Kirjoittaja Aihe: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake  (Luettu 18161 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaso

  • Vieras
307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« : 23.06.2009, 19:13:55 »
Auto: 2003 307 SW 1,6.

Missähän sijaitsee jäähdyttimen puhaltimen 30 A:n sulake? Ei löytynyt siitä kotelosta akun vierestä. Ja missä se anturi, joka kytkee tuon puhaltimen päälle?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #1 : 23.06.2009, 19:31:12 »
Käyttöohjeen mukaan sulakkeita on siellä moottoritilan sulaketaulussa, eli niitä on useampi.

Sitten tuosta voi lähteä kaivamaan mistä mikäkin osa löytyy: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=5078.0

Veikkaampa silti ettei erillistä flektin anturia ole lainkaan, eli ECU ohjaisi Flektiä.
« Viimeksi muokattu: 23.06.2009, 19:38:31 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #2 : 23.06.2009, 21:21:20 »
Vastus hajonnut keulalta. Olikohan jäähdyttimen vieressä apukuskinpuolella joku aukko josta pääsi vaihtamaan tuon vastuksen. Hidas nopeus yleensä kärvähtä ensin.
Peugeot 3008 hybrid

Jaso

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #3 : 24.06.2009, 19:36:00 »
Löytyihän ne sulakkeet. Ovat piilossa päällimmäisen sulakekotelon alla ja kuuluvat manuaalin mukaan sarjaan "annettava merkkihuollon asiaksi".

Ongelma on, että talvella flekti oli jumissa ja herkistelemällä sieltä irtosi kivi tai jotain ja pyörii nyt käsin kevyesti. Auto menee kuitenkin ylilämmöille ja täytyy nyt tutkia tuo sulake ensiksi, jos saisi pelittämään, vai liekkö sitten mennyt pahimmillaan koko moottori. On vain ikävä purettava, että pääsee käsiksi.

Pesukarhu

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #4 : 13.07.2010, 20:56:14 »
Auto: 2004 307 1,6 XT (TU5JP4 + MA/5N).

Autossa nousee lämmöt 98 asteeseen ilman ilmastointia ennen kuin flekti lähtee käyntiin ja monen tahon mukaan ei pitäisi nousta yli 95:n. Ilmastoinnin kanssa lämmöt pysyvät aika hyvin vakiona. Voiko tuohon olla muuta selitystä kuin se, että ilmastointi pyörittää flektiä koko ajan suuremmalla nopeudella? En löytänyt mistään sähkökuvasta tuota, että kumpaa nopeutta ilmastointi haluaa käyttää, vaiko molempia. Mutta jos vain suurempaa, niin miten kannattaa testata, onko vika pienemmän nopeuden releessä vai vastuksessa? Sulake näyttäisi olevan nopeuksille yhteinen, mikäli tulkitsin oikein.

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #5 : 03.08.2010, 08:10:01 »
Auto: 2004 307 SW 1,6.

Samaa vikaa eli flekti pyörähtää kerran ilman ilmastointia, eikä flekti pyöri, kun esim. sammuttaa auton kuumana. Mitenkäs kannattaisi edetä vikaa korjatessa?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #6 : 03.08.2010, 11:53:38 »
Ilmastointi pyörittää flektiä aluksi hitaalla nopeudella ja jos ulkolämpötila on esim. +30 astetta, niin flekti huutaa täysillä jonkin aikaa. Testerillä voi testata flektien nopeudet että toimivatko.
Peugeot 3008 hybrid

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #7 : 03.08.2010, 18:52:38 »
Onkohan tämä sininen tässä kuvassa rele?(1508 : LOW SPEED FAN SUPPLY RELAY)

Alempi :High SPEED FAN SUPPLY RELAY
Ylhäällä kaskellä:TWO-SPEED COOLING FAN RESISTOR
Vai onko kaksi anturia ja yksi rele?


Kun tässä yritän tutustua vähän flektin toimintaan..ja eikä lompakko tai työvuorot anna perix viedä autoa pökötille vähään aikaan.

Mitkähän osat näissä yleensä menee?Saa myös selventää toimintaa jos osaa ;).
« Viimeksi muokattu: 03.08.2010, 19:04:48 kirjoittanut starship »

Pesukarhu

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #8 : 03.08.2010, 22:40:05 »
Juuri tuota tietoa itsekin hain, että tuleeko virrat saman etuvastuksen ja releen kautta riippumatta siitä, antaako ohjaustietoa ilmastointi vai jäähdytysneste. Pitääkin näköjään itse tarkistaa, että pyöriikö tuo flekti heti kun ilmastoinnin laittaa päälle, jos kerran käyttää molempia nopeuksia, mutta siitä päätellen sehän voisi vaikka toimia, että ainakin kylmää puhaltaa. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin ilman flektiä ilmastoinnissa nousisi paineet aika äkkiä ja kompura kytkeytyisi pois päältä yms.

Oletkos starship katsonut jäähdytysnesteen lämpöjä, jos omistat jonkun obd-lukijan, että miten sulla ne käyttäytyy? Itsellä tosiaan noiden edellä mainittujen lisäksi flekti pyörii kyllä sammuttamisen jälkeen, jos vaan tuo 98 astetta on ylittynyt, ja sulla ei ilmeisesti pyöri, eli tuon perusteella vika voisi olla meillä eri paikassa. Helppoja nämä sähköviat. ;D

radiaani

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #9 : 04.08.2010, 00:33:50 »
Autossa nousee lämmöt 98 asteeseen ilman ilmastointia ennen kuin flekti lähtee käyntiin ja monen tahon mukaan ei pitäisi nousta yli 95:n. Ilmastoinnin kanssa lämmöt pysyvät aika hyvin vakiona.

