Kirjoittaja Aihe: 407 - Lämmityslaite ei puhalla kuumaa (säätöläpän akseli)  (Luettu 142595 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pete3

  • Vieras
Jotta kuinkahan tuon radion saisi irti? Sukkapuikkoa yritin reikiin tarjota, mutta en saanut sitä irtoamaan.

Kuusiokoloavainta reikiin.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 674
Citikan foorumilla oli että ois tullu C5:n kohdalla ko. vaivaan jatk takuu 48 kk/200 000 km.

Citikalla:

Lainaus
Lämppärin korjaus on tehtaan jatkotakuulistalla. Mikäli auto ei sovi annettuihin rajoihin voidaan saada maahantuojalta hyvitystä korjaukseen. Vaatikaa huoltoanne selvittämään!

48 kk/200 000 km asti on jatkotakuu. Jos pääsee läpillä tulee täysi hyvitys- jos laitetaan lämppärin kotelokin menee osittaiskorvattavaksi.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2013, 17:35:18, kirjoittanut ToniL »
Peugeot 508 & Peugeot 607

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 684
  • Kuolema kuittaa univelat...
Pösöllä on jatkotakuu mutta se on sidottu tiettyihin DAM numeroihin siten ettei ole saman pituinen kaikille autoille.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
...Jos on jo täyttänyt akselin kolot SuperEpoxyllä, niin voiko laskea uuden vääntöjäykkyyden? Käykö uudet tuplaresinstanssiset säätömoottorit entisten tilalle ilman muuta remonttia...

Liimalla täyttäminen... Ei paljoa auta, niin kuin jo aiemmin kerroin. L-muotoon taivutetun (esim. 1,0 millin alu tai teräs) liuskan liimaaminen vahvistaa akselia tarpeeksi. Uudemmat moottorit sopivat suoraan, osan vaihtuminen selvinnee Service Boxista (joko DAM tai alustanumeron loppununerot).

mika

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Oikoreitti tuon läpän avaamiseksi, kun akseli läpältä on katkennut: repäisee siitä mukavuussuuttimilta sen reikälevyn päältä pois, jolloin saadaan näköyhteys läppiin, kun puhallus on suunnattu oikeaan asentoon, muistaakseni matkustamoon päin oli tässä tapauksessa. Oma taitonsa on saada ehjänä irti se muovinen reikälevy kiinnitysklipseineen.

Kahdesti piti tehdä homma, koska katkenneen akselin päät olivat sen verran vastakkain, että oli sitten ajanut läpät ensi yritelmän jälkeen kiinni/puhaltamaan kylmää. Käytin jäykähköä rautalankaa, jolla työnsin läppiä ja sitten työnsin katkoskohdasta päät erilleen.
Ennen; Mazda 323 1.5 GLX -87, Peugeot 406 2.0 SV-96, Peogeut 406 1.8 ST Grw -00
Nyt; Peugeot 407 2.0 SW Confort-06

Benkku

  • Vieras
Mitä muovilaatua kyseiset osat muuten ovat (niissä pitäisi olla merkintä)? Epoksiliimahan ei käsittääkseni ota kaikkiin muoveihin kiinni ainakaan kovin hyvin?

Muistaakseni PC+ABS -seosta.

Benkku

  • Vieras
Eli toivoa läpänakselin kestämisestä olis jatkossa? Hyvä hyvä.

Sehän tässä koomisinta onkin, kun uudemmillakin (84 ohmin resistanssin) moottoreilla akselit katkeavat - eli ei oikeastaan 'pelkästään' läpät uusimalla ole. Akseli kannattaa, jos itse operaation tekee, samalla myös vahvistaa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 630
  • 407 3.0 V6 Sport
Havaitsin, että ilman jaon suuntausläpissä on 84 ohmiset ja lämmönsäätöläpissä 32 ohmiset moottorit.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Tuon vian nyt korjaa pätkällä alumiini profiilia ja liimalla, + omaa aikaa useampi tunti, kustannukset jäävät parin lantin luokkaan.

Taloudellisessa mielessä samaa mieltä, kyseinen akselirikko on niitä harvoja kohteita, joihin ei uutta vara-osaa tarvita. Katkennut akseli on melko helppo kohdistaa, erityisesti sopivaa kulmalistaa suuntaus apuna/lopullisena vahvikkeena käyttäen.

