Kirjoittaja Aihe: 206 - Taka-akseliston rasvanipat  (Luettu 27845 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

206peukutti

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #45 : 26.05.2016, 13:44:10 »
Kiitos neuvoista nyt tuusulan autohuolto repofixiin varattu aika nippojen laittoon! Hinta oli jotai 80 euron luokkaa joka ei kuullosta kauhean hirveeltä verrattuna uuteen akseliin. Oli tosissaan ainoa paikka tuo repofix jossa nippoja laitetaan pääkaupunkiseudun alueella.
« Viimeksi muokattu: 26.05.2016, 14:25:00 kirjoittanut 206peukutti »

Axevilhelm

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #46 : 18.04.2017, 19:33:13 »
Auto: 2006 206 1,4 Trendy.

Jos poraa reijän tuohon putkeen, ilman että purkaa koko systeemin, jotta voi putsata huolellisesti poraamisen jälkeen, niin eikö ole silloin vaara että putken sisälle jää poraamisesta metallisilppua, joka voi tehdä pahaa laakereille?

Itse ostin juuri Pösö 206:n, joka on vähän ajettu ja todella hyvin pidetty, niin sinänsä toimenpiteet, jotka pidentää auton ikää olisi järkevä tehdä tässä vaiheessa. Mutta miksi niin monet korjaamot eivät suostu asentamaan rasvanippoja? Luulisi heidän jotenkin perustelevan miksi kieltäytyvät? Vai onko kuluneiden laakereiden vaihtaminen heille niin hyvää bisnestä, etteivät halua tehdä ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä?

J-PR

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #47 : 19.04.2017, 10:39:47 »
Ei sinne niin paljon metallisilppua mene että sillä olisi mitään merkitystä. Korjaamojen kieltäytyminen porailusta on ymmärrettävää, he ovat vastuussa mahdollisista vahingoista mitä siitä voi seurata. Nippojen paikka on hyvin tarkka, hieman (=muutaman millin) sivuun ja pieleen meni... Voi helposti porata laakerin paskaksi tai sitten reikä menee ohi jolloin rasva menee keskelle akseliputkea.

Axevilhelm

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #48 : 20.04.2017, 11:16:36 »
Otin yhteyssä Tuusulan repofixiin, ja hekin kyllä suositteli nippojen asentamista. Varasin ajan, kustannusarvio 60 €, sisältäen työn, nipat ja rasvat. Asennetaanko nipat sellaiseen paikkaan, johon saa helposti itsekin lisättyä rasvaa esim renkaidenvaihdon yhteydessä? Näin akselihan tulisi voideltua 2 kertaa vuodessa.

J-PR

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #49 : 20.04.2017, 11:44:30 »
Kyllä ne tulee hyvin hollille ihan luonnostaan, kun porallahan täytyy alapuolelta ne reiät tehdä. Kun painaa huoltaessa rasvaa niihin niin kannattaa tehdä se varovasti, liikaa voimaa käyttämättä. Kovasti painamalla saattaa stefat pullahtaa ulos. Jos esim kerran vuodessa rasvaa niin sitä ei välttämättä yhtäkään pumppausta sinne mene. Ainakin itsellä jo puoli puristusta on riittänyt jolloin alkaa tuntua vastustusta josta tietää että ei sinne enempää mene. Se tila minne rasva pitäs mennä on oikeasti todella pieni.

Axevilhelm

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #50 : 20.04.2017, 12:14:16 »
OK, hyvä tietää! Kiitti!

arska1

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #51 : 23.04.2017, 14:40:02 »
Minun mielestäni ei ole ollenkaan tarkka paikka mihin kohtaan kynkässä nipat asentaa. Pääasia että on karkeasti keskellä kynkkää. Ne 206 taka-akselit mitkä olen purkanut, niin niissä ei ole ollut holkkeja. Toisin kuin esim 106 akselissa. Eli rasvaa täytyy painaa runsaasti, jotta se kulkeutuu laakereille. Jos painaa vähän, niin valuu vaan onttoon kynkkään. 20-30 painallusta per puoli ja pari kertaa vuodessa olisi mun mielestä ok.

