Kirjoittaja Aihe: 407 - Lämmityslaite ei puhalla kuumaa (säätöläpän akseli)  (Luettu 140925 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 577
  • 407 3.0 V6 Sport
Kyllä, juurikin niin, kotelo on avattava.

Liimaaminen on melkoisen hankalaa päälliaukosta ja vieläpä tuon mainitsemasi metallilistan asentaminen. Asennustila avautuu, kun ottaa soittimen irti, sitten monitoiminäyttö ja lopuksi suutinritiläyhdistelmä. Liiman ujutus pitkällä nippusiteella akselin ristikkoaukkoihin, mutta L-listan pano onkin eri juttu.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
...Service Boxin mukaan V6-mallissa on irroitettava imusarja, jotta pääsee irroittamaan lämpölaitteen kiinnitysruuvit konehuoneen puolelta....

Ei imusarja lämmityslaitteen irroittamisen takia ole irroitettava, vaan nimenomaan alunperin tulppien ja takimmaisten puolien vaihdon takia - ynnä osin osan valmistusteknisestäkin syystä.

mutta, yhtä kaikki - hyviä pointteja - 'konstruktioiden järjettömyyksistä' huollon kannalta - jos nyt lämmityslaitteen purkua/kasausta voi ylipäätään huolloksi nimittää.

plagu

  • Vieras
benkku: on se irroitettava, koska lämmityslaitteen irrotus vaatii kylmästöinnin purun ja sen putkistoa taasen ei saa irroitetua v6:ssa irroittamatta imusarjaa.
Suosittelen lukasemaan peugeot servicebox documentation backup sovellusta ;)

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 275
Benkku varmaankin tarkoitti ettei sitä imusarjaa ole tehty irroitettavaksi lämmityslaitetta varten. Eli jos tulppien vaihto ei vaatisi imusarjan irroitusta niin ei olisi lämmityslaitetta varten rakennettu moista ominaisuutta. Nyt onneksi tämmöinen ominaisuus on, muutenhan moottori pitäis tiputtaa alas lämmityslaitteen ja kojelaudan irroitusta varten.

Benkku

  • Vieras
On se irroitettava, koska lämmityslaitteen irrotus vaatii kylmästöinnin purun ja sen putkistoa taasen ei saa irroitetua V6:ssa irrottamatta imusarjaa.

Benkku varmaankin tarkoitti, ettei sitä imusarjaa ole tehty irrotettavaksi lämmityslaitetta varten. Eli jos tulppien vaihto ei vaatisi imusarjan irrotusta, niin ei olisi lämmityslaitetta varten rakennettu moista ominaisuutta. Nyt onneksi tämmöinen ominaisuus on, muutenhan moottori pitäisi tiputtaa alas lämmityslaitteen ja kojelaudan irrotusta varten.

No, imusarja on sama kuin 605 ja 406 malleissa - suunniteltu siis silloin. KTA käsitti mitä tarkoitin. Aivan sama mitä Service Boxissa "purettavuuden funktiosta" sanotaan. Jos imusarja ei olisi tulppien vaihdon takia purettava, todennäköisesti nosteltaisiin koko voimansiirtopakettia, kojelaudan irrottamiseksi.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 778
    • http://peugeot505.info
Nyt on auto saadu korjaamolta. Läpät oli vaihdettu, ja lisäksi joitakin o-renkaita. Loppusumma 661,80 (+ ECU-päivitys 46,20). Onkohan autossa hajonnu läpät jo kertaalleen, koska toinen läppä oli sininen ja toinen valkoinen.

Kun katselee tämän viestiketjun aiempia kuvia, niin voi havaita, että 1. tapauksessa kummatkin läpät ovat sinisiä, kun taas 2. ja 3. viestin kuvissa toinen on sininen ja toinen vaaleanruskea sekä uusien että vanhojen osien osalta. 4. viestissäkin näkyy vaaleanruskea läppä.

Mahdollisesti jossain vaiheessa tuotantoa on päätetty ns. värikoodata ko. osat, mutta ilman tarkempia tietoja on värin perusteella vaikea sanoa, onko läpät vaihdettu jo aiemmin. Lisäksi eri alihankkijoiden (Behr tai Visteon) tuotteissa osien värit voivat vaihdella.

Aiheeseen liittyviä linkkejä:

http://forum.andre-citroen-club.de/showthread.php?t=98170
http://www.c5club.cz/clanky/uzivatelske-navody/oprava-klimatizacie-c5-2-(2004-2008)
http://psa-club.ru/citroen-c5-ll/remont-zaslonok-otopitelya-citroen-c5-2.html
http://www.peugeot-club.com/forum/viewthread.php?tid=66730&page=2
http://www.forum-auto.com/marques/Peugeot/sujet26118.htm
« Viimeksi muokattu: 31.01.2016, 20:17:34, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 666
Citroen-foorumilta:

Lainaus
Läppien akselien katkeaminen on vain lopputulos, vian syy on kotelo jossa stopparien vastinpinnat antavat periksi. Läppäakseleissa on aivan alussa neliönmuotoinen kohoke joka toimii stopparina. Jos tämä menee kotelon seinämässä olevasta vastinkappaleesta ohitse niin seuraavaksi stopparina toimii läppä, ja se on 5 cm akselin perässä. Askelmoottorissa riittää voimaa kääntää sitä mutkalle. Riittävän monta starttia ja akseli väsyy ja katkeaa (ilmeisesti 84kpl jos kerran kaksi kuukautta kesti) .
Peugeot 508 & Peugeot 607

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 914
Läppäakselin vaihto onnistui saman kertoman mukaan irroittamatta lämmityslaitetta autosta.

