Kirjoittaja Aihe: 405 - Moottorin käyntilämpötila  (Luettu 7069 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 721
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: 405 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #15 : 27.02.2011, 20:55:09 »
Tuntuu kyllä että tuo lämpömittari valehtelee suuresti. Tuli laitettua "isompi" termostaatti vanhan kyykähdettyä (vanha 82C ja uusi 87C). Huomaa kyllä että puhaltaa paremmin lämpöä sisälle mutta mittari näyttää vain 75C:tä.
Nyt: Opel Astra 1.8i 2004, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985, Renault 19 1.4i RN 1994 + muita romuja

tth

  • Vieras
Vs: 405 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #16 : 27.02.2011, 21:08:58 »
Myös anturit voivat väsähtää vanhemmiten. Itse vaihdoin viime kesänä harrasteautoon termostaatin vähän turhaan, kun vika olikin lämpötila-anturissa.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 920
Vs: 405 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #17 : 01.03.2011, 12:55:22 »
Onko lämpötila-anturin liitin tai siihen tuleva abiko hapettunut? Tällöin resistanssi muuttuu ja mittari näyttää väärin. Mittaappa lämpötila-anturin vastus kun auto on "lämmin".
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 721
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: 405 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #18 : 01.03.2011, 21:52:47 »
Pitääpä mittailla kun on taas hallille asiaa, siellä kun sattuu olemaan ~kaikki työkalut. Kyllä tuo mittari omaa eläämänsä vähän meinaa elää. Sinänsä ei haittaa mutta olisihan tuo kiva tietää paljonko on noin ikkäästi lämpötila.
Nyt: Opel Astra 1.8i 2004, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985, Renault 19 1.4i RN 1994 + muita romuja

HenPar89

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 405 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #19 : 02.10.2016, 23:25:19 »
Auto: 1994 405 1,8 (8-ventt.).

Moro! Itelläkin ongelma käyntilämpötilassa. Vaihoin äskettäin uuvet nesteet ja termostaatin (vanha ja uus 89asteisia). Nyt ei ajossa lämmöt nouse paljookaan yli 80asteeseen, ja flektikin taitaa alkaa pyörimään tuossa lämmössä. Otin koe-mielessä flektin käytöstä niin huoletta sai ajaa motarillakin 100km/h eikä lämmöt noussu yli 80asteen, ei ees taajamassa. Vasta paikallaan kaasutellessa lämmöt saa nousemaan 100asteeseen. Kun sitten flektin kytkee takaisin päälle, lämmöt alkaa 'tippumaan' 90asteeseen (hitaasti mutta kuitenkin), flekti lopettaa pyörimisen mutta lämmöt 'jatkaa tippumista' 80asteeseen.
Ulkolämpötila koe-ajossa oli alle +10. Lämmöt oli samanlaiset vanhalla termarilla.

Voisko uus termari olla viallinen (olis muuten eka kerta ikinä) ja/tai flektin anturi/rele/tms. olla viallinen? Tai sitten syyläri tms. likanen?

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 721
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: 405 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #20 : 17.10.2016, 17:10:48 »
405:n lämpömittari ei ole kovin tarkka, tuo mittarin mukainen 80C on sopiva lukema.
Nyt: Opel Astra 1.8i 2004, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985, Renault 19 1.4i RN 1994 + muita romuja

HenPar89

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 405 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #21 : 29.10.2016, 14:28:17 »
Moro!

Joo, huomasin tässä yks pv, että tuo mittari näyttää n. 10c liian vähän...

Toinen juttu liittyy nimenomaan tuon lämpömittarin toimintaan; mulla on samanlainen Pösö varaosina. Siinä lämpömittarin viisari nousee melkein ensimmäisen viivan kohalle, kun virrat kääntää päälle. Sama toistuu, vaikka anturin piuhan ottaa irti. Tässä ajoautossa viisari liikahtaa ehkä mm, mutta lopettaa heti toiminnan kun samaisen anturin piuhan ottaa irti (anturi sijaitsee siinä termarin kotelossa ylempänä).