikkuessaan. Ja systeemi varmaan ajaa moottoria aika kauan vaikka moottori pysähtyisikin. Joten pitää mitoittaa tuo vastuksen tehonkesto pidempiaikaisen jumivirran mukaan jonka mittaus lienee hankalaa tai ainakin riskialtista. ;-).

Kannattanee ehkä laittaa ylimääräinen sulake jonka arvoksi oma mutu-maksimivirta-arvaus niin ei turhaan polttele vastusta.

Millähän perusteella pysäyttää päätyasennoissa normaalikäytössä? Liekö moottorin sisällä asentotunnistin vai onko sittenkin askelmoottori tms?

Jos olisi systeemissä alun alkaen virran mittaus ja pysäytys sen perusteella, ei pitäisi edes hajottaa läppiä, jollei sitten aja jonkin aikaa lähdön jälkeen ilman virtarajoitusta.

En usko että kukaan on koskaan (edes huolto) nähnyt missä tilanteessa läppä ihan oikeasti hajoaa, joten sivistyneillä arvauksillahan tässä toimitaan...
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Stanu

  • Vieras
... se on edelleen askelmoottori.

Benkku

  • Vieras
Sivistyneillä tai vähemmän - arvauksilla kyllä. Sinänsä moottorin tyyppi (vaikka olisikin askelmoottori) ei estä momentinrajoitusta.

Liian suuri momentti, liike-alueen päissä, osan rakenteeseen nähden tuon rikkoo moottorityypistä riippumatta. Virranrajoitus vastuksilla on nopea toteuttaa, mutta siihen liittyy omat ongelmansa. Parempi on rajoittaa virtaa leikkaamalla tehollisarvoa eli pulssinleveysmodulaatiolla.

esim.
http://www.beigebag.com/case_chopper2.htm
http://www.ee.iitkgp.ernet.in/pe4.pdf
« Viimeksi muokattu: 24.03.2010, 11:57:48, kirjoittanut Benkku »

Stanu

  • Vieras
Jos siinä on fiksu ohjaus, ei se edes käänny niin pitkälle, että mekaniikka alkaa liikettä rajoittamaan.

Mutta akselin kestoon nähden liian tiukka tiiviste rajoittaa? Siis jo ennen kuin mekaniikka on aivan perillä asti. Tai jos se katkeaa kun moottori yrittää avata läppää, ja tiiviste pitää kiinni? Tiivisteestähän Benkku jo mainitsi aiemmassa viestissä.

Tämä liittyy läppien sopeutukseen. Normitilanteessa kun läpät ajetaan laidasta laitaan ja mekaanisen vastuksen (=virran kasvu) kasvaessa, paikka laitetaan "muistiin". Tämä toimii loistavasti kun paikat on ehjiä. Virran kasvua ääriasentojen välissä ei liiemmin tarkkailla. Se kun voi tilanteesta riippuen vaihdella (lämpötilat, puhallinnopeus, yms). Eli kun akseli jumittaa keskellä, moottori vetää väkisin läpän yli => rikki.

Stanu

  • Vieras
Eli ongelma ei olekaan heikko akseli vaan huono laakerointi?

Taitaa syy löytyä molemmista.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 415
Jututin pösön korjaamopäällikköä taas aiheesta. Sanoi itse, ettei ongelma uusilla läpillä poistu. Liian vahvat rattaat ja moottori. :) Opelista hajoaa kuulemma nuo rattaat. Siinä pitäisi olla kuormituksen tunnistava moottori. Sama kuin peileissä. Jos jäässä, lopettaa väkisin vääntämisen. Eilen oli kylmää, muttei vielä pakkastakaan.

Benkku

  • Vieras
Ikävää luettavaa, mutta ehkäpä ennalta ehkäisevä ratkaisu > Super Epoxy-liimaa akselin koloihin. Oheisena kuva tuosta moottorista & akselista.

Pelkkä liima ei juurikaan akselia vahvista. Nimimerkillä - kokeiltu on, poikki menee...

Akseliin kun liimaa L-mallisen metalliliuskan, niin vääntöjäykkyys riittää.

Tuohan ei siis kai normaalikätiseltä onnistu mistään raosta, kojetaulua purkamatta?

Kyllä, juurikin niin, kotelo on avattava.