Benkku

  • Vieras
Ja onko jotain erilaista läppien ohjauksessa autossa jossa on kellollinen webasto? Onkohan webastollisissa autoissa katkeillut akseleita, siis sellaisissa joissa on esilämmitys mahdollisuus?

Webastollisessa autossa joudutaan katkaisemaan ilmastoinnin ohjauspaneelilta virta sytytysvirran mukaan, sen tähden että jos näin ei tehdy niin muutaman minuutin kuluttua virtojen katkaisusta paneeli ajaa läpät kiinni eikä sisätilan esilämmitys näin toimisi. Voisi mutuilla että webastolla varustettuissa autoissa läppiä ei niin usein katkeile.

Onkohan tuo (ohjauksen katkaisu) hyvä idea(tm), sillä jos autolla on ajettu (sisätilat lämpimät) ovat säätöläpät lähinnä kiinni-asentoa -> pitäisi ennen auton sammutusta muistaa manuaalisesti kääntää, 'pyyntöä lämpimämmälle'.

Noh, nyt Webaston lämmittäessä jäähdytysneste lämpiää ja ilmastoinnin/lämmityksen ohjain tunnistaa suuren lämpötila-eron avaten lämmönsäätöläppiä lämmityksen puolelle enemmän. Näin ei tietenkään tapahdu, jos ohjaimelle ja säätimelle (läpän käyttömoottori) ei tule käyttösähköä.

Benkku

  • Vieras
Pikaisesti tarkasteltuna olen sitä mieltä, että materiaali on vain yksinkertaisesti liian heikkoa kyseiseen tarkoitukseen. Materiaali kun ei todennäköisesti pakkasella jousta ollenkaan vaan rapsahtaa poikki. Joku kemianalaan perehtynyt voi halutessaan selvittää tuon materiaalin (läpissä leima VIsteon PP-PD40:SEBS) tekniset ominaisuudet ja lämpötilarajat.

PP tarkoittaa yleensä polypropeenia, kohtuullisen pehmeää ja taipuisaa muovia, ei hajoa kovinkaan helposti. Toisaalta läppien hajoaminen ei erityisesti tue sitä että läpissä olisi käytetty polypropeenia, ehkäpä se on jotain muuta...

Samaa mieltä olen minäkin. Materiaalista tulee kylmässä haurasta, toisaalta kuumassa päässä PP (100%) menettää jo n. 100 asteen paikkeilla lujuutensa. SEBS:ää on läpän reunan tiiviste.

Joni2402

  • Vieras
Naapurifoorumilla korjattu läppää kotikutoisesti, tekemällä reikä lämppärin kotelon kylkeen. http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,7276.225/topicseen.html
Itsellä sama homma edessä omaan C5:een mutta taidan vielä odottaa käyttökokemuksia :D

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 674
03.03.2009 alkaen valmistetuissa on Behrin valmistama lämmityslaite, sitä ennen Visteonin.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2016, 21:07:42, kirjoittanut ToniL »
Peugeot 508 & Peugeot 607

Benkku

  • Vieras
Osaako joku kertoa miten tuossa kotelossa oleva korvake voi mennä rikki? Mikä rasitus siihen tulee? Käsittääkseni säätöläpän akseli vain pyörii kotelossa olevassa holkissa moottorin välityksellä?

Voimalla on aina about yhtäsuuri vastakkaisuuntainen voima - toisinsanoen tuohon kotelon kuoreen liike-alueen ääri-asennoissa kohdistuu rasitus - vieläpä melko suuri, koska momentti-etäisyys on pieni.

pietro313

  • Vieras
Auto: 2006 407 SW 2,0 HDi (312 000 km).

Pystyykö läppiä vaihtamaan lämmityskotelon ollessa autossa paikallaan vai pitääkö nesteet ja ilmastoinnin kaasut päästää pois ja repästä koko kotelo pöydälle? Auto on tällä hetkellä levällään niin kuin jokisen eväät ja konstit loppu kesken. En saa halkaistua koteloa millään sen ollessa paikallaan. Pikaisia hyviä neuvoja otetaan vastaan :-[