Auto: 2003 307 SW 2,0 HDi (FAP, ESP).

Miten korkealle lämpöjen pitäisi nousta, kun konetta käytetään lähellä nimelliskuormitusta jonkin aikaa, esim. 29 astetta painostavan kosteana, nopeutta baanalla 170 km/h ja sitten tulee isohko ylämäki? Ilmastointi pitää kabiinin lämmöt mukavasti 20 asteen pinnassa.

Lämmöt rupeasivat kipuamaan kohti 98 astetta, jolloin kytkin ilmastoinnin pois toiminnasta ja tämä alensi lämpöjä vähitellen mutta päälle 90 asteen ne pysyivät pitkään. Normaalisti kevyellä kuormituksella lämmöt ovat 80 astetta. Hitaassa ruuhka-ajossa olen huomannut saman, että ilmastoinnin kanssa lämmöt pysyvät hyvin vakioina (flekti päällä 1-nopeudella) mutta ilman ilmastointia lämmöt nousevat yli 90 asteen.

Onkohan normaalia, että nimelliskuormituksella jäähdytysneste vajenee paisuntasäiliön korkin kautta?

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #10 : 18.04.2011, 11:43:45 »
Nyt tuli vastus(23€) ja ylempi rele(12€) vaihdettua,tiedä sit oliko mitään hyötyä,tunnin käyttelin konetta hitaampi nopeus lähtee kyllä päälle,mut vasta noin 100:ssa asteessa ja ilmastoinnin kanssa lämmöt pysyy vähän alempana,toisaalta uskalsin nyt ajella ihan normaalisti ilman ilmastointia kylmää puhaltaen,täytyy kattella kun ilmat lämpenee ja vaihtaa tuo termarikin.

Hommana nuiden osien vaihto ei ole kummonen operaatio (30min) kun taivuttaa vähän konepellin avausmekanismin kahvaa et muovin lärpäke tulee siit reijästä läpi niin alareunan klipsut ja pösömerkin takana oleva ruuvi on jo helppo irroittaa.

Muutama kuvakin hommasta olis en ole kyl vielä ehtiny purkaa niit koneelle.

Niin tuolla noiden releiden alla on sit vielä sulake kun topikin otsikko siihen viittaa ;).

Vieläkään ei flekti ole jäänyt pyörimään vaikka sammuttaisin auton heti kun ropelli pyörähtää ???
« Viimeksi muokattu: 18.04.2011, 11:52:16 kirjoittanut starship »

Pesukarhu

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #11 : 18.04.2011, 23:54:51 »
Vieläkään ei flekti ole jäänyt pyörimään vaikka sammuttaisin auton heti kun ropelli pyörähtää ???

Saattaa olla kytketty myös virtalukon taakse. Tällainen Volvokin löytyy pihasta, joka ei puhaltele ilman virtoja.

terri

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #12 : 19.04.2011, 13:29:10 »
Auto: 2004 307 SW 1,6.

Omassa autossa flekti ei pyöri hitaalla nopeudella vaikka ilmastointi on päällä. Flekti pyörii nopeammalla nopeudella jonkun aikaa kun lämpö on noussut yli 95 astetta. Vikakoodi muistissa oli  P0480 jäähdytyspuhallin 1 ohjaus. Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa?

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #13 : 19.04.2011, 15:52:39 »
Auto:2004 307 SW 1,6


Molempien nopeuksien vastus noin 23e(taitaa olla kaksi lankaa toinen kiekura ja jonkun vastuksen läpi menevä suora johto)


taivuta vähän konepellin avausmekanismin kahvaa et muovin lärpäke tulee siit reijästä läpi niin alareunan klipsut ja pösömerkin takana oleva ruuvi on jo helppo irroittaa.


Ylempi on hitaan nopeuden rele ja alempi nopean eli käsittääkseni ilmastoinnin kanssa toimiva rele,hintaa 12€ kpl.
Vieressä se vastus yhdellä ruuvilla kiinni.Releiden alapuolella on sulake mikä kannattaa tarkistaa samalla.

Sulakkeita taitaa löytyä flektiin vielä konehuoneen sulakerasiasta useampia.
« Viimeksi muokattu: 19.04.2011, 16:53:55 kirjoittanut starship »

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdyttimen puhaltimen sulake
« Vastaus #14 : 19.04.2011, 17:41:20 »
Mun varmaa olis kannattanu vaihtaa toi alempi relekkin jos se flekti toimii kahdella eri nopeudella myös ilmastointi päällä,no nopiasti tuon vaihtaa.
Mitenköhän tuon flektin säätö,onkohan ohjelmoitavissa missä asteessa alkaa pyörimään vai onko noilla tuuletus aukoilla tuon vastuksen alla jotain merkitystä? Itsellä kolmessa niissä oli läpät ja loput kolme tyhjiä eli vaikuttasko jos kaikissa olis läpät niin flekti pyörähtäs alhaisemmalla lämpötilalla koska läpät aukeavat vasta kun liikutaan eteenpäin.

Lämmöt ei kyl nyt ole nousseet kuin karvan yli 90 asteen,mut eihän tuota hellettäkään vielä ole.
« Viimeksi muokattu: 19.04.2011, 17:44:30 kirjoittanut starship »