Olen kuullut saman suuntaista juttua eli sinne koteloon porataan sopivan kokoinen reikä paikkaan X ja siitä pystyy vaihtamaan sen akselin irrottamatta "kaikkea".

Omia kokemuksia aiheesta ei ole, joten asiasta en tiedä mitään.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

ukkram

  • Vieras
Mä korjasin tuon omani kuukaudeksi irroittamalla hanskalokeron, ja kääntämällä sen läppäakselin vapaan pään niin että tuli kuumaa hyttiin. 1-alueilmastoinnissahan on se apumiehen puoleinen pää akselista vapaana.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 577
  • 407 3.0 V6 Sport
Kyllä kikkakolmonen pitäisi keksiä tuohon ongelmaan. Hanskalokero ja alaturvatyyny irroitettuna akselin ja kääntömoottorin väliin voisi mahtua tekemään rajoittimet. Litteästä 1 mm rst-levystä rajoitinsektori ja pienet korokestopparipalat moottorin kiinnittämiseksi tuon välilevyn mitan korkeammalle  ;)

Ai niin: Jos rattiakselin joutuu purkamaan, niin ratti ei saa pyörähtää, siis rattilukko päälle. Tämä oli citikkamiehen ohje, ettei ratin yhteydessä olevat piuhat katkea. Tämäkin on toisen käden kautta saatua tietoa, eli kokemuksen ääni puhui oppirahojen maksamisesta.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Jos rattiakselin joutuu purkamaan, niin ratti ei saa pyörähtää, siis rattilukko päälle.

Pätee aina kaikissa töissä, kun ohjausakseli irroitetaan hammastangosta. Tehtaan ohje.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 577
  • 407 3.0 V6 Sport
Auto: 2005 407 Sport 3,0 V6 (automaatti).

En ymmärrä ideaa. Mitä hyötyä on rajoittaa läpän kääntymistä jotain toista kohtaa vasten? ts. läppäakseli rasittuu ainoastaan uutta rajoitinta vasten? Olen ymmärtänyt että säätömoottori ei rajoita voimankäyttöä missään tilanteessa, joten eikö se ole ainoa ongelma?

Jujuni on siinä, että läppä menee todennäköisimmin solmuun ääriasennossa, joko kiinni tai auki ollessaan ja ottaessaan moottorin väännön vastaan. Läppä pysähtyy, mutta akseli joutuu antamaan periksi. Kun rajoitin laitetaan moottorin juureen, vääntö ei kohdistu akselin heikoimpaan kohtaan, vaan moottorin tyveen, jossa on vahva sakaramuotoinen tappi ja vastaava kolo, josta akseli alkaa. Kuten aiemmin olen todennut, asia on kehittelyasteella, mutta voisi onnistuessaan olla mitä nerokkain keino välttyä turhalta remontilta.

Oheisista kuvista saa vinkkiä. Ujutin läppäakselin koloihin SuperEpoxyä, (vahvikerautaa ei mahdu asentamaan) eli on liian ahdas tehdä ylhäältä päin. Akselin saa näkyviin, kun ajaa lämmöt toiseen ääriasentoon, vaatii tosin purkamista kojelaudasta (radio, näyttö ja mukavuusilmastointiritilä).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Kun rajoitin laitetaan moottorin juureen...

Olisikohan kenties siinä moottoriliitoksen juuressa, jo tehtaalta lähtöisin oleva rajoittava muotosulje? Entäpä momenttti liike-alueella, kun läppäkoteloon kertyy kosteutta?

Rajoittakaa maksimi virta, se toimii.

juhape

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Olen mielenkiinnolla seurannut tätä topiccia kun itselläni on 407Coupe 2.7Hdi jossa siis on kai myös nämä läpät. Tuo akselin juureen tehtävä rajoitin olis varmasti toimiva. Meillä on töissä iso Trumpf-laser jolla olisi helppo ajaa rosterista (esim. 2 mm) moiset palikat sinne väliin. Esim. akseliin "prikka" jossa "viisari" ja koteloon kiinni levy jossa prikan kokoinen reikä ja sektoria sille viisarille sen verran kun niiden läppien pitää kääntyä. Pitäisi vaan saada tarkat mitat kappaleista mitä sinne tarvitaan. Voisi koittaa purkaa omaa autoa sen verran että näkis vähän miltä siellä näyttää.

Toimiikos tuo nyt niin että se joka käynnistyksellä hakee ne läppien rajat? Jos näin on niin varmasti jossain vaiheessa se kotelossa oleva olematon toppari pettää ja voima tulee suoraan läppien akselille koko matkalle jota ne ei kyllä kauaa voi kestää.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 393
  • Auto uutena 18.9.2006
Katselin tämän ketjun ekan ja viitossivun kuvia (plus yhdellä myöhemmällä sivulla olevan ulkomaisen linkin kuvia) ja näyttää että ei se vastinpinta akselin päässä ole ihan "parin millin" kokoinen vaan isompi, ehkä senttiluokkaa, ainakin toisessa ääripäässä. Mutta vaikea noista kuvista on varmaa sanoa. Kun olisi kilkkeet kädessä niin olisi eri juttu.

Mutta vaikka olisi isompikin vastinpinta, jos läppä ottaa ensin vastaan, aina vääntää akselia.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207