Axevilhelm

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #52 : 23.04.2017, 15:06:59 »
Kysymys: Jos sen rasvanipan ruuvaa irti kokonaan, niin eikö silloin reikään saisi ujutettua esim taivutetun ohuen putken, jonka kautta sen rasvan saisi kohdistettua paremmin sinnepäin missä on laakerit? Ei sitä nyt tuollakaan menetelmällä saisi ihan koko laakeria välttämättä hukutettua, mutta ainakin rasva menisi kutakuinkin oikeaan suuntaan.

ATS

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #53 : 23.04.2017, 15:14:50 »
Kyllä ne tulee hyvin hollille ihan luonnostaan, kun porallahan täytyy alapuolelta ne reiät tehdä. Kun painaa huoltaessa rasvaa niihin niin kannattaa tehdä se varovasti, liikaa voimaa käyttämättä. Kovasti painamalla saattaa stefat pullahtaa ulos. Jos esim kerran vuodessa rasvaa niin sitä ei välttämättä yhtäkään pumppausta sinne mene. Ainakin itsellä jo puoli puristusta on riittänyt jolloin alkaa tuntua vastustusta josta tietää että ei sinne enempää mene. Se tila minne rasva pitäs mennä on oikeasti todella pieni.

Ainoastaan käsiprässillä täytettävä/käytettävä , ei missääntapauksessa korjaamoiden paineilmaprässeillä!

J-PR

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #54 : 24.04.2017, 11:06:32 »
Minun mielestäni ei ole ollenkaan tarkka paikka mihin kohtaan kynkässä nipat asentaa. Pääasia että on karkeasti keskellä kynkkää. Ne 206 taka-akselit mitkä olen purkanut, niin niissä ei ole ollut holkkeja. Toisin kuin esim 106 akselissa. Eli rasvaa täytyy painaa runsaasti, jotta se kulkeutuu laakereille. Jos painaa vähän, niin valuu vaan onttoon kynkkään. 20-30 painallusta per puoli ja pari kertaa vuodessa olisi mun mielestä ok.

Oot muuten varmaan oikeassa. Itsellä enemmän kokemusta noista 106:sta, olen tainnut yhden 206 akselin vain purkaa (enkä muista oliko siinä tuota nylon holkkia, todennäköisesti ei). Tuolta kun katsoo laakerisarjoja eri malleihin niin malleissa 106, 405, Partner olisi holkki ja 205, 206, 309, 306 ei.

Ace74

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #55 : 13.05.2017, 23:12:35 »
Auto: 2003 206 1,4 XR (223 000 km).

Tuli tänään asennettua nipat tuohon meidän 206:een. Karkeesti noin 20-25 milliä kynkän sisäreunasta porasin ja ei osunut laakeriin. Noin kymmenen painallusta per puoli painoin rasvaa akselille, painoin muutaman ylimääräisen painalluksen sen jälkeen kun tuntui painetta prässissä. Toivottavasti sai taka-akseli lisäaikaa, kun autolla on ajettu jo 223000 km. Katsastuksessa ei löytynyt välystä akselista..

J-PR

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #56 : 15.05.2017, 09:22:43 »
Kuulostaisi siltä että sulla oli nylonholkki laakereiden välissä, onneksi olkoon. Kun porasit, niin tuliko sieltä poranterän lastuna pieni määrä muovia? Sitä voi olla kyllä hankala havaita, varsinkin jos on musta holkki, valkean holkin porauslastu erottunee selvemmin.

Ace74

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #57 : 15.05.2017, 11:52:12 »
Metallilastua tuli kun porasin,en ainakaan muovista huomannut....Yritin valon kanssa kurkkia sinne ja ei kyllä mun mielestäni ollut mitään muoviholkkia akselilla....Sitä millin väliäkin mihin se rasva menee oli vaikea erottaa siitä 7 millin reijästä minkä porasin...

Mikkoa79

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #58 : 15.01.2021, 16:26:14 »
Auto: 206 2.0 Gti 2003 175tkm

Onkohan tämä sama ongelma myös Gti versiossa?
En ole kyllä huomannut mitään ongelmaa eikä mitään välystä tunnu kun renkaasta kokeilee (rengas irti maasta).
Mitä asialle kannattaisi tehdä?

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #59 : 17.01.2021, 14:50:08 »
Kaikissa 206:ssa. Kannattaa asennuttaa rasvanipat ja vielä sellaisessa paikassa joka osaa asian ettei mene pieleen.
Peugeot RCZ HDI FAP